2017-01-20, 20:02
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Även utan min utbildning, så hade jag sett vad som är fel. Och det ligger inte hos mig.

Felet här, är Martin och att han tilläts att härja runt som han gjorde. Vi är allt för slappa och borde spärrat in honom första gången han tog en annan människas liv. Begriper du inte det, så vet jag inte hur du är funtad.

Och på frivården eller vad fan det heter är det väl mest socionomer som är precis så duktiga flickor som vissa debattörer vill framställa Lotta som?

Någon brist lär det vara hos Lotta. Dels att hon väljer honom. Men låt gå, hon var nere och han kanske tröstade inledningsvis, låt oss köpa den förklaringsmodellen, men ändå att fundera att skaffa barn så tidigt (de var väl inte tillsammans länge). Det här är alltså en kvinna i 40-års åldern med några misslyckade förhållanden, däribland ett längre förhållande som varat halvannat decennium. men där hon inte ens blivit presenterad för partnerns familj.
Och hon vill alltså skaffa barn på stört med Martin?!?!
Jag tror det handlar mer om att hon var omdömeslös än rädd, hon kanske uppfattade Martin som ett säkert kort och förutsatte att han skulle vara mer beroende av henne, och att han skulle förändras av någon slags tacksamhet? En del kvinnor har tyvärr det draget (det finns män också som kan sätta sig i situationer de råkar illa ut för att rädda sin förmenta kärlek). Och jag skulle tro att det tämligen ofta är just dem, "den typen" man får läsa om på löpen med något enstaka undantag.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-20 kl. 20:20.
Citera
2017-01-20, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Kan lägga till att jag tycker att det är märkligt att Lotta eller hennes närstående inte förstår faran i att leva så nära inpå en T-rex. Därav min lilla knuff på dig. Du och några andra PK-ister härinne verkar mena på att "man blir blind när man blir kär" och andra myter. Släpp sargen.

Jag har träffat GM personligen något år innan det här skedde och jag fick en tvättäkta rysning i ryggmärgen. Flera med mig upplevde samma sak.(3 snubbar och två tjejer) Stora "stygga" pojkar som Martin är knas, för tjejer och killar, ja egentligen för hela samhället. Att ingen avstyrt detta i tidigare läge är ytterst beklagligt.

Mvh

Mycket bra inlägg! De flesta hade troligen fått en rysning av Martin. Undantaget tror jag är folk som är likadana eller vill leva farligt.
Citera
2017-01-20, 20:07
Medlem
Citat:
Jag är jävligt snygg och har framgång hos män. Har även erfarenhet av kända kriminella, vanligt folk samt toppar inom näringslivet. Inom alla kategorier finns det rötägg. Surprise? Not.

Vad som ses som attraktivt för dig, gäller inte för alla. Ytterligare en överraskning?

INGEN har väl påstått att de inte drogs till varandra?
VARFÖR, vet bara de, inte du.
Jag skulle antagligen kritisera dina val av partner också (om du har någon).

Berätta nu, varför känner du att du måste sänka Lotta till varje pris?
Vad är syftet och vad grundar sig din mani sig på?
Jag håller med "Solglittret" att Lotta var en riktig knäppskalle! Hon borde förstå att ha relation med en tungbelastad, förbrytare kriminell har farliga konsekvenser . Såna som Lotta och Martin har alltid funnits och kommer att finnas i samhället. Vad skall man göra för att förhindra att Martiner inte får möjlighet att döda Lottor? Ett alternativ är att man omyndigförklara Lottor och behålla dem i dårhuset eller plocka in Martiner från gatorna och spärra in dem i fängelse för alltid. Jag väljer alternativ 2!!
Citera
2017-01-20, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och på frivården eller vad fan det heter är det väl mest socionomer som är precis så duktiga flickor som vissa debattörer vill framställa Lotta som?

Frivården består till största delen av miljömuppar, vänsterflummare, socionomstudenter eller misslyckade socionomer, det är förstående nickar och snubbarna har ofta skägg och ställer imbecilla frågor. Deras enda viktiga funktion - att kontrollera t.ex. såna som Martin under villkorlig frigivning - misslyckas de helt med.

Martin berättade för frivården att han hade "knarkat hela helgen", och detta föranledde ingen som helst åtgärd i hans villkorliga frigivning. Där borde den verkliga utredningen lägga fokus.
Citera
2017-01-20, 20:13
Avslutad
Citat:

Nädå, jag är också ett psykfall, som provade psykofarmaka efter att jag mist tre närstående på ett år. Inga konstigheter, eller förnekande där, inte.

Vem har påstått att Lotta var en "duktig flicka"?
Lotta var en människa, precis som du.

Utbildning står lägre än personlig lämplighet, i alla lägen. Lottas psykolog var antagligen utbildad, men inte lämplig. Hade hon varit det, så hade hon gjort ett bättre jobb, eller hur?
Citera
2017-01-20, 20:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Jag håller med "Solglittret" att Lotta var en riktig knäppskalle! Hon borde förstå att ha relation med en tungbelastad, förbrytare kriminell har farliga konsekvenser . Såna som Lotta och Martin har alltid funnits och kommer att finnas i samhället. Vad skall man göra för att förhindra att Martiner inte får möjlighet att döda Lottor? Ett alternativ är att man omyndigförklara Lottor och behålla dem i dårhuset eller plocka in Martiner från gatorna och spärra in dem i fängelse för alltid. Jag väljer alternativ 2!!

Alternativ 2 låter bra.
Att du tycker att Lotta var en knäppskalle, tyder på att du inte har någon människokännedom.
Citera
2017-01-20, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker

Alternativ två är rimligt. Som det ser ut är samhället fullt av mer eller mindre defekta och periodvis sköra människor. De flesta vill dock älska och känna sig älskade oavsett och vi kan inte gärna förbjuda folk med inre problem att inleda förhållanden och ja, ofta dras sköra individer till varandra och psykopaten är ju utåt sätt stark, men mentalt kvaddad.

Vad vissa i tråden gör är att projicera sina egna tillkortakommanden på Lotta, på så vis känner de sig lite visare och rent av som fantastiskt mycket bättre människor för en stund.
Citera
2017-01-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Frivården består till största delen av miljömuppar, vänsterflummare, socionomstudenter eller misslyckade socionomer, det är förstående nickar och snubbarna har ofta skägg och ställer imbecilla frågor. Deras enda viktiga funktion - att kontrollera t.ex. såna som Martin under villkorlig frigivning - misslyckas de helt med.

Martin berättade för frivården att han hade "knarkat hela helgen", och detta föranledde ingen som helst åtgärd i hans villkorliga frigivning. Där borde den verkliga utredningen lägga fokus.
Hur de som arbetar på frivården är har jag ingen aning om. Däremot så kan man utifrån Martins fall undra vad som egentligen pågår. Jag trodde naivt att det var strikta kontroller utifrån den bakgrund som den som fått villkorlig frigivning har. Urinprov stup i kvarten om man blivit dömd för narkotikabrott. Tvång att delta i behandlingsprogram om man ex. har misshandlat människor etc etc. Vi får hoppas på att utredningen även tittar på frivårdens agerande i fallet Lotta.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2017-01-20 kl. 20:29.
Citera
2017-01-20, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Mycket bra inlägg! De flesta hade troligen fått en rysning av Martin. Undantaget tror jag är folk som är likadana eller vill leva farligt.

Vissa är rädda för livet och verkligheten, därmed isolerar de sig.
Vi andra lever, och accepterar att man gör misstag ibland.
Fegisar kommer inte långt i livet, när de sitter och darrar på kammaren.

Tror du inte att framgångsrika personer tar risker?
Hört talas om riskkapitalister, månne?

För att vinna stort måste man offra något. Lotta offrade sitt liv. Ger det oss rätt att klandra henne nu? Tja, är man en bitter jävel, så är det nog logiskt.
Citera
2017-01-20, 20:23
Bannlyst
Citat:
Lottas psykolog var antagligen utbildad, men inte lämplig. Hade hon varit det, så hade hon gjort ett bättre jobb, eller hur?

Lotta ljög (bevisligen, enligt FUP) för sina syskon, Per, Martin, Cecilia, Jeanette, sin chef, polisen, advokaten.. vad får dig att tro att hon skulle vara ärlig mot just psykologen?
Citera
2017-01-20, 20:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Men det är ju detta som är typiskt för våld i nära relationer. Väldigt få klarar av att klippa rakt av! Det är här stöd måste in, för de har normaliserat våldet, förtränger, förnekar, minns det som är bra. De tänker att 10,5 timmar av 12 så är det bra, ingen våldsam situation, även om det som dränerar på energi är vaksamhet och beredskap att inte reagera på gliringar och kommentarer. Detta flödar många gånger ständigt i sådana relationer från GM, för att reglera maktförhållandet mellan parterna.

Våld är även att hålla fast någon, spärra vägen, rikta slag som inte träffar med mera. Allt våld syns inte på kroppen! Det sätter spår i själen och brottsoffren orkar inte kämpa själva. De skäms, döljer problemen och kontaktar gm, av många olika skäl. De har fått höra att ingen annan vill ha dem (vanligt) och de känner sig fula, mindre värda med mera. De orkar inte arbeta, söka arbete, bryta upp eller förändra sina liv. De sitter fast. Förstå hur mycket kraftfullare samhället måste agera.

Agera gör man inte genom att ytterligare stigmatisera offret. Stigmatisering är all form av övergrepp mot ickekriminella, det vill säga galna förslag om inlåsning, inspärrning, fotboja, LPT (?) och jag vet inte vad som den farlige och manipulative Sno kommit med.

Ytterligare andra hävdar att Lotta inte skulle öppnat dörren. Vad hade hänt? GM hade skrikit, hojtat och väckt grannarna. Det hade blivit synliggjort hur hon hade det. Därför tror jag att hon öppnade, för att slippa skämmas. Skammen gör också att många väljer att inte berätta vad som händer, eller hur allvarligt det är. De berättar så mycket att de inte får inspel av någon i relationen, för det skulle ge dem otrygghet. Kom ihåg att vid uppbrott där gm förlorar kontrollen (själva grunden för våldet) så ökar våldet dramatiskt, dödsfara uppstår!

För att kunna hjälpa någon att avsluta en våldsam relation måste samhället backa upp med professionellt stöd. Stötta, avsluta, stötta. Den ordningen!

Hur ska samhället avsluta en relation "åt" en vuxen människa? Såvitt man inte kan spärra in denne under LSS eller liknande.
Citera
2017-01-20, 20:27
Medlem
Citat:
Hur ska samhället avsluta en relation "åt" en vuxen människa? Såvitt man inte kan spärra in denne under LSS eller liknande.

Hört talas om samtalsstöd och nej, samtalsstöd handlar inte om att ryta att "Nu gör du slut!" ,utan om att hjälpa personen att riva försvar och byga upp tilltron till sig själv, för annars reagerar folk ofta med att agera tvärtom. Till det tillkommer ofta skyddat boende osv som stöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in