2016-12-31, 12:26
Medlem
Behöver man fysiskt besöka ett kontor när man ansöker om socialbidrag varje månad, eller kan man posta eller mejla sin ansökan?
Citera
2017-01-02, 02:24
Medlem
Saandros avatar
Hur funkar detta?

Jag har levt på sparade pengar i ett halvår pga flytt från min förra lägenhet och därav blivit arbetslös. Nu har jag hittat lägenhet och jobb men kommer inte ha råd med denna hyra som kommer i januari då jag får min lön i februari. Finns det en chans att man får hjälp 1 månad med den hyran så man kommer på fötter igen?
Citera
2017-01-02, 18:07
Medlem
Hur fungerar det om man låt oss säga handlar bitcoins för 200-500kr/månaden och samtidigt får försörjningsstöd?
På kontoutdragen de begär, kollar de bara på insättningar eller även utgifter? Ställer de frågor om vad bitcoinsen används till?
Citera
2017-01-10, 19:35
Medlem
Jag har en lite akut fråga jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Jag får ekonomiskt bistånd av socialtjänsten och går hos en tandläkare som endast tar kortbetalning. Jag ska till tandläkaren imorgon men har inte pengar på kontot. Min fråga är om jag kan ta emot en summa pengar in på kontot (låna av någon), betala tandläkaren och fortfarande få ersättningen från socialen eller om de kommer se insättningen som inkomst trots kvitto och att jag förklarar att jag lånat pengar till tandläkaren? Jag har frågat runt IRL och får olika svar. Jag hinner inte ringa soc innan tandläkarbesöket annars skulle jag självklart fråga dem direkt.

Tacksam för svar!
Citera
2017-01-11, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simon.gunnut

Jag får ekonomiskt bistånd av socialtjänsten och går hos en tandläkare som endast tar kortbetalning. Jag ska till tandläkaren imorgon men har inte pengar på kontot. Min fråga är om jag kan ta emot en summa pengar in på kontot (låna av någon), betala tandläkaren och fortfarande få ersättningen från socialen eller om de kommer se insättningen som inkomst trots kvitto och att jag förklarar att jag lånat pengar till tandläkaren? Jag har frågat runt IRL och får olika svar. Jag hinner inte ringa soc innan tandläkarbesöket annars skulle jag självklart fråga dem direkt.

Tacksam för svar!

Kan du ta med någon annan (som inte går på försörjningsstöd) som kan betala med sitt kort?
Annars får du nog vädja till socialkontorets goda hjärta.
Citera
2017-01-11, 18:35
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:

Tacksam för svar!
Du kan be on att få en faktura istället
Citera
2017-01-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Kan ni spara pengar på socialbidrag? Typ lägga undan 500-1000kr varje månad för senare som ni har ordnad ekonomi kan ni klara er bra.

Mvh

Bump. Är det någon som gör det? Eller slösar ni alla pengarna?
Citera
2017-01-11, 23:18
Medlem
fenomenals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superanonymkonto
Behöver man fysiskt besöka ett kontor när man ansöker om socialbidrag varje månad, eller kan man posta eller mejla sin ansökan?

Hej! Du behöver besöka kontoret och lämna in en ansökan fysiskt. Är det första gången någonsin så får du boka in ett nybesök, ring dem och prata så hjälper de dig

Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Hur funkar detta?

Jag har levt på sparade pengar i ett halvår pga flytt från min förra lägenhet och därav blivit arbetslös. Nu har jag hittat lägenhet och jobb men kommer inte ha råd med denna hyra som kommer i januari då jag får min lön i februari. Finns det en chans att man får hjälp 1 månad med den hyran så man kommer på fötter igen?

Du har alltid rätt att få en ansökan prövad - så jag tycker du ska kontakta dem snarast och förklara din situation. Att du har jobb och lön som kommer i februari är ju en bra grej, du står ju inte utan inkomst överlag, bara just nu.

Citat:

Tacksam för svar!

Kolla om du inte kan få det på faktura! Annars är nog lösningen att någon annan pröjsar så länge (om det går ordna) bättre än att du får in pengar på kontot... man vet aldrig vad du har för nitisk handläggare.
Citera
2017-01-11, 23:19
Medlem
fenomenals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaBeast
Bump. Är det någon som gör det? Eller slösar ni alla pengarna?

Jag känner inte till att någon av mina klienter jag haft har lyckats spara något nämnvärt... det är inte många kronor det handlar om.

Men visst, har man svartjobb vid sidan av så, då kan det nog gå.
Citera
2017-01-12, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fenomenal
Jag känner inte till att någon av mina klienter jag haft har lyckats spara något nämnvärt... det är inte många kronor det handlar om.

Men visst, har man svartjobb vid sidan av så, då kan det nog gå.

Jag kan spara upp till 2000kr i månaden om jag har tur. Annars 1000-1500kr vanligtvis, och 500kr efter december. Har slutat köpa busskort.

Allt jag betalar är hyra, el, internet och mat. Det är allt. Fast jag bruka slösa allt, men nu är jag insatt på att spara. Vi får för mycket tycker jag.

Vet inte hur detta får dig att känna? Liksom om det bara är för att överleva så är det mycket. Annars så får vi tillräckligt för att ha ett liv på det.
Citera
2017-01-13, 16:08
Medlem
Laulas avatar
Är det någon som kan svara på dom här två frågorna? Hoppas så..

Kan man ansöka om försörjningsstöd och ha två hyror på 4200kr?
.. Har för mig att dubbla hyror som regel inte är ok fast nu handlar det om en summa som håller sig inom gränsen för rimlig boendekostnad så borde inte vara ett problem eller?
.. Att person A ev. kommer ha två hyror är pga planerad flytt där person A helst vill behålla sin lägenhet på nuvarande bostadsort och vara inneboende på den tilltänkta orten, detta pga sån katastrofal bostadsbrist i kombination med inga möjligheter att få eget boende pga dålig kreditvärdighet/låg årsinkomst/litet socialt nätverk samt ingen säkerhet från jobb pga sjukskrivning.

Sen en allmän fundering

Hur kan socialtjänsten ha krav på försörjningsplikt om man är sambo med någon då sambolagen inte har någon sån paragraf?
.. Är inte det lite förlegat och försätter en person i en potentiellt utsatt situation? Speciellt om personen i fråga inte har möjlighet att hjälpa till med allt utan måste leva i nåder och förlita sig på att partnern i fråga ordnar med det som saknas samt att man även riskerar dennes ekonomi på köpet förutom allmänt dålig stämning sinsemellan.. Detta samtidigt som socialtjänsten så fint säger att man genom bistånd ska kunna få en skälig levnadsnivå med resurser för att kunna leva ett självständigt liv, inte lite motsägelsefullt det.. För även om man är sambos så är man fortfarande två individer med två helt olika förutsättningar och möjligheter fastän man delvis delar ett gemensamt liv med varandra.
Citera
2017-01-15, 13:20
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Är det någon som kan svara på dom här två frågorna? Hoppas så..

Kan man ansöka om försörjningsstöd och ha två hyror på 4200kr?
.. Har för mig att dubbla hyror som regel inte är ok fast nu handlar det om en summa som håller sig inom gränsen för rimlig boendekostnad så borde inte vara ett problem eller?
.. Att person A ev. kommer ha två hyror är pga planerad flytt där person A helst vill behålla sin lägenhet på nuvarande bostadsort och vara inneboende på den tilltänkta orten, detta pga sån katastrofal bostadsbrist i kombination med inga möjligheter att få eget boende pga dålig kreditvärdighet/låg årsinkomst/litet socialt nätverk samt ingen säkerhet från jobb pga sjukskrivning.

Sen en allmän fundering

Hur kan socialtjänsten ha krav på försörjningsplikt om man är sambo med någon då sambolagen inte har någon sån paragraf?
.. Är inte det lite förlegat och försätter en person i en potentiellt utsatt situation? Speciellt om personen i fråga inte har möjlighet att hjälpa till med allt utan måste leva i nåder och förlita sig på att partnern i fråga ordnar med det som saknas samt att man även riskerar dennes ekonomi på köpet förutom allmänt dålig stämning sinsemellan.. Detta samtidigt som socialtjänsten så fint säger att man genom bistånd ska kunna få en skälig levnadsnivå med resurser för att kunna leva ett självständigt liv, inte lite motsägelsefullt det.. För även om man är sambos så är man fortfarande två individer med två helt olika förutsättningar och möjligheter fastän man delvis delar ett gemensamt liv med varandra.

Jag har iofs ingen aning men du tycker det inte låter frikostigt att skattebetalarna skall stå för 2 hyror för att du skall flytta in med din kille/tjej på annan ort? Kan aldrig tänka mig att detta fungerar eftersom det inte låter rimligt på något plan.

Du skriver att det inte som regel är ok med 2 lägenheter. Vet du någon på bidrag som har 2 boenden? Verkar konstigt.

Såg på nyheterna för någon månad sedan att de knappt har några lägenheter att erbjuda och det lär väl också vara en bra orsak att en person ej kan få bidrag och lägenhet som ej utnyttjas som någon annan skulle behövt istället.

Du kan väl flytta in hos din sambo ändå fast du inte betalar hyra där eftersom du har en egen hyra att betala. Vet många, som jobbar fulltid som har varsin lägenhet där dem bor i en men betalar för var sin lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in