2017-01-15, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Du hade inte ens hört talas om rönen kring narcissism och avfärdar det sedan som en teori. Du citerar sedan en text som använder sig av begrepp som "sexual entitlement" hos våldtäktsmän (narcissism) och låtsas som att narcissism har inget med saken att göra. En liten nyhet för dig: Källan du länkar till stärker min tes, inte din. Detta då den undersöker attityder hos våldtäktsmän och inte män i allmänhet. Du måste vara helt slut i huvudet.

Nej jag avfärdar det inte...jag tycker dock det är en teori av massa andra och att det typ skulle ligga narcisstisk personlighet bakom hela världens våldtäkter känns....tja....vad tycker du själv?
Troligt vi har en gigantisk överrepresentation av narcissism hos just män? Möjligt men återigen varför i sånt fall?

Och nej att som individ går runt med åsikten att man är "entitled" till något...dvs har rätt kräva något av andra är inte helt samma sak som narcissism. Viss likhet förvisso, men kanske ändå finns ett värde att skilja på individuell narcissism, som kan yttra sig på flera sätt anant än att man kastar sig över andra sexuellt och kollektiv "social" dito som handlar om att man som kön har rättigheter över andra?

Sen din nöt..min bygger djupintervjuver med över 10 000 män där man kommer fram att det som särskiljer just våldtäktsmännen från övriga är överreprs. av dessa saker.
All forskning i detta bygger ju på att föröska komma åt vad som gör att män våldtar och då är ju jämförandet mellan de som gör och de som inte gör...tämligen grundläggande.
right?
Citera
2017-01-15, 18:56
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Att svenska män stoltserar sig över hur mycket fitta dom får är ett faktum, så på så sätt har du helt rätt. Men denna manlighetsnorm sträcker sig inte till att fritt fram kunna ofreda tjejer. Det är här samhället och feminismen krockar. Feminismen vägrar acceptera att vissa kulturer kommit längre än andra eftersom det förstör deras bild av "allas lika värde".

Kanske är det en generationsfråga men som svensk man i 50-års åldern känner jag faktiskt inte igen detta faktum. Jag skulle snarare vilja säga att typiskt svenskt är att hålla den typen av information för sig själv.
Citera
2017-01-15, 18:59
Medlem
Citat:
Kanske är det en generationsfråga men som svensk man i 50-års åldern känner jag faktiskt inte igen detta faktum. Jag skulle snarare vilja säga att typiskt svenskt är att hålla den typen av information för sig själv.
Jag är inte svensk själv men har umgåtts mycket med svenskar och generellt så är det väl status att ha legat med många tjejer. Det som skiljer svenskar och invandrare är att svenskar inte är begränsade av skam. Dvs svenska Patrik skulle inte dissa Lisa för att hon legat med flera killar innan medan invandraren skulle göra det(om syftet var förhållande).
Citera
2017-01-15, 19:01
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktim
Att svenska män stoltserar sig över hur mycket fitta dom får är ett faktum, så på så sätt har du helt rätt. Men denna manlighetsnorm sträcker sig inte till att fritt fram kunna ofreda tjejer. Det är här samhället och feminismen krockar. Feminismen vägrar acceptera att vissa kulturer kommit längre än andra eftersom det förstör deras bild av "allas lika värde".

Det existerar, men överlag känner jag att svenskar helst inte pratar om sex med sina vänner efter högstadiet .

Den som haft vänner i sydliga länder (latinamerika, osv) vet att det finns inget annat som män där talar om än sexhistorier medan man dricker öl. I Sverige däremot talar man oftast om allt förutom sex i fyllan.

Men jag kan inte se det sexuellt levande sättet att se på saker i Latinamerika som orsak till våldtäkter, och det var en no-no att tafsa på tjejer i Argentina (tjejer där gör en stor scen och killar kommer alltid till undsättning för att hjälpa dem).
Citera
2017-01-15, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Fast den stora merparten av alla män våldtar inte. Alltså kan det inte vara en manlighetsnorm. Det är norm bland män att inte våldta.

jag orkar snart inte med dig...

Normer ser inte ut:

Det är OK att bre smör på mackan men absolut inte magarin.
Det är OK att köra 135 km/h men absolut inte 140.
+ en lista på 300 967 957 ordningsregler...som alla ska sitta och plugga in tills man är 18

DÅ har man liksom inte helt fattat hur normer ser ut, eller komplexiteten i hur de verkar.

När man pratar om sexuella normer för män/ kvinnor så pratar man om en rad saker jag har redan raddat upp dem flera ggr. man pratar inte om: Att tvinga sig sexuellt på andra är ok. Om du gör det mer än 100 gr på en månad så får du manlighetmedalj av kungen...ok?
Citera
2017-01-15, 19:08
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej jag avfärdar det inte...jag tycker dock det är en teori av massa andra och att det typ skulle ligga narcisstisk personlighet bakom hela världens våldtäkter känns....tja....vad tycker du själv?
Troligt vi har en gigantisk överrepresentation av narcissism hos just män? Möjligt men återigen varför i sånt fall?

Och nej att som individ går runt med åsikten att man är "entitled" till något...dvs har rätt kräva något av andra är inte helt samma sak som narcissism. Viss likhet förvisso, men kanske ändå finns ett värde att skilja på individuell narcissism, som kan yttra sig på flera sätt anant än att man kastar sig över andra sexuellt och kollektiv "social" dito som handlar om att man som kön har rättigheter över andra?

Sen din nöt..min bygger djupintervjuver med över 10 000 män där man kommer fram att det som särskiljer just våldtäktsmännen från övriga är överreprs. av dessa saker.
All forskning i detta bygger ju på att föröska komma åt vad som gör att män våldtar och då är ju jämförandet mellan de som gör och de som inte gör...tämligen grundläggande.
right?

Texten du hänvisar till bygger på undersökningar av "våldtäktsmän" och inte män.

Notera att jag inte har sagt att nariccism är den enda förklaringen. Jag har även tagit upp ålder och värderingar. Din undersökning säger ingenting om våldtäktskultur i Sverige då den bygger på undersökningar från sex länder som ligger långt från Sverige kulturellt. Då det gäller det fetmarkerade att göra skillnad på de som gör och de som inte gör: DET ÄR VAD JAG HAR SAGT HELA EFTERMIDDAGEN!

Idiot.
Citera
2017-01-15, 19:09
Medlem
Citat:
jag orkar snart inte med dig...

Normer ser inte ut:

Det är OK att bre smör på mackan men absolut inte magarin.
Det är OK att köra 135 km/h men absolut inte 140.
+ en lista på 300 967 957 ordningsregler...som alla ska sitta och plugga in tills man är 18

DÅ har man liksom inte helt fattat hur normer ser ut, eller komplexiteten i hur de verkar.

När man pratar om sexuella normer för män/ kvinnor så pratar man om en rad saker jag har redan raddat upp dem flera ggr. man pratar inte om: Att tvinga sig sexuellt på andra är ok. Om du gör det mer än 100 gr på en månad så får du manlighetmedalj av kungen...ok?

Norm är något som delas av en majoritet. Det är norm att fira jul i Sverige. Det är inte norm att fira persiskt nyår i Sverige. Hade majoriteten av alla i Sverige firat persiskt nyår så hade det varit norm.

Det är inte norm att våldta eftersom endast en minoritet våldtar.
Citera
2017-01-15, 19:22
Medlem
Citat:
Texten du hänvisar till bygger på undersökningar av "våldtäktsmän" och inte män.

Notera att jag inte har sagt att nariccism är den enda förklaringen. Jag har även tagit upp ålder och värderingar. Din undersökning säger ingenting om våldtäktskultur i Sverige då den bygger på undersökningar från sex länder som ligger långt från Sverige kulturellt. Då det gäller det fetmarkerade att göra skillnad på de som gör och de som inte gör: DET ÄR VAD JAG HAR SAGT HELA EFTERMIDDAGEN!

Idiot.
Methods

In this cross-sectional study, undertaken in January 2011–December 2012, for each site we chose a multistage representative sample of households and interviewed one man aged 18–49 years from each. Men self-completed questions about rape perpetration.
(...)

Findings

We interviewed 10 178 men in our study (815–1812 per site). The prevalence of non-partner single perpetrator rape varied between 2·5% (28/1131; rural Bangladesh) etc....

Alltså nej man intervjuvade massor av män där de flesta inte säger sig ha tvignat någon till sex.

Idioten här är alltså helt klart du
Citera
2017-01-15, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Norm är något som delas av en majoritet. Det är norm att fira jul i Sverige. Det är inte norm att fira persiskt nyår i Sverige. Hade majoriteten av alla i Sverige firat persiskt nyår så hade det varit norm.

Det är inte norm att våldta eftersom endast en minoritet våldtar.

men de tär norm att män är den aktive parten som ska övertyga kvinnan till sex.
De är norm att man antar att män vill mer än kvinnor.
Det är en norm att män som haft mycket sex ses upp till.
De tär en norm att man tycker att kvinnor ska hålla på sig lite, inte vara för "lätta", och förväntas säga nej hellre än ja.
Det är norm att man tycker att mannen ska ha rollen av att dominera.
Det är norm att man gärna har åsikten att kvinnor bör skydda sig mot män, inte utsätta sig etc.
Det är ofta norm att man anser att män inte klarar kontrollera sig och ska vra intresserad av sex 24/7.
Det är en norm att man som man bör få/ skaffa sex. Kan man det inte så är man en s.k. "loser" eller mes.

etcetc.

Alla dessa saker sammantaget kan leda till våldtäkter.
När man pratar om manlighetsnormer så menar man itne att det är "en norm att våldta" men syftar på ovan. Och obegripligt att man kan anstänga sig så hårt som du gör så man kommer upp med så mycket blåsta tradigheter.

Tycker du också att vi har en norm av att vara med om trafikolyckor? eller är normen mer att det är lite coolt köra fort?
Citera
2017-01-15, 19:46
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Methods

In this cross-sectional study, undertaken in January 2011–December 2012, for each site we chose a multistage representative sample of households and interviewed one man aged 18–49 years from each. Men self-completed questions about rape perpetration.
(...)

Findings

We interviewed 10 178 men in our study (815–1812 per site). The prevalence of non-partner single perpetrator rape varied between 2·5% (28/1131; rural Bangladesh) etc....

Alltså nej man intervjuvade massor av män där de flesta inte säger sig ha tvignat någon till sex.

Idioten här är alltså helt klart du

Att man intervjuat massor av män som inte tvingat till sig sex stärker min tes och försvagar din om mannen som den gemensamma nämnaren.

Du citerade detta stycke vilket var det jag svarade på, jag har inte läst hela studien:

"The UN researchers found that this attitude is pervasive among the rapists they surveyed. Among the men who acknowledged they had sexually assaulted someone else, more than 70 percent of them said they did it because of “sexual entitlement.” Forty percent said they were angry or wanted to punish the woman. About half of the men said they did not feel guilty".

Det är alltså de respondenterna som är våldtäktsmän som de hänvisar till. Alltså 2-5% i den totala intervjuade populationen i Bangladesh? Av de 2-5% av den totala populationen som är med i studien och är våldtäktsmän så hänvisade 70% av dessa till sexual entitlement (vilket ofta har sin grund i narcissism).

Ska vi sammanfatta. I Bangladesh så är 2-5% av den manliga befolkningen våldtäktsmän och av dessa så har ca 70% empatistörningar.

Merapis fullt logiska slutsats. Alla män har dessa empatistörningar och att de är män är den gemensamma nämnaren inte empatistörningen, ålder eller värderingar. Att de flesta inte har våldtagit någon spelar ingen roll, är man en man är man en del av problemet. Oavsett om man har empatistörningar eller inte.
Senast redigerad av Blundetto 2017-01-15 kl. 20:24.
Citera
2017-01-15, 20:00
Medlem
Citat:
men de tär norm att män är den aktive parten som ska övertyga kvinnan till sex.
De är norm att man antar att män vill mer än kvinnor.
Det är en norm att män som haft mycket sex ses upp till.
De tär en norm att man tycker att kvinnor ska hålla på sig lite, inte vara för "lätta", och förväntas säga nej hellre än ja.
Det är norm att man tycker att mannen ska ha rollen av att dominera.
Det är norm att man gärna har åsikten att kvinnor bör skydda sig mot män, inte utsätta sig etc.
Det är ofta norm att man anser att män inte klarar kontrollera sig och ska vra intresserad av sex 24/7.
Det är en norm att man som man bör få/ skaffa sex. Kan man det inte så är man en s.k. "loser" eller mes.

etcetc.

Alla dessa saker sammantaget kan leda till våldtäkter.
När man pratar om manlighetsnormer så menar man itne att det är "en norm att våldta" men syftar på ovan. Och obegripligt att man kan anstänga sig så hårt som du gör så man kommer upp med så mycket blåsta tradigheter.

Tycker du också att vi har en norm av att vara med om trafikolyckor? eller är normen mer att det är lite coolt köra fort?

Det du listar är mestadels normer som upprätthålls av kvinnor. De vill ha en man som är alfa och dominant och tar för sig. Som alltid är sexuellt villig. Jag har själv upplevt tjejer som begår sexuella handlingar på mig utan att först söka samtycke, för de antar att jag bör bli glad eftersom jag är man och därför villig.
Citera
2017-01-15, 20:14
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Om vi ser den äldre benämningen "psykopati", så ligger frekvensen runt 1,5% hos män, 0,5% hos kvinnor, något olika i olika länder/kulturer.

Bland (självvalda) migranter är siffran mycket högre. Skälet till att fler män än kvinnor kan betecknas som psykopater är, att en manlig psykopat får fler barn i genomsnitt än en kvinnlig, som har svårare att dra när befruktning väl skett. Find them, fool them, f*** them, forget them funkar bättre för män än för kvinnor.

Citat:

Som sagt ovan har evolutionen satt en jämvikt på ungefär tre manliga psykopater/narcissistisk personlighetsstörda för varje kvinnlig.

Självklart är olika kulturer mera tillåtande/accepterande till att "ta för sig", till exempel är "skuld"kulturer där moralen sitter inuti huvudet mycket bättre på att hålla psykopater/narcissister på mattan än "skam"kulturer där man skäms för att man gjort bort sig, men inte om man kan komma undan med det.

Sverige har traditionellt varit en typisk "skuld"kultur. I princip hela den muslimska världen är en "skam"kultur. Så det finns en kulturell faktor på hur psykopater/narcissister hålls på mattan.

Citat:
right?

En bra anledning att psykologiskt screena alla migranter. Åtminstone kolla att de har rena papper och goda vitsord hemifrån. Framförallt rörliga män som kommer ensamma (=dålig anknytning till andra?) från "skam"-kulturer.

Det finns tror jag ett samband mellan att "ta för sig" på grund "entitlement" av kvinnor och av allt annat här i livet, så får man bort de ena får man bort rätt mycket av de andra också.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-01-15 kl. 20:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in