Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Jag kan lova dig att det inte är så enkelt. Polisen är väldigt PK-styrd. Vi vet alla vem som är rikspolischef, så att det skulle bero på rasism inom polisen tror jag inte.
Nej det handlar nog mer om att det är svårt att rekrytera folk inom de här grupperna. De är inte intresserade av att hjälpa polisen och i Sverige får man inte använda okonventionella metoder. Alltså man vill inte anställa hemliga informatörer och infiltratörer.
De som verkligen har insyn är oftast själva indoktrinerade i ett visst tänkande. De ser polisen som fiender som inte skall lägga näsan i blöt. Om man lyckas rekrytera någon så kan man inte lita på att de verkligen gör ett bra jobb.
Risken finns till och med att de spelar dubbelspel. De jobbar åt polisen men informerar sina kompisar om vad polisen gör

.
Enkelt har jag aldrig påstått att det varit. Sant är att rikspolischefen kan sägas vara en "PK-man" men han verkar vara starkt ogillad av många poliser och jag tror inte att hans offentliga framtoning är en god representation av den interna jargongen inom exempelvis Malmöpolisen som tveklöst är råare och mer rasistisk.
Att Sveriges byråkratiska stelbenthet när det gäller rekrytering är ett problem ser jag som självklart. Det är förvisso naturligt att många ungdomar från socialt utsatta utanförskapsområden inte drömmer om att bli poliser av diverse anledningar (även om jag tror att det säkert finns en del ändå) men detta är ju någon som man aktivt måste arbeta på förändra, det finns så många uppenbara fördelar med att ha närpoliser och utredare som förstår kulturen och pratar språket (då tänker jag främst på arabiska).