2017-01-19, 19:24
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Ja.
Som sagt, att brodern gör sig skyldig till brott är vi överens om. Däremot är det ju väldigt svårt att bevisa. Jag tror att skälet att den här mannen kommit undan med det i så otroligt många år trots att han stoppas massor med gånger är att han är äldre (typ 50), klär sig i kostym och kör en relativt fin bil. Det finns liksom inga skäl för en stoppande trafikpolis att tro att den välklädde mannen bakom ratten skulle köra utan körkort när han har öppnar sin plånbok och förläget säger att körkortet måste vara glömt hemma och uppger sin brors personuppgifter.

Bevisningsdelen blir, som du säger, väldigt svår
Citera
2017-01-20, 01:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Jag antar att ts bor på landsbygden?
Jag har själv träffat människor som i princip bara kör in till närmaste stad/samhälle ett par mil bort då och då ( för att uppsöka vårdcentralen/motsvarande eller storhandla livsmedel eller besöka Lantmännen eller Systembolaget om inget annat). Till vardags kör de från gården till byaffären eller till grannarna.
"Så länge det är grusväg är det inga trafikkontroller" ungefär. Så de har inte "kortet". Men det är även människor som betalar sina fordonsskatter i tid och ser ut som "folk flest" och som mest extraknäcker någonstans i närheten för att få ekonomin att gå ihop. Har man traktor behövs inget B-körkort för fullvuxna människor heller så då kan man ta sig an grävningsuppdrag, snöplogning på vintern och liknande, kombinera detta med arbete i skogen o dyl.

Men om du inte lever det livet ser jag det som väldigt svårt att köra utan kortet i längden och samtidigt ha ett ordnat skötsamt liv. Bor man i en stad/samhälle och kör så kommer det förr eller senare en trafikkontroll. Är du missbrukare och/eller kriminell och skiter i allt är det sin sak men om du vill leva en chans till ett "ärligt" liv är det bara jobbigheter med att finnas i register, att inte kunna visa något för en arbetsgivare etc. En gång lagförd har polisen mycket enklare att sätta fast dig för annat som kommer efter.
Nej, jag bor inte i landsbygden som många andra har antagit. Jag bor i en storstad. Göteborg.

Jag kör när jag till exempel ska köpa en Pizza eller småhandla eller överhuvudtaget ska göra något i övrigt. Har kört i mycket köer och trafik. Inte alls några problem. I det här landet gör man ju körkortet till en riktigt stor sak.

Jag har varit med om en trafikkontroll. Jag drog upp en bra lögn som jag verkligen, VERKLIGEN inte kommer medge här ute på nätet på grund av olika skäl. Men jag kom undan. Fick ännu mer luft om man säger så efter den gången, och har såldes kört utan sedan dess.

Jag överlever just nu inte på något jobb eller så. Inkomst har jag. Är ganska så långt ifrån din beskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
Tror de flesta inte vill möta dig på vägarna , du som kör sååå bra utan körkort.
Ponera ( om du vet vad det betyder) att du skadar någon och åker fast ..kan du räkna med saftigt straff.
Sen har ju polisen börjat med kamera som scannar nummerplåtar på nån sekund automatiskt och slår larm om nåt inte stämmer....så räkna med att du blir stoppad ofta då om du är så duktig
Jag tror inte att de flesta har något emot att möta sådana som mig ute på vägarna. Folk vill möta människor som kan hantera en bil på vägarna. Att få ett körkort i Sverige är mycket mer än så. Du ska ju kunna namnen på allt i bilen också...

När skrev jag eller skröt jag om att jag kör så 'braaa', som du så gärna vill sätta i munnen på mig?

Att de skannar nummerplåtar har ingenting att göra med vem som sitter bakom ratten. En person kan ju köra någon annans bil.

Återigen, jag påstod aldrig att jag var duktig. Det är jag. Annars skulle jag själv inte alt att köra ute på vägarna.

Citera
2017-01-20, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Ja fast hur kan den läsa av om den som kör bilen inte har körkort eller inte den ser ju mer om det är något fel gällande fordonet . Körde själv utan körkort under 6 månader då det blev indragigt för fortkörning men mamma stod ju för bilen så en scanning på den hade ju visat allt var ok

men sannolikheten är stor att det är ägaren som kör...sen är det väl så att om man är notorisk återfalls synader kan väl bilen tas i beslag
Citera
2017-01-20, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busibrallan
men sannolikheten är stor att det är ägaren som kör...sen är det väl så att om man är notorisk återfalls synader kan väl bilen tas i beslag

Jo, men det var ju inte något problem i det här fallet eftersom bilen stod på en annan ägare med giltigt körkort. Sen kan man ju inte bli "notorisk förbrytare" förrän man åkt fast ett antal gånger - eller ja, inte straffmässigt iallafall.

Ioförsig så om någon torskat för fortkörning kan dom ju misstänka man kommer köra under spärrtiden (för det är det ju rätt självklart att åtminstone några kommer göra) och därmed blir denne intressant att stoppa för kontroll.
Men med våra sjuka hastighetsgränser är det nog så vanligt att folk blir av med körkortet p g a fortkörning, så att det lönar sig inte att lägga resurser på att "punktmarkera" enskilda på det sättet och sen ta reda på vilka bilar det är sannolikt dom kommer köra (det räcker ju inte med att bara slå på ägaren i det här fallet).

Däremot om man åkt fast för just olovlig körning och det dessutom berodde på att man har det indraget för fortkörning - då lär man ju bli intressant att stoppa för kontroll i framtiden. Men innan man åkt fast första gången för just olovlig körning, så är det nog ganska lugnt - speciell när man inte själv står som ägare på bilen.
Bara man ser till att alla lampor funkar, ser till att regplåten går att läsa och nu på vintern skrapar rutorna ordentligt (om det behövs) och borstar bort ev lös snö från taket, så är det nog rätt lugnt.
Citera
2017-01-20, 12:43
Medlem
Väldigt få som tar upp vilka ekonomiska konsekvenser som man kan råka ut för om man kör utan körkort.

Om du blir inblandad i en olycka lär du bli skadeståndsskyldig oavsett om det var ditt fel eller ej.

Kan bli kostsamt om man nu orsaker en personskada. Där lär försäkringsbolaget kräva pengar av föraren.
Citera
2017-01-20, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Väldigt få som tar upp vilka ekonomiska konsekvenser som man kan råka ut för om man kör utan körkort.

Om du blir inblandad i en olycka lär du bli skadeståndsskyldig oavsett om det var ditt fel eller ej.

Kan bli kostsamt om man nu orsaker en personskada. Där lär försäkringsbolaget kräva pengar av föraren.
Den dagen den sorgen.
Citera
2017-01-20, 21:43
Medlem
Kör på. Och hoppas att ingen dåre (som faktiskt har körkort) råkar köra in i er. Om polis kallas till plats är du körd. Och du kan få finkan för upprepade brott.

Jag tycker att ditt inlägg lät ovanligt provocerande så jag gissar på troll. Men men... Det är så det är.
Citera
2017-01-21, 02:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArabiskaPrinsen
Kör på. Och hoppas att ingen dåre (som faktiskt har körkort) råkar köra in i er. Om polis kallas till plats är du körd. Och du kan få finkan för upprepade brott.

Jag tycker att ditt inlägg lät ovanligt provocerande så jag gissar på troll. Men men... Det är så det är.
Dääär kom det fram ja. DU ÄR TROLL. Man är troll för allt på det här forumet.

Hur tycker du att det är provocerande?

Jag kommer inte ens vara kvar vid platsen om det nu skulle hända. Jag kör iväg. Jag har ju ändå inget att förlora. Om personen säger upp mitt skyltnummer till Polisen så är det synd om denne. Då jag kommer söka upp denne genom att jag noterar dennes skyltnummer innan jag smiter iväg. Tro mig.

Jag har hittat många andra genom deras skyltnummer tidigare. Både telefon och Adress.
Citera
2017-01-21, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underutvecklad

Jag kommer inte ens vara kvar vid platsen om det nu skulle hända. Jag kör iväg. Jag har ju ändå inget att förlora. Om personen säger upp mitt skyltnummer till Polisen så är det synd om denne. Då jag kommer söka upp denne genom att jag noterar dennes skyltnummer innan jag smiter iväg. Tro mig.

Jag har hittat många andra genom deras skyltnummer tidigare. Både telefon och Adress.
Om din bil är okörbar och du inte kommer därifrån hur ska du göra då? Så du ska söka upp personen som ev blivit förlamad eller fått sitt liv totalt förstört för att du orsakat trafikolyckan och göra vad då? Stabilt resonemang du har, tror inte ens du har en personbil utan åker epa till vardags pga att du är efterbliven.
Citera
2017-01-21, 09:29
Medlem
8bitrages avatar
Citat:

Men, vad moget att ge sig efter dom som anmäler dig för en olycka du orsakat. Låter väldigt moget, men antar att du valt ditt nick av en anledning?
Citera
2017-01-21, 09:33
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:

Jag skiter i om du kör utan körkort, jag är inte en bättre förare för att jag har mitt rosa kort. Däremot tolkar jag sig som kriminellt patrask som inte har körort av en anledning.

Om du är inblandad i en trafikolycka ska du alltså spara regnmr på andra inblandade, och hota /spöa dom för att dom uppger regnr på smitaren som då är du? Så då riskerar du att bli straffad för det också samtidigt som du förstör för en vanlig individ., du låter otroligt intelligent...

Jag blir inte provocerad av dig, ej heller förvånad. Mest sorgsen att det finns folk med din mentalitet.

Men kör ditt race du, någon dag kommer verkligen komma ika2pp och bita dig hårt i röven.

Ps. Du behöver inte vara hacker för att få fram ägarinformation från reg-nmr, vår myndighet transportstyrelsen erbjuder detta..
Citera
2017-01-21, 11:38
Medlem
Skaffa från Bulgarien, jätte enkelt visst kostade men värt det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här