2017-01-09, 21:39
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojoel
De svenska böckerna verkar vara fruktansvärt misshandlade i översättningen i alla fall. Jag lyssnade på ljudböckerna, och jag funderade mycket över en del fraser uppläsarna använde. En del hördes direkt att de var idiotöversatta, en del fick jag förklaringen till när jag hittade alla sju böckerna på amerikanska.

Det är grym klasskillnad, både på text och uppläsning, så ni som har såpass språkkunskap och allmänbildning så ni fixar ordlekar, hänsyftningar och blinkningar till amurrikanska företeelser, läs och eller lyssna på originalen.

De svenska versionerna är långsamma mutanter.

De sista böckerna är flummigare, ja visst, sant. De är dock ändå läsvärda.
Min favorit i sviten, förutom den första boken, är ändå "Magiker & Glas". Speciellt på amerikanska. Den översatta versionen känns som ett grupparbete av de återsända tvillingarna från Culla.
Magiker och glas känns som onödig filler. Men visst ska det läsas på engelska, även om jag tycker ordet revolverman låter mer mäktigt än gunslinger.
Senast redigerad av volvo 240 2017-01-09 kl. 21:56.
Citera
2017-01-10, 16:59
Medlem
Fiskfjolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Magiker och glas känns som onödig filler. Men visst ska det läsas på engelska, även om jag tycker ordet revolverman låter mer mäktigt än gunslinger.

Jag har läst serien två gången, tycker svenska duger alldeles utmärkt. Magiker och glas kan ses som filler, eller som fördjupning i Rolands förflutna. Tycker det är en av de bästa av böckerna i serien.

Är just nu på sista sidorna på Kings 11/22/63. Bra bok, lagom underhållande men inte mer.
Vad hände med skräcken Stephen King? Samma sak med Dean Koontz vafan. Båda började bra och med starka influenser från HP Lovecraft, men det har försvunnit längs vägen.
Citera
2017-01-10, 20:47
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjoll
Jag har läst serien två gången, tycker svenska duger alldeles utmärkt. Magiker och glas kan ses som filler, eller som fördjupning i Rolands förflutna. Tycker det är en av de bästa av böckerna i serien.

Är just nu på sista sidorna på Kings 11/22/63. Bra bok, lagom underhållande men inte mer.
Vad hände med skräcken Stephen King? Samma sak med Dean Koontz vafan. Båda började bra och med starka influenser från HP Lovecraft, men det har försvunnit längs vägen.

Visst har han vikit av en del från den rena skräck-linjen, även om Duma Key, Om en Buick 8, Doktor Sömn och Väckelse är åt skräck-hållet av de romaner han har skrivit de senaste 15 åren. I mitt tycke har han blivit en grym miljö- och persontecknare och det gör inget för min del att han inte skriver ren skräck längre, böcker som 11/22/63, Mr Mercedes-trilogin, Under kupolen och Dark Tower-serien som är mer av thriller och fantasy har jag läst med stort nöje. Kunde inte sluta läsa efter första sidan.
Citera
2017-01-10, 21:41
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Jag kom rätt så nyligen över en äldre upplaga av Vinterverk (som innehåller novellerna Höstgärning och Vinterverk, Femte upplagan, Legenda, 1991). I efterordet beskriver Stephen King hur han ser på sin kategorisering som skräckförfattare:

Frågan ''Var får du dina idéer ifrån?'' är den som jag oftast får (det är så att säga min ödesfråga), men den här är otvivelaktigt nästan lika vanlig: ''Skriver du bara skräckhistorier?'' När jag svarar nej är det svårt att avgöra om den som ställer frågan är lättad eller besviken över svaret. [...] [Här berättar han om diskussionen med sin förlagsredaktör om vilken som skulle bli hans nästa utgivna bok efter Carrie, valet låg mellan Salem's lot - vars arbetstitel var Second coming - och Blaze. Det blev, som vi nu vet, Salem's lot] ''Nå, jag tyckte själv bäst om den - men han lät så underligt tveksam på rösten vilket fick mig att rycka till och fråga honom om något var på tok. 'Det är bara det att om du följer upp en bok om en flicka, som kan få saker att flytta på sig med hjälp av blotta tanken, med en bok om vampyrer, så kommer du att få en etikett på dig', sa han.
'Etikett?' frågade jag, uppriktigt förbryllad [...]
'Som skräckförfattare', svarade han motvilligt. (s. 243f)

Hursom. Novellerna Sommardåd, Vårbedrift, Vinterverk och Höstgärning gavs ursprungligen ut på svenska av Legenda som två separata böcker, där varje bok innehöll två noveller. Tre av dessa har inga övernaturliga inslag alls. (Samtliga noveller publicerades relativt nyligen på svenska i en och samma bok, Årstider.) Syftet med att citera ur efterordet, vilket också var Kings syfte med efterordet, är att förklara att etiketten ''skräckförfattare'' är en som han fick av en slump i början av sin karriär. Det är ingen etikett som han (åtminstone när efterordet skrevs 1982) var missnöjd med, men han understryker också det faktum att han aldrig har betraktat sig själv som en renodlad skräckförfattare. Visst, det är väl för sina tidigare skräckberättelser som han är som mest känd, men (har inte läst så många av hans senare verk) i själva verket är det bara en etikett. Även om många av hans berättelser innehåller element av skräck och övernaturligheter, så har han ju - vilket han själv påpekar - skrivit annat också.
Citera
2017-01-11, 09:12
Medlem
Fiskfjolls avatar
Förvisso...(Hah!)

Ja det är nog snarare jag som lagt han i det facket och vill att han ska stanna kvar där för att jag tycker han är så bra på det. På tal om tidigare verk. Jag älskar hur han använder karaktärer och associationer från hans andra böcker
Citera
2017-01-11, 10:59
Medlem
volvo 240s avatar
Köplust är en bra bok som ingen nämnt hittils. Och Black House är finfin, emda dåliga i den är han Jack är i den andra världen när han sover. Annars gillar jag att de besöker Rolands värld dit pedogubben tar barnet.

Har funderat på att ta hem Talisman men den verkar va lite för mkt fantasy.

Hans sämsta bok är nog Duma Key, riktigt riktigt långtråkig. Cell däremot tyckte jag bra om. Spännande och och en intressant handling med lagom mkt övernaturligt utöver zombierna då.
Senast redigerad av volvo 240 2017-01-11 kl. 11:16.
Citera
2017-01-12, 13:27
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:

Nja. många nyanser och rim osv försvinner i översättingen. Har jag tillgång till det läser jag alltid boken på engelska.

Nja, få King böcker har varit så långtråkiga som magiker och glas, skulle vll vara Duma Key och Väckelse möjligen.
Citera
2017-01-13, 12:42
Medlem
volvo 240s avatar
"The Wind Trhough the Keyhole" var en rejäl besvikelse. Ytterligare en tillbakablick från Rolands ungdom när det man vill läsa är om honom, Eddie och Susanna. Nej inte Jake och Oy då de två karaktärerna stör mig rejält. Men snacka om bortkastad potential iom ännu en trist tillbakablick.
Citera
2017-01-14, 11:59
Medlem
volvo 240s avatar
rjade med "Den förskräckliga apan" idag. The Mist är ju riktigt bra och har väl släppts som egen bok, en av de bättre filmatiseringarna blev det med. Snart läst ut rtitelnovellen och hittils är allt som det ska!

Så gött att ha tillgång till gratis ljudböcker som man får när man är blind. Har ju köpt ljudböcker för måånga tusen innan jag tappade synen haha.
Citera
2017-01-15, 10:20
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
rjade med "Den förskräckliga apan" idag. The Mist är ju riktigt bra och har väl släppts som egen bok, en av de bättre filmatiseringarna blev det med. Snart läst ut rtitelnovellen och hittils är allt som det ska!

Så gött att ha tillgång till gratis ljudböcker som man får när man är blind. Har ju köpt ljudböcker för måånga tusen innan jag tappade synen haha.

''Den förskräckliga apan'' hittade jag på Second Hand (i pocketversion) för ett tag sedan. Kul att du uppskattar den, ska ta mig an den också så småningom. Gillar verkligen Kings noveller.
Citera
2017-01-15, 11:09
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Tyckte den, förutom den styltiga översättningen jag läste, var lite av en besvikelse. Vissa partier var grymt bra, men det kändes lite för mycket som självömkan från den alkoholiserade King. Säkert bra rent terapeutiskt att skriva en sådan bok, men då kan han ju inte klaga på att Stanley Kubrick ändrar och gör den mycket bättre som film.

Jag tyckte Det tappade mot slutet, för mycket av Dets bakgrund förklarades och så var det så klart Kings vanliga utspejsade och smålöjliga slut, med guldögonblick som när de möter Det
eller det fåniga besöket i "dödsljusen" (respekt till King ändå att han försökt beskriva vad som verkar vara en närmast psykedelisk upplevelse). Slutet/epilogen var väldigt välskrivet och sorgligt också, och fram tills de ger sig ner i kloakerna var boken väldigt bra.

Annars gillar jag "Lida", "Desperation" och "Köplust".
Tvärtom gillade jag att han förklarade exakt vad "It" var för något. Gillar när allt knyts ihop.

Stör mig dock på att det är mycket barnsex och antydning om sådant samt att det kissas i byxorna i i stort sett alla hans romaner. Det är nåt stört med det.
Citera
2017-01-15, 11:22
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
''Den förskräckliga apan'' hittade jag på Second Hand (i pocketversion) för ett tag sedan. Kul att du uppskattar den, ska ta mig an den också så småningom. Gillar verkligen Kings noveller.
Ja jag har läst de flesta novellsamlingarna men inte Nattmaror och drömlandskap, så den får jag ta och ladda ner då många i tråden pratat om den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in