2017-01-18, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dessa "ensamkommande" är ju ett relativt nytt fenomen & redan nu äter de upp 30% av resurserna för vård av unga. Detta kommer givetvis att fortsätta öka.

Inom område efter område ser vi hur trygghetssystemen urholkas & att de grupper som det var tänkt skulle få vård & omsorg trängs undan av invällare som tar en ständigt ökande andel av resurserna. Varför skall jag betala skatt för detta när mina barn förmodligen aldrig kommer att få någon vård om dom skulle ha oturen att behöva det?

Gissningsvis kommer detta att leda till kraftåtgärder från regeringen. Dvs. man kommer att förbjuda statistik om "ensamkommande" på samma sätt som man har förbjudit BRÅ att föra statistik över etnicitet på brottslingar. Denna hatfakta måste givetvis mörkas så att inte populismen växer sig starkare.

Jerzy Sarnecki kan säkert sitta i någon TV-studio & intyga att, justerat för socioekonomiska faktorer, så är de ensamkommande egentligen kraftigt underrepresenterade inom både heroinrökning, sexbrott, tvångsvård & kriminalitet. Ju fler ensamkommande som kommer hit ju mindre kommer problemet att bli.

Helt rätt, speciellt bland funktionshindrade/utvecklingsstörda unga.
Citera
2017-01-18, 20:35
Medlem
spoilers avatar
Höör

"Polisen larmades på söndagskvällen till ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn sedan en av de boende enligt en polisanmälan hotat att våldta en kvinnlig anställd.

Det var vid 23.30-tiden på söndagen som en polispatrull skickades till platsen.
Enligt vad poliserna fick veta hade den boende hotat att slå den anställda, som är i 20-årsåldern."

http://www.skd.se/2017/01/18/hotade-valdta-kvinnlig-anstalld-pa-hvb-hem/
Citera
2017-01-18, 23:22
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Höör

"Polisen larmades på söndagskvällen till ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn sedan en av de boende enligt en polisanmälan hotat att våldta en kvinnlig anställd.

Det var vid 23.30-tiden på söndagen som en polispatrull skickades till platsen.
Enligt vad poliserna fick veta hade den boende hotat att slå den anställda, som är i 20-årsåldern."

http://www.skd.se/2017/01/18/hotade-valdta-kvinnlig-anstalld-pa-hvb-hem/

Obegripligt att de ens anställer kvinnor, speciellt så unga.
Citera
2017-01-19, 00:52
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
SOS barnbyar öppnar idag sin allra första operativa verksamhet i Sverige. Det är ett ungdomscenter i Hammarkullen i Göteborg som ska stötta ensamkommande ungdomar.
https://petterssonsblogg.se/2017/01/18/det-gar-bra-for-sverige-sos-barnbyar-oppnar-i-goteborg/#more-199071
Citera
2017-01-19, 11:31
Medlem
Citat:
Skrevs upp i ålder och tvingades lämna Göteborg. Då ryckte deras fotbollstränare in.
http://www.hn.se/nyheter/halland/ungdomar-hämtade-från-lia-hof-1.4118774
Titta på andra bilden, det är märkligt att någon som bott på barnhem plötsligt ser ut att vara närmare 30 år
Citera
2017-01-20, 16:31
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
När ett ensamkommande barn försvinner från Malmö kommun och är borta i över tre månader entledigas personens gode man.
Men rutinen kan bryta mot lagen menar Länsstyrelsen, som ger kommunen kritik.
http://www.skd.se/2017/01/20/kritik-mot-rutin-for-ensamkommande/
Citera
2017-01-20, 17:25
Medlem
DiggiLoDiggiLeys avatar
Jag jobbar på ett boende för ensamkommande killar och jag vill inte outa mig men det är i en förort till Stockholm och ett privat bolag som driver boendet, jag vet att min chef läser på Flashback och vi har fått strikta order om att vi inte får skriva något om killarna eller berätta för andra om det här men jag vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Det bor totalt 13 killar på boendet och det är bara en kille som faktiskt är under 18 år. Min chef VET att resten är över 18 men hon tjänar en hel del på detta och jag tycker faktiskt väldigt synd om killen som bara är 14 år som har bekräftat detta med ålderstest, han är verkligen en toppenkille till skillnad från resten. Resten av killarna är på honom så han får ha rummet precis bredvid vårt kontor och på det planet vi rör oss på så att vi kan se till att det inte blir några nattliga besök som det brukar bli på ovanvåningen. Har fått gå in flera gånger och stoppat bråk, slagsmål med mera. Eftersom jag är den enda manliga anställda så har de lite mer respekt för mig än de kvinnliga anställda och när jag inte är där så är det rätt ofta poliser på besök.

Har ni fler frågor så kan ni fråga mig.
Citera
2017-01-20, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiggiLoDiggiLey
Jag jobbar på ett boende för ensamkommande killar och jag vill inte outa mig men det är i en förort till Stockholm och ett privat bolag som driver boendet, jag vet att min chef läser på Flashback och vi har fått strikta order om att vi inte får skriva något om killarna eller berätta för andra om det här men jag vill ändå dela med mig av mina erfarenheter.

Det bor totalt 13 killar på boendet och det är bara en kille som faktiskt är under 18 år. Min chef VET att resten är över 18 men hon tjänar en hel del på detta och jag tycker faktiskt väldigt synd om killen som bara är 14 år som har bekräftat detta med ålderstest, han är verkligen en toppenkille till skillnad från resten. Resten av killarna är på honom så han får ha rummet precis bredvid vårt kontor och på det planet vi rör oss på så att vi kan se till att det inte blir några nattliga besök som det brukar bli på ovanvåningen. Har fått gå in flera gånger och stoppat bråk, slagsmål med mera. Eftersom jag är den enda manliga anställda så har de lite mer respekt för mig än de kvinnliga anställda och när jag inte är där så är det rätt ofta poliser på besök.

Har ni fler frågor så kan ni fråga mig.

- Hur fungerar det med kläder och telefoner, de som bor i familjehem verkar vara krävande?
- Hur gamla är männen?
- Knarkar de?
- Har de sex med varandra?

Hur tror du det kommer att gå för dem när de måste lämna HVB-hemmet?
Citera
2017-01-20, 17:50
Medlem
DiggiLoDiggiLeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
- Hur fungerar det med kläder och telefoner, de som bor i familjehem verkar vara krävande?
- Hur gamla är männen?
- Knarkar de?
- Har de sex med varandra?

Hur tror du det kommer att gå för dem när de måste lämna HVB-hemmet?

Jag jobbar inte på ett familjehem och har aldrig gjort men jag antar att det är lite annorlunda där. Mellan 20 och 30 är killarna som bor där jag jobbar och de röker på väldigt mycket, de står ibland till och med utanför och röker hasch. Jag har sagt till på skarpen och det verkar ha viss effekt men inte så mycket då de går iväg 1 km till ett skogsparti och röker istället och kommer hem en timme senare påverkade och säger att de bara var iväg och köpte godis men de kan aldrig visa upp detta godis. Jag har länge tjatat på om att vi borde ta urinprov men min chef säger att det är bättre att låta bli. Om de håller på med annat vet jag inte men jag har hittat och beslagtagit en hel del vodkaflaskor på rummen. De är väldigt på yngre killar som faktiskt är under 20 och just där jag jobbar har jag inte varit med om att några i samma ålder håller på med varandra.

Eftersom det här är ett privat bolag så får vi pengar av Migrationsverket, socialtjänsten och kommunen för placeringen och eftersom att de får mat och husrum gratis så kan de köpa dyra kläder, på boendet jag jobbar på får de 2000 i månaden. Sedan misstänker jag ibland att deras nya flashiga grejer inte alltid är lagligt införskaffat. De kan inte ens laga mat eller städa själva så jag har väldigt svårt att se hur de ens skulle kunna klara av att bo i träningslägenhet och än mindre ute i samhället. De är inte direkt några plugghästar och är borta rätt mycket.
Citera
2017-01-20, 18:19
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiggiLoDiggiLey
Jag jobbar inte på ett familjehem och har aldrig gjort men jag antar att det är lite annorlunda där. Mellan 20 och 30 är killarna som bor där jag jobbar och de röker på väldigt mycket, de står ibland till och med utanför och röker hasch. Jag har sagt till på skarpen och det verkar ha viss effekt men inte så mycket då de går iväg 1 km till ett skogsparti och röker istället och kommer hem en timme senare påverkade och säger att de bara var iväg och köpte godis men de kan aldrig visa upp detta godis. Jag har länge tjatat på om att vi borde ta urinprov men min chef säger att det är bättre att låta bli. Om de håller på med annat vet jag inte men jag har hittat och beslagtagit en hel del vodkaflaskor på rummen. De är väldigt på yngre killar som faktiskt är under 20 och just där jag jobbar har jag inte varit med om att några i samma ålder håller på med varandra.

Eftersom det här är ett privat bolag så får vi pengar av Migrationsverket, socialtjänsten och kommunen för placeringen och eftersom att de får mat och husrum gratis så kan de köpa dyra kläder, på boendet jag jobbar på får de 2000 i månaden. Sedan misstänker jag ibland att deras nya flashiga grejer inte alltid är lagligt införskaffat. De kan inte ens laga mat eller städa själva så jag har väldigt svårt att se hur de ens skulle kunna klara av att bo i träningslägenhet och än mindre ute i samhället. De är inte direkt några plugghästar och är borta rätt mycket.

Är det hazarer som beskrivs? Var kommer de ifrån (deras nationalitet)?
Citera
2017-01-20, 18:29
Medlem
Studerar till röntgensjuksköterska och har undersökt ett antal "flyktingbarn" på praktik och sommarjobb. Skulle nog säga att majoriteten är helt klart suspekta, dels ser man det på utseendet och oftast kan man se på vissa röntgenbilder att deras skelettålder inte stämmer överens med deras uppgivna ålder.

Var på ett barnsjukhus där max åldern för patienter är 16 år och röntgade en nisse med skäggstubb och hårigt bröst som tydligen skulle vara 15 år. Nog ett ofantligt resursslöseri på dessa "ungdomar" men vi har ju ett system i Sverige där man tjänar på att ljuga så man ska inte vara förvånad egentligen.
Citera
2017-01-20, 18:44
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodkorven1
Studerar till röntgensjuksköterska och har undersökt ett antal "flyktingbarn" på praktik och sommarjobb. Skulle nog säga att majoriteten är helt klart suspekta, dels ser man det på utseendet och oftast kan man se på vissa röntgenbilder att deras skelettålder inte stämmer överens med deras uppgivna ålder.

Vaddå utseende? Asiatisk,är de hazarer?

Citat:
Var på ett barnsjukhus där max åldern för patienter är 16 år och röntgade en nisse med skäggstubb och hårigt bröst som tydligen skulle vara 15 år. Nog ett ofantligt resursslöseri på dessa "ungdomar" men vi har ju ett system i Sverige där man tjänar på att ljuga så man ska inte vara förvånad egentligen.

Vissa människor(även folkslag) kommer fortare i pubeteten än andra.
Krig och stress kan också göra så att kroppen kommer i pubertet snabbare än i naturligt tillstånd.

Att vissa har skäggstubb vid 16 års ålder borde inte vara märkligt, eller?
Citat:
Boys Reach Puberty Two Years Earlier Than in the Past . . . And Some Start to Mature at the Age of Six

Boys are hitting puberty up to two years earlier than in the past – with some starting to show the first signs of maturing as young as six, according to doctors.

Although it is well-documented that girls are hitting puberty younger, the study is one of the first to suggest that boys are also growing up earlier.

Data gathered from 4,000 boys across the US revealed that, on average, white and Hispanic boys go through puberty around the age of ten, while the average age is nine for black boys.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in