Så har då återigen en av Flashbacks absolut okunnigaste dårfinkar kläckt ur sig ytterligare en massa dravel.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Äntligen har du fått ur dig det, det var väl inte så farligt.
Vad har jag "äntligen fått ur mig"? Jag har sagt detsamma hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Lufttrycket övervinner den magiska gravitationens dragkraft och jag antar du håller med att det är lufttryck som håller järntackan på plats och kranen står för rörelsen, uppåt, nedåt eller i sidled.
Det är lufttrycket som håller tackans höjd, är vi överens?
Det har förklarats för dig otaliga gånger:
Lufttrycket håller fast sugkopparna vid tackan så att det går att lyfta tackan genom att dra i sugkopparna. Och att lyfta något kan naturligtvis betraktas som att man "övervinner gravitationen" om man vill.
Men vi är inte överens om att "lufttrycket håller tackans höjd", helt enkelt för att ditt påstående är nonsens.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Du skriver med komisk oemotsägbar auktoritet att vattnet i haven hålls kvar på jordklotet av en kraft som vi kallar gravitation. Är det för att alla vet?
Jag visste redan att ni kallar kraften för gravitation men av nån anledning så hoppar du över den viktigaste frågan, så jag tror inte att du har en susning om vad det är för magisk kraft du pratar om.
Ja, trycket i oceanerna ökar med djupet likaså vattnets densitet tills densiteten och trycket är så hög att inget levande kan tränga djupare.
Vad i all världen är detta för trams? Vilken är "den viktigaste frågan" som du påstår att jag hoppar över? Trots att du inte alls förtjänar det har både jag och andra förklarat grundläggande fysikaliska samband för dig otaliga gånger.
Vattnets densitet är nära nog precis densamma, oberoende av djupet, dvs trycket. Enkel fysik som du borde ha lärt dig i grundskolan - har du överhuvudtaget gått genom den? Eller sov du på alla fysiklektioner?
Menar du - på fullt allvar att havsbotten är hoppressat havsvatten??
Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Lek med tanken att du befinner dig långt under havsytan där vattnets höga densitet sätter stopp för vidare nerfart
I vattnet ovanför dig faller trycket konstant och med det vattnets densitet. Vatten med lägre densitet har högre flytkraft, så vatten med lägre densitet kan inte trycka och skapa tryck, eller tyngd som du säger, det flyter ovanpå vatten med högre densitet och tryck.
Vid havsytan är trycket och vattnets densitet minskat till en nivå där vatten övergår till gaser, atmosfär men vatten kan fortfarande existera i både flytande form och som gas.
Tryckfallet fortsätter upp genom atmosfären och i samma takt minskar luftens densitet. Luft med lägre densitet flyter på luft med högre densitet och kan inte skapa tryck. Tryckfallet i atmosfären fortsätter tills vakuum möter vattnet ovanför och bildar en isdom över vår platta tillvaro.
https://www.youtube.com/watch?v=UG7nsZkVZc0
Att trycket skapas nere i havsdjupen är för mig ganska uppenbart och en logisk slutsats. Alla fall tills man introducerar och förvirrar med den magiska kraften gravitation som på nåt sätt drar i översta luftlagren och vänder allt upp och ner. Var nu snäll och förklara kraften som drar!
Som sagt var:
Menar du - på fullt allvar att havsbotten är hoppressat havsvatten??
Gravitationen vänder inte något "upp och ner". Gravitationen och dess egenskaper och vad den leder till bildar en helt sammanhållen teori . I motsats till din påhittade fysik som inte håller ihop alls.