2017-01-19, 22:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audiman100
Tack för tipset!
Har inte stenkoll på snömängden nu men ska ha kommit en del efter att tjejen försvann.

Ang Missing people finns ingen direkt motsvarighet. Däremot finns det något som kallas för björgunarsveit (frivillig räddningstjänst typ...) som kan mobiliseras med kort varsel, flera hundrad personer om det bevövs där många har avancerad kunskap och utrustning för att klara av sökande under tuffa förhållanden som förekommer ju ofta på Island. Dom har varit högst delaktiga i sökandet efter Birna.

Sen är det mång vanliga frivilliga som ger sig ut och letar. Värt att påpeka att det var en sån frivillig som hittade skorna vilket visade sig vara avgörande för utredningen.

Tack!

Bor du i närheten av området? Har det sökte i det område som jag har pekat ut som intressant här i tråden? Söks det där fortfarande i så fall?

Var ligger fokus på sökoperationen, vilket område?
Citera
2017-01-19, 22:14
Medlem
Så full som hon såg ut att vara, hon kan ju ha blivit ofrivilligt drogad oxå.

Har så för mig att jag läst att det finns ytterligare övervakningsmaterial som visade att två män (från båten?) gick efter henne? Men att det materialet inte släppts till pressen.
Har dom rekat på krogen kanske? Sen följt efter henne ..
Citera
2017-01-19, 22:15
Medlem
TSDs avatar
Var kommer uppgifterna/spekulationerna om att Tinder skulle ha används?

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Går det att använda för narkotikahandel utan föregående dejtingmatch?
Nej det kan jag inte tänka mig.
Grejen med Tinder är att man inte ens kan söka på en viss person/användare.
Man får helt enkelt upp de som befinner sig inom avståndet man har valt. (2-160km)
När man får upp en viss person kan man kolla in på personens "profil" som består av någon/några bilder, förnamn, ålder och ibland också en kort beskrivning.
Om man då vill ha kontakt med personen så svajpar man höger (like), sen ska det till att denna person också startar Tinder(behöver inte vara online samtidigt) och bläddrar förbi dig och svajpar höger på dig vilket leder till en direkt match.
Personen får heller INTE reda på att man gillat hans/hennes profil förrän han/hon gillar tillbaka.
I.o.m. matchningen får man upp en chattruta och det är först då man kan börja skriva med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Konverstationer i Tinder, sparas de i appen? Går de att spåra?
Konversationen sparas i appen så länge man inte tar bort matchningen, tar man bort matchningen försvinner hela konversationen.
Sen har jag faktiskt ingen aning om det sparas på någon server någonstans, det är mycket möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Äntligen förstår jag reklamen med alla de som får ligga för att de svajpade höger.. Är det så det funkar då?
Lägger man till kontakter också? Vad sparas egentligen i appen när man har kontakt med andra?
Ja ungefär
Nej man lägger inte till någon utan det krävs att ni båda gillar varandra.
Då hamnar personen under "dina matchningar" och det är egentligen bara ett chattfönster för varje match.
Allt du får veta om en person är det som finns i profilen (se länk), resten får man fråga
http://0.media.collegehumor.cvcdn.com/45/55/d053f01f5b41c4980a72f4316f8c0043.jpg

Hoppas jag lyckats förklara så ni förstår mer hur det fungerar
Citera
2017-01-19, 22:16
Medlem
Och ursäkta tjatet, men återigen - skorna! På bilden är det ju en viss mängd snö på backen? Menar ni att det på lördag morgon inte fanns någon snö alls? Det med skorna är så extremt märkligt!! Kan verkligen inte skäppa det..
Citera
2017-01-19, 22:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan
Så full som hon såg ut att vara, hon kan ju ha blivit ofrivilligt drogad oxå.

Har så för mig att jag läst att det finns ytterligare övervakningsmaterial som visade att två män (från båten?) gick efter henne? Men att det materialet inte släppts till pressen.
Har dom rekat på krogen kanske? Sen följt efter henne ..

Det fanns sannolikt en anledning till att de hade en hyrbil, göra inköp och ut och roa sig. Inte otroligt att de har besökt krogen också när de ändå var in till stan.
Citera
2017-01-19, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha varit det som skedde.

Antingen slängt henne över bord ute på Atlanten eller någonstans i närheten av där fartyget befann sig i Hafnafjördur. Hon kan ha blivit dumpad i hamnen även om dykare inte har funnit någon kropp.
Tydligen var det en besättning på 23 man. Att de har tagit ombord henne känns som en oerhörd risk. Finns det någon information om när båten lämnade hamnen?
Citera
2017-01-19, 22:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSD
Var kommer uppgifterna/spekulationerna om att Tinder skulle ha används?
http://www.icenews.is/2017/01/18/missing-person-in-iceland-fishing-vessel-from-greenland-turned-around-back-to-iceland/#axzz4WBhQjFp0
Citat:
According to RUV´s report no one has been arrested on board, but Kvennabladid reports that two members of the crew are under suspicion. The report states that Birna was engaged in a Tinder chat with one of the crew members on the night of her disappearance. RUV reports that Special Forces and police boarded the troller last night.
Citera
2017-01-19, 22:24
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan mycket väl ha varit det som skedde.

Antingen slängt henne över bord ute på Atlanten eller någonstans i närheten av där fartyget befann sig i Hafnafjördur. Hon kan ha blivit dumpad i hamnen även om dykare inte har funnit någon kropp.

Japp, så tror jag detta skett - de har på båten begått både våldtäkt och mord, samt dumpat kroppen i havet/vattnet...
Citera
2017-01-19, 22:25
Medlem
Knivur-273s avatar
Ger man sig på en oskyldig tjej, eller kille, som är redlöst berusad, och våldför sig på denne, så skall man dömas fredlös. Var mans niding. Gammal lag från Sverige, Norge och Island.
Citera
2017-01-19, 22:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Under lördagskvällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Suup
Tydligen var det en besättning på 23 man. Att de har tagit ombord henne känns som en oerhörd risk. Finns det någon information om när båten lämnade hamnen?

Har för mig att båten lämnade hamnen i Hafnafjördur under lördagskvällen.
Citera
2017-01-19, 22:29
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ute på Atlanten?

Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Japp, så tror jag detta skett - de har på båten begått både våldtäkt och mord, samt dumpat kroppen i havet/vattnet...

Skulle det var på det sättet, att hennes kropp kom att dumpas mitt ute på Atlanten kommer då någonsin någon att kunna dömas för mordet?
Citera
2017-01-19, 22:34
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suup

Jag har varit inne på det tidigare, det kan vara så att fartyget hade en vakt, sannolikt så hade man det, det innebär en mycket stor risk för upptäckt.

För att du ska förstå vad jag talar om så citerar jag ett litet stycke som beskriver svenska förhållanden.

Citat;

Vakthållning
11 § Vakthavande befäl skall
1. göra inspektionsronder i fartyget med lämpliga mellanrum,
2. särskilt uppmärksamma
– landgångens tillstånd och fastsättning, ankarkätting eller förtöjningar,
särskilt när tidvattnet vänder eller vid kajplatser där vattennivån varierar
samt vid behov åtgärda de nämnda anordningarna så att de fungerar på
normalt sätt,
– djupgåendet, vattendjupet under kölen och fartygets tillstånd för att
undvika farlig slagsida och trim under lasthantering eller barlastning,
– väder- och sjöförhållanden,
– att alla regler rörande säkerhetsåtgärder och brandskydd iakttas,
SJÖFS 2005:7
23
– vattennivån i rännstenar och barlasttankar,
– var alla ombordvarande personer befinner sig, särskilt de i avsides eller
slutna utrymmen

http://www.notisum.se/KBVLag/SJOA5007.pdf

Liknande förhållanden bör gälla även inom sjöfart i isländska hamnar.
Senast redigerad av OY 2017-01-19 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in