2017-01-20, 02:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Intressant det där att man gnuggade den föräldralösa lammungen mot den döda lammungen för att mamman förhoppningsvis skulle adoptera det föräldralösa lammet. Bisarrt, men det är naturen!
Citera
2017-01-20, 05:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaiGOon
Håller med, skulle mer än gärna byta plats med dem och deras livsstil.

Men gör det då.
Vad hindrar dig från att göra det? Endast du kan förändra ditt liv.

På 70-talet hade vi en gröna vågen period och folk flyttade ut på landet och tydligen på gång igen.

Gör det du också. Själv trivs jag mycket bra att bo inne i staden.
Citera
2017-01-20, 05:35
Medlem
Jag trodde på fullaste allvar att detta program var en parodi på 100% bonde.
Citera
2017-01-20, 06:15
Medlem
lersaters avatar
vilken hippie gubben är... är han på riktigt?
Citera
2017-01-20, 08:47
Medlem
slagghackas avatar
Underbara människor!
Fler borde vara som dom, världen hade sett så mycket bättre ut
Citera
2017-01-20, 08:57
Medlem
Dofternas avatar
Som redan konstaterats, det är inte direkt 100% Bonde-klass.
Jävla tv4-mys, allt de tar i blir till bajs.
Citera
2017-01-20, 09:01
Medlem
Knullkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoevPanna
Jag trodde på fullaste allvar att detta program var en parodi på 100% bonde.

Samma här.
Citera
2017-01-20, 09:33
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Herr Mandelmann har i alla fall pluggat till läkare. Tror att han gick klart utbildningen och i princip skulle kunna påbörja AT om han vill.
Undrar om han hade Dr Hibbert som förebild?

Tydligen tar de även emot turister under sommaren och har ett gårdscafé.

Namnet Mandelmann verkar taget, för det finns inte många i Sverige som heter så. Eller kan det vara tyskt?
Citera
2017-01-20, 10:03
Medlem
RadikalFails avatar
Jag tycker det är en fin serie. Har ju sett herr Mandelmann i trädgårdstisdag kring 2009.

Ne jag gillar detta programmet. Och vad tusan om det inte blir vackra drivbänkar och sådant. Jag tycker det känns som en inspirerande serie.
Man får ser livet och även döden. Var mat kommer från och annat bra.

Känns lite som när man var liten och ute i sommarstugan och livet var enkelt och man levde simpelt. Ger då mig känsla av mysighet.
Citera
2017-01-20, 10:45
Medlem
Tycker också om detta programmet. Snygg produktion i fantastiskt landskap. Gillar även paret Mandelmann. De försöker inte inbilla någon att de är något de inte är. De är utflyttade excentriska akademiker från Stockholm. Gustav sade väl också själv i första programmet att han egentligen inte är särskilt händig eller praktiskt lagd, utan att han har lärt sig saker allt eftersom.

Det skulle dock vara intressant att höra lite mer om bakgrunden till att de gjorde valet att leva som de gör.
Citera
2017-01-20, 11:21
Medlem
cc_zeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Sålde kanske någon ärvd våning på Östermalm? En gård på Österlen är väl inget man lånar till när man inte har koll på bondelivet?

Gården var helt nergången när de köpte den, så priset var nog överkomligt.

Sen plockar de nog ut en del EU-bidrag för gården och marken skulle jag tro.
Citera
2017-01-20, 11:38
Medlem
slagghackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det skulle dock vara intressant att höra lite mer om bakgrunden till att de gjorde valet att leva som de gör.

Jag har inte så svårt att tänka mig varför människor väljer att leva på landet. Är du invaggad i ett 8-5 jobb där du skapar ekonomiskt tillväxt åt någon annan och fostrad till att vara en ytlig konsumtionsrobot utan koppling till naturen, skog och mark eller förståelse för hur landet ser ut. Utan skit under naglarna och där allt måste köpas, ofta för lånade pengar, där meningslös tävlande i märkesläder, bilar eller telefoner markerar påhittad status och din enda paus är en Thailandsresa vartannat år.
Jag raljerar lite men jag förstår om folk tröttnar på det livet.

Staden är sårbar och fullständigt beroende av landsbygden. Samtidigt eldas bostadspriserna uppåt i städerna allt mer och mer, folk står i stor skuld till bankerna och måste lönearbeta heltid för att ha råd med boendet som blir dyrare och dyrare med allt större lån.

Det är ett sundhetstecken att lämna staden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in