2017-01-07, 12:48
Medlem
Löst dom själv så behövs ingen förklaring!
mvh
Senast redigerad av davidj19 2017-01-07 kl. 13:20.
Citera
2017-01-07, 16:00
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Ja, i det fallet skulle BNP vara noll.
Tack för svar

I min litteratur står det att den nutida monetära basen motsvaras av fordringar på centralbanken. Men det står ingenting om vad för typ av fordran det skulle vara under pappersmyntfot...? Under metallmyntfot förstår jag att fordran är på den specifika metallen.
Citera
2017-01-07, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Tack för svar

I min litteratur står det att den nutida monetära basen motsvaras av fordringar på centralbanken. Men det står ingenting om vad för typ av fordran det skulle vara under pappersmyntfot...? Under metallmyntfot förstår jag att fordran är på den specifika metallen.

Alla mynt och sedlar såklart.
Sedan även tillgodohavanden och utfärdade certifikat av CB, är det man brukar kalla monetär bas.

Hoppas detta var till hjälp.

mvh
andejoha
Citera
2017-01-07, 19:19
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Alla mynt och sedlar såklart.
Sedan även tillgodohavanden och utfärdade certifikat av CB, är det man brukar kalla monetär bas.

mvh
andejoha
Tack för svar men jag ser att jag har formulerat mig aningen fel. Jag förstår att den monetära basen är sedlar och mynt, fast förut under metallmyntfot så var sedlarna en fordran på centralbanken på det viset att jag kunde byta ut sedlarna mot guld. I dagens läge är det inte möjligt att byta sedlarna mot guld men det stod i litteraturen att sedlarna fortfarande var en fordran på centralbanken under pappersmyntfot. Med andra ord undrar jag egentligen: Kan jag byta mina sedlar mot något av centralbanken? Eller är centralbankens skuld i form av utgiven monetär bas egentligen ingenting? Hoppas att du förstår vad jag menar
Citera
2017-01-07, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ambivallens
Tack för svar men jag ser att jag har formulerat mig aningen fel. Jag förstår att den monetära basen är sedlar och mynt, fast förut under metallmyntfot så var sedlarna en fordran på centralbanken på det viset att jag kunde byta ut sedlarna mot guld. I dagens läge är det inte möjligt att byta sedlarna mot guld men det stod i litteraturen att sedlarna fortfarande var en fordran på centralbanken under pappersmyntfot. Med andra ord undrar jag egentligen: Kan jag byta mina sedlar mot något av centralbanken? Eller är centralbankens skuld i form av utgiven monetär bas egentligen ingenting? Hoppas att du förstår vad jag menar

Som regel nej. Fiatsystem tillåter ej detta. Pengarna har sitt värde därför att folk litar på att de går att använda för att köpa saker. Men att påstå att CB är helt utan rena fysiska resurser är inte heller helt rätt. Tex. Har nog CB i sverige både guld och en mängd utlänsk valuta. Så delvis är alla svenska kronor uppbackade av guld tex. Men ingen specifik mängd är angiven.

CB ger ut pengar - dessa är en fodran på CB för värdet av pengarna. Värdet ligger i korhet andast i förtroendet för insitutionen som ger ut pengarna. Och såklart i inflation. CB har 2% som mål. Dvs om de håller detta kommer det reella värdet av hållda tillgångar i sek att typ halveras på ca 35år -> detta är de öppna med att detta är deras uppgift.

Sen till hur man korrekt skall beräkna inflation, men detta är en annan fråga. Och man kan ju fundera över hur CB tycker inflationen är för låg då man ser hur tillgångar tex. hus ökar i värde och om denna inflation beräknas korrekt.

mvh
andejoha
Citera
2017-01-14, 10:05
Medlem
Hej! Skulle behöva hjälp med denna http://imgur.com/a/wg6n7
Mvh
Citera
2017-01-14, 13:58
Medlem
Snälla någon
Citera
2017-01-14, 15:05
Medlem
Fixade det själv så det var inget!
Citera
2017-01-15, 10:04
Medlem
Hej! Behöver hjälp med dessa två http://imgur.com/a/rfHaA
Mvh
Citera
2017-01-15, 13:04
Medlem
Tror jag löst den så det behövs ingen hjälp.
Mvh
Citera
2017-01-16, 08:56
Avslutad
Hallådär.

Frångår ämnet lite men hoppas det inte gör allt för mycket skada, möjligt att det finns någon tråd där detta skulle passa bättre och isf får ni säga åt mig.

Pluggar nationalekonomi skulle vilja ha tips på böcker i matematik man kan köpa, jag är inte helt värdelös på matte, inte i ekonomers mått mätt i varje fall. Däremot har jag glömt en del av det jag lärde mig på gymnasiet och känner inte att jag har stenkoll på alla regler som finns etc.
Min fråga är om ni har koll på någon bra bok jag kan införskaffa mig för att fräscha upp, men också utveckla min matte, jag vill bli riktigt duktig och ha full koll på all den matte jag stöter på under mina studier!

/Wyxlock
Citera
2017-01-16, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wyxlock
Hallådär.

Frångår ämnet lite men hoppas det inte gör allt för mycket skada, möjligt att det finns någon tråd där detta skulle passa bättre och isf får ni säga åt mig.

Pluggar nationalekonomi skulle vilja ha tips på böcker i matematik man kan köpa, jag är inte helt värdelös på matte, inte i ekonomers mått mätt i varje fall. Däremot har jag glömt en del av det jag lärde mig på gymnasiet och känner inte att jag har stenkoll på alla regler som finns etc.
Min fråga är om ni har koll på någon bra bok jag kan införskaffa mig för att fräscha upp, men också utveckla min matte, jag vill bli riktigt duktig och ha full koll på all den matte jag stöter på under mina studier!

/Wyxlock

Jag skulle vilja säga att om du vill ha koll på matten och ekonomin. Så rekommenderar jag 2 st böcker. Inte rana matteböcker. Men de är helt klart över vad du generellt behöver på nat ek i form av rena matematiska formuleringar tycker jag. Dessa är båda av R.W. Grubbström, Ekonomisk teori (ISBN: 9789197320016) och
Investering och finansiering - Metod och tillämpningar (ISBN:9789189300125 ).

Låna dem på bibl och kolla om du vill köpa dem. Generellt kan man säga att den matematiken som krävs på natek är inte så mkr mer än derivator,max/min lösningar, helst integraler. (gärna förståelse för flerdim, samt lite statistik) vill du kunna mycket är alltid lin alg och flervar, o komplexanalys bra att veta - detta ger ett bra fundament och kommer låta dig briljera med förståelse och matematiska kusnskaper utöver vad vanliga ekonomer kan/förstår.

Hoppas detta var till hjälp

mvh
Andejoha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in