2017-01-18, 16:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Politiker verkar ju inte förstå det utan statistik och det har de redan bevisat. Så politiker kan använda den för att kunna förebygga problemet

Men frågan kvarstår: hur ska de använda statistiken? Om det visar sig att de flesta brotten begås av kineser, ska vi då avslå asylansökningar från alla kineser? Någon här borde ju kunna förklara exakt hur "politikerna" ska använda denna statistik...
Citera
2017-01-18, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
Jag ser ingen anledning att skapa den statistiken överhuvudtaget i dagsläget. Man har gjort den en gång och den förändrade inte världen. Den nytta som den gjorde var att det visade sig att den inte gjorde någon nytta. En sån här statistik kan skapa mer problem än vad den rättar till. I ditt exempel så behöver man inget exakt antal för att förebygga. Det är min grundsyn för tillfället och den består till någon kan ge mig ett exempel där en sådan sammanräkning verkligen skulle behövas.

Om vi tänker oss ett hypotetiskt exempel där olyckor orsakade av rattonykterhet är ett stort problem i samhället. Och det är så att 0,3% av svenskar medborgare döms för rattonykterhet under en 4-årspersiod. Siffran för svenskar med svenskfödda föräldrar är 0,1%. Siffran för invandrare från Mellanöstern är 0,05% eftersom de ofta är muslimer som avstår från alkohol av kulturella (religiösa) skäl. Siffran för invandrare från Finland och Danmark råkar vara 30% på grund av en annan alkoholkultur. (Jag påminner igen om att allt är hypotetiskt).

Att informera hela svenska folket fungerar uppenbarligen inte för att få ner siffrorna. Icke-hypotetiskt exempel: vi informerar om och om igen om att mord är fel, ändå går antalet mord i Sverige inte längre ner utan har vid den snällaste tolkningen legat oförändrade i många år. Detsamma gäller våldtäkt och andra sexualbrott och flera andra typer av brott. Det som skulle behövas är riktade insatser mot de största riskgrupperna. Vilket i detta fall är (vissa) invandrare.

Tillbaka till vårt hypotetiska exempel:
Då skulle ditt svar vara att alla invandrare är en homogen enhet och att det därför är lika viktigt att i mottagningen särskilt trycka på våra svenska alkoholregler och vikten av att inte köra rattonykter, även till muslimerna trots att de sköter sig mycket bättre än svenska medborgare i det här (återigen helt hypotetiska) fallet?

Jag tycker att det bästa vore en liten kort obligatorisk eftermiddagskurs för enbart danskar och finnar. För att spara på resurserna och ha pengar över till andra viktiga insatser i samhället. För om även muslimerna ska ta del av det som i liten utsträckning berör dom innebär att det att man måste hålla en massiv riktad satsning på alla invandrargrupper i allt även om var och en av satsningarna berör eller är motiverad för någon mindre procentenhet av dom? Snacka om att dra alla invandrare över kam i så fall: "ledsen hör du islänningen, vi är livrädda att du ska få för dig att könsstympa din dotter så nu ska vi tala om för dig varför det inte är bra.".
Citera
2017-01-18, 16:15
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Men frågan kvarstår: hur ska de använda statistiken? Om det visar sig att de flesta brotten begås av kineser, ska vi då avslå asylansökningar från alla kineser? Någon här borde ju kunna förklara exakt hur "politikerna" ska använda denna statistik...

Vi ska avslå alla asylansökningar. Statistiken ska användas för att uppskatta hur många tågvagnar som skall köpas in begriper du väl?
Citera
2017-01-18, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Egentligen finns det två frågor:

1) En praktisk fråga: VAD ska vi göra åt alla invandrare som är PÅTAGLIGT överrepresenterade i brottsligheten?

Döma dom enligt svensk lag? Är det icke-medborgare det handlar om så är det utvisning som gäller vid grövre brott.

Citat:
2) En teoretisk fråga: VARFÖR är invandrare PÅTAGLIGT överrepresenterade i brottsligheten?

Socioekonomiska faktorer? Utanförskap? Jag har jäkligt svårt att se en invandrarfamilj som jobbar och sköter sig hamna i brottslighet. Mer forskning? Kanske. Dock tror jag på mer struktur och ordning.
Citera
2017-01-18, 16:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kanske vet inte Mattias Karlsson detta. Men kanske någon annan vet detta, när statistiken väl är offentlig.

Det är ju så forskning fungerar. Folk bidrar med olika saker. Man bygger vidare på tidigare forskning. Ingen kan i förväg veta vad ett visst resultat kan bidra med i framtiden.

Annars har du här ett exempel som visar hur ökad kunskap kan leda till insatser som ger effekt:

Att dölja viktig fakta är alltid den sämsta lösningen. Då kan många bra och fungerande lösningar utebli.

Jag tycker självklart att åklagare och polis ska veta så mycket som möjligt om de brottslingar som de försöker sätta dit.

Men jag tycker inte det är självklart att allmänheten ska få veta allt. Vad mer tycker du att man ska föra statistik över och visa i offentligheten? Musiksmak, sexualitet, frisyr? Folk med mustasch är säkert överrepresenterade i brottsstatistiken men ska verkligen rättsväsendet göra statistik av detta och ge ut offentligt?
Citera
2017-01-18, 16:21
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Det finns i Brå:s statistik redan klarlagt att brottsligheten inte generellt följer med invandrarna till Sverige utan beror på utanförskap.

Du har gjort ett påstående.
Då ska du ange en källa för detta - 'Brå:s statistik' är alldeles för svepande.

Vänligen visa var i en rapport från Brå denna information går att läsa.

I den mån du inte kan hänsvisa till en rapport från Brå som visar det du har påstått så har du bekymmer.

När du har gjort det kan du försöka förklara den 550%-iga överrepresentationen för sexualbrott som gruppen 'utrikes födda' uppvisade 97-01 (vilket avhandlas i BRÅ2005 t.11 p.41)

Märk väl, du hävdar att det går att utläsa i 'Brå's statistik' - visa nu på detta.

Brå96 p.45:
Citat:
Inom samtliga yrkesgrupper föreligger således en högre participation i brottslig- het för invandrare jämfört med svenskar. Generellt sett är det dubbelt så många iRvandrare inomvarje grupp som registrerats för brottslighet. Kontroll för enbart yrkestillhörighet med hjälp av standardpopulationsmetoden visar att invandrarna, om de hade haft svenskarnas fördelning på yrkesgrupper, hade haft participationen 11,2 för samtliga brott jämfört med svenskarnas 5,8.

Brå2005 p.10:
Citat:
materialet med avseende på kön, ålder, utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika grupperna genom en statistisk beräkning ”likställts” när det gäller dessa faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män, samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas överrisk minskar från 2,5 till 2,1.

Du har en viss uppförsbacke nu...

Brås rapporter visar den raka motsatsen till ditt påstående.

Citat:
Har ni inte fattat någonting.?
Kasta inte sten i glashus.

I den mån du försöker leka akademiker (vilket du i ärlighetens namn gör rätt dåligt) bör du (åtminstone) försöka läsa rapporterna du argumenterar om...

Citat:
Varför bara statistik på vilket land man kommer ifrån? Om det gäller brottslighet så skulle jag kunna räkna upp 100-tals parametrar som har större relevans än från vilket land någon kommer ifrån. Fixeringen vid landstillhörighet är SD:s (borde döpas om till sovjetdemokraterna) viktigaste fråga. Det betyder inte att det är den viktigaste frågan när det gäller brottslighet. Det är bara trams. Jag är mer rädd för vad SD gör med vårt land än vad invandrarna kan ställa till med.

Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Ditt agerande i tråden följer ett tydligt och väl känt mönster för att förstöra och omöjliggöra en saklig debatt.

Du avfärdar all fakta som visas dig och frågar sedan efter annan fakta som du avfärdar på samma sätt. På så sätt skapas en meningslös rundgång. Genom att kräva statistik som inte existerar blir det omöjligt att bevisa något.

Ditt resonemang är irrationellt och leder ingen vart. Det är meningslöst att fortsätta på det sättet.
Vi är rörande överrens. Inget intresse för (eller oförmåga till) underbyggt argumenterande. Relativiserande och saklös ogrundad SD-bashing (sist jag kollade så var det en socialdemokratisk samlingsregering). Nästan så man tror att henomet enbart är ute för att störa diskussionen.

Fram tills dess att henom hänvisar till forskning är det nog lämpligt att henom betraktas som ett s.k. 'pk-troll'.
Senast redigerad av hogerspoket 2017-01-18 kl. 16:47.
Citera
2017-01-18, 16:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vi ska avslå alla asylansökningar. Statistiken ska användas för att uppskatta hur många tågvagnar som skall köpas in begriper du väl?

Det är EXAKT det jag skulle vilja höra från Mattias Karlssons mun i stället för hans jävla slingrande.
Citera
2017-01-18, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-ice
Jag har skrivit till SVT och bett dom göra en uppföljning av Morgan Johanssons lögner om att socioekonomiska faktorer skulle förklara överrepresentationen. Har såklart inte fått något svar så hade varit bra om fler kunde skicka krav på detta. Med bifogad undersökning från danmark.

http://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=20704&sid=indv2016

Sida 84 och 85 är mest intressant och bevisar att Morgan Johansson (även Sarnecki) stått och blåljugit utan minsta konsekvens. Detta är allvarligt och att minst betrakta som att man medvetet försöker dölja en obekväm sanning för medborgarna.

Så snälla skicka ett mail till SVT om att detta måste redovisas.

Det kan mycket väl vara så att svensk statistik, i den mån den existerar, visar exakt det radarparet Sarnecki/Johansson påstår. Statistik har nämligen egenskapen att du kan "bevisa" väldigt olika saker beroende på vilken matematisk modell du ställer upp och hur du värderar insamlade data.

Ingen politiker tycks ens kunna berätta vilka de socioekonomiska faktorerna är, än mindre vad de har för betydelse. De är bara en bekväm våt filt att linda in problemet (förlåt, utmaningen) i.
Citera
2017-01-18, 16:26
Medlem
unvis.it/http://www.gp.se/ledare/teodorescu-varf%C3%B6r-denna-faktaresistens-justitieministern-1.4121303

Teodorescu: Varför denna faktaresistens, justitieministern?

Citat:
I söndagens Agenda debatterades frågan om Brottsförebyggande rådet (Brå) bör ta fram en ny sammanställning, som den som senast gjordes år 2005, över kopplingen mellan brott och etnicitet.

Så varför vill inte Johansson ge myndigheten i uppdrag att göra det som tidigare gjorts? Sannolikt eftersom de socioekonomiska faktorerna som Johansson hänvisar till är resultatet av en misslyckad integrationspolitik som i sin tur beror på att Sverige tagit emot ett mycket stort antal människor på väldigt kort tid utan någon egentlig plan.

Ekvationen är enkel; när ett land inte kan absorbera de människor som det tagit emot kommer de att hamna i fattigdom. Om socioekonomiska faktorer skapar förutsättningar för brottslighet måste politiken eliminera risken för utanförskap. Det innebär att migrations- och integrationspolitiken måste hänga ihop, ”volymerna” har betydelse.
Citera
2017-01-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast det där kan man säga om 90 procent av all statistik på BRÅ:s webbsajt också.

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik.html

Vad ska man med alla denna info till? Men ändå finns den där.

Annars kan Alice Bah Kuhnke förklara för dig varför statistik är så viktigt:

https://www.youtube.com/watch?v=jWiKAP0V6lQ

Det politiska landskapet är i ständig förändring. De kommande åren kanske statistiken kommer till stor nytta.

Det är dock inget som du kan veta.

Du har ju redan fått en mängd exempel här:

Varför bara statistik på vilket land man kommer ifrån? Om det gäller brottslighet så skulle jag kunna räkna upp 100-tals parametrar som har större relevans än från vilket land någon kommer ifrån. Fixeringen vid landstillhörighet är SD:s (borde döpas om till sovjetdemokraterna) viktigaste fråga. Det betyder inte att det är den viktigaste frågan när det gäller brottslighet. Det är bara trams. Jag är mer rädd för vad SD gör med vårt land än vad invandrarna kan ställa till med.
Citera
2017-01-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag tycker självklart att åklagare och polis ska veta så mycket som möjligt om de brottslingar som de försöker sätta dit.

Men jag tycker inte det är självklart att allmänheten ska få veta allt. Vad mer tycker du att man ska föra statistik över och visa i offentligheten? Musiksmak, sexualitet, frisyr? Folk med mustasch är säkert överrepresenterade i brottsstatistiken men ska verkligen rättsväsendet göra statistik av detta och ge ut offentligt?

Du är dåligt underrättad och vet tydligen inte ett dugg om vad du pratar om. Just i år har regeringen beordrat att få in statistik över svenskens sexualvanor, det du. Ta nu en funderare på vad du tjötar om.
Citera
2017-01-18, 16:31
Medlem
Citat:

Annan, religion, kultur, uppfostran.

En afghan som kommer hit som 25-åring är HELT annorlunda pga dessa faktorer. Det går inte att bortse från! Likväl som att en somalier sedan barnsben fått lära sig att HIV botas genom att knulla ett spädbarn. Eller afghanen som vuxit upp i 25 år i ett land där man knullar småpojkar i rumpan, bara för att kvinnor anses orena innan giftermål.

Man har en annan syn på det mesta.

Att en kille från Västafrika våldtar i 19 ggr så sto utsträckning som en svensk säger en del. Sådan statistik är viktig. På samma sätt som den hade varit om det hade gällt en kiruna-bo eller japan.

Vi måste veta vem som utför brotten och VARFÖR. Därför är etnicitet väldigt viktigt.
I princip alla andra i-länder för statistik på detta! Det finns en anledning till det.
Eller tycker du att alla andra i-länder är rasistiska SD-dyrkare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in