2017-01-17, 13:54
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Ja jag har läst de flesta novellsamlingarna men inte Nattmaror och drömlandskap, så den får jag ta och ladda ner då många i tråden pratat om den.

Den är jäkligt svår att få tag på. På bokborsen brukar den ligga uppe för runt tusen kronor. Jag har försökt hitta den på second hands i flera år för att göra min samling ett steg närmare komplett. Det sjuka är att jag har en känsla av att själva berättelserna inte är något speciellt som rättfärdigar priset, det handlar bara om dålig tillgång.
Citera
2017-01-17, 14:51
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91
Den är jäkligt svår att få tag på. På bokborsen brukar den ligga uppe för runt tusen kronor. Jag har försökt hitta den på second hands i flera år för att göra min samling ett steg närmare komplett. Det sjuka är att jag har en känsla av att själva berättelserna inte är något speciellt som rättfärdigar priset, det handlar bara om dålig tillgång.

Den är riktigt grym (som alla Stephens tidiga novellsamlingar) och helt klart läsvärd om man gillar Stephens kortisar.
Men om du behärskar engelska så kan du köpa den ny på amazon för typ 7 dollar eller nåt annat löjligt.
Citera
2017-01-17, 21:06
Medlem
st3fan91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Den är riktigt grym (som alla Stephens tidiga novellsamlingar) och helt klart läsvärd om man gillar Stephens kortisar.
Men om du behärskar engelska så kan du köpa den ny på amazon för typ 7 dollar eller nåt annat löjligt.

Tack för tipset, kanske blir bara det som återstår snart.
Citera
2017-01-17, 21:10
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st3fan91

Den delades ju upp i två (som nyutgåvan av Dödsbädden) och gavs dessutom aldrig ut i pocket vad jag vet. Men behärskar du engelska på "normalnivå" är det absolut inte svårt att få tag på den. Det är hans bästa samling, enligt mig.
Citera
2017-01-18, 19:27
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Den delades ju upp i två (som nyutgåvan av Dödsbädden) och gavs dessutom aldrig ut i pocket vad jag vet. Men behärskar du engelska på "normalnivå" är det absolut inte svårt att få tag på den. Det är hans bästa samling, enligt mig.

Dödsbädden är sååå jävla otroligt bra, har den ALLTID liggandes bredvid sängen om jag vill läsa något.

Vet inte ens var jag ska börja, Jerusalems lot? Herregud vad jag skulle vilja se en film av den, verkligen lovecraft över den historian.

Ser nu att vi snackar om olika novellsamlingar Lånade Nattmaror och drömlandskap som den så fint heter på svenska? och kommer inte ihåg speciellt mycket eller om jag ens läste klart hela. Får låna om den när jag beger mig till staden nästa gång.

Nåväl, dödsbädden är bland det bästa King har gjort, är väl 2 historier där i som är OK medans resten är guld.

Ser nu att Det mörka Tornet serien kommer i nya omslag lagom till den den sista boken, och herregud vad de ser bra ut!

http://foljeslagarna.com/blogg.php?id=2146 Jag är inte alls för fantasy böcker men
Citera
2017-01-19, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halloween2
Dödsbädden är sååå jävla otroligt bra, har den ALLTID liggandes bredvid sängen om jag vill läsa något.

Vet inte ens var jag ska börja, Jerusalems lot? Herregud vad jag skulle vilja se en film av den, verkligen lovecraft över den historian.

Ser nu att vi snackar om olika novellsamlingar Lånade Nattmaror och drömlandskap som den så fint heter på svenska? och kommer inte ihåg speciellt mycket eller om jag ens läste klart hela. Får låna om den när jag beger mig till staden nästa gång.

Nåväl, dödsbädden är bland det bästa King har gjort, är väl 2 historier där i som är OK medans resten är guld.

Ser nu att Det mörka Tornet serien kommer i nya omslag lagom till den den sista boken, och herregud vad de ser bra ut!

http://foljeslagarna.com/blogg.php?id=2146 Jag är inte alls för fantasy böcker men

ska börja med 4:e boken i den bokserien ,vad är annorlunda med dom "nya " då? sjukt bra böcker verkligen ,måste ju köpa sista delen också då så klart.
Citera
2017-01-19, 16:49
Medlem
Just läst ut Tommyknockers (Knackarna) tyckte den var riktigt bra faktiskt, lite seg i början ,men slutet var ju klockrent.
Citera
2017-01-19, 17:10
Medlem
NoTruces avatar
När jag äntligen gjort slag i saken och beställt de första två delarna av The Dark Tower så ser jag att de ska släppas komplett på svenska i februari. Nåja, läser ändå hellre på engelska.
Citera
2017-01-19, 19:35
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce

Tycker tvärtom att det hans sämsta novellsamling. Dolan's Cadillac är den enda berättelsen som är bra från början till slut (och den enda som inte innerhåller övernaturliga inslag, om jag minns rätt). Resten känns som nåt han skrev i plugget och sedan redigerats nödtorftigt för att passa in i en samling. Dock är de ändå läsvärda, när King håller en låg nivå är han ändå bättre än de flesta.

Bättre samlingar är Den förskräckliga apan, Mardrömmar samt Sommardåd / Vinterverk.
Citera
2017-01-21, 13:49
Medlem
Halloween2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
ska börja med 4:e boken i den bokserien ,vad är annorlunda med dom "nya " då? sjukt bra böcker verkligen ,måste ju köpa sista delen också då så klart.

Inget nytt, bara ''nya'' omslag.
Citera
2017-01-21, 16:06
Medlem
jag hade tur som hittade bägge nattmaror och Drömlandskap på kupan. de kostade tio kronor styck så det blev en tjuga som jag betalade.

Angående Dödsbädden så tycker jag den boken är bra. Den förskräckliga apan har också bra King noveller. Första novellen "dimman" är ju filmad och den är mest spännande av berättelserna (vad jag kommer i håg)
Citera
2017-01-21, 16:24
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriksam
Första novellen "dimman" är ju filmad och den är mest spännande av berättelserna (vad jag kommer i håg)

''Dimman'' har ju även givits ut som en separat bok, vill jag minnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in