2017-01-20, 19:08
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
...
Krig och stress kan också göra så att kroppen kommer i pubertet snabbare än i naturligt tillstånd.

Källa på detta påstående, tack.
Citera
2017-01-20, 19:16
Medlem
Citat:
Vaddå utseende? Asiatisk,är de hazarer?

Vissa människor(även folkslag) kommer fortare i pubeteten än andra.
Krig och stress kan också göra så att kroppen kommer i pubertet snabbare än i naturligt tillstånd.

Att vissa har skäggstubb vid 16 års ålder borde inte vara märkligt, eller?

Främst hazarer. Klart det finns en variation mellan folkslag och ett problem med åldersbestämning är att hela systemet främst är grundat efter välmående Européer. Jag skrev suspekt för att jag personligen blir misstänksam när tonåringar är behårade som 25 åringar men det finns ju alltid avvikare.
Citera
2017-01-20, 19:21
Medlem
DiggiLoDiggiLeys avatar
Citat:
Är det hazarer som beskrivs? Var kommer de ifrån (deras nationalitet)?

Japp, det är hazarer. Tidigare var det en del somalier och eritreaner men nu verkar det bara vara afghanerna som kommer som ensamkommande barn. De flesta säger att de kommer ifrån Afghanistan sedan så vad jag har förstått så är det inte helt ovanligt att de har bott i Iran, Turkiet eller Tyskland innan de kom till Sverige.

Jag vet att en hazarisk kille från Pakistan(!) bodde hos oss förut men han fick avslag och blev utvisad till Pakistan då det visade sig att han hade en son och en fru där. Det var visst en annan kille som hade blivit sur på honom och då berättat om att han inte alls var 16 utan 27 år gammal med egen familj för en fd anställd. Hon i sin tur kontaktade "pakistanierns" handläggare på Migrationsverket

Nu ska jag iväg på nattjobb så önska mig gärna lycka till och att det kan bli en rätt så lugn natt utan bråk och tjafs!
Citera
2017-01-20, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DiggiLoDiggiLey
DiggiLoDiggiLey

Har de dyra mobiler? Var de drogberoende redan när de kom till Sverige? Har de regelbundet sex med varandra? Alltså att ni i personalen måste ta upp diskussionen om kondomer, könssjukdomar och sådant?

Hur vågar du vistas runt dem när så många afghaner har TBC och kanske andra sjukdomar? Tänker ni i personalen aldrig på er egen hälsa?

Har ni haft utbrott av vägg- eller huvudlöss eller dylikt?

Har du funderat över vad alla tusentals afghaner/unga män ska göra när de lämnar sina barnhem? Utifrån ett flertal olika berättelser framstår de som helt oförmögna att klara av något på egen hand, såsom att städa, laga mat, sköta vardagen. Deras huvudintressen verkar bestå av knark, sex, pengar och att driva omkring i klungor.

Vad anser du själv om Sveriges invandrings/asylpolitik, och särskilt den som gäller "barnen"?
Senast redigerad av GenesisP 2017-01-20 kl. 22:19.
Citera
2017-01-20, 23:55
Medlem
Nu var ditt inlägg riktat till Diggilo.. men i egenskap av att ha jobbat inom kommunala hvb-hem under ett års tid så tar jag mig friheten att svara i hans ställe. Har varit på tre olika boenden så anser att jag har rätt bred/initierad uppfattning om problemet.

Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Har de dyra mobiler? Var de drogberoende redan när de kom till Sverige? Har de regelbundet sex med varandra? Alltså att ni i personalen måste ta upp diskussionen om kondomer, könssjukdomar och sådant?

Ingen aning har dålig koll på teknik, men känns mest som dem köper beganade mobiler av varandra och liknande, prylfixerade dock med det senaste utan tvekan. Skulle uppskatta att max 10% på varje boende går på nått, tabletter eller haschish. Har aldrig upplevt någon indikation om att de har sex med varandra undantag två afganer som brukar sova bredvid varandra, sen om det är för att leva ut sina lustar eller om det har mer psykiska grunder i dunno. Prat om sex och dylikt mellan personal och boende brukar mest dyka upp under skämtsamma former. Några svenska värderingssamtal angående relationer och sex är typ minimala i min upplevelse.

Hur vågar du vistas runt dem när så många afghaner har TBC och kanske andra sjukdomar? Tänker ni i personalen aldrig på er egen hälsa?

Har varit med om två afghaner på ett boende som jag har varit längst på , båda har latent TBC och käkar antibiotika för det, dock så har många av dem konstiga uppfattningar om allvaret i det hela och deras medicinering har varit lite si och så. Så lite nojjig har man varit där ifall det skulle bryta ut pga slarv. Upplever att det är fungerande hälsokontroller där jag har varit kanske ser annorlunda ut i andra kommuner.

Nej inte på något av de tre boenden jag varit på, vi trodde att det var ett fall på ett boende men det visade sig att killens symptom snarare var pga allergi.

Har du funderat över vad alla tusentals afghaner/unga män ska göra när de lämnar sina barnhem? Utifrån ett flertal olika berättelser framstår de som helt oförmögna att klara av något på egen hand, såsom att städa, laga mat, sköta vardagen. Deras huvudintressen verkar bestå av knark, sex, pengar och att driva omkring i klungor.

Ja, funderar på det rätt så mycket. 10-20% uppskattningsvis har helt fel inställning/attityd kaxiga och dryga etc kommer förmodligen hamna i någon brottslig bana eller bli fuckups på något sätt. Hos övriga 80% finns det faktiskt en del som är skötsamma och smarta (ja faktiskt även om det strider mot gängse bilden av vad fb:are har) tyvärr så är hälften eller mer av dessa 80% även om dem är trevliga lite svagbegåvade så jag tror inte deras framtid ser jätteljus ut heller. Städa, laga mat etc har du dock fel i skulle säga att de har bättre skills på dessa områden än många svenska "barn"/ungdomar/unga vuxna skulle jag gissa på. Många av dem har rätt bra kökskunskaper, tycker personligen att afghansk mat är rätt så gott ochså, och man blir ofta bjuden på det under jobbat när de gör lunch etc. Det som du beskriver som huvudintressen som man i sin tur kan beskriva som den typiska ghettolivstilen går som sagt att appliciera på de 10-20% , som ochså är de som tydligast dessvärre kommer att representera afganer i gemen eftersom de samlas från de olika boenden och rör sig ute på stan är extroverta överlag etc.

Vad anser du själv om Sveriges invandrings/asylpolitik, och särskilt den som gäller "barnen"?

Det var intressant när jag började inom det här, har personligen en rätt så apoletia inställning till all form av politik mer av en distanserad cynisk observatör av hela det moderna projektet men många som jobbar inom det är idealister vänster etc och det är kul att dem ochså i fikarummet använder sig av en raljerande ton och skämtar om barnens ålder etc. Jag tror det är oundvikligt den kognitiva dissonansen blir för stor när man firar någons 17års dag som har grå tinningar och djupa ansiktsfåror.. Min uppfattning efter att rört sig i denna miljön ett tag, är att det framförallt ifrån ledningen och uppåt finns en enorm naivitet och förvirring om vad man egentligen sysslar med och vad det ska resultera i. Hela orginisationsformen från personalhantering till "grabbarna" och lokalerna, allt känns så himla godtyckligt och förvirrat.
Citera
2017-01-21, 14:19
Medlem
DiggiLoDiggiLeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Som sagt så får de mat och husrum gratis inklusive internet och deras månadspeng är väldigt hög, 2000 kronor och de flesta där jag jobbar har iPhone 5 eller 6. Jag misstänker ibland att de är stulna precis som kläderna. De har fått gå till ungdomsmottagningen några gånger men vi får inte följa med in när de pratar med kuratorerna eller sexualrådgivarna. Tror dock att umo fattar rätt tidigt att de är lite äldre. De gillar porr däremot och de kommer till oss väldigt ofta med virus på datorerna (de får lånedatorer av oss) och blånekar sedan även fast de inte får se på porr på våra datorer och kan bli rätt arga.

Jag har aldrig varit med om att dessa killar har spridit några sjukdomar.

Inte vägglöss men däremot mögel och fuktskador. De verkar inte första att man ska skrapa ner vattnet till golvbrunnen så att det inte kommer åt tröskeln, det går inte att stänga badrumsdörren i några rum som saknar duschkabin. Vi har också haft problem med hur det har möglat i tapeten och trägolvet har svällt upp i ett rum, det är den enda killen som har städat själv genom att fylla en hink med duschtvål och vatten och hällt ut det på hela golvet och låtit det ligga där och torka in av sig själv. Ibland undrar jag om de gör såhär för att jävlas eller om de verkligen inte vet hur man gör? Eftersom att det blir bråk vid maten, när vi försöker få de att laga mat själva eller för att maten inte är god så antar jag att de kommer ha väldigt svårt ute i samhället.

Jag tycker att vi ska hjälpa de som är riktiga flyktingar, de finns men de är få.
Citera
2017-01-21, 20:44
Medlem
spoilers avatar
"Två ungdomar löpte amok på Nicklagårdens HVB-hem.
De slog sönder kyl- och frys, dörrar, lampor, garderobsdörrar och ett antal lådor.
– Det blev ganska rejäla skador, säger polis Carina Berggren."

http://www.smalanningen.se/article/ungdomar-lopte-amok-pa-boende/

Tidigare artikel (2015);

"Lars Ingverts uppfattning är att lösningen med HVB-hem vid Nicklagården fungerar bra, även om det inte är tänkt som en permanent lösning.

– HVB-hemmet är en helt avskild verksamhet. De delar bara en trappuppgång med äldreboendet, säger han."

http://www.smalanningen.se/article/fler-flyktingar-till-nicklagarden/
Citera
2017-01-23, 11:38
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ett så kallat ensamkommande flyktingbarn angrep och tafsade på två skräckslagna flickor i tioårsåldern på Gustavsviksbadet i Örebro. Eftersom han påstår att han endast var 15 år kommer afghanen – som beskrevs som mustaschprydd vid gärningstillfället – undan med 35 timmars ungdomstjänst och slipper utvisning.
http://www.friatider.se/flyktingbarn-med-mustasch-sexattackerade-10-riga-flickor-i-badgrottan
Citera
2017-01-24, 08:29
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Flera ensamkommande barn har placerats i jourhem där familjemedlemmar har rest till Syrien och misstänks ha anslutit sig till terrororganisationen IS och där familjemedlemmar dessutom är fällda för brott.

– Han tar kniv till hans syster. Mamman har också mycket problem med mig. Alla i familjen hade problem. De blir galna och man blir rädd, berättar Majid som kom till Sverige 2015.

I jourhemsfamiljen där Majid placerades 2015 var en av sönerna dömd för två fall av misshandel. Vid ett tillfälle, berättar Majid, får han själv ingripa när sonen hotar sin syster med en lång kniv och säger "jag ska döda dig".

En annan av sönerna i jourhemsfamiljen hade tidigare rest till Syrien där han misstänks ha anslutit sig till terrororganisationen IS.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6611771
Citera
2017-01-24, 10:18
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
I sommar sänks ersättningarna till kommunerna för ensamkommande flyktingbarn och ungdomar. Flera kommuner planerar därför redan nu att dra ner på personal trots att man på vissa håll gjort miljonvinster på ensamkommande.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/sankta-ersattningar-for-ensamkommande-flyktingbarn
Citera
2017-01-24, 10:19
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ensamkommande under utvisningshot mötte politiker
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6614381
Citera
2017-01-24, 15:11
Medlem
Frammes avatar
Bara en massa trams i vanlig ordning. Normalbegåvade går inte på sån här skit. Det stärker bara mångas åsikter angående dessa vuxna barn (med ett och annat undantag). Dom kräver och vill utnyttja och vi ska betala. Nä tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in