Citat:
Ursprungligen postat av
apan123456
Man kan göra sig lustig över det hela, men jag hade faktiskt också mardrömmar som liten (på 80-talet) p g a just den där sagan med monstret under sängen. Hade jag haft ett barn skulle jag inte läst den sagan för det av den anledningen. Många barn är mörkrädda och det är onödigt att trigga igång irrationella rädslor.
För mig blev det ganska konkret. Jag låg vaken ibland på nätterna, jag tittade faktiskt under sängen upprepade gånger. Jag var väl fem-sex år och var faktiskt lite arg på den som skrev sagan, som gjorde att jag utsattes för detta. Skönt att äntligen få lite upprättelse så här 30 år senare!
Sen att curling-föräldrar anmäler förskolan är förstås bara löjligt.
Jag minns att jag även själv fann det där avsnittet rätt obehagligt när jag var 5 år gammal. Vill minnas att det var en kombination av den, i mitt tycke, skrämmande musiken samt att det låg ett "odjur" under sängen; som ju många barn kan känna igen sig i. Själva budskapet, att "odjuret" bara var Alfons' ångest, gick helt över huvudet på mig. Samtidigt fanns det just därmed också en liten kittlande känsla av att se avsnittet, ett försök att pröva och utmana sig själv, antar jag.
Med detta sagt är det ju också fullständigt genomlarvigt att anmäla skolan, samt att totalförbjuda filmen. Vad ska det bli av den generationens barn med sådant klemande?