2017-01-18, 19:00
Medlem
För er som vill skriva av er lite så finns denna facebook sidan https://sv-se.facebook.com/sosbarnbyar/
Citera
2017-01-18, 19:02
Medlem
Välgörenhetsorganisationerna är ute på en väldigt farlig väg här.

Jag hade absolut varit villig att skänka 10.000 kr för att hjälpa 10 barn på plats, istället för att ge 10.000 kr till en Iphone för en brådmogen afghan i Sverige.

Jag ser järtecken i skyn. Den uppväxande generationen kommer att få leva i en ond och galen tid. There's a bad moon on the rise...
Citera
2017-01-18, 19:03
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
SOS Barnbyar har beslutat att begrava allt uppbyggt förtroendekapital och inleda verksamhet i Sverige.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6610236

Hur många års drift av barnhem där det finns riktiga barn i drabbade områden motsvarar detta projekt? Kostar inte bluffungdommarna redan tillräckligt i Sverige?

Det fullkomligt orimliga i agerandet bekräftas av självaste generalsekreteraren, även om poängen flyger henne totalt förbi:

Alla dessa 28 miljoner riktiga barn kan inte komma till Sverige. Vi måste hjälpa där det verkligen hjälper, utan att hota vårt eget välfärdssamhälle.

Observera ordvalet "Barn", inte ens SR använder det ordet i rubriksättningen.

SOS Barnbyar har med sina kändiskampanjer givit i alla fall mig illusionen av att verkligen hjälpa utsatta barn.

Jag undrar verkligen vad som är det verkliga motivet till detta beslut? Är det nån mellanchef som vill bli VD för anläggningen? Nån anhörig som kommer få fina leverantörsavtal?

Hur är det med läkare utan gränser? Kan man fortfarande idka välgörenhet på riktigt via dem?
När U-landet flyttar hit måste också U-landshjälpen flytta hit. Det är en naturlig utveckling.
Citera
2017-01-18, 19:06
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Jag letar o letar på internet efter någon sorts debatt om detta tilltag. Hittar inget.

Att ifrågasätta detta räknas naturligtvis som grov rasism.

Seriöst så blir även jag förvånad över att inga etablerade medier rapporterar om detta synnerligen kontroversiella beslut.

Det är naturligtvis någon eller några i organisationen som kammar hem grova pengar på detta märkliga beslut och skrattande fyller sin egen privata plånbok i godhetens namn. Men vem???

Här finns verkligen något för våra värdelösa svenska så kallade "journalister" att gräva i, men det lär ju av förklarliga skäl aldrig hända.
Citera
2017-01-18, 19:16
Medlem
SOS barnbyar har en stadig tillväxt på ca 6,4% årligen. De samlade in 349 miljoner förra året och har 74.000 faddrar.

Låt oss följa utvecklingen om den tillväxten kvarstår efter detta .........
Citera
2017-01-18, 19:30
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
SOS barnbyar har en stadig tillväxt på ca 6,4% årligen. De samlade in 349 miljoner förra året och har 74.000 faddrar.

Låt oss följa utvecklingen om den tillväxten kvarstår efter detta .........

Ja, låt oss titta närmare på SOS barnbyar i Sverige.

Första kollen ger att det råder fruktansvärt sned könsfördelning inom SOS, dessutom väldigt många vita. En har dock det vackra efternamnet Kaplan.
http://www.sos-barnbyar.se/kontakt/

Moderaten Per Schlingmann sitter i styrelsen.

http://www.sos-barnbyar.se/om-oss/organisation/styrelsen/
Senast redigerad av Readyfreddie 2017-01-18 kl. 19:37.
Citera
2017-01-18, 19:30
Medlem
Falukorvsrulladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Ja, går det inte en reklam just nu med smutsiga barn som går och letar på en soptipp? Den känns i hjärtat just eftersom vi i Sverige istället väljer att lägga biståndet på vuxna lyxflyktingar.

Undrar om man gör en ny reklamfilm med 21-åriga afghaner som sitter i Sverige och spelar tv-spel.

Game over, SOS Barnbyar.

Den reklamen är bara skit, Smokey mountain i Manilla där det är filmat stängdes 1995. Nu är det upprensat och det har byggts hus för fattiga där.

Citat:
In 1993, a joint venture agreement, between the National Housing Authority (NHA) and R-II Builders Inc. (RBI) was made to build a low-cost housing project at Smokey Mountain. On 15 August 2007, this agreement was declared valid by the Philippine Supreme Court.[3] The area was officially closed in 1995.[2] The site was turned into public housing for the impoverished people living in the slums surrounding the landfill. The slums were also cleared, which was the home of 30,000 people that make their living from picking through the landfill's rubbish.
https://en.wikipedia.org/wiki/Smokey_Mountain

Hjälporganisationer är bara intresserad av att fylla sina egna fickor.
Citera
2017-01-18, 19:31
Medlem
Man kan ju undra om någon i organisationen har ekonomiska intressen i boendet?
Direkt eller indirekt genom någon bekant.
Hur komma på idén att ge pengar från en välgörenhetsorganisation till dessa övergödda våldtäktshazarer?
Det är så galet att man tar sig för pannan!!
Hoppas denna skräporganisation kommer lida ekonomiskt.
Citera
2017-01-18, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Man kan ju undra om någon i organisationen har ekonomiska intressen i boendet?
Direkt eller indirekt genom någon bekant.
Hur komma på idén att ge pengar från en välgörenhetsorganisation till dessa övergödda våldtäktshazarer?
Det är så galet att man tar sig för pannan!!
Hoppas denna skräporganisation kommer lida ekonomiskt.

Rimligen betyder det att många miljoner går till dem själva i organisationen istället för till löner i u-länderna där de bara anställer lokalbefolkningen. Detta är inget helt nytt heller, jag tror faktiskt att de redan har en "barnby" i Finland för ensamkommande.

Jag tror inte heller att man kan bli fadder för ensamkommande i Göteborg utan pengarna tas säkert från faddrar till de andra barnen i fattiga länder.
Citera
2017-01-18, 19:58
Moderator
sosweets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenneth.G
Menar du att det fortfarande finns organisationer du skulle kunna tänka dig att skänka pengar till? Jag må ha en taskig världsbild men skulle inte ens kunna tänka mig att skänka pengar till cancerfonder längre då skurkarna ändå får större delen av mina pengar.
Ja, nej, jag vet inte. Jag är så besviken så jag storknar. Man förväntar ju sig att politiker ljuger och stjäl och medvetet för människor bakom ljuset mer eller mindre. Men hjälporganisationer?! Jag tror att om jag skulle skänka pengar nu så skulle jag skänka dem till Ekoxens bevarande, eller knyppelföreningen i Burträsk eller något annat sådär lagom meningslöst.
Citera
2017-01-18, 20:04
Medlem
Jag har aldrig gett pengar till såna organisationer. Med tanke på alla administrationskostnader blir det säkert billigare för mig att själv flyga ner till Indien och bygga en skola eller borra en brunn än om jag skulle ge 100 kronor i månaden tills organisationen får tillräckligt med pengar.
Citera
2017-01-18, 20:05
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Hoppets stjärna gömmer visserligen illegala/papperslösa och stöder romer i Rumänien. Men deras verksamhet med barnhem på Haiti verkar rätt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in