2016-02-13, 23:21
Medlem
PiusXIIIs avatar
Fredrik Virtanen skriver en "ledare" i Aftonbladet i dag där han ställer sig bakom beslutet att sluta visa film. Själv tycker jag att det verkar lite väl drastiskt.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article22256815.ab
Citera
2016-02-14, 00:56
Medlem
Blundettos avatar
Alfons Åberg gavs väl ut första gången 1972 och hade generationen 70-talister och deras föräldrar födda på 30 till 50-talen som målgrupp? Att dagens värderingsfria och moraliskt korrupta CIS och HBTQ-föräldrar går bananas över att de förväntats deltaga i uppfostran av sina egna hens är väl knappast förvånande? Bara förväntan på detta är ju en kränkning som inte tar hänsyn till individen och dennes individuella behov!

Felet som jag ser det är att om ens barn ser ett barntillåtet program i skolan och får mardrömmar. Då bör föräldrarna se samma program och prata med sitt barn. Inte anmäla skolan. Var i anmälan framgår det att pedagogerna inte pratade med eleverna om saken efter visningen något de säkert gjorde?

Då jag gick i lågstadiet på 80-talet blev vi skrämda av både Astrid Lindgrens vildvittror och draken Katla i plugget. Förutom Alfons då. Våra föräldrar pratade med oss om alla dessa karaktärer och lärarna likaså. Något jag hoppas att lärarna fortfarande gör. Föräldrarna verkar ha checkat ut.

Vad göra?

Mitt förslag är detta: Om föräldrar anmäler skolan för sådant som inte återfinns i brottsbalken bör böter ges till föräldrarna på följande belopp om grund för klagan saknas:

Till skolinspektionen = 250000

Till rektor = 100000

Klagar hos lärare via mail = 10000 (som ska tillfalla läraren)
Senast redigerad av Blundetto 2016-02-14 kl. 01:03.
Citera
2016-02-14, 12:58
Medlem
fritjofkonkass avatar
Bilder på odjuret? Häng ut det aset!
Citera
2016-02-15, 16:36
Medlem
KapVerdes avatar
Anmälan:

https://minfil.org/Ye9al9b4b3/alf.pdf
Citera
2016-02-15, 17:48
Medlem
Mandarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpurite
Nej men det är förväntat att förskollärare känner barnen eller tar sig tid till det att lära känna barnen som enskilda barn med olika intressen och behov.

Självklart är det så, men jag vet av erfarenhet (är själv förskollärare) att det omöjligt att förutse exakt hur enskilda barn kommer att reagera på innehållet i böcker, filmer, aktiviteter mm. Ibland räcker det att någon karaktär i sagan har ett visst tonläge för att det ska upplevas som obehagligt, andra gånger är det stört omöjligt att reda ut exakt vad barnet reagerat negativt på. Om de överhuvudtaget visar att de är rädda dvs, då det inte är helt ovanligt att reaktionen kommer först efteråt. För att garantera att ingen någonsin blir rädd eller får mardrömmar, om vi nu leker med tanken att det är livsfarligt att bli rädd och få mardrömmar, skulle jag vara tvungen att utesluta alla former av sagor i bok- eller filmform från verksamheten. Varför man inte gör det begriper du förhoppningsvis själv.

För att återkoppla till det aktuella fallet: Om de trots att filmen upplevts som mycket obehaglig av Barn X valt att visa den fler gånger så hade jag förstått att man som förälder har synpunkter (även om en anmälan är rent jävla trams även då). Att man inte är synsk och därför inte kunnat förutspå exakt hur varje barn i gruppen skulle reagera på innehållet ska man däremot självklart inte få skit för.
Citera
2016-02-15, 23:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Alfons har varit i blåsväder förut.
Han var på Arlas mjölkförpackningar. Hälften med och hälften utan. De med Alfons sålde sämre.

Pojken är mentalt efterbliven och lider av några mindre mentala åkommor. Det stör vissa föräldrar.
Citera
2016-02-20, 22:29
Medlem
HälsingeBockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.sydsvenskan.se/malmo/alfons-anmaldefter-mar-drommar/

"I december visade förskolan ”Alfons och odjuret” för barnen på förskoleavdelningen. I sin anmälan berättar föräldrarna att på natten efter drömde barnet ”ohyggliga mardrömmar och kunde inte sova”.

När barnets rädsla inte gick över efter en vecka beslutade sig föräldrarna för att anmäla förskolan som de menar inte borde visat denna film på grund av ”dess förskräckliga art”."

Hur känsliga har inte dagens föräldrar blivit? Bör vi ha trigger varnings på Alfons Åberg nu?
Ja, en pappa som ständigt utsätter sin son för passiv rökning stämmer ju inte alls med dagens normer så där bör ju "trigger warning" utfärdas, t.ex. kan böckerna och filmerna förses med varningstexten "Passiv rökning skadar dina medmänniskor, framför allt barn”

Man undrar ju hur ett barn som får mardrömmar av Alfons Åberg skulle reagera om hen får se "Vilse i pannkakan"?
Skulle denne få panik så fort hen hörde någon säga "put put put"...
Citera
2017-01-16, 01:16
Medlem
Ursäkta om jag bumpar denna tråden, men det ska alltså enbart handla om ett enda barn som blev skrämd av detta avsnitt. Överklassunge? jag tänker en rik familj och framstående hög profil som kan få detta förbjudet. Jag minns att jag blev chockad vid slagscenen som liten, men sedan så tyckte jag synd om lillkillen. Detta avsnitt ska absolut inte förbjudas då detta lär barn en vettig läxa om livet.

riktiga överklassfasoner, säkert 70 eller 80-talister som har kläckt fram en unge och är överbeskyddande där de inte ska lära barnet ett piss om livet och enbart ge barnet en massa materiella ting.
Senast redigerad av DenVelige 2017-01-16 kl. 01:18.
Citera
2017-01-17, 02:39
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Eberhard var som vanligt fullkomligt lysande i radiodintervjun.

Det kan jag mycket väl föreställa mig! Hans bok "I trygghetsnarkomanernas land" berör ju detta överbeskyddande litegrann, bland annat när han talar om 20-åringar som blir utbrända efter tre månaders hårt slit i en Konsumkassa eller ungdomar som fullständigt bryter samman efter att pojk- eller flickvännen gjort slut och behöver starka antidepressiva. Ni som inte läst den, gör det! Strålande bok.

OnT: Naturligtvis är det rent trams att anmäla en sådan här sak till Skolinspektionen. Ta upp det med pedagogerna (det blir ju ramaskri numera om man säger dagisfröknar så det vågar jag inte göra), hör om man kanske kan visa något annat ett tag medan lille Kevfine eller lilla Dezdemonie lugnar ner sig, det skulle kanske jag gjort. Men att ställa till ett hallå av dessa dimensioner? Knappast. Men så är jag född 1970 och såg både "Vilse i pannkakan" och "Syster yster", så jag är väl rätt härdad...
Citera
2017-01-17, 02:41
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVelige
Ursäkta om jag bumpar denna tråden, men det ska alltså enbart handla om ett enda barn som blev skrämd av detta avsnitt. Överklassunge? jag tänker en rik familj och framstående hög profil som kan få detta förbjudet. Jag minns att jag blev chockad vid slagscenen som liten, men sedan så tyckte jag synd om lillkillen. Detta avsnitt ska absolut inte förbjudas då detta lär barn en vettig läxa om livet.

riktiga överklassfasoner, säkert 70 eller 80-talister som har kläckt fram en unge och är överbeskyddande där de inte ska lära barnet ett piss om livet och enbart ge barnet en massa materiella ting.

Intressant. I början av tråden fastslogs det av det rörde sig om vänstermänniskor, nu är det rikingar. Fast det ena behöver kanske inte utesluta det andra. Att föräldrarna är runt 30-40 är väl däremot ingen högoddsare.
Citera
2017-01-17, 06:23
Medlem
Incendios avatar
Som förälder blir jag matt av sådant här. Främst för att det faktiskt förekommer oftarevän jag kunde föreställa mig.... Jag är ung själv och kan verkligen inte minnas att föräldrar var så här under min uppväxt. Vad hände och när liksom?
Jag har en gång drömt en riktig hemsk mardröm om en av meterologerna på svt för att jag tittade på vädret innan läggdags och under sömnen korsade min hjärna det med en nyhetsartikel jag läst, kan jag anmäla svt för detta? Suck.
Citera
2017-01-17, 08:40
Medlem
Alfons Åberg

från 12 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in