Fakta kvarstår. SP försvann i tomma intet efter morden. Är som uppslukad av jorden hela natten och dyker upp fullt synlig på morgonen då han får lift till sjukhuset. Frågan är självklar - var fanns han hela natten?
Znoopet och Torppet, ni kommer båda med flera nya uppgifter, vissa som går stick i stäv med andra i tråden. Bor ni i Hudiksvall med omnejd? Har ni insyn i utredningen?
Förstår fortfarande inte hur en kille i 20 års åldern rår på en stor karl.
En tanke:
Sos alarmet.
Det sas att det va en man som hade tappat minnet.
Benämner man inte en 20 åring som en kille?
Borde väll sagt en kille, en man är äldre
En med kniv beväpnad kille i 20 års-åldern skulle även kunna rå på en polis. Det är av det skälet en polis ”i samma läge” förmodligen skulle ha använt sitt tjänstevapen.
Eftersom polisen missade stugan som va bruten kan han
ha tryckt där.
Den där diskussionen har ältats om och om igen. Det är föga troligt, tycka vad man vill om polisen och deras kompetens, att han befunnit sig i en stuga knappa 50 meter (edit: okej, kanske 100 meter) från mordplatsen under natten och undgått att bli upptäckt. Inte nog med att han lyckats lura in spårhundarna i skogen, han har under morgonen smugit ut ur stugan och sprungit in i skogen. Samtidigt som området är avspärrat och fullt med poliser. Som sagt, föga troligt. Nästintill omöjligt.
Bättre förutsättningar för eftersök med hund än vad som här förelegat går knappt att få. Antingen måste det handlat om en oerfaren hundförare eller en värdelös eftersökshund.
Bättre förutsättningar för eftersök med hund än vad som här förelegat går knappt att få. Antingen måste det handlat om en oerfaren hundförare eller en värdelös eftersökshund.
Även tiden spelade in. Hundföraren var tvungen att ta sig från en annan stad (vilken?) och Simon hade säkert någon timme eller mer att springa rätt långt.
Den där diskussionen har ältats om och om igen. Det är föga troligt, tycka vad man vill om polisen och deras kompetens, att han befunnit sig i en stuga knappa 50 meter (edit: okej, kanske 100 meter) från mordplatsen under natten och undgått att bli upptäckt. Inte nog med att han lyckats lura in spårhundarna i skogen, han har under morgonen smugit ut ur stugan och sprungit in i skogen. Samtidigt som området är avspärrat och fullt med poliser. Som sagt, föga troligt. Nästintill omöjligt.
Vilken bra bild som ger översikt över något som diskuterats mycket. Avstånd och terräng blev plötsligt mycket tydligare.
Sen tror jag du har rätt i att han inte kunde ha tryckt i stugan hela natten. Det har jag sagt hela tiden. Min fundering är om ägaren till stugan passade på att "göra inbrott" och få lite försäkringspengar? Men bara spekulationer, inga sanningar.
Även tiden spelade in. Hundföraren var tvungen att ta sig från en annan stad (vilken?) och Simon hade säkert någon timme eller mer att springa rätt långt.
Joo, jag är medveten om tidsglappet där. Den tiden är dock inget som borde vart ett större problem för en hyfsad jakthund och polisens tränade hundar borde inte vara sämre. (Nu menar jag inte att man skulle använt en jakthund här, dom jagar annat)
Det som möjligen skulle kunnat ha ställt till det för hunden här är det massiva pådraget, som säkerligen även lett till att mycket folk varit i omlopp i närområdet.