2017-01-19, 13:00
Medlem
MrsLibras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
En intressant fråga.

Detta vet vi inte - vad jag i a f känner till. Min egen uppfattning är att jag tror aldrig att hon har befunnit sig på båten men visst finns möjligheten att hon blev förd ombord.

Vet någon hur många mans besättning det är fråga om? Ju större besättning desto farligare för gärningsmännen att ta henne ombord.

23 i besättningen tydligen. Orkar inte leta upp källan men läste det på en isländsk nyhetssida.
Citera
2017-01-19, 13:03
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Vad vi kallar mena går att räkna på ena handens fingrar på Island.

F.ö är mord och dråp extremt ovanligt på vår nordiska vulkanö även mätt till befolkningsmängd.
Tror det ligger stax under ett fall per år.

Ja samtidigt så finns det 90 000 skjutvapen på 350 000 invånare, 15 mest vapen per capita i världen och "typ" minst mord, ett exemplariskt folk, Nordbor utan invandring är ett vinnande koncept.
Citera
2017-01-19, 13:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
23 mans besättning.

Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
23 i besättningen tydligen. Orkar inte leta upp källan men läste det på en isländsk nyhetssida.

Tack för den uppgiften.

För mig låter en besättning på 23 man vara för mycket för att ha fört henne ombord.

Om det ev. var tre av dessa besättningsmän som var inblandade i Birnas försvinnande så återstår det 20 personer. Har svårt att se att alla dessa 20 skulle ha kunnat ställa upp "kollegialt" på att hon fördes ombord och sedan dumpades ute till havs.

Vet någon hur många av denna besättning som var grönländare resp. färöingar?
Citera
2017-01-19, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsLibra
Känns som en för stor besättning för att ta henne ombord. Vet man hur många personer som åkte i KIAn? Personen som haft kontakt med henne via Tinder samma kväll bör väl anses som huvudmisstänkt. Man borde väl också kunna hitta DNA på hennes skor, om de nu var placerade där, och i bilen som binder herrarna till hennes försvinnande.
Citera
2017-01-19, 13:28
Medlem
Quarrels avatar
mbl.is (via Google Translate): ännu inte känt när Birna
Citat:
Ingenting har ännu framkommit i utredningen försvinnandet Birnu Brian dotter var den finns nu. Polisen har beslutat att begära kvarhållande av besättningen på trålaren Grönland Polar Nanoq. Polisen kan inte ge information just nu om överensstämmelse med kvarhållande av tre greps igår. De män misstänks för att vara inblandade i försvinnandet av björnar och kommer att begära kvarhållande på grund.
Citera
2017-01-19, 13:46
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den uppgiften.

För mig låter en besättning på 23 man vara för mycket för att ha fört henne ombord.

Om det ev. var tre av dessa besättningsmän som var inblandade i Birnas försvinnande så återstår det 20 personer. Har svårt att se att alla dessa 20 skulle ha kunnat ställa upp "kollegialt" på att hon fördes ombord och sedan dumpades ute till havs.

Vet någon hur många av denna besättning som var grönländare resp. färöingar?

Ja och nej.
Mitt i natten, fylla eller sova, vad finns det mer att göra vid den tiden på dygnet..?
Inte omöjligt att få ombord någon som en ev upptäckare får en stund i bädden
mot tystnad... Fast vad vet jag, vi har läst om det förr hur vissa helt tappar omdöme
och sans.
Citera
2017-01-19, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronadagar
Gymmar, en del pluggar (de som ex. vidareutbildar sig till befäl), snackar skit, spelar poker och sover.

Man jobbar i regel 12 timmars pass, alt. 6 om 6. (dvs, du får aldrig en rejäl natts sömn). En del brukar även maximera in övertidsarbete. Och är man inte Islänning, så bryr man kanske inte sig om att läsa isländska nyheter.

Jag jobbade på en båt som cirkulera mellan Finland, Polen och Tyskland ett tag och inte fan läste jag deras dagstidningar.

Men men, det ser ju dock ut som att en hel del spår pekar på besättningen i detta fall. Oavsett så är det alltid hemskt när människor mystiskt försvinner på detta vis eftersom det är sällan de hittas vid liv....

Jag läser inte heller "isländska nyheter", tror inte heller te x britterna gör det, ändå har de också fått veta att Birna är försvunnen. Du får det som att låta som om det vore en notis om en bortsprungen katt i den isländska lokalblaskan.
Citera
2017-01-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Ja och nej.
Mitt i natten, fylla eller sova, vad finns det mer att göra vid den tiden på dygnet..?
mot tystnad
... Fast vad vet jag, vi har läst om det förr hur vissa helt tappar omdöme
och sans.

Det är inte omöjligt, men om man fått henne ombord så ska man ju också få av henne från fartyget, alldeles för stor risk med besättning ombord.
Citera
2017-01-19, 14:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Jag läser inte heller "isländska nyheter", tror inte heller te x britterna gör det, ändå har de också fått veta att Birna är försvunnen. Du får det som att låta som om det vore en notis om en bortsprungen katt i den isländska lokalblaskan.
Jag tittade på grönländsk TV:s webbsida utan att hitta ett ord om Birna.
Citera
2017-01-19, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Risken förstor?

Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Ja och nej.
mot tystnad... Fast vad vet jag, vi har läst om det förr hur vissa helt tappar omdöme
och sans.

Även om de hade fått henne ombord så skall de också bli av med henne.

Även om de flesta ligger i sina sängar så finns det alltid någon/några vakna under nattetid.

Anser att risken var för stor men även jag får skriva vad vet jag.

Vad jag tror också kan inverka på ett ev. sådant drastiskt beslut beror på hur många av besättningen är grönländare resp. färöingar.
Citera
2017-01-19, 14:10
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tittade på grönländsk TV:s webbsida utan att hitta ett ord om Birna.
Det är ju huvudnyheten
Citera
2017-01-19, 14:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Det är ju huvudnyheten
Varför tror du det? Jag sökte förgäves efter ordet Birna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in