Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 18:53
  #1
Medlem
carminaburanas avatar
Jag undrar ett par saker. Jag bor just nu i sthlm men kan ej folkbokföra mig på den adressen tror jag. eller kan jag det? jag kan säga att jag bor i en lokal avsedd för verksamhet, ej boende. jag har satt upp en egen liten postlåda för verksamheten här i trappen och jag har bott här i snart 18 månader utan problem. jag har fått min post hit, inga problem. jag hyr lokalen i andra hand.

jag är just nu bokförd hos mina föräldrar i Blekinge. jag tänkte söka ett konststipendium häruppe och då måste man vara mantalsskriven i sthlm. jag har bott häruppe i snart 3 år, andrahand.

varken jag eller kompisen eller dennes sambo har någon form av bostadsbidrag eller soc. de tjänar väl en 60 papp i månaden tillsammans.

tanken är att jag står på dem ett par månader och sen skriver jag tillbaka mig på föräldrarna.

kan de råka i nån sorts problem? försäkringskassan ect?

eller kollar skatteverket öht nånting när man folkbokförd sig nånstans? jag var skriven på polaren i 10 månader innan utan några problem. det jag är orolig för är att bostadsförmedlingen helt plötsligt skulle kolla upp mig och se att jag var skriven här, men får de reda på det? det är väl inte så att nåt brev skickas till dem?
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2017-01-17 kl. 19:02.
Citera
2017-01-17, 19:01
  #2
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jag undrar ett par saker. Jag bor just nu i sthlm men kan ej folkbokföra mig på den adressen. jag är just nu bokförd hos mina föräldrar i Blekinge. jag tänkte söka ett konststipendium häruppe och då måste man vara mantalsskriven i sthlm. jag har bott häruppe i snart 3 år, andrahand.

varken jag eller kompisen eller dennes sambo har någon form av bostadsbidrag eller soc. de tjänar väl en 60 papp i månaden tillsammans.

tanken är att jag står på dem ett par månader och sen skriver jag tillbaka mig på föräldrarna.

kan de råka i nån sorts problem? försäkringskassan ect?
Nej, så länge dom inte får några bidrag så är det inga som helst problem.

Edit:
Som svar på din editering, så tror jag inte att man får mantalsskriva sig i en lokal som är avsedd för verksamhet.
__________________
Senast redigerad av CrilleKex 2017-01-17 kl. 19:03.
Citera
2017-01-17, 19:03
  #3
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Nej, så länge dom inte får några bidrag så är det inga som helst problem.


tack för svar crille, är du säker?

nä, att man inte får, det vet jag, men frågan är om det är någon som kommer märka det?
Citera
2017-01-17, 19:06
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Nej, så länge dom inte får några bidrag så är det inga som helst problem.

Utom möjligen problemet att det är olagligt. Man ska skriva sig där man har sin dygnsvila. ("Där man sover".)
Inte för att myndigheterna aktivt skulle snoka reda på TS, men ändå. Framkommer det att TS inte har rätt till stipendiet TS sökt och kanske fått, på grund av falska uppgifter, är det sannolikt att TS får betala tillbaka stipendiet. Samt kanske blir åtalad för bedrägeri.

Tråden kanske får bättre respons i "juridik"?
Citera
2017-01-17, 19:06
  #5
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
tack för svar crille, är du säker?

nä, att man inte får, det vet jag, men frågan är om det är någon som kommer märka det?
Ja, jag är 100% säker på det.

Om lokalen är registrerad för verksamhet hos skattemyndigheten, så finns nog risken att det upptäcks i samband med att du försöker skriva dig där. Men detta är jag inte helt hundra på.
Citera
2017-01-17, 19:42
  #6
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Ja, jag är 100% säker på det.

Om lokalen är registrerad för verksamhet hos skattemyndigheten, så finns nog risken att det upptäcks i samband med att du försöker skriva dig där. Men detta är jag inte helt hundra på.

lokalen är inte registrerad för verksamhet, det är en källarlokal som min hyresvärdinna hyr ut.
__________________
Senast redigerad av carminaburana 2017-01-17 kl. 19:45.
Citera
2017-01-17, 19:44
  #7
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Utom möjligen problemet att det är olagligt. Man ska skriva sig där man har sin dygnsvila. ("Där man sover".)
Inte för att myndigheterna aktivt skulle snoka reda på TS, men ändå. Framkommer det att TS inte har rätt till stipendiet TS sökt och kanske fått, på grund av falska uppgifter, är det sannolikt att TS får betala tillbaka stipendiet. Samt kanske blir åtalad för bedrägeri.

Tråden kanske får bättre respons i "juridik"?

Jo jag vet, men nu är bostadsituationen som den är här i Stockholm och jag gör vad jag kan för att få bo här. det kan ju även bli svårt att bevis att jag inte bor hos dem som inneboende. har svårt att tänka mig att de skulle gå in och göra sån koll. men det är att beakta, naturligtvis.
Citera
2017-01-17, 19:52
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jo jag vet, men nu är bostadsituationen som den är här i Stockholm och jag gör vad jag kan för att få bo här. det kan ju även bli svårt att bevis att jag inte bor hos dem som inneboende. har svårt att tänka mig att de skulle gå in och göra sån koll. men det är att beakta, naturligtvis.

Jag tror nog att det funkar. Kolla bara att dina goda vänner verkligen kan "skriva dig" i deras lägenhet. BRF kan snoka reda på detta, och kanske kan riskera dina goda vänners bostadsrätt. Men man har ju alltid rättighet att hyra ut ett enstaka rum i sin lägenhet, så det är nog okej där ändå. (Detta kan de ju hävda, alternativt att du är inneboende "gratis" hos dina vänner.

Tror nog det går bra, men som sagt: Lagligt är det inte, speciellt då du söker stipendium för personer som enbart riktar sig till folk som är skrivna i Sthlm.
Citera
2017-01-17, 23:19
  #9
Medlem
Blingons avatar
I princip så skiter myndigheterna fullständigt i var och hur du bor. Det är skatteunderlaget de vill åt. Och vart de skall skicka Polisen, om de har lust.

För några år sedan var jag hemlös. Jag ringde då och pratade med en handläggare på folkbokföringen om hur jag skulle göra med avseende på detta. (Och jodå, de har tom. en speciell avdelning som handlägger folkbokföring av hemlösa).

I första hand vill de att man skriver sig hos sina föräldrar, alternativt barn, syskon eller någon annan 'nära' släkting. Berättade då att detta inte var något alternativ då jag inte har haft någon som helst kontakt med dessa de senaste fem åren. Att jag skulle skriva mig hos min ex-kärring kunde hon bara glömma.

Jag erbjöd dem att stå skriven på en postbox som jag hade. Då började myndighetskärringen knorra och frågade om jag inte hellre kunde vara skriven på min arbetsplats, för postbox det gillade hon inte.

Jag lät henne då förstå att hon kunde skriva mig på vilken jävla adress som helst i Sverige, för jag skiter i vilket, och då gick det plötsligt bra med postboxen. Och den stod jag skriven på i nästan två år. Ett bra och smidigt sätt, men det kostar ju några kronor varje år.

Så, låt dem förstå att du skiter i vilket, då går det nog utmärkt att skriva dig var du vill. Det ligger i deras intresse.
Citera
2017-01-17, 23:22
  #10
Medlem
herrstorks avatar
inga problem alls.

det jag kan komma på är att om du har eget bostad som du hyr ut eller så och du vill sälja den sen så är det lite olika skatteregler beroende om det var din permanenta bostad eller inte..

problemet i sverige är att du kan inte vara bostadslös.. typ bo i husbilen permanent.. sånt fungerar inte för byråkratin..
Citera
2017-01-18, 01:24
  #11
Medlem
carminaburanas avatar
tack för svar allihopa, är det nån som vet om deras hemförsäkring påverkas av det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback