2017-01-16, 18:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Rubriceringen borde ha ändrats till mord om polisen var på det klara med dödsorsaken att EM blev mördad, eller?

Misstankegraden borde väl kunna ha det om det är möjligt att det är fråga om mord? I regel har väl polis och åklagare tillgpng till olika typer av tvångsmedel för att utreda beroende på hur allvarlig brottsligheten är.
Citera
2017-01-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Misstankegraden borde väl kunna ha det om det är möjligt att det är fråga om mord? I regel har väl polis och åklagare tillgpng till olika typer av tvångsmedel för att utreda beroende på hur allvarlig brottsligheten är.

Jadu, frågar du mig det? Jag har ingen aning, är ju därför jag frågar. Det hade varit intressant att veta om rubricering bör ändras om det är en frågan om mord. Det kanske inte spelar någon roll om den ändras eller inte.
Citera
2017-01-16, 22:59
Medlem
Citat:
Politiet formoder, at hendes lig er blevet anbragt i søen, kort tid efter drabet som formentlig er sket 10. juli eller i dagene umiddelbart efter.

http://www.b.dk/nationalt/familiemedlem-emilie-meng-skal-begraves-i-naeste-uge

Polisen förmodar att Emilie dumpades i dammen kort efter att hon dödats, vilket tros ha skett den 10/7 eller dagarna närmast därefter.
Citera
2017-01-16, 23:07
Medlem
Citat:
Jadu, frågar du mig det? Jag har ingen aning, är ju därför jag frågar. Det hade varit intressant att veta om rubricering bör ändras om det är en frågan om mord. Det kanske inte spelar någon roll om den ändras eller inte.

Nä i och för sig, även de lindrigare tänkbara alternativen är väl nog så allvarliga. Men ofta verkar det som att inställningen är att man föredrar och börja på det tyngsta för att sedan ev justera "ned" misstänkt gärning, i Sverige i alla fall.
Citera
2017-01-16, 23:21
Medlem
Citat:
Nä i och för sig, även de lindrigare tänkbara alternativen är väl nog så allvarliga. Men ofta verkar det som att inställningen är att man föredrar och börja på det tyngsta för att sedan ev justera "ned" misstänkt gärning, i Sverige i alla fall.

Det är det jag funderar på. Jag kanske är fel ute i min fundering, men jag tänker att om det fanns skador och/eller fynd på kroppen som visar på mord, bör då rubriceringen ha ändrats i så fall?

Förresten kanske det är så som du skriver med att föredra, vad man föredrar. Dock har det inte börjat med mord utan dråp, om jag förstått rätt.
Citera
2017-01-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
http://www.b.dk/nationalt/familiemedlem-emilie-meng-skal-begraves-i-naeste-uge

Polisen förmodar att Emilie dumpades i dammen kort efter att hon dödats, vilket tros ha skett den 10/7 eller dagarna närmast därefter.

Ja, hon var redan död när hon hamnade i dammen.

Gärningsprofilgruppen hamnade väl i slutsatsen att det mest sannolikt var ett brott av sexuell art.
Citera
2017-01-17, 00:13
Medlem
Citat:
Det är det jag funderar på. Jag kanske är fel ute i min fundering, men jag tänker att om det fanns skador och/eller fynd på kroppen som visar på mord, bör då rubriceringen ha ändrats i så fall?

Förresten kanske det är så som du skriver med att föredra, vad man föredrar. Dock har det inte börjat med mord utan dråp, om jag förstått rätt.

Jo, det är lite omvänt mot hur oklara/misstänkta dödsfall brukar börja utredas i Sverige (därav mina frågetecken, jag kanske misstar mig med översättningen av "dråpsak", bland annat).
Eller så ska msn kanske förstp det som att inga tydliga tecken finns för avsiktligt dödande, därav jag funderade över om skador är som hon blivit misshandlad?
Citera
2017-01-17, 01:35
Medlem
Citat:
Jo, det är lite omvänt mot hur oklara/misstänkta dödsfall brukar börja utredas i Sverige (därav mina frågetecken, jag kanske misstar mig med översättningen av "dråpsak", bland annat).
Eller så ska msn kanske förstp det som att inga tydliga tecken finns för avsiktligt dödande, därav jag funderade över om skador är som hon blivit misshandlad?

Det är vad jag också har klurat på. Därav min fråga ang. ändring av rubricering. Finns inga tydliga tecken för avsiktligt dödande så är rubriceringen kvar vid dråp(?), om det däremot gör det så har vi ändå inga svar eftersom rubriceringen är kvar vid dråp. Bra, är jag inte fel ute nu så har vi inte kommit någon vart.
Ja, det kan ju vara tecken på misshandel eller skador efter en (skåp)bils krock t.ex.
Ett offer som har blivit strypt har jag ingen aning om om det över huvud taget går att se spår av efter att kroppen legat X antal månader i vatten och dåligt skick. En snara kanske fanns runt halsen och/eller bundna händer. T.ex.
Citera
2017-01-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gärningsprofilgruppen hamnade väl i slutsatsen att det mest sannolikt var ett brott av sexuell art.

Det stämmer.
Citera
2017-01-17, 20:52
Medlem
Tydligen vill den danska polisen ha kontakt med den hundägare som hittade EM.

Kan hundägaren vara GM, eller någon som kände till var kroppen fanns och som inte ville att familjen skulle leva i ovisshet, men som i övrigt inte röja sig? Känns inte så sannolikt, men det är iaf en möjlighet.

Vet att det var något mord i Sverige på 90-talet (tror jag) där någon ringde polisen om att en skadad/död person fanns på platsen, men som senare aldrig hördes av eller hittades. Så gott som alla som utrett fallet tror att det var mördaren som ringde polisen.
Citera
2017-01-17, 21:18
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh

Kan hundägaren vara GM, eller någon som kände till var kroppen fanns och som inte ville att familjen skulle leva i ovisshet, men som i övrigt inte röja sig? Känns inte så sannolikt, men det är iaf en möjlighet.

Vet att det var något mord i Sverige på 90-talet (tror jag) där någon ringde polisen om att en skadad/död person fanns på platsen, men som senare aldrig hördes av eller hittades. Så gott som alla som utrett fallet tror att det var mördaren som ringde polisen.
(FB) 25-årige studenten Per Häggström mördad på Valhallavägen 1996
Citera
2017-01-17, 21:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh

Tydligen så är det BT som vill ha kontakt med hundägaren, inte polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in