Det är ingen skillnad. Iran samarbetar med Assad av strategiska skäl för att gynna sin position. De andra rebellgrupperna samarbetar med al-Nusra av taktiska skäl. Det som båda har gemensamt är att de gör det av realpolitiska skäl, inte för att de nödvändigtvis delar samma ideologi eller målsättning. Det personer som dig har problem med är att ni är för okunniga om hur oppositionen ser ut och hur de förhåller sig till varandra samt vilka nyanser det finns däremellan.
Du glömde nämna att Israel hjälper/samarbetar med jihadisterna som slåss mot Assad, samma Jihadister som Hamas stödjer. Realpolitiska skäl....
Detta krig kan döpas till kriget av oheliga allianser, Barzanikurder med Turkar, Israel med Jihadister, helt absurt.
Citat:
Menar du på allvar att kristna lever ett fritt och sekulärt liv i Iran? Varför sådan dubbelstandard?
Ingen lever fritt och sekulärt i Iran då landet inte är fritt och sekulärt. Sen är det inte så jihadistiskt som Iran motståndare vill framställe det som. Helt ärligt tycker jag folk har en större personlig frihet i Iran än i Sverige.
Däremot lever kristna under samma villkor som muslimerna (förutom just att lagarna är Islam-anpassade), skulle inte säga att de förtrycks. Hoppas verkligen inte det.
Man kan säga mycket skit om Iran men får ändå intrycket att minoriteter respekteras, samma sak med Assad.
Jag bryr mig inte om påstådda CIA-leveranser, för sådant är högst otrovärdigt. Jag menar inte att CIA arbetar med att beväpna, dock oklart hur det ser ut nu, men att det inte finns trovärdiga källor om vilka grupper det handlar om och i vilket omfång. Så jag förstår inte varför du och andra försöker besvara min ganska tydliga fråga om, vad finns det för belägg för att USA klassat al-Nusra som moderata? Det är min frågeställning och inget annat. Det kan te sig som att jag språklig hårklyveri, men påstå inte saker som inte stämmer eller finns källor för.
Det är ingen skillnad. Iran samarbetar med Assad av strategiska skäl för att gynna sin position. De andra rebellgrupperna samarbetar med al-Nusra av taktiska skäl. Det som båda har gemensamt är att de gör det av realpolitiska skäl, inte för att de nödvändigtvis delar samma ideologi eller målsättning. Det personer som dig har problem med är att ni är för okunniga om hur oppositionen ser ut och hur de förhåller sig till varandra samt vilka nyanser det finns däremellan.
Menar du på allvar att kristna lever ett fritt och sekulärt liv i Iran? Varför sådan dubbelstandard?
"Jag bryr mig inte om påstådda CIA-leveranser, för sådant är högst otrovärdigt. Jag menar inte att CIA arbetar med att beväpna, dock oklart hur det ser ut nu, men att det inte finns trovärdiga källor om vilka grupper det handlar om och i vilket omfång."
Du säger emot dig själv, det är inte "påstådda" eftersom "CIA Vetted Groups" får BGM-71 TOW och sedan laddar upp dessa på offentliga medier för att verifiera att det är bevis, så att de inte säljs iväg.
"Since 2013, the CIA has been training and equipping various moderate rebel elements in the Syrian civil war in an effort to undermine the regime of Syrian President Bashar al-Assad and force him to the negotiating table. "
"What is striking is just how many CIA-vetted groups now exist throughout Syria receiving TOWs."
"According to Syrian observer Hasan Mustafas, no fewer than 42 vetted groups now receive TOWs from a Saudi supply originally provided by the US. These weapons are funneled into Syria through Military Operations Command (MOC) posts in Turkey and Jordan that are co-operated by Western and local intelligence agencies."
"To continue receiving supplies, the vetted rebel groups must also record their use and return spent shells to the closest MOC to prove that they have not sold or shared arms with non-vetted rebel groups.
This arrangement ensures that the TOWs, unless seized by rival rebel groups, stay in the hands of CIA-approved militias. The groups that the CIA currently allows munitions to be shared with are:
13th Division (Forqat 13)
101st Division Infantry (Forqat 101 Masha’a)
Knights of Justice Brigade (Liwa’ Fursan al-Haqq)
Falcons of the Mountain Brigade (Liwa’ Suqour al-Jabal)
Grouping of the Falcons of Al-Ghab (Tajamuu Suqour al-Ghab)
Mujahideen Army/Army of Holy Warriors (Jaish al-Mujahideen)
Revolutionaries of al-Sham Brigades (Kata’eb Thuwar al-Sham)
1st Regiment (Al-Fauj al-Awwal)
Ahmed al-Abdo Martyrs’ Force (Quwwat al-Shaheed Ahmad al-Abdo)
Al-Rahman Legion (Faylaq al-Rahman)
Martyrs of Islam Brigade (Liwa’ Shuhadah al-Islam)
Yarmouk Army (Jaish al-Yarmouk)
Lions of Sunnah Division (Forqat Usood al-Sunnah)
the 18th March Division (Forqat 18 Adhar)
Southern Tawhid Brigade (Liwa’ Tawhid al-Junoub)
Hamza Division (Forqat al-Hamza)
1st Artillery Regiment (Al-Fauj al-Awwal Madfa’a)
Syria Revolutionaries Front — Southern Sector (Jabhat Thuwar Souriya)
The First Corps (Faylaq al-Awwal)
The Dawn of Unity Division (Forqat Fajr al-Tawhid)
Salah al-Din Division (Forqat Salah al-Din)
Omari Brigades (Tajammu Alwiyat al-Omari)
Unity Battalions of Horan Brigade (Liwa’ Tawhid Kata’eb Horan)
Youth of Sunnah Brigade (Liwa’ Shabbab al-Sunnah)
Moataz Billah Brigade (Liwa’ Moataz Billah)
Sword of al-Sham Brigades (Alwiyat Saif al-Sham)
Dawn of Islam Division (Forqat Fajr al-Islam)
Supporters of Sunnah Brigade (Liwa’ Ansar al-Sunnah)
Horan Column Division (Forqat Amoud Horan)
Emigrants and Supporters Brigade (Liwa’ Muhajireen wal Ansar)
Military Council in Quneitra and the Golan
United Sham Front (Jabhat al-Sham Muwahidda)
69th Special Forces Division (Forqat 69 Quwwat al-Khassa)
11th Special Forces Division (Forqat 11 Quwwat al-Khassa)
Partisans of Islam Front (Jabhat Ansar al-Islam)
Al-Furqan Brigades (Alwiyat al-Furqan)"
Med andra ord så länge du ser militanta "moderata" gäng använda TOW så är det USA/Saudi som ger dessa grupper missiler, Saudi har köpt ett stor lager utav missiler från USA några år tillbaka (vill du ha källa även eller ljuger jag bara?).
"Så jag förstår inte varför du och andra försöker besvara min ganska tydliga fråga om, vad finns det för belägg för att USA klassat al-Nusra som moderata?"
Al-Nusra (Jabhat Fateh al-Sham) -> Jaish Al-Fateh -> Nour Al-Din Zinki (samt flera grupper)-> Samarbetar och har samma mål (Islamisk stat med Sharia som Guds lag) -> "Moderata" faller in i samma organisation som de stödjer, därmed blir Jabhat Fateh al-Sham indirekt hjälpta av USA vare sett det förnekar det eller tillkännager detta.
En supermakt med all den information de innehar kan inte vara naiva att säga att man hjälper en organisation som är mindre starka och är i koalitionen med andra grupper som har samma mål och säga att just denna grupp "Nour al-Din Zinki" är "moderata" men att Fateh al-Sham inte är det. Dubbelmoral kallas det, tekniskt så säger USA aldrig att Fateh al-Sham är "moderata" och detta är ett teoretiskt svar men i praktiken så blir de just det.
"Det som båda har gemensamt är att de gör det av realpolitiska skäl, inte för att de nödvändigtvis delar samma ideologi eller målsättning"
Jag tappar hjärnceller av dina ord, så du säger att Jaish Al-Fateh inte är en majoritet för Islamisk lag för att deras principer är just det.
"Det som båda har gemensamt är att de gör det av realpolitiska skäl, inte för att de nödvändigtvis delar samma ideologi eller målsättning. Det personer som dig har problem med är att ni är för okunniga om hur oppositionen ser ut och hur de förhåller sig till varandra samt vilka nyanser det finns däremellan. "
När Assad är borta så kommer de starta ett krig igen med varandra menar du indirekt. De är i samarbete på grund utav få bort Assad sen när det är klart så blir det bara kaos.
Senast redigerad av shitfaccer 2017-01-17 kl. 14:35.
Kan inte ändra mitt tidigare inlägg så kör dubbelpost.
Skillnaden mellan att Iran hjälper Syrien (Assad) är att dessa är inbjudna av den sittanden LEGITIMA makten, varesett du säger om Assad är Syrien eller om det är fusk är de fortfarande den legitima makten i Syrien.
När Iran hjälper Syrien är det för deras vinning och geo-politik inte för att förmedla hur minoriteter som kristna skall behandlas eller att Syrien skall bestå sekulärt som det tidigare gjort.
Nu är det du som inte kan läsa och anklagar mig för dubbelmoral, du är verkligen konstig med dina tolkningar och uppfattningar. Jag kommer inte besvara mera av dina inlägg för att du förstår inte logik eller antaganden fastän du har varit aktiv i denna tråd (konflikt) ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Du glömde nämna att Israel hjälper/samarbetar med jihadisterna som slåss mot Assad, samma Jihadister som Hamas stödjer. Realpolitiska skäl....
Detta krig kan döpas till kriget av oheliga allianser, Barzanikurder med Turkar, Israel med Jihadister, helt absurt.
Ingen lever fritt och sekulärt i Iran då landet inte är fritt och sekulärt. Sen är det inte så jihadistiskt som Iran motståndare vill framställe det som. Helt ärligt tycker jag folk har en större personlig frihet i Iran än i Sverige.
Däremot lever kristna under samma villkor som muslimerna (förutom just att lagarna är Islam-anpassade), skulle inte säga att de förtrycks. Hoppas verkligen inte det.
Man kan säga mycket skit om Iran men får ändå intrycket att minoriteter respekteras, samma sak med Assad.
Kristna har det svårt i hela Mellanöstern det kan man skåda från Assyriernas/Syrianers sida av det hela. När Sunni/Shia bråkar så drabbar det de mest, de kan vi se tidigare i KRG och nyligen med denna tillhörande konflikt.
Dock när länder som Syrien är sekulära gentemot kristna blir det mycket lättare, definiera dig som en etnisk grupp som vill ha mer frihet så blir det mukhabarat/fängelse eller försvinner du.
En fristad av FN/autonom stat skulle vara det bästa alternativet för minoriteter i Mellanöstern som yazidier, assyrier/syrianer.
Senast redigerad av shitfaccer 2017-01-17 kl. 17:36.
om en kristen/jude hånar muhammad/allah i iran så blir det fängelstraff. det är förbjudet för en kristen/jude att konvertera folk till deras religion och kristna/judar får inte gifta sig med muslimska kvinnor. hur är inte detta förtryck. bara för att de inte dödas så betyder det inte att de inte är förtryckta.
om en kristen/jude hånar muhammad/allah i iran så blir det fängelstraff. det är förbjudet för en kristen/jude att konvertera folk till deras religion och kristna/judar får inte gifta sig med muslimska kvinnor. hur är inte detta förtryck. bara för att de inte dödas så betyder det inte att de inte är förtryckta.
Alla får väl fängelsestraff om de hånar alla? Det är väl inte specifikt mot minoriteter.
Stämmer det där med giftermål är det såklart förtryck, men skulle gärna se källa på det, har fan lite svårt att se hur de ska förhindra äktenskap mellan olika religioner.
Nu vill jag inte göra det här till en diskussion om Iran, men du borde faktiska läsa på mer om Iran och hur de behandlar sina minoriteter för det verkar inte som du har riktigt koll. Man kan säga så här: det är en aning mildare version av IS.
Kan inte ändra mitt tidigare inlägg så kör dubbelpost.
Skillnaden mellan att Iran hjälper Syrien (Assad) är att dessa är inbjudna av den sittanden LEGITIMA makten, varesett du säger om Assad är Syrien eller om det är fusk är de fortfarande den legitima makten i Syrien.
När Iran hjälper Syrien är det för deras vinning och geo-politik inte för att förmedla hur minoriteter som kristna skall behandlas eller att Syrien skall bestå sekulärt som det tidigare gjort.
Nu är det du som inte kan läsa och anklagar mig för dubbelmoral, du är verkligen konstig med dina tolkningar och uppfattningar. Jag kommer inte besvara mera av dina inlägg för att du förstår inte logik eller antaganden fastän du har varit aktiv i denna tråd (konflikt) ett tag.
Jag tror att det är du som har svårt att greppa visa saker. Min poäng är inte att Assadregimen är en teokrati likt Iran, utan det jag menar är att du verkar inte ha problem när X samarbetar med fundamentalister i ett fall men är kritisk till när Y gör det. Alltså, varför får Assad samarbeta med Iran (fundamentalister), men inte rebellerna? Jag anser att detta är dubbelmoral oavsett hur du försöker vrida och vända på det.
"Nine strike aircraft of the Russian Aerospace Forces, including four Su-24M, four Su-25 and one Su-34 bomber, as well as eight Turkish Air Force's jets — four F-16 and four F-4 aircraft — are involved in the aerial campaign agreed with Syrian authorities," Lt. Gen. Sergei Rudskoy, the chief of the Russian General Staff Main Operational Directorate, said at a news briefing in Moscow.
A total of 36 targets have been destroyed by Russian and Turkish military jets, Rudskoy said. "A total of 36 targets have been struck. I want to emphasize that they have been agreed in advance through General Staffs and commands of aviation groups of the two countries."
Nu vill jag inte göra det här till en diskussion om Iran, men du borde faktiska läsa på mer om Iran och hur de behandlar sina minoriteter för det verkar inte som du har riktigt koll. Man kan säga så här: det är en aning mildare version av IS.
Det beror på hur du definierar "samarbetar".
Att likna Iran vid IS är ju löjligt, iaf du får gärna länka till en källa för ditt påstående, har sökt runt lite men inte funnit något direkt relevant som stödjer det du säger.
Jag har träffat kristna i Iran och skulle säga att de lever samma liv som resten av befolkningen.
Man måste ändå lyfta på hatten för Putin, han måste vara tidernas strateg.
Nu med Turkiet med sig är han in total control. Mycket har gjorts som kunde få honom att tappa besinningen men har hållit sig kall och med tysta medel stärkt sin position steg för steg.