2017-01-18, 12:47
Avslutad
Går man in på hennes förmodat nära vänner så ser det ut som det ska hållas minnestund för henne redan. Fattar inte islandska men det är bild på henne och ett ljus sen ett datum i texten.

Sen är det nyhetartiklar där man ser båtar med dykare osv.

Verkar som hon är hittad död.

Kan ingen islänning översätta?
Citera
2017-01-18, 12:56
Medlem
Varför är detta intressant? Tragiskt ja men... På Island.
Citera
2017-01-18, 13:36
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Går man in på hennes förmodat nära vänner så ser det ut som det ska hållas minnestund för henne redan. Fattar inte islandska men det är bild på henne och ett ljus sen ett datum i texten.

Sen är det nyhetartiklar där man ser båtar med dykare osv.

Verkar som hon är hittad död.

Kan ingen islänning översätta?

De ska hålla bönemöte för henne och tända ljus i samband med detta.
Citera
2017-01-18, 13:41
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Skorna vid hamnen. Känns lite som ett villospår. Sök där liksom. Den som ställt dem där vill att alla ska tro att hon ramlat i. Alt. att hon tagit livet av sig. Har hört talas om att det är ganska vanligt när folk hoppar från broar att de tar av sig ytterkläder och skor m.m.

Kanske en isländsk Fritzl som tagit henne tillfånga. Varför skulle en mördare som inte vill ha några spår som leder till honom låta skorna stå vid vattnet? Jag tror hon finns kvar på ön.
Citera
2017-01-18, 13:50
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Nu tänder det snart till i tråden, för;

Källa; http://icelandmag.visir.is/article/young-local-woman-missing-saturday-have-you-seen-her

Det skulle vart intressant att hitta info om besättningen på fiskebåten Polar Nanoq.

Av namnet att döma kan det vara en grönländsk båt. De går ofta till isländska hamnar vintertid då de grönländska är frusna. Besättningsmedlemmarna brukar försöka ragga på isländska tjejer men är avskydda och ratas av nästan alla förutom av ett litet fåtal med hor/luderstämpel. Den isländska som har med grönlänningar att göra får ett minst sagt uselt rykte.
Citera
2017-01-18, 14:16
Medlem
Är det otänkbart att kvinnan släpats/lurats ombord på båten som nu beordrats tillbaka till den isländska hamnen? Hon ser ju rent ut sagt aspackad ut på övervakningsfilmen och kunde nog inte göra så mycket motstånd.
Det blir mycket intressant att få veta vad polisen finner ombord. Kvinnan själv, levande, eller spår efter henne eventuellt. Om det bara finns spår har dom troligen dumpat henne i havet.
Citera
2017-01-18, 14:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Låter inte bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
"Övervakningskameror visar hur 20-åriga Birna Brjáns*dótt*ir går på en gata i Reykjavik natten till lördag. Sedan dess är hon försvunnen.
Polisen har i nuläget två huvudspår: Ett par skor som hittades i hamnen – och en bil som hyrts av grönländska fiskare.
– Det finns någon som vet mer och som inte har gett sig till känna, säger polisen Grímur Grímsson."

"25 minuter efter försvinnandet stängdes Birnas mobiltelefon av någonstans i ett område utanför Reykjavik. Även där syntes en röd bil.
Ett par timmar senare hittades ett par svarta Dr. Martens-kängor i ett hamnområde, likadana som de Birna hade på sig. Och polisen har spårat upp en röd bil – som hade hyrts av fiskare från ett grönländskt fartyg som låg förtöjt i samma hamn."

Hela artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zK6k4/birna-20-forsvunnen--sparen-leder-till-fartyg

Här tror jag på att ett brott ligger bakom försvinnandet. Inte så ofta man läser
om Island vad gäller brott och försvinnanden, så detta kommer jag att följa.

Det här låter inte bra! Här ligger ett grovt brott bakom hennes försvinnande.

Hoppas verkligen att den försvunna unga kvinnan anträffas i livet.
Citera
2017-01-18, 14:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grönländska fiskebåtar i Reykjaviks hamn.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Av namnet att döma kan det vara en grönländsk båt. De går ofta till isländska hamnar vintertid då de grönländska är frusna. Besättningsmedlemmarna brukar försöka ragga på isländska tjejer men är avskydda och ratas av nästan alla förutom av ett litet fåtal med hor/luderstämpel. Den isländska som har med grönlänningar att göra får ett minst sagt uselt rykte.

Jag var i Reykjavik en vinter för ett antal år sedan och var då bl. a. nere i hamnen. Mycket riktigt så låg det en del grönländska båtar där.

På det hotell jag bodde på under min vistelse där så var det just många grönlänningar som bebodde detta hotell. De var dyngraka gapade och skrek. De raglade omkring överallt.

Mitt i natten var de bl. a. på min dörr och bankade och skrek. Bland alla dessa grönländska män så såg jag enbart en kvinna och hon verkade vara isländska.
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-01-18 kl. 14:45.
Citera
2017-01-18, 14:54
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Nu tänder det snart till i tråden, för;

Källa; http://icelandmag.visir.is/article/young-local-woman-missing-saturday-have-you-seen-her

Det skulle vart intressant att hitta info om besättningen på fiskebåten Polar Nanoq.
Båten är danskägd (Polar Seafood) och seglar under Grönländsk flagg.
http://fiske.zaramis.se/2016/04/18/de-storsta-gronlandska-fiskebatarna-2016/
Kaptenen är från Färöarna och heter Julian Nolsø.
https://m.facebook.com/majgunn.julian
Citera
2017-01-18, 15:13
Medlem
Enligt artikeln i Aftonbladet så väntas fartyget vara tillbaka i isländsk hamn ikväll .. hoppas hon finns där då.
Citera
2017-01-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cancancan
Enligt artikeln i Aftonbladet så väntas fartyget vara tillbaka i isländsk hamn ikväll .. hoppas hon finns där då.

Om hon har befunnit sig på fartyget så ligger hon i vattnet vid det här laget, tror jag, med tanke på att fartyget är på väg tillbaks.
Citera
2017-01-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Som sagt. Jag sätter mina slantar på någon av araberna som nu bor på Island.
Varför tror du det?
Araberna i Island är väll kvotflyktingar, dvs de som verklige nbehöver skydd och de skulle inte göra ngt sånt här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in