2017-01-18, 23:42
Medlem
Cannabisministerns avatar
Sverige har en gigantisk bostadsbubbla med avseende på hushållens skuldsättning i förhållande till inkomst. 90-talskrisen i kubik kommer drabba Sverige inom 5-10 år.
2017-01-18, 23:46
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Nja, under Q3 så ökade skulderna med ca 610 MSEK per kalenderdag.
Samtidigt ökade finansiella tillgångarna med ca 4950 MSEK per kalenderdag. (Då tillkommer fastigheter till detta).

Nettotillgångarna ökade med ca 4350 MSEK per kalenderdag. Och jag vet inte om det är så oroväckande.
Antar vi ca 8 M vuxna så blir det 540 kr per kalenderdag.
Jag har ett sexpack Norrlands starköl i kylen som jag köpte i måndags för 12 kr burken. Igår var jag sugen men lät dem ändå stå, hade dock kunnat ge en tjuga för en kall öl. Idag känns det som att de är värda 25 kr. Jag tror att jag ska spara dem till helgen. På söndagen när systemet är stängt tycker jag att de är värda 40 kr. Mina finansiella tillgångar ökar med typ 30 kr per kalenderdag.
2017-01-19, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Jag har ett sexpack Norrlands starköl i kylen som jag köpte i måndags för 12 kr burken. Igår var jag sugen men lät dem ändå stå, hade dock kunnat ge en tjuga för en kall öl. Idag känns det som att de är värda 25 kr. Jag tror att jag ska spara dem till helgen. På söndagen när systemet är stängt tycker jag att de är värda 40 kr. Mina finansiella tillgångar ökar med typ 30 kr per kalenderdag.
Mja, ni bubbelpratare får ju för er en massa, så det är väl inte så förvånande att du tror att dina finansiella tillgångar ökar genom att du sitter och tycker. För känslostyrda människor är det ju deras tyckande som är sanningen.

För den som tittat igenom förteckningen ovan (och förstått) torde det stå klart att sexpack öl inte ingick i sammanställningen.
2017-01-19, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Sverige har en gigantisk bostadsbubbla med avseende på hushållens skuldsättning i förhållande till inkomst. 90-talskrisen i kubik kommer drabba Sverige inom 5-10 år.
Det lät ju illa. Vad är det månne som skall orsaka ett sådant elände. Ska vi få oss en anti-globalistisk regering som drar upp tullarna kanske? Det ska väl till något i den stilen, för att orsaka en så allvarlig nedgång i BNP.
2017-01-19, 00:05
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det lät ju illa. Vad är det månne som skall orsaka ett sådant elände. Ska vi få oss en anti-globalistisk regering som drar upp tullarna kanske? Det ska väl till något i den stilen, för att orsaka en så allvarlig nedgång i BNP.

Vad var det som spräckte den amerikanska bostadsbubblan? Knappast någon globalistmotståndare. Förr eller senare tar skuldkarusellen slut och deflationen är ett faktum.
2017-01-19, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Vad var det som spräckte den amerikanska bostadsbubblan? Knappast någon globalistmotståndare. Förr eller senare tar skuldkarusellen slut och deflationen är ett faktum.
Lite kort var det de som skötte värdepapperisering av bostadslån som upphörde med den verksamheten. Och USA stod då utan fungerande bostadsutlånings-infrastruktur. Och när folk inte kan låna till bostäder blir så gott som alla byggjobbare och många hantverkare arbetslösa. Plus många som tillverkar och levererar bygg-mtrl. Varvid de konsumerar mindre och butiker och leverantörer får säga upp folk varvid arbetslösheten ökar. etc.

Ungefär samma som skulle hända i Sverige om bankerna plötsligt slutar med utlåning till bostäder.
Eller man inför någon skattehöjning eller liknande som gör att ingen har råd att köpa nyproduktion, eller renovera och det upphör.

Men jag fick intryck av att det du beskrev var betydlig allvarligare. Och skulle orsaka en mer rejäl BNP sänkning.
2017-01-19, 01:16
Medlem
Det är inte helt säkert att vi har en bobubbla, det beror på vad som uppfattas som normalt och om de aktörer som tidigare varit involverade och dessutom drabbats (tänk 90-tals-krisen) är angelägna om att det inte blir en akut krasch.

Enligt min ringa mening har vi skapat en form av potentiellt destruktiv konvergens, där vi ökar pressen på ungdomar genom att vi under ett antal årtionden har sett till att det inte finns rimliga möjligheter för tillräckligt många att bo och arbeta utanför storstäderna.

Det mest troliga är att ett eventuellt framtida handelskrig mellan USA, Kina m.fl. globala aktörer, samt följder av ansträngda relationer inom EU till följd av Brexit och eventuella andra politiska utslag kan få negativ inverkan på vår export. Eftersom vi redan har en viss lånebörda bland privatpersoner är det inte säkert att den inhemska konsumtionen kan utgöra en stabil efterfråge-grund vid en sådan global handelskonflikt. Detta behöver inte innebära att det blir en jättekrasch där riksbanken tvingas sälja sin själ till djävulen, ECB, IMF eller Soros; däremot kan det visa sig att det återigen uppstår ett påtvingat skeende där likviditeten på finansmarknaderna pumpas upp via s.k. "quantitative easening"(räntorna kan inte höjas, för då blir det jätte-kris och räntorna kan inte sänkas för det finns ingen marginal och vi har redan negativ styrränta). Följden bör bli att de omfattande massor av solida tillgångar i form av bostäder som behöver omsättas, i själva verket köps upp av den finanselit som har så stora marginaler att deras diversifierade förmögenheter balanseras upp av quantitave easening samtidigt som deras befintliga fastighetsbestånd tillfälligt förlorar i värde och ej kan omsättas.

Om motsvarande scenario tar sin början i flera länder så slutar det nog med krig till slut i alla fall.
Nu har nog jag skrivit tillräckligt med smörja för hela 2017.
2017-01-19, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Man kan ta Alphas lönesiffror och göra en mer exakt bokalkyl idag och för 2006.

Säg att bopriserna ökat från 1.6 miljoner till 2.6 miljoner i göteborg. Så nedan är ett göteborgsexempel. Titta noga på dessa kalkyler. Den som vill räkna ut skatt på lön kan t.ex. använda http://jobbskatteavdrag.se/ och labba lite. Annars rek. skatteverket.

Nedan syns mycket tydligare effekterna av skattesäkningarna och löneökningarna, 2 parametrar som tydligen är förbjudna att använda i all diskussion. För annars borde väl fler reflektera över detta?

Detta är förstås lite förenklat. Den som vill kan grotta i mer exakt siffror.

2006

Lön 1 före skatt: 22 200 kr
Lön 2 före skatt: 22 200 kr

Kalkyl för bostad 1.650.000 miljoner, 3%

Lön 1 efter skatt: +15.568 kr
Lön 2 efter skatt: +15.568 kr
Räntor: -4125 kr
Räntesub: +1238 kr
Fastighetsskatt: -1650 kr (1.2% på 1.6 miljoner för enkelhetens skull)
------------------------------------------
Kvar till övrigt: 26.599 kr

2015

Lön 1 före skatt: 28 600 kr
Lön 2 före skatt: 28 600 kr

Kalkyl för bostad 2.650.000 miljoner, 2%

Lön 1 efter skatt: +21.869
Lön 2 efter skatt: +21.869
Räntor: -4420 kr
Räntesub: +1326 kr
Fastighetsskatt: -640 kr
------------------------------------------
Kvar till övrigt: 40.004 kr

Ovan ger inte direkt någon tydligt bild av en kommande krasch. Jag är hemskt ledsen, men jag ser ingen sådan.

Att experter, nobelpristagare, kungar, cornucopia, astronauter, m.m., där ute i 30 års tid - och i synnerhet de sista 10 åren - sagt att vi har en bokrasch när som helst, får stå för dem. Jag ser ingen sådan.

Priserna har dock sen 2006 gått upp 2,5 gånger

Källa: http://dataservice.valueguard.se/ExcelServlet/hoxIndex/index

Så i ditt exempel borde du istället räkna med att den idag kostar 4 miljoner
2017-01-19, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Du vet vad netto betyder ?

Ett förtydligande vad gäller nettot i just denna mening, folk har sparat 3 miljarder mer än man lånat.

Om det fortfarande är så att vi sparar mer än vi lånar vet vi inte, vi får vänta en månad tills scb sammanställt informationen för kvartal 4.

Det vet nog Bruggen vad "netto" betyder. Skuldsättningen ökar alltså mycket snabbare än vad sparandet gör. Ändå påstås det att nettoförmögenheten växer. Ingen har förklarat varför det där inte går ihop.

Svenskarna är inget sparande folk. Svenskarna spekulerar lite i aktier och lånevägen i ökande bopriser. Det är inget sparande.
2017-01-19, 07:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Svenskarna är inget sparande folk. Svenskarna spekulerar lite i aktier och lånevägen i ökande bopriser. Det är inget sparande.
Det var kanske sant på 70-talet men inte idag. Det sparas som aldrig förr idag då folket inte kan lita på regeringarna rent finansiellt. Många tror att de inte kommer att få någon pension så de sparar. Detta håller konsumtionen och därmed inflationen nere.
2017-01-19, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det var kanske sant på 70-talet men inte idag. Det sparas som aldrig förr idag då folket inte kan lita på regeringarna rent finansiellt. Många tror att de inte kommer att få någon pension så de sparar. Detta håller konsumtionen och därmed inflationen nere.
Nej det är totalt fel. Det finns ett gap mellan äldre som har mycket pengar och unga som ligger i djup skuld. Men totalt sett så är befolkningen mycket hårt belånad och sparandet är mycket litet. Det är extra dåligt att skulderna även finns för våra företag i stor grad också. Det är egentligen bara de svenska kommunerna som ännu inte är totalt belånade. Men det håller fort på att ändras det också.

För att återknyta till om det finns en bubbla, så tror jag så här. När automatiseringen kommer på allvar, så kommer vårt största problem, det att tillverkningskostnaden för nya bostäder i landet är så extremt hög. Mycket högre än för andra länder. Den bubblan kommer att krossas och då kommer priset på nybyggt att sänkas med minst 30%. Detta leder naturligtvis till ett ras för bopriserna. Så inte en halvering, men inte otänkbart att det kan hyvlas av upp till 35% av värdet.
2017-01-19, 11:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Cynismen är delvis utbredd men det är som att svenskarna inte riktigt bryr sig. Konsumtionen hålls nere, ja, men det beror på det jämförelsevis fattiga svenska folket som inte har råd med bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in