2015-07-30, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joordu
plasticitet det borde du få

windows 10 är lanserat nu och finns att hämta via Media Creation Tool här:
http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Jag har en riktig windows 8 licens och jag valde Uppgradera.
Sedan klickade jag på "Behåll allt" och valde istället "Behåll ingenting" då jag ville ha fräsch installation.

Jag tycker windows 10 verkar snabbt och lättkört. Jag vill inte gå tillbaka till windows 8
Ok tack ska prova
Citera
2015-07-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag har köpt en ny bärbar data och det var färdig installerat windows 8, får även jag uppgradera min gratis till windows 10 ?

Ja, kika nere i högra hörnet efter en liten windows-ikon. har du ingen windows-ikon så kör en windows update och avvakta lite.
Alternativt så kan du gå in på microsofts hemsida och ladda ner ISO filen, mer information finns i den andra W10 tråden

Edit; här är den tråden;
(FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor
Citera
2015-07-30, 10:18
Medlem
FreshMilks avatar
Kör fortfarande win 7...
Citera
2015-07-30, 10:33
Medlem
utforskarens avatar
Med tanke på att precis allt man gör och har i Windows 10 skickas till Microsoft (sparade lösenord, surfhistorik, bilder & andra filer, tangentbordstryckningar osv) så väljer jag nog att avstå.

Såvida det inte är på en burk utan uppkoppling då, men då får det bli en olaglig kopia, om det går.
Citera
2015-07-30, 11:51
Medlem
Michael-ScarNs avatar
gjorde de igår & det är underbart vid skärmen nu, Rekommenderar W 10
Citera
2015-07-30, 12:49
Medlem
Displaceds avatar
Installerar på en gammal laptop just nu för att testa. 15% färdigt.
Citera
2015-07-30, 12:50
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Med tanke på att precis allt man gör och har i Windows 10 skickas till Microsoft (sparade lösenord, surfhistorik, bilder & andra filer, tangentbordstryckningar osv) så väljer jag nog att avstå.

Såvida det inte är på en burk utan uppkoppling då, men då får det bli en olaglig kopia, om det går.
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/3f38ed/guide_how_to_disable_data_logging_in_w10/

Och du låter förresten jävligt paranoid. Källa på dina påståenden vore inte helt fel.
Citera
2015-07-30, 12:59
Bannlyst
Hur är windows 10? Jag sitter på en fusk windows 7 men funderar på att köpa ett riktigt windows 7/8 och uppdatera.

Följdfråga, kan man köpa windows 7/8 begagnat?
Citera
2015-07-30, 13:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Nej det ser jag ingen anledning till att göra. Tycker 8 eller 8.1 (ingen koll vilket jag har, så ointresserad är jag) funkar prima. Kommer antagligen vänta till jag behöver köpa ny dator, vilket antagligen inte är för långt borta i framtiden med tanke på att min nuvarande är 2 år gammal redan.

Två år gammal dator är inte så dåligt idag. Det var annat förr... Det beror iofs på om du köpte en (för billig och svag) billig cpu och grafikkort när du inhandlade datorn. Men isf så kan du köpa en starkare cpu och grafikkort (om du spelar).
Jag har själv en Intel q9450 fyrprocessor som är mer än 6 år gammal. Nu är den iofs överclockad till 3.5 GHz stabilt, men även oäöerclockad så räcker det. Mina övriga familjemedlemmar har q9400 också den räcker bra. Det viktiga är att man har en fyrkärning processor - från Intel. Och helst 4+8Gb internminne. En SSD för systemet. Kan inte säga att jag märker en skillnad mot min 15000 kr i7:a Lenovo som även den har SSD och är fyrkärning.

Men tvåkärniga datorer tycker jag är lie för långsamma, såvida de inte har Intel hyperthreading. Men det är ju indiiduellt förstås. Surfar man bara så funkar dem ju.

Förr var man ju tvungen att byta dator varje 2:a år. Men så är det inte längre. Och bra grafikkort håller numera 3 år, tycker jag. Även om man spelar.

Har man en gammal dator som inte är för seg, så tror jag i många fall det räcker med att köpa en SSD och möjligtvis mer minne. Helst 8GB. Men 4GB funkar för de flesta.

Vad jag försöker säga är att gamla datorer - om de är välbyggda utan billiga och svaga komponenter, kan säkert köra win10 fint. Men en är man en spelfreak så kan det vara en annan sak. Men ofta då behöver man bara byta grafikkort. Såvida det inte är en svag budget dual-cpu i systemet, eller värre.

Jag kommer nog att uppgradera någon/några av (6 totalt) våra burkar när en crackad version av win10 kommer. Men köpa win10, nej.
Citera
2015-07-30, 13:22
Medlem
TheKnowers avatar
Givet att man uppdaterade direkt. Har ju funnits ute ett tag med Preview version, så det mesta som krånglar är redan fixat

Kul med nåt fräscht!!

Underbart att streama spel från Xbox Onen till datorn när käringen vill kolla på TV.
Fungerar klockrent

http://m.youtube.com/watch?v=g42y1z758s0
Citera
2015-07-30, 13:50
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Uppdaterade förväntansfullt min laptop (HP Pavilion dv6) till W10 igår. Fick direkt problem med grafikkorten (är dubbla kort). Följde råd på internet om att uppdatera w10 vilket inte hjälpte. På AMDs sida laddade jag ner "AMD Catalyst 15.7.1 win 10 64bit" och installerade vilket inte hjälpte det heller, gick inte att starta Catalyst center.
Har nu avinstallerat w10 och kommer att fortsätta med w7.
Det blir heller ingen uppdatering på desktopen till w10, kommer att fortsätta med w7 där oxo.
Annat som inte fungerade var fingeravtrycksigenkänningen.
Testade Edge men blev inte direkt såld på den, saknar tilläggen jag använder i chrome.
Något som gjorde mig misstänksam "finns ingen fri lunch" var alla de sätt w10 samlar in information om allt man gör, går man igenom inställningar finns massvis att stänga av. Förmodligen finns det en hel del som inte går att stänga av.

Mitt råd om du använder w7, vänta några månader med uppdateringen.

Det är ju bara för att HP är sega med drivrutiner. Men det är de större tillverkarna rent generellt. Har installerat på min Dell Precision M6800 och det fungerar kanon med AMD Firepro M6100 och det inbyggda Intel Hd4600 parallellt. Catalyst och Intels funkar och byte mellan dem i olika energiprofiler också.

Men jag gjorde en uppdatering först för att få in aktiveringen för att kunna köra en clean install direkt efter (Aktiveringen lagras hos Microsoft och känner igen din Pc).
Nu är iofs många drivrutiner för Win8.1 men det funkar bra ändå.
Citera
2015-07-30, 14:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Det är ju bara för att HP är sega med drivrutiner. Men det är de större tillverkarna rent generellt. Har installerat på min Dell Precision M6800 och det fungerar kanon med AMD Firepro M6100 och det inbyggda Intel Hd4600 parallellt. Catalyst och Intels funkar och byte mellan dem i olika energiprofiler också.

Men jag gjorde en uppdatering först för att få in aktiveringen för att kunna köra en clean install direkt efter (Aktiveringen lagras hos Microsoft och känner igen din Pc).
Nu är iofs många drivrutiner för Win8.1 men det funkar bra ändå.

Det skulle jag inte tro. Driver-modellen är det samma som Vista om jag förstår det rätt. Det var då man gjorde den stora förändringen i driverarkitekturen. Jag har inte hört om att drivermodellen har förändrats i Win10. Det skulle kännas konstigt, och verkligen dumt (det var ju ett av de stora bekymren med Vista).

Men det kan även vara så att vissa drivrutiner för att köra operativsystemet enkom kräver dirextc12-drivisar. Men det har jag inte heller hört talas om. Det enda som inte fungerar är väl directx12-spel, om man nu inte har directx-driversar installerade till grafik-kort och ev. ljudkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in