2017-01-16, 18:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Man kan bara undra hur kvinnor som har sex med hundar mår...
Jag gissar att de blir hårigare med åren och att en del kvinnors mustasch kan förklaras av det ...
Citera
2017-01-16, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tror vissa i tråden helt saknar förmåga se skillnad mellan kvinnor och bananflugor.

fan. läste typ bara titeln och lite till. trodde seriöst det handlade om kvinnor
Citera
2017-01-16, 19:14
Medlem
https://www.newscientist.com/article/mg22730313-500-semen-has-controlling-power-over-female-genes-and-behaviour/

Citat:

THERE’S more to semen than sperm. In many animals, seminal fluid alters both the bodies and sometimes even the behaviour of females. Human semen, too, triggers changes in the uterus, and might have wider effects on women. In the presence of rivals, the males produce more seminal proteins, including their discovery that one of these proteins is a “master regulator” of genes. Females exposed to it show a wide range of changes in gene expression.

Chapman thinks this kind of seminal signalling is widespread in the animal world. The semen of people, pigs and mice affects the female reproductive tract, and the question is whether it can also produce behavioural responses in female mammals similar to those seen in fruit flies.

There have been claims that semen can do everything from making women sleepy after sex to strengthening the emotional bond with their partner. One 2002 study, based on a survey of 300 students, even found that women whose partners did not use condoms scored lower on a measure of depression. Gordon Gallup of the State University of New York at Albany, who carried out the study, says a PhD student of his has replicated the finding in a survey of 1000 women, but the results were never published.

Eftersom sperma kan ha en antidepressiv effekt på kvinnor så är det ett bevis på att något i kvinnans hjärna ändras av spermier.

Citat:

In flies, seminal proteins can directly affect behaviour because they enter the circulatory system, travelling throughout the body to the brain. “They rapidly get to many places in the female,” Chapman says.

She has shown that seminal fluid induces expression of a range of genes in the cervix, including ones that affect the immune system, ovulation, the receptivity of the uterus lining to an embryo, and even the growth of the embryo itself. As for seminal signalling, she thinks it’s more likely to be indirect, with semen causing the cervix to produce molecules that influence the rest of the body. Her team is studying the effect of three microRNAs – RNA fragments that affect gene expression – released by the cervix in response to semen.

Kvinnans genuttryck ändras av spermier. Genuttryck handlar om vilka gener som ska vara på eller avslagen. Och eftersom sperma bevisligen har en påverkan på kvinnans hjärna kan det handla om att de gener som påverkar hennes signalsubstanser förändras. Troligen även barnets.

Undrar om de gener som påverkar intelligensen också förändras av sperman?
Senast redigerad av vitklockan 2017-01-16 kl. 19:32.
Citera
2017-01-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag tror vissa i tråden helt saknar förmåga se skillnad mellan kvinnor och bananflugor.
Du menar skillnad mellan människor och bananflugor hoppas jag, eller ska bara kvinnor ses som offer här med?
Citera
2017-01-16, 19:33
Medlem
Merwinnas avatar
Kom att tänka på en sak som flera kvinnor jag känner berättat, och även kvinnor som jag inte känt men som jag läst om o.s.v.. Att deras äldsta barn har blivit konstigt lik deras ex... trots att det hade gått för lång tid (i vissa fall flera/många år) för att exet skulle kunna vara den biologiske fadern. Vem vet..?
Citera
2017-01-16, 20:11
Medlem
TLAMHNSUSJJs avatar
Det skulle vara mycket intressant ifall denna forskning drevs vidare på människor. Den lär ju dock inte få några anslag eftersom dess slutsatser skulle kunna hota det rådande samhällsdogmat om att det är bra att kvinnor horar runt och förstör sig själva i sin ungdom. Förövrigt finns det redan massa olika data på att detta är skadligt på flera olika sätt, michrochimerism skulle bara vara lök på laxen.
Citera
2017-01-16, 20:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TLAMHNSUSJJ
Det skulle vara mycket intressant ifall denna forskning drevs vidare på människor. Den lär ju dock inte få några anslag eftersom dess slutsatser skulle kunna hota det rådande samhällsdogmat om att det är bra att kvinnor horar runt och förstör sig själva i sin ungdom. Förövrigt finns det redan massa olika data på att detta är skadligt på flera olika sätt, michrochimerism skulle bara vara lök på laxen.
Om det nu skulle vara så att kvinnor suger upp sperma med porerna och att den förändrar deras DNA och vad de för vidare till barnen så är det ett utfall av evolutionen --- och tolkningen kan enbart bli att kvinnor för artens fortlevnad bör ha många partner så att den funktionen kan fungera...

Det är liksom så fantastiskt med människokroppen att de funktioner som finns har en viktig funktion ...
Citera
2017-01-16, 20:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kom att tänka på en sak som flera kvinnor jag känner berättat, och även kvinnor som jag inte känt men som jag läst om o.s.v.. Att deras äldsta barn har blivit konstigt lik deras ex... trots att det hade gått för lång tid (i vissa fall flera/många år) för att exet skulle kunna vara den biologiske fadern. Vem vet..?
Sannolikt har många kvinnor i just din umgängeskrets kvar en längtan efter sina ex och läser därför in sin längtan i barnet ...

Män brukar för övrigt alltid hävda att äldsta sonen alltid är lika dem själva ... ...
Citera
2017-01-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Om det nu skulle vara så att kvinnor suger upp sperma med porerna och att den förändrar deras DNA och vad de för vidare till barnen så är det ett utfall av evolutionen --- och tolkningen kan enbart bli att kvinnor för artens fortlevnad bör ha många partner så att den funktionen kan fungera...

Det är liksom så fantastiskt med människokroppen att de funktioner som finns har en viktig funktion ...

Men om en kvinna har sex med en man som har dåliga gener och sedan skaffar barn med en man med bra gener kommer ju barnet bli en blandning av den gamla mannen och den nya.

Varför skulle det vara bra?
Citera
2017-01-16, 20:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitklockan
Men om en kvinna har sex med en man som har dåliga gener och sedan skaffar barn med en man med bra gener kommer ju barnet bli en blandning av den gamla mannen och den nya.

Varför skulle det vara bra?
Den frågan går ju inte ens att besvara om du inte definierar "dåliga gener".

Edit:
I övrigt har du sprungit långt till och med från bananflugorna när du börja prata om en "blandning" av männen
Citera
2017-01-16, 20:34
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitklockan

Undrar om de gener som påverkar intelligensen också förändras av sperman?

Vilka gener är det, menar du? Det finns gener som kan påverka intelligensen negativt(handikapp), men man har aldrig hittat någon "geni"-gen.

Förändrat genuttryck är inte samma sak som påvisats med bananflugorna. Jag skulle även tro att om man kollade män så lär de som kommer i sin partner utan kondom också ha lägre depressionsnivåer precis som deras partner.
Senast redigerad av crillecrille 2017-01-16 kl. 20:38.
Citera
2017-01-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den frågan går ju inte ens att besvara om du inte definierar "dåliga gener".

Edit:
I övrigt har du sprungit långt till och med från bananflugorna när du börja prata om en "blandning" av männen

(FB) Inavel har förstört den arabiska rasen och kommer rasera Europa

Om du kollar i min länk ovan så handlar spermastudien om kvinnor, alltså människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in