2017-01-14, 02:47
Medlem
William Hainess avatar
Windows 10 är verkligen katastrofalt!

Nu ville den uppdatera och min gamla laptop har hamnat i ett helvete! Jag rekommenderar Windows 10 icke.
Citera
2017-01-14, 04:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av William Haines
Windows 10 är verkligen katastrofalt!

Nu ville den uppdatera och min gamla laptop har hamnat i ett helvete! Jag rekommenderar Windows 10 icke.

Jag vill snarare påstå tvärtom. Ditt problem låter mer som att datorn inte är kompatibel med Windows 10.
Citera
2017-01-16, 21:08
Medlem
Nu har jag uppgraderat efter att jag läste att det finns ett Linux subsystem i den senaste versionen av Windows 10. Visserligen kan det knappast vara lika bra som att köra Linux direkt, men tyvärr är det inte ett alternativ på hemdatorn just nu eftersom jag vill kunna använda Visual Studio och emellanåt kunna starta Microsoft Word eller Photoshop. Tanken av att slippa starta den virtuella maskinen bara för att knappa in några linuxkommandon var för lockande för att kunna motstå. Sagt och gjort, laddade ner Windows på närmaste piratbukt och efter att ha gjort korstecknet startade jag uppgraderingen.

Efter flera timmar och ungefär lika många omstarter var det klart. Kaos. Mitt script som sätter bakgrundsbilden är tydligen inte kompatibel med Windows 10. Bakgrundsbilden är omgiven av en ful gul ram. Startmenyn är full med en massa bloat. Windows Feedback, Xbox, Skype... Försöker högerklicka för att ta bort. Går inte. Googlar. Tydligen kan man ta bort allt skräp med PowerShell. UAC. Stäng av. En timme senare är allt skit borta och bakgrundsbilden har justerats. Nu ser det faktiskt riktigt bra ut! Kommer på att jag kanske borde kolla att mina filer är kvar. Startar Utforskaren, filerna ligger på samma ställe som innan. Bra! Men va faan... Min DVD-emulator verkar inte lira. Finns ingen virtuell disk D:\ längre där min X-Plane skiva brukar ligga. Får en snilleblixt och extraherar iso-filen till en mapp som jag monterar som en nätverksenhet. Mycket bättre än den fullösning jag hade innan.

Efter en omstart och ytterligare uppdateringar lyckas jag installera Linux subsystem. Tyvärr återställde uppdateringen en del bloat som jag var tvungen att ta bort men Bash-terminalen verkar lira ganska bra. Försöker köra några pythonprogram. Har lite problem med pyopenssl som jag är tvungen att ominstallera, men sedan rullar det på ostört.

Laddar ner DWS och stänger av alla spionfunktioner. Startar om. Går in på YouTube... Ljudet funkar. BitLocker funkar. Till och med det trådlösa nätverkskortet som brukade koppla ifrån en gång varannan dag fungerar nu utan problem. Hittar fortfarande inte på den nya kontrollpanelen, men det gör inte så mycket. Är nöjd.
Senast redigerad av Realiserad 2017-01-16 kl. 21:11.
Citera
2017-01-16, 22:13
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realiserad
Nu har jag uppgraderat efter att jag läste att det finns ett Linux subsystem i den senaste versionen av Windows 10. Visserligen kan det knappast vara lika bra som att köra Linux direkt, men tyvärr är det inte ett alternativ på hemdatorn just nu eftersom jag vill kunna använda Visual Studio och emellanåt kunna starta Microsoft Word eller Photoshop. Tanken av att slippa starta den virtuella maskinen bara för att knappa in några linuxkommandon var för lockande för att kunna motstå. Sagt och gjort, laddade ner Windows på närmaste piratbukt och efter att ha gjort korstecknet startade jag uppgraderingen.

Efter flera timmar och ungefär lika många omstarter var det klart. Kaos. Mitt script som sätter bakgrundsbilden är tydligen inte kompatibel med Windows 10. Bakgrundsbilden är omgiven av en ful gul ram. Startmenyn är full med en massa bloat. Windows Feedback, Xbox, Skype... Försöker högerklicka för att ta bort. Går inte. Googlar. Tydligen kan man ta bort allt skräp med PowerShell. UAC. Stäng av. En timme senare är allt skit borta och bakgrundsbilden har justerats. Nu ser det faktiskt riktigt bra ut! Kommer på att jag kanske borde kolla att mina filer är kvar. Startar Utforskaren, filerna ligger på samma ställe som innan. Bra! Men va faan... Min DVD-emulator verkar inte lira. Finns ingen virtuell disk D:\ längre där min X-Plane skiva brukar ligga. Får en snilleblixt och extraherar iso-filen till en mapp som jag monterar som en nätverksenhet. Mycket bättre än den fullösning jag hade innan.

Efter en omstart och ytterligare uppdateringar lyckas jag installera Linux subsystem. Tyvärr återställde uppdateringen en del bloat som jag var tvungen att ta bort men Bash-terminalen verkar lira ganska bra. Försöker köra några pythonprogram. Har lite problem med pyopenssl som jag är tvungen att ominstallera, men sedan rullar det på ostört.

Laddar ner DWS och stänger av alla spionfunktioner. Startar om. Går in på YouTube... Ljudet funkar. BitLocker funkar. Till och med det trådlösa nätverkskortet som brukade koppla ifrån en gång varannan dag fungerar nu utan problem. Hittar fortfarande inte på den nya kontrollpanelen, men det gör inte så mycket. Är nöjd.

Piratbukt?... det går fortfarande om man har rätt förutsättningar att uppgradera gratis via Ms.

Gör en ren nyinstallation av uppgraderingen, det var något som Ms rekommenderade för att man skulle slippa diverse små problem som ofta dök upp med uppgraderingarna vartefter.

Hantera W.update även på W10 likt på W7 - (FB) Hantera Windows updates - ÄVEN på W10! (/Mod)

I övrigt - grattis!
Citera
2017-01-17, 06:46
Medlem
Citat:

Jag fyfan vad man fick hålla på med PowerShell och sånt. Har gjort det innan, men det är ändå en tråkig och utdragen process.
När man väl får det att fungera och har customizat allt man vill så är det helt underbart. Jag har aldrig varit mer nöjd med ett operativsystem än Windows 10, jag märker att allt flyter på väldigt mycket bättre än Windows 7 och 8.
Citera
2017-01-17, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hantera W.update även på W10 likt på W7 - (FB) Hantera Windows updates - ÄVEN på W10! (/Mod)

Tack för tipset om Windows Update! Ska kika på det.
Citera
2017-01-17, 15:35
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Windows 10 drar avsevärt mycket högre cpu på samma burk som jag dualbootar linux mint på. Cpun idlar på 30%, med spikar på 50% ibland. I5:a från 2014, 8 GB ram och Samsung EVO 850 SSD. I Linux idlar den på 8% på en kärna.

Det sjuka är att innan jag uppgraderade Windows partitionen var det inte i närheten av lika stor skillnad mellan dem.
Citera
2017-01-17, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Windows 10 drar avsevärt mycket högre cpu på samma burk som jag dualbootar linux mint på. Cpun idlar på 30%, med spikar på 50% ibland. I5:a från 2014, 8 GB ram och Samsung EVO 850 SSD. I Linux idlar den på 8% på en kärna.

Det sjuka är att innan jag uppgraderade Windows partitionen var det inte i närheten av lika stor skillnad mellan dem.

Vad är det som drar då? Kolla Task Manager.
Citera
2017-01-17, 17:48
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Vad är det som drar då? Kolla Task Manager.

Jobbar med det för tillfället. Stänger av services jag inte har någon nytta av.

Windows update verkar numera använda en p2p service, typ som bittorrent för att skicka uppdateringar mellan användare den skall väck. Cortana använder jag inte heller, skall dra hög cpu den med...
Alerts verkar heller inte vara någon höjdare, snälla köp office och annan spam tre gånger i timmen.

Kollar vilka program jag har inlagda och ser till min förskräckelse att Microsoft själva har installerat Candy Crush Soda Saga, Twitter, Flipboard, Minecraft, Photoshop Express, iHeartRadio och mer skit.
Flera av dem verkar dessutom rulla som aktiva bakgrundsprocesser. Skiten kommer genom Windows Update och inte genom något jag själv lagt in. Smuts!

Använder Windows enbart till kontakter med myndigheter då de jävlarna bara tillåter kontakt över nätet med folk som har Bank-ID. Skulle jag kunna sköta det utan Windows skulle jag inte ta i skiten med tång.
Citera
2017-01-17, 18:05
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Kör W10 Pro på en flång ny maskin (av mig ihopplockade delar) sedan några veckor, inga som helst problem so far, behövde inte ladda hem en enda drivrutin vid installationen och går som tåget.

Har även en riktigt lågbudget Toshiba laptop 3,5 år gammal som hade W8 Home men gjorde den fria uppgraderingen till W10 när den kom, även där aldrig några som helst problem (går hyfsat trots väldigt lågpresterande hårdvara).

Och gränssnittet kan man ju ställa in så att det någorlunda liknar klassisk windows utan extra program om man nu skulle vilja det.
Senast redigerad av WeAreMotorhead 2017-01-17 kl. 18:07.
Citera
2017-01-17, 19:16
Medlem
När jag fick den fria uppdateringen av Windows 10 var det ett jäkla lyft från åttan. Bästa windows på bra länge i mitt tycke.
Citera
2017-01-17, 19:23
Bannlyst
Går det att skaffa w10 pro gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här