Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Man kan ju tänka sig att dessa personer lämnade platsen före polisen anlände. Det har hänt förr.
Fast detta visar också tydligt mentaliteten hos invånarna i Malmö. En svensk hade aldrig bara gått därifrån vid en liknande händelse utan hade förstått att vara kvar på platsen och lämna vittnesmål.
Men vi har att göra med människor som inte alls tänker som svenskar gör och det gör att polisen har ett hårt arbete framför sig att få fast gärningsmännen trots att många människor skulle kunna bidra med viktig information.
Polisen klagar öppet på att den här attityden gör polisarbetet omöjligt och det förstår jag eftersom det bara gynnar de kriminella. Det är ingen bra situation när folk inte har förstått hur viktigt det är att stanna kvar på platsen när man bevittnat något kriminellt. Här är det fråga om en avrättning av en ung pojke på 16 år. Orsaken vet vi inte, men själva händelsen är så uppenbart kriminell att jag fattar inte hur en endaste människa kunde få för sig att bara lämna platsen trots att man sett vad som hände.
Det är också skälet till att jag vid andra tillfällen framfört att kameraövervakning är en möjlig åtgärd. Alla platser som varit utsatta för något brott ska kameraövervakas i två år efteråt. På det sättet kommer man att kunna få tag i fler gärningsmän när nya brott sker.