Citat:
Ursprungligen postat av
GreenEyesCuddles
Nej det ser jag ingen anledning till att göra. Tycker 8 eller 8.1 (ingen koll vilket jag har, så ointresserad är jag) funkar prima. Kommer antagligen vänta till jag behöver köpa ny dator, vilket antagligen inte är för långt borta i framtiden med tanke på att min nuvarande är 2 år gammal redan.
Två år gammal dator är inte så dåligt idag. Det var annat förr... Det beror iofs på om du köpte en (för billig och svag) billig cpu och grafikkort när du inhandlade datorn. Men isf så kan du köpa en starkare cpu och grafikkort (om du spelar).
Jag har själv en Intel q9450 fyrprocessor som är mer än 6 år gammal. Nu är den iofs överclockad till 3.5 GHz stabilt, men även oäöerclockad så räcker det. Mina övriga familjemedlemmar har q9400 också den räcker bra. Det viktiga är att man har en fyrkärning processor - från Intel. Och helst 4+8Gb internminne. En SSD för systemet. Kan inte säga att jag märker en skillnad mot min 15000 kr i7:a Lenovo som även den har SSD och är fyrkärning.
Men tvåkärniga datorer tycker jag är lie för långsamma, såvida de inte har Intel hyperthreading. Men det är ju indiiduellt förstås. Surfar man bara så funkar dem ju.
Förr var man ju tvungen att byta dator varje 2:a år. Men så är det inte längre. Och bra grafikkort håller numera 3 år, tycker jag. Även om man spelar.
Har man en gammal dator som inte är för seg, så tror jag i många fall det räcker med att köpa en SSD och möjligtvis mer minne. Helst 8GB. Men 4GB funkar för de flesta.
Vad jag försöker säga är att gamla datorer - om de är välbyggda utan billiga och svaga komponenter, kan säkert köra win10 fint. Men en är man en spelfreak så kan det vara en annan sak. Men ofta då behöver man bara byta grafikkort. Såvida det inte är en svag budget dual-cpu i systemet, eller värre.
Jag kommer nog att uppgradera någon/några av (6 totalt) våra burkar när en crackad version av win10 kommer. Men köpa win10, nej.