Citat:
Ursprungligen postat av
wyxlock
Hallådär.
Frångår ämnet lite men hoppas det inte gör allt för mycket skada, möjligt att det finns någon tråd där detta skulle passa bättre och isf får ni säga åt mig.
Pluggar nationalekonomi skulle vilja ha tips på böcker i matematik man kan köpa, jag är inte helt värdelös på matte, inte i ekonomers mått mätt i varje fall. Däremot har jag glömt en del av det jag lärde mig på gymnasiet och känner inte att jag har stenkoll på alla regler som finns etc.
Min fråga är om ni har koll på någon bra bok jag kan införskaffa mig för att fräscha upp, men också utveckla min matte, jag vill bli riktigt duktig och ha full koll på all den matte jag stöter på under mina studier!
/Wyxlock
Jag skulle vilja säga att om du vill ha koll på matten och ekonomin. Så rekommenderar jag 2 st böcker. Inte rana matteböcker. Men de är helt klart över vad du generellt behöver på nat ek i form av rena matematiska formuleringar tycker jag. Dessa är båda av R.W. Grubbström, Ekonomisk teori (ISBN: 9789197320016) och
Investering och finansiering - Metod och tillämpningar (ISBN:9789189300125 ).
Låna dem på bibl och kolla om du vill köpa dem. Generellt kan man säga att den matematiken som krävs på natek är inte så mkr mer än derivator,max/min lösningar, helst integraler. (gärna förståelse för flerdim, samt lite statistik) vill du kunna mycket är alltid lin alg och flervar, o komplexanalys bra att veta - detta ger ett bra fundament och kommer låta dig briljera med förståelse och matematiska kusnskaper utöver vad vanliga ekonomer kan/förstår.
Hoppas detta var till hjälp
mvh
Andejoha