2017-01-18, 17:26
Medlem
Drozds avatar
Förvånansvärt att ledningen inte genomskådat bluffen med ensamkommande "barn". Får SOS månne statsbidrag för att spela med i narrspelet?
Citera
2017-01-18, 17:36
Medlem
Har faktiskt alltid lämnat min pant till SOS barnbyar i en mataffär som inte ligger närmast där jag bor , nu blev det stopp även där.
Jag vill ge till hjälporganisationer som hjälper på plats och inte har som mål att ta hit alla för att leva på bidrag.
Citera
2017-01-18, 17:43
Medlem
Sos barnbyar har gett stöd åt barn som växer i fruktansvärd fattigdom, föräldralösa barn, barn som bor på soptippar osv. Skandal om de ska ställa dessa arma barn emot bluffande 25+ lyx-sökande män. Skäms!Skäms! Aldrig mer en krona ifrån mig. Tänker faktiskt mejla in till SOS barnbyar och framföra mitt klagomål. Är så besviken då jag tycker att de har gjort ett jättebra arbete hittills och verkligen gjort skillnad för så många barn.
Senast redigerad av karanan 2017-01-18 kl. 17:48.
Citera
2017-01-18, 18:01
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Är väll knappast någon nyhet att organisationer som Rädda Barnen SOS Barnbyar och Läkare utan gränser Amnesty osv är för multikulti och Europas undergång?

Skänker man pengar till dessa organisationer är man dum i huvudet.
Är det samma sak med barncancerfonden? De har jag donerat till några gånger.
Senast redigerad av Kosmos. 2017-01-18 kl. 18:04.
Citera
2017-01-18, 18:10
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Är det samma sak med barncancerfonden? De har jag donerat till några gånger.

Det vet jag faktiskt inte, tror inte det. Annat än suspekt höga löner kanske som i alla dessa "hjälp organisationer", men det vet jag inte hur det ser ut där, jag gissar bara.
Senast redigerad av Framtyr 2017-01-18 kl. 18:13.
Citera
2017-01-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Hur är det med läkare utan gränser? Kan man fortfarande idka välgörenhet på riktigt via dem?

Nej, det kan du inte. Läkare utan gränskontroller vill att alla världens människor ska härbärgeras i gigantiska migrantläger på den svenska taigan.

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/debatt/a/6J3X8/de-offras-i-europas-iskalla-granspolitik
Citera
2017-01-18, 18:31
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurochs
Vilka organisationer ska man skänka till om man inte vill att pengarna ska gå till miljonlöner till cheferna, EU migranter, afrikanska krigsherrar, ensamkommande vuxna barn, korrumperande politiker och annat onödigt?
Civilförsvarsförbundet?

Jag tror att de flesta av de mer kända organisationerna går bort faktiskt, vilket ju är oerhört synd. Om de inte vurmar för vuxna bedragare, så fifflar de med resor, tar ut för stora arvoden, har orent mjöl i påsen, sitter på två stolar eller något annat som vanligt folk inte alls vill stödja. Det är givetvis bra att allt sånt här kommer fram, men människor blir ju samtidigt så besvikna och arga att de nog tappar tilltron lite för var gång.
Citera
2017-01-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sehba106
Jävlar ! detta var droppen ! Ej trovärdig organisation nu ju....snacka om självmordstaktik.

Som de skitar ner sitt namn.

Jag är fadder till två barn i Afrika via SOS barnbyar. Tack för informationen!

Kommer säga upp det i veckan och meddela dem varför. Skittråkigt för barnen, men man måste markera när man inte tycker något är okej. Jag vill inte mina pengar ska hamna i Sverige och hos ankarbarn.

Anledningen att jag blev fadder var att det kändes som pengarna kom direkt till användning på plats. Man fick bilder på barnen (de är allvarliga på bild för det är onaturligt för dem att fastna på bild fick man veta). Man fick löpande veta deras utveckling. Man kunde skriva till dem (fast jag är väl lite tveksam om det verkligen var de som svarar med hjälp av andra). Man har kunnat skänka saker till dem (fast man skulle undvika vissa saker)

Tråkigt SOS barnbyar. Dåligt beslut av er.
Citera
2017-01-18, 18:45
Avslutad
Varför, varför och åter varför??!
Är jag jävligt naiv som alltid trott att en organisation som SOS-Barnbyar "bara" hjälpte till och fanns i länder där dom verkligen behövs och inte öppnade upp ett litet dagcenter för ensamkommande i Göteborg?

Citera
2017-01-18, 18:56
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emmagbg
Varför, varför och åter varför??!
Är jag jävligt naiv som alltid trott att en organisation som SOS-Barnbyar "bara" hjälpte till och fanns i länder där dom verkligen behövs och inte öppnade upp ett litet dagcenter för ensamkommande i Göteborg?

Du ska ju självklart inte tolka SOS-Barnbyar bokstavligt utan "SOS"-"Barn""byar". Inte speciellt akut eller nödvändig hjälp till vuxna människor som sitter i trygghet i Sverige men är uttråkade och vill gå på Liseberg.

Lite som att Hjärt- lungfonden i själva verket skulle samla in pengar till skavsårsbehandling.
Citera
2017-01-18, 18:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Du ska ju självklart inte tolka SOS-Barnbyar bokstavligt utan "SOS"-"Barn""byar". Inte speciellt akut eller nödvändig hjälp till vuxna människor som sitter i trygghet i Sverige men är uttråkade och vill gå på Liseberg.

Lite som att Hjärt- lungfonden i själva verket skulle samla in pengar till skavsårsbehandling.
Nej precis! Innan jag hörde om detta på radion i morse så var min uppfattning om att dom hjälpte till där dom behövdes, men uppenbarligen förändrades den på mindre än 1 minut.
Citera
2017-01-18, 19:00
Medlem
Kenneth.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sosweet
Och där sköt sig ytterligare en organisation i foten.

SOS Barnbyar är för mig (och troligen de flesta andra svenskar) svältande barn, barn utan föräldrar, barn som behöver tillgång till rent vatten, skolor och sjukvård. Sådant som man faktiskt vill ge pengar till.

Menar du att det fortfarande finns organisationer du skulle kunna tänka dig att skänka pengar till? Jag må ha en taskig världsbild men skulle inte ens kunna tänka mig att skänka pengar till cancerfonder längre då skurkarna ändå får större delen av mina pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in