Citat:
Ursprungligen postat av
4298Redo
Eller
för att du kanske har hamnat i fyllecell på 40 mils avstånd till bilen. Kanske att du slår någon på käften? Kanske något helt annat. Eller som du också nämner. Kan finnas många konstiga orsaker i vissa fall. Du vet väl att ditt körkort kan återkallas utan att du ens befinner dig i trafiken.
Eller så tar man bara körkort i ett EU-land

Ja, det är ju sjukt. Inte för jag dricker något själv - men rent logiskt ifall någon tagit sig in till t ex en krog med kollektivtrafiken och sen där blir så full att denne blir intagen enl LOB. Då är det ju inte särskilt sannolikt dom skulle kört bil i anslutning till det tillfället direkt.
Det vanligaste är dock att man blir av med det för att ha kört för fort - vilket är ännu mer sjukt. Bli av med körkortet för att ha överstigit ett godtyckligt satt gränsvärde. Utan att man kan påvisa att andra direkt varit i fara.
I Stockholm kan man (krävs ju förstås rätt mycket otur, men det förekommer civilpoliser) bli av med körkortet för att köra 111 km/h på motorväg med 3 + 3 filer!! (skyltat 80) även fast man åker där på natten när det är nästan tomt på trafik.
Då tycker jag definitivt inte det är mer än rätt att köra under spärrtiden (om man vågar - det är ju inte roligt om man torskar).
Ett tips om man nu ska köra med indraget körkort är att va väldigt noggrann med att kolla alla lampor och ljusinställningarna i bilen. Sen förstås att man kör en laglig bil (försäkrad mm), eftersom dom kan kolla reg nr.
Jag blev stoppad för ett par månader sen för jag missat att däckverkstaden (var en leasingbil med däckhotell, så den hade varit inne för att byta till vinterdäck) hade ändrat ljusväljaren så att den var avstängd (innan stod den på auto där ljusen tänds och släcks själv beroende på hur ljust det är i omgivningen). Eftersom jag körde en sträcka som hade gatbelysning hela vägen märkte jag det inte heller.
Men jag har körkort så det var lugnt - dom var schyssta så jag fick bara tillsägelse, inga böter. Men hade man kört utan eller med indraget så hade man ju legat risigt till. Sen såklart - se till att regplåtarna är läsbara med fungerande belysning, samt borsta av ev lös snö på taket såhär vintertid. Sannolikheten att bli stoppad lär öka rejält om man t ex har en trasig lampa, skitig regplåt (som är svår att läsa) eller liknande.