2017-01-13, 23:03
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motor_666
Stansar hål i öron läppar och navlar, ibland tungor och ganska ofta tuttar. Brukar rendera 400:- för en minuts jobb... sen har jag såklart gamla pengar så mina 3-10k om dan är väl mest att se som en hobby!
Haha. Fy fan vad soft! Du är min nya fb-hjälte! Själv sliter jag mellan 4 - 6h per dag och har inte fått göra hål i en enda tutte. Skit att man skaffade sig en utbildning. Borde ha vetat bättre.
Citera
2017-01-13, 23:29
Medlem
Freebss avatar
4-5 av 8 timmar. Resten är fika eller dötid.
Citera
2017-01-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cichlidae
Det varierar lite över året. Sommarhalvåret är lite mer hektiskt, då kan det hända att det blir fulla skift ibland.
Jag ligger ute på jobb och då har jag tio timmars uppsatt arbetstid per dag men nu på vintern är det ganska soft, jag jobbar aktivt ca 4-5 av dessa timmar, resten gör jag lite som jag vill med. Eftersom det är nattjobb så har jag fullt nattillägg för dessa tio timmar. Allt eventuellt jobb som jag gör utanför ordinarie uppsatt arbetstid räknas som övertid men jag brukar sätta det i tidbanken istället för att kunna vara ledig mer. Jag jobbar så sju dagar i sträck och är sedan ledig sju dagar.
Med traktamente och alla tillägg brukar en medellön landa runt 35.000 efter skatt, men då kostar det ju en del att resa och bo borta så mycket som man gör så i slutändan är det precis att jag håller svälten utanför dörren. Dock är det värt massor att ha varannan vecka ledig.

35000 efter skatt och du svälter nästan?

Vadå betalar du alla resor och hotellnätter med dina privata pengar? Låter ju helt bisarrt
Citera
2017-01-14, 00:58
Moderator
Neksnors avatar
Varierar en hel del. Ibland är det fullt upp hela tiden. Förväntas alltid ha "högsta eldberedskap", men ibland händer inget på flera timmar. Har sovit relativt gott på betald tid, men med viss larmnojja.
Offentligt upphandlat jobb.
Citera
2017-01-14, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miniarnold1
Som rubriken lyder; Hur mycket AKTIV arbetstid arbetar ni per dag?

Mitt ex; Sitter på ett kontor 5 dagar i veckan. Jobbar som Key account. Bolaget jag jobbar på är ganska stort. På en 8-timmars arbetsdag kanske 5-6 är effektiv arbetstid. Då är det mailbearbetning, möten, uppföljningar m.m.

Resterande tid går åt till Flashback, Youtube, Facebook m.m.

Hur ser det ut för er? Är jag en dålig människa?

Med vänlig hälsning, MiniArnold

Statligmyndighet 5min
Kommun 5 min
Landsting 5 min (kontor)
Max 5 min per dag på dessa. Ink telefontid
Citera
2017-01-14, 09:15
Medlem
Kosstaskens avatar
intressant tråd - framförallt skillnaden mellan människors arbetsvardagar.

de finns de som verkligen sliter ut kropp och själ under långa dagar, de som jobbar lite bekvämt och gör bra ifrån sig och är nöjda med det, samt professionella låtsasjobbare som gärna gömmer sig bakom diffusa titlar, appleprodukter och dåligt definerade arbetsuppgiftter..

Arbetar i Norge, som projektanställd i ett litet IT-konsulthus, långvarit uppdrag. Ingen programmering, inget direkt avancerat jobb. koppla lite kablar och vara trevlig mot användare. besitter inga fina utbildningar men skrev visserligen hyfsat på högskoleprovet.

officiell arbetstid 0830-1600, typisk dag 0850-1520. lunch 11ish-12ish.
ca lön 44900.- /mnd brutto
Det har vart lugnt nu sedan sista projektet var färdigt.. Nov-Feb har för det mesta blivit internet, youtube och facebook och sitta med egna privata hobbyprojekt. Lite så i standby och utifall kunden behövt hjälp så har de hört av sig i god tid innan via mail eller telefon.

Snittar man på ett år så kanske 2,5-3,5 timmar effektiv arbetstid om dagen. En uppgift som man 'tar efter lunch' tar egentligen bara 10-20 minuter, Har någon kallat in till ett möte kl 10 blir det sovmorgon osv..
Emellanåt är det hög aktivitet och intensivt arbete i stressade situationer men det är många helt lugna dagar där emellan.

Tydligen gör man ett bra jobb så att kunden förlänger kontraket igen. Makalöst. Oljepengar..
Senast redigerad av Kosstasken 2017-01-14 kl. 09:25.
Citera
2017-01-14, 10:25
Medlem
-Andreas-s avatar
Jag arbetar nu... bara några timmar till, sen lägger jag krutet på det riktiga jobbet: privatlivet.
Citera
2017-01-14, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
35000 efter skatt och du svälter nästan?

Vadå betalar du alla resor och hotellnätter med dina privata pengar? Låter ju helt bisarrt

Resor till arbetet och hem får jag stå för själv, men i arbetsveckan kör jag firmabil. Boende står firman för. Att jag lever på svältgränsen var kanske att ta i, det var mest för att poängtera att det blir mycket merkostnader av att jobba så.
Senast redigerad av Cichlidae 2017-01-14 kl. 12:15.
Citera
2017-01-14, 14:38
Medlem
Turbomachines avatar
För mycket är svaret, men av 9 timmar är det 8 som arbetas.
Hatar jobbet för övrigt och försöker ta mig därifrån.
Citera
2017-01-14, 14:42
Medlem
budadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag tror och hoppas att paradigmet där arbetstid är det viktiga är på väg att bytas ut mot ett där resultatet är det. Gör du 5 aktiva timmar varje dag i dagsläget (jag ligger nånstans där själv skulle jag tro), då borde du kunna köra dem intensivt på förmiddagen och sen gå hem. Idag "straffas" den som gör sitt jobb snabbt och effektivt med att behöva göra ännu mer istället för att få mer fritid. Eller mer betalt.

Mhm, man får hoppas. Haft sådana arbeten förut, gav noll i plånbok och bara mer arbete ju effektivare man var. Nu kör jag lastbil och då är det svårt att vara ineffektiv, tja, om man trivs med att sluta senare så...
Citera
2017-01-14, 16:21
Medlem
Man jobbar väl aktivt alla timmar utom de 30 min man har lunch? Aldrig säckat framför en dator/ hållit på med mobilen på arbetstid. En kaffepaus på 15 min också. Men aldrig mindre än 7,5 h effektiv tid. Vad jobbar alla här med ?
Citera
2017-01-14, 16:25
Medlem
Arbetar med systemutveckling och programmering.

Under en åtta timmars arbetsdag är nog fem eller sex timmar effektivt arbete. Till skillnad mot för bara 10 eller 15 år sedan så tror jag att produktiviteten har ökat markant. Då kunde man sitta och vänta länge på kompileringar och långsamma testsviter. Då var det lätt att man "svävade iväg".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in