2017-01-18, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Man måste ändå lyfta på hatten för Putin, han måste vara tidernas strateg.

Nu med Turkiet med sig är han in total control. Mycket har gjorts som kunde få honom att tappa besinningen men har hållit sig kall och med tysta medel stärkt sin position steg för steg.
Jag skulle tro att det är de ryska generalerna som lägger upp den militära strategin och de är kända för att vara skickliga och sluga, som de visat i Syrien.
När Ryssarna gick in i Syrien kriget var det med endast 50-60 plan som sattes in och vände kriget till Syriens fördel, de visste hur materialet skulle användas på ett effektivt sätt, som sedan fortsatt med annat krigsmaterial som de försett Syrien med.
Politiken sköter Putin och hans rådgivare, som de också har varit mycket skickliga med.
Senast redigerad av Fagro 2017-01-18 kl. 17:20.
Citera
2017-01-18, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Jag skulle tro att det är de ryska generalerna som lägger upp den militära strategin och de är kända för att vara skickliga och sluga, som de visat i Syrien.
När Ryssarna gick in i Syrien kriget var det med endast 50-60 plan som sattes in och vände kriget till Syriens fördel, de visste hur materialet skulle användas på ett effektivt sätt, som sedan fortsatt med annat krigsmaterial som de försett Syrien med.
Politiken sköter Putin och hans rådgivare, som de också har varit mycket skickliga med.

Stämmer att de använt flyget mkt effektivt mot FSA. Till skillnad från deras skorv som de kallar hangarfartyg, vilket var en rejäl flopp.
Citera
2017-01-18, 17:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Russia's actions in Syria, such as bombing hospitals, are warcrimes: prospective UN. ambassador Nikki Haley
http://live.reuters.com/Event/Election_2016

Självklart, så sanktionera dom utav helvete, så dom får svida rejält hemma i tomteland.
Det kommer en dag då Assad står inför rätta om han inte dödas innan dvs.
Citera
2017-01-18, 21:37
Medlem
Yaskos avatar
Citat:

Nu med Turkiet med sig är han in total control. Mycket har gjorts som kunde få honom att tappa besinningen men har hållit sig kall och med tysta medel stärkt sin position steg för steg.

Mer än jag faktist trodde något månad sen måste jag erkänna. Finns tom påståenden att PKKPYDSDFYPG kan vara nästa mål för Ryssland/Turkiet/SAA. Vi får se hur Al-Bab slutar men DAESH terroristerna verkar lämna nu området för Palmyra...
Citera
2017-01-18, 21:59
Medlem
Citat:

Problemet kommer när Erdogan kräver något tillbaka. Och vilka hatar han allra mest? Jo, kurderna. Erdogan vill för allt i världen inte ha en autonom landremsa kontrollerad av YPG längs den turkiska gränsen, vilket för närvarande är fallet. Ryssarna är skickliga på propaganda. Men om dom sticker kniven i kurderna, som varit de som stått i frontlinjen i kampen mot IS, så kommer det att bli mycket svårt att få att se snyggt ut.

Ska bli spännande att se hur Putin hanterar ett sånt scenario.
Citera
2017-01-18, 23:53
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Att likna Iran vid IS är ju löjligt, iaf du får gärna länka till en källa för ditt påstående, har sökt runt lite men inte funnit något direkt relevant som stödjer det du säger.

Jag har träffat kristna i Iran och skulle säga att de lever samma liv som resten av befolkningen.
Jag tycker du är ganska usel på att söka information om du inte kan hitta något som stödjer det jag säger.

Citat:
The Government is highly suspicious of any proselytizing of Muslims by non-Muslims and can be harsh in its response, in particular against Bahá'ís, Sunni Muslims and evangelical Christians.

Muslim men are free to marry non-Muslim women; a non-Muslim woman automatically becomes Muslim when the marriage takes place. However, marriages between Muslim women and non-Muslim men are not recognized unless the man shows proof that he has converted to Islam. If the child of a non-Muslim family converts to Islam, he or she inherits all the wealth of the family.
https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_religion_in_Iran#Restrictions_on_religi ous_freedom

Citat:
Apostasy of other religious minorities (Zoroastrians, Jews, Bahá'ís) to Christianity is also banned by Sharia law of Iran. However, there are cases in which a Zoroastrian, Jew, or Bahá'í will adopt the Christian faith, secretly declaring his/her conversion. In effect, they are practising Christians, but legally Zoroastrians, Jews, or Bahá'ís; thus, the statistics of Iranian Christians does not include Zoroastrian, Jew, or Bahá'í conversions to Christianity.

https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Iran

Irans straffrätt är väldigt lik IS. Jag säger återigen inte att de inte är på samma nivå, men det förminskar inte Irans faktiska fundamanetalism. Givet det tycker jag det är att sätta dubbelstandard när en part får samarbeta med fundamentalister, medan motparten kritiseras för det. Du kan påstå att Iran gör det för att bevara "sekularitet". Problemet är att Irans medverkan i Syrien förstärker den iranska shiamuslimska position i Syrien snarare än att minska det. Idag får man se bilder på Khomeini och Nasrallah i de regimkontrollerade områdena.
Citera
2017-01-19, 09:59
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Jag tycker du är ganska usel på att söka information om du inte kan hitta något som stödjer det jag säger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Freedom_of_religion_in_Iran#Restrictions_on_religi ous_freedom

Måste säga ang ett av citaten:
"However, marriages between Muslim women and non-Muslim men are not recognized unless the man shows proof that he has converted to Islam. If the child of a non-Muslim family converts to Islam, he or she inherits all the wealth of the family."

Det står ju itne att de förhindras som du skrev, utan det accepteras inte lagmässigt.
Tycker det är en skillnad.

Jag stödjer ju inte mullorna, inte många exiliranier som gör det, men att måla upp landet som totalt förtryckande är inte rätt, folk gör vad de vill och känner för.

Ang bahaier har jag hört att de just har förtryckts, mycket under khomeinis tid (behöver läsa mer om det).

Det finns absolut diskriminerande lagar, men man måste förstå att verkligheten har förändrats sen lagarna gjordes, landet lever i en form av dubbelmoral där något är i det faktiska samhället och lagar ingen tror på nånstans finns uppehållna i böckerna.
Citera
2017-01-19, 10:20
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Problemet kommer när Erdogan kräver något tillbaka. Och vilka hatar han allra mest? Jo, kurderna. Erdogan vill för allt i världen inte ha en autonom landremsa kontrollerad av YPG längs den turkiska gränsen, vilket för närvarande är fallet. Ryssarna är skickliga på propaganda. Men om dom sticker kniven i kurderna, som varit de som stått i frontlinjen i kampen mot IS, så kommer det att bli mycket svårt att få att se snyggt ut.

Såg igår en tweet om att 28 arabiska stammar gett sitt stöd till SDF i raqqa området.

Mest troligt, och smartast, bäst för alla, är att sudda bort YPG, slå ihop araberna med kurderna och pusha hårt för SDF, där araberna ges mycket inflytande, såpass att Turkiet kan acceptera det.

Det kommer bli riktigt blodigt att försöka få bort Ypg, och inget som är bra för någon.
Citera
2017-01-19, 10:23
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro

Kommer ihåg efter att Turkiet sköt ner ett ryskt plan så var det en rysk general/överste som var helt skogstokig, pratade om hur alla olika folkgrupper nu skulle få sin hämnd på turkarna. Putin höll sig dock kall, och fick säkert mångdubbelt tillbaka genom att Turkiet nu har vänt sig till dem.

Svårt att veta vem som är huvudhjärnan bakom det, men jävlar vad strategiska dem har varit ryssarna.
Citera
2017-01-19, 13:51
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Måste säga ang ett av citaten:
"However, marriages between Muslim women and non-Muslim men are not recognized unless the man shows proof that he has converted to Islam. If the child of a non-Muslim family converts to Islam, he or she inherits all the wealth of the family."

Det står ju itne att de förhindras som du skrev, utan det accepteras inte lagmässigt.
Tycker det är en skillnad.

Jag stödjer ju inte mullorna, inte många exiliranier som gör det, men att måla upp landet som totalt förtryckande är inte rätt, folk gör vad de vill och känner för.

Ang bahaier har jag hört att de just har förtryckts, mycket under khomeinis tid (behöver läsa mer om det).

Det finns absolut diskriminerande lagar, men man måste förstå att verkligheten har förändrats sen lagarna gjordes, landet lever i en form av dubbelmoral där något är i det faktiska samhället och lagar ingen tror på nånstans finns uppehållna i böckerna.
Folk gör som de vill och känner för det, men om de åker fast straffas de hårt för det. Vi dömer inte IS av hur folk faktiskt lever i deras områden, utan vad IS bestämmer för folket i dessa området. Vi dömer IS utefter vilka lagar de antar och implementerar, inte om folket skiter i det. När jag säger "vi" menar jag de som kritiserar IS:s samhälle för att vara för brutal. Ingen ursäktar IS:s för att det finns vissa som lever det motsatta av vad IS har bestämt.

Jag menar Iran har ju fortfarande stening som en dödsmetod. Man avrättar fortfarande homosexuella, otrogna och för andra futila brott. Jag skulle fortfarande hävda att Iran är ett fundamentalistisk land.
Citera
2017-01-19, 15:07
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Hur mkt trupp skulle ni gissa IS har i Syrien nu och hur mycket i Irak?
Citera
2017-01-19, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Den dagen Ryssarna/Assad ger sig på kurderna kommer USA ta i på allvar i sitt stöd till dem. TOW, MANPADS och allt annat som de kan tänkas behöva kommer de få i överflöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in