2017-01-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Jag har inte så svårt att tänka mig varför människor väljer att leva på landet. Är du invaggad i ett 8-5 jobb där du skapar ekonomiskt tillväxt åt någon annan och fostrad till att vara en ytlig konsumtionsrobot utan koppling till naturen, skog och mark eller förståelse för hur landet ser ut. Utan skit under naglarna och där allt måste köpas, ofta för lånade pengar, där meningslös tävlande i märkesläder, bilar eller telefoner markerar påhittad status och din enda paus är en Thailandsresa vartannat år.
Jag raljerar lite men jag förstår om folk tröttnar på det livet.

Staden är sårbar och fullständigt beroende av landsbygden. Samtidigt eldas bostadspriserna uppåt i städerna allt mer och mer, folk står i stor skuld till bankerna och måste lönearbeta heltid för att ha råd med boendet som blir dyrare och dyrare med allt större lån.

Det är ett sundhetstecken att lämna staden.

Jag håller med dig i stort, men skulle ändå vilja höra mer av deras tankar kring detta. Apropå bostadspriser så är det inte billigt där herr och fru Mandelmann har slagit sig ner. Dock får jag för mig att rätt många av dem som slår sig ner där har sålt fastigheter just på någon uppumpad storstadsmarknad, och således kanske inte har så stora skulder...
Citera
2017-01-20, 12:50
Medlem
Såg inte detta program, men har sett honom innan. Tillgjord tönt i manchesterbyxor,stickad tröja hängslen ,leninmössa samt glasögon från förra sekelskiftet har ingen plats i mitt mediaflöde.
Citera
2017-01-20, 18:54
Medlem
Limhamns avatar
Jag skulle vilka tycka om det här programmet som jag tycker har ett sympatiskt tema. Men jag har så fruktansvärt svårt att ta någon som pratar med en sådan röst på allvar. Banalt, jag vet, men går liksom inte att tänka bort. Att se utan ljud men textat skulle kunna vara en idé.
Citera
2017-01-20, 19:34
Medlem
Rikskrim08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Någon som kollar på detta program? Hade höga förhoppningar, men jag vet inte vad Herr Mandelmann går på? Svamp? Lustgas? Riktigt flamsig och ganska skum typ. Någon som vet vad han sysslade med innan han flyttade från Stockholm? En ganska stor gård på Österlen är väl inte helt gratis.

Herr Mandelmann är utbildad läkare och frun biolog om jag minns rätt. Familjen har en förmögenhet på ca 30 milj. Vet inte om det är arv men sannolikt är det så. Mandelmanns är precis likadana i verkligheten som de är på TV. Överproduktion av serotonin, vad vet jag. Provocerande lyckliga, absolut

BBC har gjort flera reportage om Mandelmann och hur många europeiska tidningar som helst har gjort artiklar och reportage. De har sin absolut egen stil - hela familjen.

De har begränsade öppettider på sommaren och då brukar det vara extremt långa köer.
Citera
2017-01-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Tycker också om detta programmet. Snygg produktion i fantastiskt landskap. Gillar även paret Mandelmann. De försöker inte inbilla någon att de är något de inte är. De är utflyttade excentriska akademiker från Stockholm. Gustav sade väl också själv i första programmet att han egentligen inte är särskilt händig eller praktiskt lagd, utan att han har lärt sig saker allt eftersom.

Det skulle dock vara intressant att höra lite mer om bakgrunden till att de gjorde valet att leva som de gör.
De är riktigt flummiga och speciella.Men de verkar sympatiska och inte rädda för att jobba.
Anledningen till deras flytt är uppenbar och behöver inte förklaras.
De byter tristess i den grå betongen i Stockholm mot ett liv i Sverige 😊
De har dock lite väl många järn i elden.
Men de kanske dopar sig med lite nyklippt gräs i pipan.
Positivt program som säkert driver upp priset på gårdar.
Det är nog många som kan tänka sig att hosta upp en bra slant för att slippa trängas med marockanska gatubarn och tiggare😉
Citera
2017-01-20, 21:20
Medlem
roffe69s avatar
Är det bara jag som tycker att första bilden ser ut som medicinalväxten Papaver somniferum?
http://mandelmann.se/tradgarden/
Det kan ju förklara en del.
Citera
2017-01-20, 21:58
Medlem
Jag undrar om det bara är de två som arbetar på gården - den är ju väldigt stor och de har många djur. I så fall är det otroligt att de orkar hålla solskenshumöret uppe på det sätt som visas i serien.
Citera
2017-01-20, 21:59
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Är det bara jag som tycker att första bilden ser ut som medicinalväxten Papaver somniferum?
http://mandelmann.se/tradgarden/
Det kan ju förklara en del.

Haha, ja, det ser faktiskt ut som opiumvallmo!

Jag var på deras gård för cirka fem-sex år sen, det var kö till växthusen då. De var med i något svt-program (trädgård) och var väldigt populära. De verkade flummiga redan då. Mest han. Jag visste dock inte att de höll på med skumraskaffärer. Då hade man ju synat dem i sömmarna lite mer noggrannt, medan man var där...
Citera
2017-01-20, 22:25
Medlem
TheAntiheros avatar
Nu har jag ingen fakta, men när jag ser människorna får man nästan en klump i magen.
Känns jävligt falska.
Citera
2017-01-21, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Jag undrar om det bara är de två som arbetar på gården - den är ju väldigt stor och de har många djur. I så fall är det otroligt att de orkar hålla solskenshumöret uppe på det sätt som visas i serien.

Curlad 90-talare, eller driver du?
De få djuren är inte i närheten av två heltidssysselsättningar ens på en bondgård som endast är självhushållande.

Vem fan köper förresten en gård i ett hål? En riktig gård ligger på traktens högsta kulle!
Citera
2017-01-21, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Tycker också om detta programmet. Snygg produktion i fantastiskt landskap. Gillar även paret Mandelmann. De försöker inte inbilla någon att de är något de inte är. De är utflyttade excentriska akademiker från Stockholm. Gustav sade väl också själv i första programmet att han egentligen inte är särskilt händig eller praktiskt lagd, utan att han har lärt sig saker allt eftersom.

Det skulle dock vara intressant att höra lite mer om bakgrunden till att de gjorde valet att leva som de gör.
Håller helt med detta är mer äkta än 100% bonde som försöker sig på att "undervisa" folk och tror på fullaste allvar att det han gör är det bästa för jord och djur för att han springer omkring i vadmalskläder. Han om nån är inte alls så bra för naturen som han och säkert många tror.

Här har vi trevliga ärliga människor. Att däremot driva saker och ting helt ekologiskt eller bra för naturen är inte helt lätt. så med för detta par såklart.

Men gillar dem skarpt!
Citera
2017-01-21, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Herr Mandelmann är utbildad läkare och frun biolog om jag minns rätt. Familjen har en förmögenhet på ca 30 milj. Vet inte om det är arv men sannolikt är det så. Mandelmanns är precis likadana i verkligheten som de är på TV. Överproduktion av serotonin, vad vet jag. Provocerande lyckliga, absolut

BBC har gjort flera reportage om Mandelmann och hur många europeiska tidningar som helst har gjort artiklar och reportage. De har sin absolut egen stil - hela familjen.

De har begränsade öppettider på sommaren och då brukar det vara extremt långa köer.
Bra info för jag undrade faktiskt vad de levde på rent pengamässigt, det är ju också intressant så folk inte får för sig att man kan försörja sig med en så liten besättning av djur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in