Citat:
Ursprungligen postat av
Jahaudu
Jag håller med.
Segregationen i Malmö är inte ny. Jag såg den som tonåring på Rosengård, holma, kroksbäck, lindängen, nydala och tio år senare när jag bodde på Seved. Det var lätt att vara kriminell i Malmö redan då. Jag såg folk skita i allt, men jag såg också folk kämpa i hård motvind.
Malmös politiker måste först och främst erkänna problemet och sluta försköna verkligheten, det hjälper ingen. Vi som levde i dessa områden för 15 år sedan, visste att det skulle bli så här. Ingen lyssnade, för att fram tills idag har det inte funnits ett genuint intresse av att lägga sig i.
Så här är vi nu och polisen står bakbunden av byråkrati och lagar, medan politikerna fumlar omkring och undrar hur det egentligen kunde bli så här. Det är irriterande. Är det nog nu? Eller krävs det mer än en 15-åring som blir avrättad offentligt på en busshållplats en vanlig dag?
De flesta utomstående känner till Malmö väldigt ytligt och det pratas om kriminalitet som om det är det enda sociala problemet i Malmö. Hur som helst så förtjänar ingen ungdom att dö på det sättet som Ahmed.
Ett av problemen med Malmö är just att det är en så kompakt stad. I Stockholm och Göteborg ligger de invandrartäta områdena skilda från varandra och staden, men i Malmö är allt i en enda smet.
Det man skulle göra är att riva de värsta områdena och bygga dyra bostadsrätter, men detta motsätter sig våra makthavare naturligtvis bestämt. De har fortfarande inte gett upp sin dröm om det mångkulturella paradiset.
Men Malmö visar med all önskvärd tydlighet på kärnproblemet. De här människorna från andra kulturer, framför allt muslimer, blir aldrig svenskar. I stället så förvärras problemen ju längre tiden går och ju mer etablerade de blir. Dessutom fylls det hela tiden på med nya.
Man har satsat mycket på Malmö som skulle vara ett showroom för det mångkulturella samhället, men idag är det väl inte många som ser det som en framgångssaga, även om det fortfarande finns den del som gillar den internationella atmosfären på Möllevångstorget.