2017-01-14, 17:32
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Jag undrar lite över det där med möten, ibland sitter man ju förstås i möten där man diskuterar och har sig men jag har suttit på så många, långa möten där någon står och presenterar något eller babblar om något eller två-tre personer av tio-tolv diskuterar något som de övriga totalt skiter i.

Jag har suttit genom möten och blippat på mobilen i en och en halv timme.

Är det att räkna som "aktiv arbetstid"?
Citera
2017-01-15, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjocktjej
Man jobbar väl aktivt alla timmar utom de 30 min man har lunch? Aldrig säckat framför en dator/ hållit på med mobilen på arbetstid. En kaffepaus på 15 min också. Men aldrig mindre än 7,5 h effektiv tid. Vad jobbar alla här med ?
Kommun, stat jobbar endast med käften dom 30 min dom har lunch. Under normal arbetstid så jobbar dom max 5 minuter.
Citera
2017-01-15, 13:54
Medlem
R.Rs avatar
Varierar väldigt mycket. Finns dagar då det inte blir mer än några timmar i brist på arbetsuppgifter. Andra dagar då jag jobbar aktivt 9 timmar. Men skulle säga i snitt 6-7 timmar om dagen. Har jag inget jag måste jobba aktivt med använder jag ofta den tiden till egna initiativ och förbättringar som kan göras på arbetsplatsen.
Citera
2017-01-15, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Jag sätter inte andra i skiten om jag skulle tex sitta inne på Flashback och skriver några inlägg.

Jag och mina kollegor är i det stora hela våran egen lyckas smed då vi jobbar med någon form av säljDock tjänar jag orimligt bra men det är ju inte mina kollegors fel eller tjänst heller
Jag menade mer emot det stora hela. Inte ditt fel men tycker det är orimligt att du och dina kollegor ska bli korpulenta och lata för att ni tjänar pengar medan en annan i tråden lever på jobbet för att dels överleva ekonomiskt och dels klara av yrket, känns det inte mer rättvist om ert yrke blev mer beskattat så denne får en till kollega inom, säg akuten och slipper äta lunch på dass?
Citera
2017-01-15, 17:37
Medlem
Ansjovisars avatar
7 ibland 6
Citera
2017-01-15, 19:57
Medlem
Kaffebitens avatar
Jobbar i städbranschen.
Jobbar ca 5 timmar effektiv arbetstid, eftersom jag jobbar snabbt (och med bra resultat).
Många kollegor har svårt att få sin tid att räcka till, av vad som sagt när vi talats vid. Själv känner jag inte igen mig i det, som sagt.
Övriga timmar kan spenderas surfande på telefonen eller samtala med kollegor :-)
Citera
2017-01-16, 12:33
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Systemutvecklare.
Jobbar 50% effektivt
Möten och mail 40%
10% prata med kollegor och privat surfa

Är du anställd som systemutvecklare eller någon annan titel?

Kodar du mycket eller lite av din tid?
Citera
2017-01-16, 13:06
Medlem
systemutvecklare, konsult på ett gigantiskt bolag. Har flex och brukar vara på jobbet mellan 09.00 - 15.00, men ibland går jag hem redan vid 13.00. Fakturerar dock kund 40 timmar i veckan. Arbetar uppskattningsvis 1 timme om dagen, men ibland inget alls. Detta är mitt första jobb efter universitet, allt känns som ett vuxendagis ungefär.
Senast redigerad av Salva25g 2017-01-16 kl. 13:13.
Citera
2017-01-16, 13:56
Medlem
it-takes-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag tror och hoppas att paradigmet där arbetstid är det viktiga är på väg att bytas ut mot ett där resultatet är det. Gör du 5 aktiva timmar varje dag i dagsläget (jag ligger nånstans där själv skulle jag tro), då borde du kunna köra dem intensivt på förmiddagen och sen gå hem. Idag "straffas" den som gör sitt jobb snabbt och effektivt med att behöva göra ännu mer istället för att få mer fritid. Eller mer betalt.
Exakt. Därför måste även de effektiva och produktiva hålla sig tillbaka. Är själv en sådan person som lär mig lätt, hittar bättre sätt att göra saker och snabbt får allt fler arbetsuppgifter. Allt medan kollegorna softar vidare. But no more. Nu gör jag som alla andra och verkar buzy fast jag skulle kunna klämma in lite mer. Mår inget vidare av det men har å andra sidan känt på hur det är att bli deppig av att ha för mycket att göra. Bränt barn skyr elden.

Citat:
Ursprungligen postat av Calvins
Arbetar som brevbärare. Börjar arbeta ~7:40 och arbetar utan någon paus eller rast fram till ~10:20. Tar då cirka 5-20 min (beroende på hur mycket post det är för dagen) lunch, dvs matlåda.

Börjar jobba igen runt 10:40 och cyklar då till mitt distrikt. Delar sedan post non-stop utan rast/paus till ~15 om det är en lätt dag (ingen reklam) och ~16 om det är en tung dag (reklam och lokaltidning). Sedan cyklar jag tillbaka till kontoret och tar med mig post upp till kontoret ifrån cykeln som jag ej kunnat dela ut, tar ca 30 min.

Kl är nu 15:30 om det är en lätt dag eller 16:30 om det är en tung. Sedan brukar jag göra eftersändning av post i ca 30 min, går därefter hem. Går alltså hem 16 en lätt dag och 17 en tung, arbetar effektivt ca 8h en lätt dag och 9h en tung.

För detta underbara slit får jag ut ca 18k efter skatt, och då har jag ingen betald semester öht.
Herregud! Hoppas du får din belöning någon dag. Trodde inte ni hade det så tufft. Ser relativt soft ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
systemutvecklare, konsult på ett gigantiskt bolag. Har flex och brukar vara på jobbet mellan 09.00 - 15.00, men ibland går jag hem redan vid 13.00. Fakturerar dock kund 40 timmar i veckan. Arbetar uppskattningsvis 1 timme om dagen, men ibland inget alls. Detta är mitt första jobb efter universitet, allt känns som ett vuxendagis ungefär.
Kunderna har jäkligt dålig koll, särskilt de stora. Din egen kundansvarige är tacksam för varenda fakturerad timme såklart. Ger fin bonus och karriärmöjligheter. Men, i längden är detta inte hållbart. Snart kommer en computer eller indier och ersätter dig. Hoppas du lärt dig något innan dess!

Själv är jag arbetslös f n. De senaste 15 åren har jag väl jobbat effektivt 5-6 timmar per dag i snitt. Periodvis mycket mer, periodvis mycket mindre. Brukar försöka ta lång semester. Helst 6 veckor i sträck.
Citera
2017-01-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it-takes-2

Kunderna har jäkligt dålig koll, särskilt de stora. Din egen kundansvarige är tacksam för varenda fakturerad timme såklart. Ger fin bonus och karriärmöjligheter. Men, i längden är detta inte hållbart. Snart kommer en computer eller indier och ersätter dig. Hoppas du lärt dig något innan dess!

Ja det stämmer. Jag ser mig faktiskt om efter ett jobb där jag har bättre möjligheter att lära mig av mer seniora kollegor. Hade jag varit i slutet på min karriär hade jag kanske inte brytt mig, men som du säger är detta i längden ohållbart.
Citera
2017-01-16, 14:53
Medlem
KSOEskribents avatar
90-95%, jobbar jag mindre så ber jag helt enkelt om mer jobb ifrån överordnad. Jag förstår inte hur folk med gott samvete kan maska sig igenom sin arbetstid eller fakturera för arbete som inte utförs. Fuskandet sipprar ut i samhället och skapar ett klimat där det ses som korkat att faktiskt jobba när man väl är på arbetet.
Citera
2017-01-16, 15:00
Medlem
Dr.LincoNs avatar
Kock, endast rökpaus 5min varannan timme, annars är det fullt ös tills man stänger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in