Citat:
Ursprungligen postat av
jedidja1
Det är just det jag skriver, att Jesus tog Lagens förbannelse med sig upp på korset. Och att Lagen och Profeterna uppfylls i två bud Jag tror inte du fattar??? Det är du som yrar om att Lagen fortfarande är att gälla, den gäller endast för Judarna. Gal 3:13
13 Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe. Det står skrivet: Förbannad är var och en som är upphängd på trä . Amen

Men att lagen uppfylls med två bud är inte vad Jesus menade när han sa att han skulle uppfylla lagen i stället för att upphäva den. Han uppfyllde lagen genom ett fullkomligt offer och DÄRMED upphörde LagFÖRBUNDET. Lagen finns fortfartande kvar, liksom alla Guds bud.
8Först säger han: Offer och gåvor och brännoffer och syndoffer begärde du inte, och de gladde dig inte, och detta fast de frambärs enligt lagen. 9Sedan säger han: Se, jag har kommit för att göra din vilja. Så upphäver han det första för att låta det andra gälla. 10Efter denna Guds vilja har vi helgats genom att Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla. Heb 10:8-10
Vänd på 9 och 10 så förstår du bättre. Han upphävde det förrra FÖRBUNDET genom sitt offer och instiftade samtidigt det nya. Lagförbundet instiftades också med blod, därför var ett offer nödvändigt (Heb 8:3). Så uppfyllde han lagen - också för att han gav sitt liv för sina bröder (andra budet) , och han var lydig in i döden (första budet). Så du har bara delvis rätt. Som jag skrev från början missade du en avgörande detalj. Läs gärna hela Heb kapitel 8, 9 och 10.
Ni misstar er för att han skriver lagen och inte lagFÖRBUNDET, men det är alltså ett förbund, inte bara en lag som man kan ändra. Dessutom gäller inom juridiken att om man upprättar ett nytt kontrakt så blir det gamla ogiltigt. Det gjorde Gud när han talade om ett nytt förbund, men det verkställdes först när Jesus sändes till jorden, som framgår av Heb kap. 8-10.