Citat:
Ursprungligen postat av
Knullkungen
http://www.sydsvenskan.se/malmo/alfons-anmaldefter-mar-drommar/
"I december visade förskolan ”Alfons och odjuret” för barnen på förskoleavdelningen. I sin anmälan berättar föräldrarna att på natten efter drömde barnet ”ohyggliga mardrömmar och kunde inte sova”.
När barnets rädsla inte gick över efter en vecka beslutade sig föräldrarna för att anmäla förskolan som de menar inte borde visat denna film på grund av ”dess förskräckliga art”."
Hur känsliga har inte dagens föräldrar blivit? Bör vi ha trigger varnings på Alfons Åberg nu?
Som tidigare svarare sa: "Välkommen till Sverige 2016"...
Tror det handlar om "Välkommen till 2016".
Må vara i min ensliga enfald jag tror detta kom till ytan för att vi just nu har tillgång till (och delvis makt över) kanaler som kan delge var och ens åsikt.
Jag hade jobbiga stunder över ett par bilder i en Elsa Beskow-saga när jag var liten.
När jag i min tur läste just denna saga för mina barn, sisådär femton år sedan, bläddrade jag vidare och hoppade över sidorna jag tyckte var otäcka för att inte projicera (och återuppleva) just detta jag fann jobbigt.
För att återanknyta... Det kanske hände ibland - förr i världen - att föräldrar som fick hem barn som "traumatiserats" av en saga, skrev en insändare till lokalblaskan, pratade med fröken (herr Fröken?), tröstade sin unge eller rent av inte brydde sig.
Vi skördar nu frukten av våra föräldrars, mor- och farföräldrars barn och barnbarn. Håll till godo till oss alla.