Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-17, 13:38
  #1
Medlem
Jag har aldrig ägt en mac dator pga priserna är helt åt helvete men nu så blev jag intresserad av den senaste macbook Pro 15 för 27000kr när jag kolla den live i apple butiken. Jag prata om det här med vännerna och på arbetet jag arbetar på och de tyckte jag är helt galen hur jag ens kan överväga att köpa en mac då priserna är på en helt annan nivå än pc

Jag berätta att jag ska bara surfa med den. Jag ska inte arbeta och då är det helt bort kastade pengar enligt alla jag prata med. För det jag ska göra kostar en pc mellan 3-4000:- och varar lika länge som en mac för detta med att pc går sönder inom 2år är rent skit snack

Så alla som äger en mac arbetar med sina datorer för att bara surfa är ju vansinnet att lägga pengarna på en mac när en pc gör jobbet för endast 3-4tusen ? Alla säger att mac ligger inte längre i framkanten som förr i tiden och många pc har redat passerat och en pc är faktiskt trevliga maskiner idag och inte fula tegelstenar som förr

Vad tycker ni andra. Är mac bara för de i överklassen och arbetande människor
Citera
2017-01-17, 13:44
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Jag har aldrig ägt en mac dator pga priserna är helt åt helvete men nu så blev jag intresserad av den senaste macbook Pro 15 för 27000kr när jag kolla den live i apple butiken. Jag prata om det här med vännerna och på arbetet jag arbetar på och de tyckte jag är helt galen hur jag ens kan överväga att köpa en mac då priserna är på en helt annan nivå än pc

Jag berätta att jag ska bara surfa med den. Jag ska inte arbeta och då är det helt bort kastade pengar enligt alla jag prata med. För det jag ska göra kostar en pc mellan 3-4000:- och varar lika länge som en mac för detta med att pc går sönder inom 2år är rent skit snack

Så alla som äger en mac arbetar med sina datorer för att bara surfa är ju vansinnet att lägga pengarna på en mac när en pc gör jobbet för endast 3-4tusen ? Alla säger att mac ligger inte längre i framkanten som förr i tiden och många pc har redat passerat och en pc är faktiskt trevliga maskiner idag och inte fula tegelstenar som förr

Vad tycker ni andra. Är mac bara för de i överklassen och arbetande människor

Är väl snarare som så att dyra maskiner är för de som ska "arbeta" alternativt spela med dem. Att betala räkningar, läsa AB och streama film med en dator för över 5 papp verkar bortkastat.
Sen har vi det här med ha-begäret som är vår starkaste drivkraft efter sex, mat och lössnus.
Citera
2017-01-17, 13:45
  #3
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Jag har aldrig ägt en mac dator pga priserna är helt åt helvete men nu så blev jag intresserad av den senaste macbook Pro 15 för 27000kr när jag kolla den live i apple butiken. Jag prata om det här med vännerna och på arbetet jag arbetar på och de tyckte jag är helt galen hur jag ens kan överväga att köpa en mac då priserna är på en helt annan nivå än pc

Jag berätta att jag ska bara surfa med den. Jag ska inte arbeta och då är det helt bort kastade pengar enligt alla jag prata med. För det jag ska göra kostar en pc mellan 3-4000:- och varar lika länge som en mac för detta med att pc går sönder inom 2år är rent skit snack

Så alla som äger en mac arbetar med sina datorer för att bara surfa är ju vansinnet att lägga pengarna på en mac när en pc gör jobbet för endast 3-4tusen ? Alla säger att mac ligger inte längre i framkanten som förr i tiden och många pc har redat passerat och en pc är faktiskt trevliga maskiner idag och inte fula tegelstenar som förr

Vad tycker ni andra. Är mac bara för de i överklassen och arbetande människor

Jag valde att gå över till MAC för några år sedan, men jag valde en enklare modell. Den kostade då runt 11000.- Den är nu 6 år gammal alltså har den kostat mig runt 2000 kronor om året. Innan macen hade jag en "PC" för ca 4000.-, den var billigare i inköp men den höll knappt ett år innan jag tröttnade på att den var seg och batteriet höll på att ge upp, summa summarum 2000.-/år eller 4000.-/år är en väldigt stor skillnad i min värld. Jag vill ha en produkt som fungerar år ut och år in.

Sen med det sagt så kan man säkerligen få en minst lika kompetent "PC" för samma summa pengar. Men jag trivs med användargränssnittet på min MAC och sen tycker jag om att den är tillverkad i aluminium, den har gjort ett par hopp ner från bord och sängar med mera, men det har inte påverkat den, plast är mer bräckligt.
Citera
2017-01-17, 13:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Jag har aldrig ägt en mac dator pga priserna är helt åt helvete men nu så blev jag intresserad av den senaste macbook Pro 15 för 27000kr när jag kolla den live i apple butiken. Jag prata om det här med vännerna och på arbetet jag arbetar på och de tyckte jag är helt galen hur jag ens kan överväga att köpa en mac då priserna är på en helt annan nivå än pc

Jag berätta att jag ska bara surfa med den. Jag ska inte arbeta och då är det helt bort kastade pengar enligt alla jag prata med. För det jag ska göra kostar en pc mellan 3-4000:- och varar lika länge som en mac för detta med att pc går sönder inom 2år är rent skit snack

Så alla som äger en mac arbetar med sina datorer för att bara surfa är ju vansinnet att lägga pengarna på en mac när en pc gör jobbet för endast 3-4tusen ? Alla säger att mac ligger inte längre i framkanten som förr i tiden och många pc har redat passerat och en pc är faktiskt trevliga maskiner idag och inte fula tegelstenar som förr

Vad tycker ni andra. Är mac bara för de i överklassen och arbetande människor

Knappast. Och varför tar du upp en prisnivå på 27000 och sedan jämför med en PC för 4000? Det finns ju mycket rimliga alternativ hos Apple. Service, funktioner, support, design, gratis program, kvalitet. Ingenstans hittar du något i närheten av MAC. Försöker du övertyga dig själv att du egentligen hade
velat ha en MAC, men gjorde bort dig genom att köpa en Lenovo i stället?
Citera
2017-01-17, 13:49
  #5
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Glöm inte bort att priserna på andahandsmarknaden är väsentligt bättre än på PC-sidan. Dvs, värdeminskningen är inte lika brutal om du vill sälja den begagnad om några år.
Citera
2017-01-17, 14:19
  #6
Medlem
retrospectives avatar
Köpte en macbook för snart 10 år sedan, typ 10.000 kr, och jag använder den fortfarande dagligen. Särskilt det senaste året har man märkt att den är inne på ålderns höst, vilket också har mycket att göra med att alla hemsidor och uppdateringar gör att den blir totalt obsolet när det gäller både hård- och mjukvara. Men bortkastade pengar? Nej. Förmodligen de bästa pengarna jag någonsin spenderat.

När det gäller att köpa en för 27.000... Där kan vi snacka bortkastade pengar. De säljer fortfarande bärbara datorer för runt 10k (vilka borde vara typ dubbelt så mycket bättre som den jag köpte för samma pris).
Citera
2017-01-17, 15:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Knappast. Och varför tar du upp en prisnivå på 27000 och sedan jämför med en PC för 4000? Det finns ju mycket rimliga alternativ hos Apple. Service, funktioner, support, design, gratis program, kvalitet. Ingenstans hittar du något i närheten av MAC. Försöker du övertyga dig själv att du egentligen hade
velat ha en MAC, men gjorde bort dig genom att köpa en Lenovo i stället?

För jag är ute efter en 15 tummare och inte 12 el 13 då jag anser dessa är för barn. De flesta PC laptops är ju 15 eller 17. Typ allt man kan hitta till PC/windows är ju gratis på de flesta sidorna. Vill jag ladda ner en film, musik och program så kan jag ju använda olika torrentssidor m.flera.

Window har också bra service då windows står för 90% av alla datorer i världen. Jag har hittat dyra PC också på prisjakt i 20tusen klassen och dessa är ju en bra bit över än de bästa mac datorer som kostar 25-35 tusen. Så typ halva pris och då har jag inte ens kommit till spel datorerna än

Varför har inte apple en 15tummare i 5 till 10 tusen klassen då hade de säkert tagit mer av markanden
__________________
Senast redigerad av Nero4 2017-01-17 kl. 15:16.
Citera
2017-01-17, 15:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
Glöm inte bort att priserna på andahandsmarknaden är väsentligt bättre än på PC-sidan. Dvs, värdeminskningen är inte lika brutal om du vill sälja den begagnad om några år.

Vem köper begagnat nu för tiden, HALLÅ när du hittar de allra billigaste för under 3tusen. Har man inte råd med det här så ska man nog inte ha en dator överhuvud taget. Sen vill man ha en ny dator som ingen har flottat ner förre en men det är jag det

Jag brukar slänga mina datorer efter 3år då de inte ens är lönt att sälja för så ha galen är jag inte efter pengar
__________________
Senast redigerad av Nero4 2017-01-17 kl. 15:21.
Citera
2017-01-17, 15:19
  #9
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Vem köper begagnat nu för tiden, HALLÅ när du hittar de allra billigaste för under 3tusen. Har man inte råd med det här så ska man nog inte ha en dator överhuvud taget. Sen vill man ha en ny dator som ingen har flottat ner förre en men det är jag det

Det är du det.
Citera
2017-01-17, 15:21
  #10
Medlem
gato12s avatar
Köp en MacBook Air om du bara ska surfa. Kostar väl en 8-9000.
Citera
2017-01-17, 15:24
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Köp en MacBook Air om du bara ska surfa. Kostar väl en 8-9000.

Den är för LITEN. Jag är ute efter en 15 storlek och då är billigaste 27papp och då får man inte ens 500gb hårddisk, ajajaj. En film är ju 20 till 40gb stora nu för tiden och inte 1-4gb som förr med Avi/dvd format
Citera
2017-01-17, 15:29
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
Det är du det.

Så köper du begagnad soffa, säng, stolar, bord m.m. på tradera och blocket ?

Det enda jag köper begagnat är bilar då nya premium kostar för mycket som man sedan får efter ett antal år reducerat med 70%
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback