2017-01-17, 15:37
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Märker du att du är helt ensam om att driva den här tesen att först skall Nerijus och Lisas närvaro fastställas på annat sätt. Sedan kan DNA börja gälla som bevis.
Ingen av oss som håller med åklagaren instämmer.
Tingsrätten instämmer inte.
Hovrätten instämmer inte.
Andra lagkunniga instämmer inte.
Inger R instämmer inte.
Björn H instämmer inte.
Du får inget medhåll från någon av mördarkramarna. Har du tänkt på det? Det verkar som om de tycker att du torpederar deras snyggt uppbyggda försvar av Nerijus.
Jag har sagt det förut: om jag ser en massa vita hundhår på den tilltryckta sidenkudden i min finfåtölj så vet jag att min hund har legat där. Kudden var nämligen fluffig förut och fri från hår. Jag behöver inte först på annat sätt bevisa att han legat där innan jag kan börja använda hundhåren som bevis.
Bra analys där!
Först ska fysisk närvaro bevisas och efter att det konstaterats kan man börja använda DNA som bevis. Men hur ska fysisk närvaro bevisas om inget ögonvittne finns och man inte får använda den tekniska bevisningen? Hmm, lite klurigt, man får en känsla av en svunnen tid, långt innan nuvarande teknik fanns. Låter nästan som att DNA-bevisning är lite överkurs, något man bara tar till i undantagsfall, kanske som ett komplement till vittnen som bevittnat ett mord o.dyl?
Enligt #Fagro alltså.

Själv tror jag mer på hundhår-på-sidenkudden-varianten
2017-01-17, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
DU ska bevisa att DNA:t är planterat.
DU ska berätta hur allt har gått till.
DU ska besvara alla frågor du fått om DNA:t och du ska kunna svara med vetenskaplig förankring.

Det ÄR redan fastställt och styrkt att Lisa mördades av Nerijus i ladan.
DU hävdar något annat.
DU måste styrka dina påståenden.
Och, det ska smälla högre än åklagarens variant.
Varsågod att börja.
Det är inte mitt fel att ni inte förstår en mycket enkel logik, att först måste personen ha varit i lokalen innan man kan påstå att personen avsatt DNA där, därför DNA kan planteras som man måste ta hänsyn till.
Det är helt felaktigt att påstå personen funnits i lokalen därför DNA fanns där från personen, och när det gäller ett mordfall att komma med sådana billiga påståenden är vedervärdigt.
Med fingeravtryck blir det annorlunda därför fingeravtryck går inte att plantera.
Naturligtvis kan det påstås att Lisa blev mördad i ladan, men man kan påstå vad som helst om man inte behöver bevisa det.
I det här fallet har DNA inget annat bevisvärde än att det fanns DNA från personen, men man vet inte vem som åstadkommit det.
Problemet är att det finns inga bevis att personen Lisa funnits i lokalen, därför DNA bevisar inte det.
Senast redigerad av Fagro 2017-01-17 kl. 16:00.
2017-01-17, 16:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Han är dåligt utrustad hantverkaren Nerijus. Fruktkniv utan slida och nu måste han åka bygden runt för att leta efter en hammare. Arne har visst stränga regler för hur verktygen skall förvaras. Men nog är väl en riktig kniv och hammare något som hantverkaren får stå för själv. Det är ju hans förlängda arm och skall vara nåt han trivs med. Inte nåt som arbetsgivaren väljer ut och låser in på daglig basis. Hammarhistorien är helskum liksom fruktkniven.
Arbetar med att renovera hus och har en hammare.
Läste fortsättningen - hammaren försvann visst, sen dök den upp tillbaka hux flux så det fanns anledning att åka till Martorp.
Citat:
Min bror tog en hammare från Blomberg 10. Och då våran hammare dök upp plötsligt då den som vi har hämtat lämnade tillbaka.
Mmm, åkte ni båda dit för att hämta en hammare, förstod jag dig rätt då?
Jag tror han var själv eller vi båda två, du vet det är svårt och svara.
Förutom hammaren är det en tigersåg, verktyg, rödfärg, kattbesök, mask och däckbyte på tisdag morgon samt käka i Götene och far förbi Martorp igen samma dag.
Själv säger NB tre ggr vid summering:
Citat:
"Så jag har varit där tre gånger, i onsdags, i torsdags, i fredags"
" första gången jag var där så var det i onsdags"
Den där kökskniven har aldrig varit i bilen innan vilket låter rimligt om han är hantverkare.
Han vässade pennor med en röd eller rosa vilket låter som en ordinär morakniv med rött plastskaft.
Kanske kökskniven råkade slinka med på söndagen från diskstället då han landade på mellanbesök i sin jakt på plåtsax och vinkeljärn.

För övrigt undrar jag vad NB svamlar om gällande butik i Lidköping som anledning att låsa in verktygen på söndag? Det var ju sen eftermiddag och han fick förhinder:
sexualsadistiskt mord.
Citat:
Och äh, äh, vi, vi, vi, vi, vi tänkte ju åka till en butik i Lidköping så vi tänkte ju att äh, jag vill slippa och äh, ha verktygen med mig och transportera dom om vi skull, alltså för att vi ska åka ut till en butik i Lidköping, mmm, men äh, vi åkte aldrig i Lidköping utan, utan vi åkte till Källby istället.

Ja.
Det är ju bättre att inte ha verktygen med sig då man äh, är ute och kör för det kan hända att polisen äh, kan stoppa en och fråga, vad är det för verktyg?
Senast redigerad av develi 2017-01-17 kl. 16:06.
2017-01-17, 16:05
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är inte mitt fel att ni inte förstår en mycket enkel logik, att först måste personen ha varit i lokalen innan man kan påstå att personen avsatt DNA där, därför DNA kan planteras som man måste ta hänsyn till.
Det är helt felaktigt att påstå personen funnits i lokalen därför DNA fanns där från personen, och när det gäller ett mordfall att komma med sådana billiga påståenden är vedervärdigt.
Med fingeravtryck blir det annorlunda därför fingeravtryck går inte att plantera.
Naturligtvis kan det påstås att Lisa blev mördad i ladan, men man kan påstå vad som helst om man inte behöver bevisa det.
I det här fallet har DNA inget annat bevisvärde än att det fanns DNA från personen, men man vet inte vem som åstadkommit det.
Problemet är att det finns inga bevis att personen Lisa funnits i lokalen, därför DNA bevisar inte det.
OMG!

Varför använde inte Nerijus försvarare denna superenkla förklaring till hans försvar? Din logik är ju så enkel så ALLA borde ha förstått! Liksom banbrytande enkel.
Var Nerijus försvarare också deltagare i 100-mannatruppen mot honom?
Det måste väl vara den enda förklaringen till att de inte använde sig av samma logik som du, eller hur?
2017-01-17, 16:09
Medlem
verbitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Du har inte svarat på min fråga:
Menar du att Lisas pappa har dålig synen eller att han ljugit i rättegången?

Vad exakt har Lisas pappas syn med mordet på Lisa att göra?

Du svarar aldrig på frågor men avkräver ett så löjligt svar av andra.

Du är fast vid 7 juni 2015 och rör dig inte en millimeter framåt. Handsken är avhandlat sen lång tid tillbaka, lika så även örhängen. Däremot så är det det DNAt som ni inte kommer i närheten av att bortförklara, den DNA som fällde Nerijus.
Att bara kraxa om att den är planterad kräver även att du bevisar det. Inger misslyckades med det totalt. Hurtig försökte med en variant som även den var för dålig.

Förklara exakt hur den blev planterad med styrkt bevisning och inte några ogrundade fabler.
2017-01-17, 16:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Sluta svamla på identiskt samma sätt som Rönnbäck. Hon försökte samma sak i överklagan och misslyckades gravt med att påtala fingeravtryck, överfokusera på psoriasis och undvika blod DNA.

När, hur och av vem applicerades NBs blod, tappat på natten den 13e.

Citat:
Ser du dig själv stå inför rätten och presentera nåt dylikt som du inte ens kan försvara på flashback?
Senast redigerad av develi 2017-01-17 kl. 16:14.
2017-01-17, 16:12
Medlem
Citat:
Du har inte svarat på min fråga:
Menar du att Lisas pappa har dålig synen eller att han ljugit i rättegången?

Det är inte förtal eller annan illvilja att göra en bedömning av var olika vittnen hade sitt fokus.
Adriana hade inte sitt fokus på bilen.
Lisas pappa hade inte sitt fokus på Lisas handskar.
Den 100%-ige polisen hade inte sitt fokus på pärlörhängen.
2017-01-17, 16:21
Medlem
verbitums avatar
Citat:

För vem räcker det inte? För dig?

Om det är för dig det inte räcker så är ditt tyckande inte värt ett ruttet lingon.
Du glömmer lätt att det är just den starka DNA bevisningen som Nerijus blev fälld på och det till livstids fängelse.

Hur kan alla bland-DNA inte räcka som bevis?
Vem är du som vet bättre en alla experter ute i landet?
Kan du mer än dom som sysslar med det dagligen?
Vilka referenser har du som expert på brottsfall och bevisning och dess värde?
2017-01-17, 16:23
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det är inte förtal eller annan illvilja att göra en bedömning av var olika vittnen hade sitt fokus.
Adriana hade inte sitt fokus på bilen.
Lisas pappa hade inte sitt fokus på Lisas handskar.
Den 100%-ige polisen hade inte sitt fokus på pärlörhängen.
Och alternativfantiserarna har sitt fokus på allt förutom den centrala bevisningen, det som gav Nerijus livstid. Fel fokus alltså.
2017-01-17, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Arbetar med att renovera hus och har en hammare.
Läste fortsättningen - hammaren försvann visst, sen dök den upp tillbaka hux flux så det fanns anledning att åka till Martorp.

Förutom hammaren är det en tigersåg, verktyg, rödfärg, kattbesök, mask och däckbyte på tisdag morgon samt käka i Götene och far förbi Martorp igen samma dag.
Själv säger NB tre ggr vid summering:

Är en glad amatör på fixarfronten men har ändå tre hammare. En med träskaft, en med stålskaft och en liten hammare till att spika lister. Men proffset måste alltså fara runt med bil för att hitta en hammare

Som sagt ett väldigt åkande till Martorp. Varje dag i sökveckan enligt brodern.

"Ja.
Det är ju bättre att inte ha verktygen med sig då man äh, är ute och kör för det kan hända att polisen äh, kan stoppa en och fråga, vad är det för verktyg?"

Det är bättre att ha en flickkropp i bagaget.
2017-01-17, 17:50
Medlem
Citat:
Handsken fanns inte i ladan när Lisas pappa tittade in kvällen den 7/6. Han var säkert på det.
Att handsken förflyttades på morgonen av olika personer har ingen betydelse.
Saningen är att handsken kommit till låda senare, efter L pappa letade efter henne söndags kvällen.

Om det inte var SH själv som lade dit den? Vem vet egentligen? Statistiskt sett i sådana här mord är nära släktingar vanligast som förövare. Nu tror jag inte att det är så i detta fall, men det kan nog inte uteslutas.
2017-01-17, 18:08
Medlem
Citat:
Märker du att du är helt ensam om att driva den här tesen att först skall Nerijus och Lisas närvaro fastställas på annat sätt. Sedan kan DNA börja gälla som bevis.
Ingen av oss som håller med åklagaren instämmer.
Tingsrätten instämmer inte.
Hovrätten instämmer inte.
Andra lagkunniga instämmer inte.
Inger R instämmer inte.
Björn H instämmer inte.
Du får inget medhåll från någon av mördarkramarna. Har du tänkt på det? Det verkar som om de tycker att du torpederar deras snyggt uppbyggda försvar av Nerijus.
Jag har sagt det förut: om jag ser en massa vita hundhår på den tilltryckta sidenkudden i min finfåtölj så vet jag att min hund har legat där. Kudden var nämligen fluffig förut och fri från hår. Jag behöver inte först på annat sätt bevisa att han legat där innan jag kan börja använda hundhåren som bevis.

Är det på den fåtöljnivån du håller dig?

Ingen domstol har analyserat självständigt och kritiskt. Det har vi varit inne på många gånger förut.
För att ta dit fåtöljexempel - där hade domstolarna slagit fast att det hade varit en litauisk hund.
Troligen hade de slagit fast att det dessutom varit en galen litauisk hund som flyttat fåtöljen fram och tillbaka under dagen utan att du märkt det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in