2016-02-11, 07:11
Medlem
Alfons är ju vit och "snaggad"!!! Det förstår ni väl att det betyder att han är ett utryck för den vite mannens SD översittarnazism!
Bra av Malmö att börja rensa upp bland fascismens propaganda i våra skolor.

OBS viss ironi kan förekomma.
Citera
2016-02-11, 12:48
Medlem
Gooblesmooshs avatar
Föräldrar nu för tiden, när jag växte upp tittade man på Alfons Åberg utan problem.
Citera
2016-02-11, 20:45
Medlem
BetongNasses avatar
Alfons påminner ju om Fredrik Reinfeldt inte minst genom att han skyller allt på sin låtsaskompis.
Så man förstår ju att barnet fick flashbacks till en hemsk tid.
Citera
2016-02-11, 21:19
Medlem
MrAndress avatar
Skjut föräldrarna det är det bästa för barnet!
Citera
2016-02-11, 21:33
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Allvarligt? :P Sådant här överbeskyddande är enligt vad jag har sett mer vanligt från V/S/MP-håll. De är mer inne på att detaljstyra så att inget barn behöver få några negativa eller ideologiskt felaktiga intryck. Det sär var ett riktigt fånigt försök att hämta politiska poäng.
Jag antar att du inte var född på sjuttiotalet när vänsterextremisten Staffan Westerbergs "Vilse i pannkakan" visades på TV och skrämde små barn.
Citera
2016-02-11, 22:32
Medlem
Professor Drövels hemlighet - för att inte tala om Rädda Joppe! ... det var grejer det.
Citera
2016-02-11, 23:05
Medlem
Darkspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ja, Jävlar!

www.youtube.com/watch?v=349knWMfCGo

Länkar ett till hahaha
https://www.youtube.com/watch?v=0SJGxt0lQZ8
Citera
2016-02-11, 23:11
Medlem
Oriamendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apan123456
Man kan göra sig lustig över det hela, men jag hade faktiskt också mardrömmar som liten (på 80-talet) p g a just den där sagan med monstret under sängen. Hade jag haft ett barn skulle jag inte läst den sagan för det av den anledningen. Många barn är mörkrädda och det är onödigt att trigga igång irrationella rädslor.

För mig blev det ganska konkret. Jag låg vaken ibland på nätterna, jag tittade faktiskt under sängen upprepade gånger. Jag var väl fem-sex år och var faktiskt lite arg på den som skrev sagan, som gjorde att jag utsattes för detta. Skönt att äntligen få lite upprättelse så här 30 år senare!

Sen att curling-föräldrar anmäler förskolan är förstås bara löjligt.

Jag minns att jag även själv fann det där avsnittet rätt obehagligt när jag var 5 år gammal. Vill minnas att det var en kombination av den, i mitt tycke, skrämmande musiken samt att det låg ett "odjur" under sängen; som ju många barn kan känna igen sig i. Själva budskapet, att "odjuret" bara var Alfons' ångest, gick helt över huvudet på mig. Samtidigt fanns det just därmed också en liten kittlande känsla av att se avsnittet, ett försök att pröva och utmana sig själv, antar jag.

Med detta sagt är det ju också fullständigt genomlarvigt att anmäla skolan, samt att totalförbjuda filmen. Vad ska det bli av den generationens barn med sådant klemande?
Citera
2016-02-13, 17:30
Medlem
Utopiantoss avatar
Så löjligt. Typiskt PK i Sverige. En gnäller och gapar, alla andra ska anpassa sig utan möjlighet att framföra sina åsikter. Pinsamt.

Ska alla sagor och berättelser som någon enstaka unge drömmer mardrömmar om förbjudas? Någon kanske drömmer mardrömmar om piraterna i Söderhavet. Ska den boken förbjudas bara för det?
Citera
2016-02-13, 17:53
Medlem
purpurites avatar
Ser att vissa använder PK och curlingföräldrar men vad vet vi om barnet.

I förskolan finns barn med speciella behov, med eller utan diagnos. Om förskolan inte tagit hänsyn till det enskilda barnet är det rätt att detta utreds.

Förskolan är till för barnen och inget barn ska i förskolan behöva drabbas av otrygghet. I Sverige finns en läroplan att förhålla sig till.

För mycket fokus läggs på boken men det är inget fel på boken, felet ligger i att förskolan inte tog hänsyn till det enskilda barnet som i det här fallet var ett av de yngre.
Citera
2016-02-13, 18:05
Medlem
purpurites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Så löjligt. Typiskt PK i Sverige. En gnäller och gapar, alla andra ska anpassa sig utan möjlighet att framföra sina åsikter. Pinsamt.

Ska alla sagor och berättelser som någon enstaka unge drömmer mardrömmar om förbjudas? Någon kanske drömmer mardrömmar om piraterna i Söderhavet. Ska den boken förbjudas bara för det?

Nej men det är förväntat att förskollärare känner barnen eller tar sig tid till det att lära känna barnen som enskilda barn med olika intressen och behov.

En bok passar inte nödvändigtvis alla barn, finns även sån faktor som ålder och möjliga speciella behov att ta hänsyn till.

Det här snedsteget/missbedömningen gjordes inte av boken men av ansvarig personal som tog för givet att EN bok passar ALLA.

Jag blir småtrött på de som inte ser eller tänker på barn som individer.
Citera
2016-02-13, 19:03
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpurite
Nej men det är förväntat att förskollärare känner barnen eller tar sig tid till det att lära känna barnen som enskilda barn med olika intressen och behov.

En bok passar inte nödvändigtvis alla barn, finns även sån faktor som ålder och möjliga speciella behov att ta hänsyn till.

Det här snedsteget/missbedömningen gjordes inte av boken men av ansvarig personal som tog för givet att EN bok passar ALLA.

Jag blir småtrött på de som inte ser eller tänker på barn som individer.

Men herregud, vare sig barn eller vuxna kan ställa krav på att inte få se eller höra saker som inte "passar dem". Hur fan tänkte du nu? Det kanske inte passar mig att bussar är röda, då är jag utsatt för ett övergrepp om bussar fortsätter att vara det för man måste anpassa efter ALLA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in