2017-01-18, 09:19
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Tror de flesta inte vill möta dig på vägarna , du som kör sååå bra utan körkort.
Ponera ( om du vet vad det betyder) att du skadar någon och åker fast ..kan du räkna med saftigt straff.
Sen har ju polisen börjat med kamera som scannar nummerplåtar på nån sekund automatiskt och slår larm om nåt inte stämmer....så räkna med att du blir stoppad ofta då om du är så duktig

Ja fast hur kan den läsa av om den som kör bilen inte har körkort eller inte den ser ju mer om det är något fel gällande fordonet . Körde själv utan körkort under 6 månader då det blev indragigt för fortkörning men mamma stod ju för bilen så en scanning på den hade ju visat allt var ok
Citera
2017-01-18, 09:21
Medlem
Diverges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr2cool
Kör tills du åker fast, billigare att betala en böter, än att betala för ett körkort.
Följ skyltarna bara.

Kostar väl inte många så många tusenlappar att fixa intygen och uppkörningen?
Citera
2017-01-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Ja fast hur kan den läsa av om den som kör bilen inte har körkort eller inte den ser ju mer om det är något fel gällande fordonet . Körde själv utan körkort under 6 månader då det blev indragigt för fortkörning men mamma stod ju för bilen så en scanning på den hade ju visat allt var ok

Hahaha - bra gjort!
Så jävla patetiskt att man ska få indraget körkort, bara för ha kört fortare än vad några byråkrater anser (utan att ta hänsyn till omständigheterna i övrigt).
Citera
2017-01-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Hahaha - bra gjort!
Så jävla patetiskt att man ska få indraget körkort, bara för ha kört fortare än vad några byråkrater anser (utan att ta hänsyn till omständigheterna i övrigt).
Jag håller med. Fast då gäller det jakt. Tänk att jag kan få fängelse samt förlora mina licenser bara för att jag jagar älg i Juli bland börplockare i naturreservat.
Jävla förmyndarlagar. Skogen är fan inte till för människor utan vapen och späda älgkalvar är skitgott.

Tänk att du alltid kan få till en diskussion om hastighetsbegränsningar, oavsett topic.
Citera
2017-01-18, 16:55
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underutvecklad
Finns det ens någon tråd där man bara kan klaga på Sveriges fordonsmyndigheter och allt annat inom det området?

Hur som helst.

Jag vill tillägna denna tråden till alla oss 'misslyckade' människor som antingen är för lata eller bara har 'misslyckats' allt för många gånger i det här jävla förargelseväckande PK landet så att vi har gett upp på körkortet så att vi helt enkelt kör utan.

Till alla er som kör utan alltså.

Är ni oroliga när ni kör därute? Har ni en känsla av rädsla på något vis över att ni ska bli stoppade?

Själv har jag ingen känsla för oro alls. Har kört utan ett bra tag nu. Typ 2 år. Skiter i om jag blir stoppad och drar bara upp en fet lögn. Om jag får böta så kommer jag ändå fortsätta köra. Hur ofta blir man egentligen stoppad ändå...

Finns det någon annan här i samma sits?

Du främjar olovlig körning med den här tråden
Citera
2017-01-18, 20:54
Medlem
Jag antar att ts bor på landsbygden?
Jag har själv träffat människor som i princip bara kör in till närmaste stad/samhälle ett par mil bort då och då ( för att uppsöka vårdcentralen/motsvarande eller storhandla livsmedel eller besöka Lantmännen eller Systembolaget om inget annat). Till vardags kör de från gården till byaffären eller till grannarna.
"Så länge det är grusväg är det inga trafikkontroller" ungefär. Så de har inte "kortet". Men det är även människor som betalar sina fordonsskatter i tid och ser ut som "folk flest" och som mest extraknäcker någonstans i närheten för att få ekonomin att gå ihop. Har man traktor behövs inget B-körkort för fullvuxna människor heller så då kan man ta sig an grävningsuppdrag, snöplogning på vintern och liknande, kombinera detta med arbete i skogen o dyl.

Men om du inte lever det livet ser jag det som väldigt svårt att köra utan kortet i längden och samtidigt ha ett ordnat skötsamt liv. Bor man i en stad/samhälle och kör så kommer det förr eller senare en trafikkontroll. Är du missbrukare och/eller kriminell och skiter i allt är det sin sak men om du vill leva en chans till ett "ärligt" liv är det bara jobbigheter med att finnas i register, att inte kunna visa något för en arbetsgivare etc. En gång lagförd har polisen mycket enklare att sätta fast dig för annat som kommer efter.
Citera
2017-01-18, 22:40
Medlem
Fnissturkens avatar
En bekant till mig körde olovligt i mer än ett decennium - i Stockholm. Han blev stoppad flera gånger men åkte aldrig fast. Detta eftersom han körde en bil som var registrerad på hans bror - som har körkort. Utöver detta så hade han en fake plånbok som bara användes för ändamålet där alla olika möjliga kort i broderns namn fanns, utom just körkort. I övrigt har han memorerat sin brors personuppgifter, adress och annat. Polisen ställer kontrollfrågor och det har fungerat varje gång.
Citera
2017-01-18, 23:12
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
En bekant till mig körde olovligt i mer än ett decennium - i Stockholm. Han blev stoppad flera gånger men åkte aldrig fast. Detta eftersom han körde en bil som var registrerad på hans bror - som har körkort. Utöver detta så hade han en fake plånbok som bara användes för ändamålet där alla olika möjliga kort i broderns namn fanns, utom just körkort. I övrigt har han memorerat sin brors personuppgifter, adress och annat. Polisen ställer kontrollfrågor och det har fungerat varje gång.

Måste kännas bra att inte bara göra något som man själv kan åka fast för, utan även ens brorsa...
(förutsatt att brorsan visste vad din bekanta pysslade med)
Citera
2017-01-18, 23:23
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Måste kännas bra att inte bara göra något som man själv kan åka fast för, utan även ens brorsa...
(förutsatt att brorsan visste vad din bekanta pysslade med)
Hur skulle hans bror kunna åka dit? Ja, som jag förstod det så visste brodern om det.

Visst i teorin är det väl medhjälp till olovlig körning men det är ju omöjligt att bevisa.
Citera
2017-01-19, 15:10
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Hur skulle hans bror kunna åka dit? Ja, som jag förstod det så visste brodern om det.

Visst i teorin är det väl medhjälp till olovlig körning men det är ju omöjligt att bevisa.

Mja, brorsans bil men den bekanta som har den, uppfattar jag det rätt att han har den på heltid? Försärkringsbolaget är säkert väldigt intresserade av det.
Låna ut sina kort med namn osv för att ens bror ska kunna låtsas vara en själv, också säkert intressant för polisen (det är till exempel olagligt att låna ut sin legitimation till någon för att denne ska låtsas vara du, samma bör gälla här då uppsåtet är samma)

Sen har vi tillåtande av olovlig körning som du själv var inne på
Citera
2017-01-19, 15:41
Medlem
Äger ingen bil men har kört, sparsamt, utan kort(kanske 20 gånger max totalt). Varför? Helt enkelt därför att, när det begav sig, så fick jag inte ta körkort pga saker som skedde utanför trafiken, sedan dess har jag inte "haft råd"(läs: Ej tillräckliga incitament för att göra avkall på annat) att ta körkort.
Citera
2017-01-19, 17:13
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Mja, brorsans bil men den bekanta som har den, uppfattar jag det rätt att han har den på heltid?
Ja.
Citat:
Försärkringsbolaget är säkert väldigt intresserade av det.
Låna ut sina kort med namn osv för att ens bror ska kunna låtsas vara en själv, också säkert intressant för polisen (det är till exempel olagligt att låna ut sin legitimation till någon för att denne ska låtsas vara du, samma bör gälla här då uppsåtet är samma)

Sen har vi tillåtande av olovlig körning som du själv var inne på
Som sagt, att brodern gör sig skyldig till brott är vi överens om. Däremot är det ju väldigt svårt att bevisa. Jag tror att skälet att den här mannen kommit undan med det i så otroligt många år trots att han stoppas massor med gånger är att han är äldre (typ 50), klär sig i kostym och kör en relativt fin bil. Det finns liksom inga skäl för en stoppande trafikpolis att tro att den välklädde mannen bakom ratten skulle köra utan körkort när han har öppnar sin plånbok och förläget säger att körkortet måste vara glömt hemma och uppger sin brors personuppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in