2017-01-15, 16:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Jag behöver inte falsifierar nåt eftersom vi har inte en susning om avståndet till stjärnorna.
Jo vi vet avståndet till stjärnorna. Hävdar du något annat så är det självklart något som du ska bevisa.

Citat:
Hur skall jag kunna bevisa att vi inte kan mäta avståndet till stjärnorna när vi inte kan mäta avståndet till stjärnorna.
Fast vi kan mäta avståndet till stjärnorna. Hävdar du något annat bör du bevisa det.
Senast redigerad av madtop 2017-01-15 kl. 16:42.
Citera
2017-01-15, 16:45
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jag behöver inte falsifierar nåt eftersom vi har inte en susning om avståndet till stjärnorna. Vi vet inte ens vad stjärnor är för fenomen. Hur skall jag kunna bevisa att vi inte kan mäta avståndet till stjärnorna när vi inte kan mäta avståndet till stjärnorna. Du är antigen fullständigt intelligensbefriad eller mer sannolikt helt tappat kontakten med verkligheten? Hur mäter man avståndet till stjärnorna? Hur funkar det med parallax?

Du vet inte vad parallax är och du har mage att kalla andra intelligensbefriad? Har du någonsin varit utomhus eller sitter du bara och ugglar i mammas källare med youtube som enda sällskap? Om du nånsin åkt bil så hade du upplevt parallax.

Tänk dig att du ser en skog långt bort. Ännu längre bort ser du berg. Bergen ser inte ut att röra på sig medan du åker. Men du kan se hur träden åker förbi. det är parallax. Det fungerar precis likadant med stjärnorna som alla befinner sig på olika avstånd från jorden. Stjärnbilderna ser lite, lite annorlunda ut under olika tider på året då vinkeln mellan nära och avlägsna stjärnor ger ett annorlunda perspektiv. Detta kan observeras med teleskop. Och orkar man mäta vinkeln så kan man, med jordbanans radie som måttstock, räkna ut avståndet med trigonometri.

Och vi vet väldigt väl vad stjärnor är. Det är bara att analysera ljuset från de. Ljuset stämmer överens med ljuset från vår egen stjärna, solen. Jämförelser med solens ljus och studier av alla grundämnens ljus, spektroskopi, har sedan länge avslöjat stjärnornas natur.
Citera
2017-01-15, 18:57
Medlem
Citat:
Jag behöver inte falsifierar nåt eftersom vi har inte en susning om avståndet till stjärnorna. Vi vet inte ens vad stjärnor är för fenomen. Hur skall jag kunna bevisa att vi inte kan mäta avståndet till stjärnorna när vi inte kan mäta avståndet till stjärnorna. Du är antigen fullständigt intelligensbefriad eller mer sannolikt helt tappat kontakten med verkligheten? Hur mäter man avståndet till stjärnorna? Hur funkar det med parallax?

Jo vi vet mycket väl vad stjärnor är för något. Det kan vi veta genom att studera deras (och solens)spektra. Detta visar att solen är en stjärna. Mätning med parallax är helt enkelt att mäta vinklar i en triangel. Låt oss formulera frågan så här. Vad har du för motbevis till de vetenskapliga metoder som presenterats och testats på olika sätt ?
Citera
2017-01-15, 19:09
Medlem
Så har då återigen en av Flashbacks absolut okunnigaste dårfinkar kläckt ur sig ytterligare en massa dravel.

Citat:
Äntligen har du fått ur dig det, det var väl inte så farligt.
Vad har jag "äntligen fått ur mig"? Jag har sagt detsamma hela tiden.

Citat:
Lufttrycket övervinner den magiska gravitationens dragkraft och jag antar du håller med att det är lufttryck som håller järntackan på plats och kranen står för rörelsen, uppåt, nedåt eller i sidled.
Det är lufttrycket som håller tackans höjd, är vi överens?

Det har förklarats för dig otaliga gånger: Lufttrycket håller fast sugkopparna vid tackan så att det går att lyfta tackan genom att dra i sugkopparna. Och att lyfta något kan naturligtvis betraktas som att man "övervinner gravitationen" om man vill.
Men vi är inte överens om att "lufttrycket håller tackans höjd", helt enkelt för att ditt påstående är nonsens.

Citat:
Du skriver med komisk oemotsägbar auktoritet att vattnet i haven hålls kvar på jordklotet av en kraft som vi kallar gravitation. Är det för att alla vet?
Jag visste redan att ni kallar kraften för gravitation men av nån anledning så hoppar du över den viktigaste frågan, så jag tror inte att du har en susning om vad det är för magisk kraft du pratar om.
Ja, trycket i oceanerna ökar med djupet likaså vattnets densitet tills densiteten och trycket är så hög att inget levande kan tränga djupare.

Vad i all världen är detta för trams? Vilken är "den viktigaste frågan" som du påstår att jag hoppar över? Trots att du inte alls förtjänar det har både jag och andra förklarat grundläggande fysikaliska samband för dig otaliga gånger.

Vattnets densitet är nära nog precis densamma, oberoende av djupet, dvs trycket. Enkel fysik som du borde ha lärt dig i grundskolan - har du överhuvudtaget gått genom den? Eller sov du på alla fysiklektioner?

Menar du - på fullt allvar att havsbotten är hoppressat havsvatten??

Citat:
Lek med tanken att du befinner dig långt under havsytan där vattnets höga densitet sätter stopp för vidare nerfart
I vattnet ovanför dig faller trycket konstant och med det vattnets densitet. Vatten med lägre densitet har högre flytkraft, så vatten med lägre densitet kan inte trycka och skapa tryck, eller tyngd som du säger, det flyter ovanpå vatten med högre densitet och tryck.
Vid havsytan är trycket och vattnets densitet minskat till en nivå där vatten övergår till gaser, atmosfär men vatten kan fortfarande existera i både flytande form och som gas.
Tryckfallet fortsätter upp genom atmosfären och i samma takt minskar luftens densitet. Luft med lägre densitet flyter på luft med högre densitet och kan inte skapa tryck. Tryckfallet i atmosfären fortsätter tills vakuum möter vattnet ovanför och bildar en isdom över vår platta tillvaro.
https://www.youtube.com/watch?v=UG7nsZkVZc0
Att trycket skapas nere i havsdjupen är för mig ganska uppenbart och en logisk slutsats. Alla fall tills man introducerar och förvirrar med den magiska kraften gravitation som på nåt sätt drar i översta luftlagren och vänder allt upp och ner. Var nu snäll och förklara kraften som drar!

Som sagt var: Menar du - på fullt allvar att havsbotten är hoppressat havsvatten??

Gravitationen vänder inte något "upp och ner". Gravitationen och dess egenskaper och vad den leder till bildar en helt sammanhållen teori . I motsats till din påhittade fysik som inte håller ihop alls.
Citera
2017-01-15, 20:26
Medlem
Japhys avatar
Är det bara jorden som är platt, eller är alla planeter platta? Är månen platt? Hur kommer det sig att alla dessa platta planeter vänder den runda sida mot oss?
Citera
2017-01-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Är det bara jorden som är platt, eller är alla planeter platta? Är månen platt? Hur kommer det sig att alla dessa platta planeter vänder den runda sida mot oss?
Som en disk eller projektion är tanken. Detta är vad som kan observeras med egna ögon.
Då det är en projektion finns det bara en sida.

Ville bara passa på att flika in med att hela "flat earth" är en psyop. Detta betyder inte för den sakens skull att jorden är rund, men väldigt många av "bevisen" är rena hollywoodproduktioner.
Startrails ser inte mer riktiga ut än NASAs bilder.

Som jag ser det nu har jag inte tillräckliga bevis för att ta en ställning till att jorden är helt platt och inte lätt konvex, då jag insett att mycket av bevisen är fake, just likt alla bevis kring globen.
Natten har dock en kall strålning, som inte beror på månen vilket inte stämmer överens med vetenskapen vi har idag. Kan rekommendera alla att prova detta själva med en termometer och en skugga, lätt gratis och det visar att "vetenskap" bara är en stor lögn.

Sedan på globen då solen står över madagaskar är det dagsljus i både sydamerika och australien som då ligger bakom kurvaturen. Jag ser inte hur detta kan fungera i modellen vi fått.
Citera
2017-01-16, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Och orkar man mäta vinkeln så kan man, med jordbanans radie som måttstock, räkna ut avståndet med trigonometri.
Detta kräver ju dock antagandet att jorden har en bana.
Citera
2017-01-16, 03:37
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alsaof
Detta kräver ju dock antagandet att jorden har en bana.

Inte ett antagande. Vetenskapligt bevisat faktum. Beviset finns i natthimlen där alla kan studera det och antingen bekräfta eller motbevisa. Här är det: de andra planeternas omloppsbanor.
Mars retrograd.
Här är anledningen till ovan.
Har du observationer som motbevisar detta?
Citera
2017-01-16, 04:04
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Sedan på globen då solen står över madagaskar är det dagsljus i både sydamerika och australien som då ligger bakom kurvaturen. Jag ser inte hur detta kan fungera i modellen vi fått.

Kan vara så enkelt att du inte förstår modellen. Så låt oss titta närmare:
Antagande: det kan inte vara solsken i både Sydamerika och Australien samtidigt som Madagaskar. Modellen: I Rio de Janeiro, Sydamerika går solen just nu upp 06:22 lokal tid. Låt oss för diskussionen avrunda uppåt till 07:00 så vi har "dagsljus". Madagaskar är 6 tidszoner före Rio så där är klockan redan 13:00. Dagsljus. Sedan kan vi gå vidare till Perth, Australien som är ytterligare 5 tidszoner före Madagaskar. Där är klockan alltså redan 18:00. Solen går ner 19:26 där. När klockan är 18:00 i Perth så har man alltså 1 timme och 26 minuter med dagsljus kvar. Detta enligt modellen som du inte tror fungerar. Det är 11 tidszoner mellan Rio och Perth. Jorden har 24. Så varför skulle solen inte kunna lysa över en yta som inte ens motsvarar halva jordklotet?
Citera
2017-01-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Så varför skulle solen inte kunna lysa över en yta som inte ens motsvarar halva jordklotet?
Gör den inte det? Jag baserade detta på en kartglob.
Ser man på en vanlig karta verkar det även vara så att avståndet är större än halva jorden.

Som sagt. FE och globmodellen är båda rena circusen.
Om planeterna likt månen är effekter av de två solarna skulle retrograden kunna ske där.
Men hur gör jag för att observera retrograden själv? Det ska ju ta lite över en vecka som jag har förstått det så vad för metoder använder man.
Dessutom verkar bilden vara från NASA eller liknande, jag vet att den inte var uppladdad av dem där men den sidan(spiritscience) verkar inte ha tagit den.
Senast redigerad av alsaof 2017-01-16 kl. 07:06.
Citera
2017-01-16, 09:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ser man på en vanlig karta verkar det även vara så att avståndet är större än halva jorden.
Perth ligger vid 115E och Rio vid 43W.
115+43 = 158.
158 < 180.
Dvs avståndet är mindre än halva jorden.
Senast redigerad av madtop 2017-01-16 kl. 09:02.
Citera
2017-01-16, 10:29
Medlem
madtops avatar
Citat:

Med tanke på trådens ämne, den platta jorden, så vore det betydligt intressantare att få reda på hur långt det är mellan Perth och Rio på FE och om det är möjligt med dagsljus i Perth respektive Rio samtidigt.

Tittar du t.ex på den här animationen så är det INTE möjligt, det ser ut att vara kolsvart i både Rio och Perth när solen är mitt i mellan.
https://www.youtube.com/watch?v=kxOxCg5XDuk

Håller du måhända på att omedvetet falsifiera den platta jorden? Hur ser FE-teorin ut för det faktum att det är ljust i Rio & Perth samtidigt?
Senast redigerad av madtop 2017-01-16 kl. 10:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in