2015-04-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Läs mina inlägg #233 och #242
Jag skiter väl i vad du skriver! När Jesus sa att han skulle uppfylla lagen och profeterna gjorde han det genom att offra sig själv - offer krävs enligt lagen för förlåtelse av synder - och han uppfyllde profeternas PROFETIOR, bl a den om att Herrens Messias skulle lida och bli förkastad av judarnas ledare. Vad exakt i det kristna evangeliet har du missat att du inte förstår att han måste offras enligt lagen för att uppfylla lagen och dö för våra synder? Det är vad hela budskapet handlar om, så varför förstår ni bara hälften?
Senast redigerad av Bassiehof 2015-04-14 kl. 12:08.
Citera
2015-04-14, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag skiter väl i vad du skriver!

Men varför svarar du då, varför lägger du ner tid på att skriva ett inlägg...
Citera
2015-04-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Men varför svarar du då, varför lägger du ner tid på att skriva ett inlägg...
Därför att jag i stort sett redan vet vad han svarar. Det är inte för HANS eller min egen skull jag skriver, det är för att andra ska lära sig att skilja på sanning och BS. Det handlar om en juridisk grej. Han måste offra sig för att uppfylla lagen, för det är vad lagen kräver. Han offrade sityt liv för våra synder, och det var ett fullkomligt offeroch så uppfyllde han lklagen och kunde därmed göra lagFÖRBUNDET ogiltigt och instifta ett NYTT förbund, helt i enlighet med vad Gud sa genom de profeter som levde innan Jesus sändes till jorden.
Citera
2015-04-14, 14:44
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Jag skiter väl i vad du skriver! När Jesus sa att han skulle uppfylla lagen och profeterna gjorde han det genom att offra sig själv - offer krävs enligt lagen för förlåtelse av synder - och han uppfyllde profeternas PROFETIOR, bl a den om att Herrens Messias skulle lida och bli förkastad av judarnas ledare. Vad exakt i det kristna evangeliet har du missat att du inte förstår att han måste offras enligt lagen för att uppfylla lagen och dö för våra synder? Det är vad hela budskapet handlar om, så varför förstår ni bara hälften?

Du är lika blåst som dom satt ihop de Abrahamitiska lärorna. Men han sa själv att han hellre ville se barmhärtighet än offer Matt 12:7 se (Fotnot 1) vidare förklarar Paulus att han inte behövdes att offras 1 Kor 2:7-8 se (Fotnot 2) Och förbannelsen som vilar över skriften får sin betydelse i Jak 2:13 se (Fotnot 3) där det står hur det går för de obarmhärtiga som ville se Jesus som ett offer för att komma undan sina synder. Dom kan ALDRIG någon annan eller annat ta det är något man får stå för 2 Kor 5:10 se (Fotnot 4)

Fotnot 1 Matt 12:7
12 "Och haden I förstått vad det är: 'Jag har behag till barmhärtighet, och icke till offer', så skullen I icke hava dömt dem skyldiga, som äro utan skuld." Amen

Fotnot 2 1 Kor 2:7-8
7.Nej, vi tala Guds hemliga visdom, den fördolda, om vilken Gud, redan före tidsåldrarnas begynnelse, har bestämt att den skall bliva oss till härlighet,
8 och som ingen av denna tidsålders mäktige har känt; ty om de hade känt den, så hade de icke korsfäst härlighetens Herre. Amen

Fotnot 3 Jak 2:13

"Ty domen skall utan barmhärtighet drabba den som icke har visat barmhärtighet; barmhärtigheten åter kan frimodigt träda fram inför domen." Amen

Fotnot 4 2 Kor 5:10
"Ty vi måste alla, sådana vi äro, träda fram inför Kristi domstol, för att var och en skall få igen sitt jordelivs gärningar, alltefter som han har handlat, vare sig han har gjort gott eller ont. Amen

Kanske du fattar att den Fariseèiska surdegen genomsyrar hela skriften och det va det Jesus varnade för i sina predikningar och han öppnade lärljungarnas sinnen så de förstod skrifterna rätt Men jag skriver precis som du att han instiftade ett förbund fritt från lagen för de som vände om. Och över lagen vilar en förbannelse..

Gal 3:13
13 Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä . Amen
Senast redigerad av jedidja1 2015-04-14 kl. 14:51.
Citera
2015-04-14, 15:40
Medlem
Citat:
Du är lika blåst som dom satt ihop de Abrahamitiska lärorna. Men han sa själv att han hellre ville se barmhärtighet än offer Matt 12:7 se (Fotnot 1) vidare förklarar Paulus att han inte behövdes att offras 1 Kor 2:7-8 se (Fotnot 2) Och förbannelsen som vilar över skriften får sin betydelse i Jak 2:13 se (Fotnot 3) där det står hur det går för de obarmhärtiga som ville se Jesus som ett offer för att komma undan sina synder. Dom kan ALDRIG någon annan eller annat ta det är något man får stå för 2 Kor 5:10 se (Fotnot 4)

Kanske du fattar att den Fariseèiska surdegen genomsyrar hela skriften och det va det Jesus varnade för i sina predikningar och han öppnade lärljungarnas sinnen så de förstod skrifterna rätt Men jag skriver precis som du att han instiftade ett förbund fritt från lagen för de som vände om. Och över lagen vilar en förbannelse..

Gal 3:13
13 Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä . Amen
Han måste uppfylla lagen för att det är en juridisk grej. Lagen KRÄVER ett offer för synder, alltså MÅSTE han offra sitt liv för VÅRA synder, annara hade inte lagen kunnat uppfyllas och förbundet inte kunat ersättas med ett nytt.

Du blandar ihop sättet han dödades på, på korset, med lagkravet att han var tvungen att offra sitt liv för att uppfylla lagen. Sättet han dödades på var en synd och förbannelse, DET är vad Paulus säger i 1Kor 2:7-8, men det ändrar inte syftet att han kom till jorden för att uppfylla lagen och ge sitt liv för våra synder. Han borde ha offrat sitt liv på ett annat sätt, det är vad Paulus menar. SEnligt ditt sätt att tänka beror syndaförlåtelsen alltså på om människor hade kunskap eller inte. Vilket är ett basurt påstående.

Gal 3:13 är bara ett påsående och bekräftar vad som har hänt, men det betyder inte att Jesus ÄR förbannad. Av judarna som hängde honom ja, men inte av de som tror. Tänk lite innan du öppnar munnen för ofruktbart tal. Läs också vad som står i Gal 3:10. Det är över de som håller sig till laggärningar det vilar en förbannelse, över prästerna på Jesus tid som sa till Pilatus att han måste dö för att han hade brutit mot deras lag. För övrigt dömde och dödade de en oskylidg, så ställ frågan varför du inte förstår vem det talas om i vilket sammanhang. Är det judarna som dödade Messias eller Jesus det talas om?
Citera
2015-04-15, 09:21
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Han måste uppfylla lagen för att det är en juridisk grej. Lagen KRÄVER ett offer för synder, alltså MÅSTE han offra sitt liv för VÅRA synder, annara hade inte lagen kunnat uppfyllas och förbundet inte kunat ersättas med ett nytt.

Du blandar ihop sättet han dödades på, på korset, med lagkravet att han var tvungen att offra sitt liv för att uppfylla lagen. Sättet han dödades på var en synd och förbannelse, DET är vad Paulus säger i 1Kor 2:7-8, men det ändrar inte syftet att han kom till jorden för att uppfylla lagen och ge sitt liv för våra synder. Han borde ha offrat sitt liv på ett annat sätt, det är vad Paulus menar. SEnligt ditt sätt att tänka beror syndaförlåtelsen alltså på om människor hade kunskap eller inte. Vilket är ett basurt påstående.

Gal 3:13 är bara ett påsående och bekräftar vad som har hänt, men det betyder inte att Jesus ÄR förbannad. Av judarna som hängde honom ja, men inte av de som tror. Tänk lite innan du öppnar munnen för ofruktbart tal. Läs också vad som står i Gal 3:10. Det är över de som håller sig till laggärningar det vilar en förbannelse, över prästerna på Jesus tid som sa till Pilatus att han måste dö för att han hade brutit mot deras lag. För övrigt dömde och dödade de en oskylidg, så ställ frågan varför du inte förstår vem det talas om i vilket sammanhang. Är det judarna som dödade Messias eller Jesus det talas om?

Sug du åt dig av detta bibelställe Matt 7:21-23
21 Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja.
22 Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'
23 Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.'

Så sluta att hyckla, på deras frukt ska ni känna igen dom och din frukt stinker
Citera
2015-04-15, 09:45
Medlem
Citat:
Sug du åt dig av detta bibelställe Matt 7:21-23
21 Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja.
22 Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?'
23 Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.'

Så sluta att hyckla, på deras frukt ska ni känna igen dom och din frukt stinker
Du förmår inte ens suga åt dig nån kunskap, trots att du är som ett spädbarn till förståndet.

Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig. Ty om den rättfärdighet som lagen ger skriver Mose: Den människa som håller buden skall leva genom dem. Men den rättfärdighet som tron ger säger: Fråga inte i ditt hjärta: Vem skall stiga upp till himlen? – det vill säga för att hämta ner Kristus – eller: Vem skall stiga ner i avgrunden? – det vill säga för att hämta upp Kristus från de döda. Rom 10:4-7

Du vet inte vad rättfärdighet från Gud innebär. Du förlitar dig på ditt eget förstånd. Till ditt eget fördärv.

Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” Mark 10:15
Citera
2015-04-15, 13:09
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Du förmår inte ens suga åt dig nån kunskap, trots att du är som ett spädbarn till förståndet.

Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig. Ty om den rättfärdighet som lagen ger skriver Mose: Den människa som håller buden skall leva genom dem. Men den rättfärdighet som tron ger säger: Fråga inte i ditt hjärta: Vem skall stiga upp till himlen? – det vill säga för att hämta ner Kristus – eller: Vem skall stiga ner i avgrunden? – det vill säga för att hämta upp Kristus från de döda. Rom 10:4-7

Du vet inte vad rättfärdighet från Gud innebär. Du förlitar dig på ditt eget förstånd. Till ditt eget fördärv.

Sannerligen, den som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.” Mark 10:15

Att han kom för att lyfta av dem lagen är vi överens om, men att han behövde korsfästas har vi delade meningar om. Det visar också Paulus i 1 Kor 2:7-8. Men i nåt fördärv är jag inte att vara är vid allra bästa vigör. Snarare du som borde ta dig en tankeställare med resten av "Kristna" vilket jag inte är. Har en tro men den ingår inte den "Kristna" läran i.Det är en Satans bländverkslära från början till slut ni har anammat all den Fariseèiska och Skriftlärdes surdeg vilken Jesus varnade för.

Allt vad den resulterat i är att det blev en folkens förgörarlära som beskrivs i Jes 14:12 och det inte på grund av Jesus utan alla de orättfärdiga apostlar som nästlade in sig i Församlingarna och raserade hela läran. Judarna som förföljde de "Kristna" från början har gjort er till deras vapendragare. Fastän Paulus beskriver det i sina brev så fattar ni det inte, samt att Jesus förklarar att Proselyterna är dubbelt värre än de Fariseèr och Skriftlärde som Jesus beskriver det i Matt 23:15.
Citera
2017-01-20, 12:04
Medlem
Richard80s avatar
Att tillbe en gud som kräver att man ska mörda sitt eget barn för att guden ska tycka om personen i fråga, är ju en väldigt frisk religion!!

Abraham och hans son om ni känner till den historien.

Då både kristendomen, islam och judendomens grundare är denne Abraham så kanske det inte är så svårt att förstå varför det bara är dessa tre religioner som startar alla krigen vi har i världen!
Citera
2017-01-20, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard80
Att tillbe en gud som kräver att man ska mörda sitt eget barn för att guden ska tycka om personen i fråga, är ju en väldigt frisk religion!!

Abraham och hans son om ni känner till den historien.

Då både kristendomen, islam och judendomens grundare är denne Abraham så kanske det inte är så svårt att förstå varför det bara är dessa tre religioner som startar alla krigen vi har i världen!

Gud krävde inte, det var för att testa Abrahams tro.

Krig startas även av ateister. Hört talas om Stalin, Hitler, Pol-Pot etc?
Citera
2017-01-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Gud krävde inte, det var för att testa Abrahams tro.

Krig startas även av ateister. Hört talas om Stalin, Hitler, Pol-Pot etc?
Och vad säger ett sådant test om en människa?
Det mest moraliska hade naturligtvis varit att vägra offra sin son. Abraham misslyckades med testet, enligt mig.
Citera
2017-01-20, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och vad säger ett sådant test om en människa?
Det mest moraliska hade naturligtvis varit att vägra offra sin son. Abraham misslyckades med testet, enligt mig.

Beror ju på hur man läser historien. Jag tolkar det som att Abraham genom Gud inser det tokiga i att offra, att Gud inte kräver dylika offer. Jag läser inte mytologi bokstavligt.

Sedan får du kanske leva dig in Abraham liv. Människooffer var förekommande då, och han växer genom Gud mot bättre vetande.

Det Richard i sitt inlägg förkastar som fel med att offra människor blir också Abrahams insikt. Gud testar inte bara Abraham, Gud ger också Abraham en tydligare vägvisning för vad Gud vill. Kan tyckas omoraliskt att ens komma på tanken att offra sin son, men det blir också märkligt att läsa GT som om människorna där hade vårt nutida synsätt. Det är ju rätt fantastiskt egentligen, en berättelse om hur en enkel människa lyfts genom Gud ur sitt hedniska perspektiv och får en annan världsbild.

Historien ställer det på sin spets vad Gud kräver av oss. Man kan också skita i att reflektera över symboliken och den historiska kontexten, men jag umgås inte med Bibeln på det sättet.
Senast redigerad av Magmunnen 2017-01-20 kl. 14:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in