2017-01-18, 16:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Du är dåligt underrättad och vet tydligen inte ett dugg om vad du pratar om. Just i år har regeringen beordrat att få in statistik över svenskens sexualvanor, det du. Ta nu en funderare på vad du tjötar om.

Tycker du man kan jämföra statistik som visar hur många svenskar som har haft analsex med hur många libaneser som är straffade för sexualbrott?

I undersökningen om sexualvanor hängs ingen grupp ut och den undersökningen är helt frivillig att delta i.
Citera
2017-01-18, 16:35
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Det kan mycket väl vara så att svensk statistik, i den mån den existerar, visar exakt det radarparet Sarnecki/Johansson påstår. Statistik har nämligen egenskapen att du kan "bevisa" väldigt olika saker beroende på vilken matematisk modell du ställer upp och hur du värderar insamlade data.
Som jag skrev samtidigt som du postade:

Brå rapporter visar på raka motsatsen till det som Sarnecki och Johansson påstår.
(FB) Debatt i Agenda om utlandsfödda i brottsstatistik Mattias Karlsson vs Jerzy Sarnecki
Citat:

Ingen politiker tycks ens kunna berätta vilka de socioekonomiska faktorerna är, än mindre vad de har för betydelse. De är bara en bekväm våt filt att linda in problemet (förlåt, utmaningen) i.
Dessutom är de, som jag nämnt tidigare, en direkt konsekvens av att man har artificiell befolkningstillväxt av en population vilken, som grupp betraktat, är avsevärt mindre anställbar (genomsnittlig utbildningsgrad samt kulturellt såväl som språkligt avstånd).

Om man väljer att betrakta den totala mängden brott som begås i Sverige som en direkt konsekvens av de senaste 20 årens mig. pol. så är det naturligtvis skitsamma för totalsumman om den går att härleda till (eller bortförklaras med) från socioekonomiska faktorer eller något annat.

Den socioekonomiska situationen är ju en direkt konsekvens av migrationen...

Edit:
Nähä. Det var visst alkohol på festivaler som var förklaringen enligt Ygeman.

Där ser man...
(FB) Alkohol anledning till sexuella överfall etc på festivaler - Anders Ygeman
Senast redigerad av hogerspoket 2017-01-18 kl. 16:49.
Citera
2017-01-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetax
Varför bara statistik på vilket land man kommer ifrån? Om det gäller brottslighet så skulle jag kunna räkna upp 100-tals parametrar som har större relevans än från vilket land någon kommer ifrån. Fixeringen vid landstillhörighet är SD:s (borde döpas om till sovjetdemokraterna) viktigaste fråga. Det betyder inte att det är den viktigaste frågan när det gäller brottslighet. Det är bara trams. Jag är mer rädd för vad SD gör med vårt land än vad invandrarna kan ställa till med.
Åh, det finns de som inte håller med dig om det.

Citat:
"När vi är ute på stan och rånar så krigar vi, vi krigar mot svenskarna"
http://www.dn.se/nyheter/sverige/invandrare-krigar-mot-svenskar-med-ran/

Citat:
- Men det är inte lika fel att våldta en svensk tjej som att våldta en arabisk tjej, säger Hamid. Den svenska tjejen får ju massor av hjälp efteråt, och hon har nog redan knullat.
http://www.dn.se/arkiv/nyheter/det-kan-handa-den-snallaste-kille/

Citat:
Mördarens val av offer: ”De såg svenska ut”
http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/mordarens-val-av-offer-de-sag-svenska-ut

Citat:
Mujtaba Attai uppskattar att en av tio afghanska pojkar kan ha utnyttjats.

– Det är vanligast i mellersta och norra Afghanistan och lite mindre vanligt i städer som Kabul och Kandahar, fortsätter han och berättar om den företeelse som på persiska kallas ”bacha bazi”.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/en-av-tio-afghanska-pojkar-kan-ha-utnyttjats-sexuellt/

Etnicitet är viktigt för att förstå omvandlingen av Sverige. Om man inte vill förstå samhället så finns det inga utsikter att förbättra det.
Citera
2017-01-18, 16:39
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är EXAKT det jag skulle vilja höra från Mattias Karlssons mun i stället för hans jävla slingrande.

Det lär du aldrig få höra. Precis som du inte hör om att Socialdemokraterna repatrierar. Men att det kommer en massiv repatriering kan du nog ställa in dig på. Dock lär det ju bli via chartrade flyg, så det är väl hur många charterflyg som ska beställas som är statistikens syfte då.
Citera
2017-01-18, 16:42
Medlem
Citat:
Varför bara statistik på vilket land man kommer ifrån? Om det gäller brottslighet så skulle jag kunna räkna upp 100-tals parametrar som har större relevans än från vilket land någon kommer ifrån. Fixeringen vid landstillhörighet är SD:s (borde döpas om till sovjetdemokraterna) viktigaste fråga. Det betyder inte att det är den viktigaste frågan när det gäller brottslighet. Det är bara trams. Jag är mer rädd för vad SD gör med vårt land än vad invandrarna kan ställa till med.

Ditt agerande i tråden följer ett tydligt och väl känt mönster för att förstöra och omöjliggöra en saklig debatt.

Du avfärdar all fakta som visas dig och frågar sedan efter annan fakta som du avfärdar på samma sätt. På så sätt skapas en meningslös rundgång. Genom att kräva statistik som inte existerar blir det omöjligt att bevisa något.

Ditt resonemang är irrationellt och leder ingen vart. Det är meningslöst att fortsätta på det sättet.
Citera
2017-01-18, 16:48
Medlem
Citat:
I undersökningen om sexualvanor hängs ingen grupp ut och den undersökningen är helt frivillig att delta i.

Tror du att babbarna skall tvingas deltaga i undersökningen? Vadå, hänga ut grupp, har du förutfattade meningar om någon grupp eller är du rasist?
Citera
2017-01-18, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Affesblogg
Yes, i jämförelse med den första generationen.
Jag har aldrig sett en diskussion om detta. Varför bryter Sverige mönstret?

Att andra generationen är mer brottsbenägen är det normala och även det mest rimliga. Rotlöshet etc.

Förmodligen har inte andra generationens invandrare i Sverige mindre problem än dito i andra länder, (även om det föstås skulle kunna vara så av någon okänd anledning), så den mest rimliga slutsatsen är att första generationens invandrare i Sverige är annorlunda än i andra västländer. Det vill säga, mer kriminella.

Om detta skulle vara fallet så är det knappast förvånande med tanke på de signaler Sverige sänder ut.
En fullkomligt ovetenskaplig gissning skulle kunna vara att första generationens invandrare under de två aktuella perioderna hade föräldrar som huvudsakligen kom från andra länder än andra generationens invandrare under samma period.

Man kan exempelvis anta att andra generationens invandrare vars föräldrar kom från finland och Norge utgjorde en större andel än första generationens invandrare som själva kom från finland eller Norge.

Detta går tyvärr inte att utläsa ur rapporten eftersom någon sådan indelning inte gjordes vad jag vet.

Detta är dock ett utmärkt skäl att uppdatera rapporterna och däri öka precisionen. Kan det konstateras att andra generations invandrare är mer brottsbenägna om deras föräldrar är irkaier än om de är finnar, så kanske det förklarar varför Sverige stack ut tidigare och hur man ska rikta sina åtgärder.

Edit pucktvå
Citera
2017-01-18, 16:50
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Jag ser ingen anledning att skapa den statistiken överhuvudtaget i dagsläget. Man har gjort den en gång och den förändrade inte världen. Den nytta som den gjorde var att det visade sig att den inte gjorde någon nytta. En sån här statistik kan skapa mer problem än vad den rättar till. I ditt exempel så behöver man inget exakt antal för att förebygga. Det är min grundsyn för tillfället och den består till någon kan ge mig ett exempel där en sådan sammanräkning verkligen skulle behövas.

Är det för dig relevant att föra specifik statistik över hur sysselsättningen ser ut bland invandrare? Hur stor arbetslösheten är bland olika grupper och eventuellt särskiljer sig mellan flyktingar från MENA och Nordeuropeiska invandrare? Vilka grupper som verkar ha lättare att få jobb än andra samt hur utvecklingen har sett ut över tid? Förbättring, försämring? Etc..

Eller är detta helt ointressant för dig? Alla är ju människor som befinner sig i Sverige? Finns väll lixom det breda arbetslöshetsmåttet på befolkningen som helhet. Senaste siffran 6,2%. Eller är till o med den siffran ointressant för dig?
Citera
2017-01-18, 16:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Men jag tycker inte det är självklart att allmänheten ska få veta allt. Vad mer tycker du att man ska föra statistik över och visa i offentligheten? Musiksmak, sexualitet, frisyr? Folk med mustasch är säkert överrepresenterade i brottsstatistiken men ska verkligen rättsväsendet göra statistik av detta och ge ut offentligt?

För att det ska vara vettigt att föra och redovisa statistik så bör minst dessa två kriterier vara uppfyllda:

- Det måste finnas ett kausalt samband.

- Det måste vara en relativt stor faktor.

Ta t.ex hedersvåld. Kurder har ofta mustascher och kurder utövar ofta hedersvåld här i Sverige. Betydligt oftare än t.ex norrmän.

Beror det på:

- Deras mustascher?
- Att de kommer från en hederskultur?

Du vet nog svaret.

Man bör bara ta med sånt i statistiken som är av betydelse. Och etnicitet/ursprungsland är av betydelse. Precis som kön och ålder.

I andra sammanhang är detta okonventionellt. T.ex är det inga problem att hos SCB få veta:

Citat:
Högst andel födda utomlands bland pizzabagare

Pizzabagare är den yrkesgrupp som har högst andel utrikes födda. Bland dem är knappt tre fjärdedelar, 73 procent, födda utomlands.

http://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/sveriges-vanligaste-yrken/

Varför behöver vi veta detta? Hur ska denna information användas?
Citera
2017-01-18, 16:55
Medlem
Mattias Karlsson menar att socioekonomiska faktorer som förklaringen till invandrares skyhöga kriminalitet inte håller streck. Förmodligen skulle han på en fråga hänvisa till religion och kultur. Men om han nu är så intresserad, varför inte gå till den enklaste förklaringen som är av genetisk natur?
Citera
2017-01-18, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polu
Ditt agerande i tråden följer ett tydligt och väl känt mönster för att förstöra och omöjliggöra en saklig debatt.

Du avfärdar all fakta som visas dig och frågar sedan efter annan fakta som du avfärdar på samma sätt. På så sätt skapas en meningslös rundgång. Genom att kräva statistik som inte existerar blir det omöjligt att bevisa något.

Ditt resonemang är irrationellt och leder ingen vart. Det är meningslöst att fortsätta på det sättet.

Jag har inte sett några fakta här. Det är väl fakta som efterfrågas?
Citera
2017-01-18, 16:56
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Varför bara statistik på vilket land man kommer ifrån? Om det gäller brottslighet så skulle jag kunna räkna upp 100-tals parametrar som har större relevans än från vilket land någon kommer ifrån.

Kan du räkna upp 100 st mätbara parametrar som har större betydelse än ursprungsland när det gäller t.ex hedersvåld?

100 st alltså... Mätbara...

Observera att de måste vara mätbara och möjliga att föra statistik över. Annars är det ju meningslöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in