Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-10, 18:22
  #1945
Medlem
Endast 54 herrar som startar i Holmenkollen imorgon. Utan de 15 norrmännen hade det inte ens varit ett anständigt antal.
2017-03-10, 18:32
  #1946
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Endast 54 herrar som startar i Holmenkollen imorgon. Utan de 15 norrmännen hade det inte ens varit ett anständigt antal.

http://www.fis-ski.com/cross-country...aces/calendar/

Startlistan är ju ingen pulshöjare direkt.
2017-03-10, 18:45
  #1947
Medlem
Harrfenas avatar
Jag minns en tid då en 5-mil slog allt annat med hästlängder.
Så är det inte längre, långt ifrån.
Jag har inte lagt starttiden på minnet, bryr mig för lite.
Det finns så mycket annat som inte är så jäkla förstört och
som lockar mer. Tyvärr så har längdåkningen bitit sig själv i handen.
För, av någon anledning så känns det mindre intressant.
Masstart, doping och astma som man inte tar tag i, det är att
pissa på publiken, detta är enligt mig själv, och hur jag känner.
__________________
Senast redigerad av Harrfena 2017-03-10 kl. 18:49.
2017-03-10, 19:04
  #1948
Medlem
Alkibiadess avatar
Det är kanske inte är så smart att köra en tre- och femmil en vecka efter att VM avslutas (med just dessa lopp).
2017-03-10, 19:25
  #1949
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Vatta facking fack. Har norrmännen redan fått ihop en startlista.
Vete fan hur jag ska stå ut med både femmil och mellan imorgon.
Är lite pepp på tremilen med kalla och Haag men imorgon bryr jag mig mindre än för OS
2017-03-10, 19:36
  #1950
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är kanske inte är så smart att köra en tre- och femmil en vecka efter att VM avslutas (med just dessa lopp).
Nej, verkligen dålig schemaläggning. Vanligtvis brukar helgen/tävlingarna efter mästerskapet avgöras i Lahtis och därefter Norgeveckan med Drammen och Kollen. Av självklar anledning gör man inte på det sättet i år, men nog borde man kunnat hitta en annan ort att spränga in mellan VM och Norgeveckan, alternativt ha en tävlingsfri vecka.

I dokumenten med den långsiktiga VC-planeringen ser ordningen ut att vara återställd från och med nästa år, dvs Lahtis direkt efter mästerskap och samtidigt två veckor mellan femmilarna/tremilarna. Förmodligen bara en Lahtisspecial i vinter.
2017-03-10, 20:12
  #1951
Medlem
Hade varit roligt att få se några andra distanser i Kollen också. Inte minst en intervall.

Ifjol var det 8 norrmän bland dom 15 bästa. Risk att det förbättras i år.
2017-03-11, 07:21
  #1952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det är kanske inte är så smart att köra en tre- och femmil en vecka efter att VM avslutas (med just dessa lopp).

Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nej, verkligen dålig schemaläggning. Vanligtvis brukar helgen/tävlingarna efter mästerskapet avgöras i Lahtis och därefter Norgeveckan med Drammen och Kollen. Av självklar anledning gör man inte på det sättet i år, men nog borde man kunnat hitta en annan ort att spränga in mellan VM och Norgeveckan, alternativt ha en tävlingsfri vecka.

I dokumenten med den långsiktiga VC-planeringen ser ordningen ut att vara återställd från och med nästa år, dvs Lahtis direkt efter mästerskap och samtidigt två veckor mellan femmilarna/tremilarna. Förmodligen bara en Lahtisspecial i vinter.
Fast det är inte så att Cologna med landslagskompisar och Manificat med landslagskompisar ligger på soffan och återhämtar sig efter ett tufft VM. Nej, de kör Engadin Skimarathon 42 km F i stället. Verkligen underlig prioritering.

Men såklart, en tävlingsfri VC vecka efter VM vore det bästa.
2017-03-11, 07:44
  #1953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Fast det är inte så att Cologna med landslagskompisar och Manificat med landslagskompisar ligger på soffan och återhämtar sig efter ett tufft VM. Nej, de kör Engadin Skimarathon 42 km F i stället. Verkligen underlig prioritering.

Men såklart, en tävlingsfri VC vecka efter VM vore det bästa.
Colognas VC-säsong är väl iofs över när han inte kan åka klassiskt, men fransmännens prioritering är minst sagt märklig.
2017-03-11, 19:29
  #1954
Medlem
Deadbodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Nej, verkligen dålig schemaläggning. Vanligtvis brukar helgen/tävlingarna efter mästerskapet avgöras i Lahtis och därefter Norgeveckan med Drammen och Kollen. Av självklar anledning gör man inte på det sättet i år, men nog borde man kunnat hitta en annan ort att spränga in mellan VM och Norgeveckan, alternativt ha en tävlingsfri vecka.

I dokumenten med den långsiktiga VC-planeringen ser ordningen ut att vara återställd från och med nästa år, dvs Lahtis direkt efter mästerskap och samtidigt två veckor mellan femmilarna/tremilarna. Förmodligen bara en Lahtisspecial i vinter.

Jag tyckte det syntes på sprinten i drammen att vissa åkare tydligt led av vm baksmällan och jag håller med i det du säger, lite knepig schemaläggning. Två stycken helger i rad med 5 mils lopp känns konstigt.

Jag tycker man borde göra som efter TDS och köra en tävlingsfri vecka följd av en ren sprinthelg, helgen i Planica är ju en bra lösning för åkare och publik, eller?
2017-03-12, 15:39
  #1955
Medlem
R.O.S.Hs avatar
Gissar Kanada
dyvik kalla Nilsson falk Ida Haag och sundling.
Halfvarsson hellner Burman Svensson Jönsson och peterson.
Reserv ebba sömskar Richardsson och Johansson
2017-03-12, 17:15
  #1956
Medlem
Stefan4s avatar
I totalen har nu Stina 143 poäng upp till Östberg på tredjeplatsen med Kanadatouren kvar att åka. Varje etappseger i touren är värd hälften så många poäng som för en vanlig världscuptävling - dessutom är poängfördelningen relativt sett jämnare. Man inleder med en klassisk sprint och om vi i ett fantasyscenario antar att resultatet blir detsamma som i Drammen senast, så får Stina 50 poäng och 30 bonussekunder för segern, medan Östbergs 8:e plats ger 30 poäng, samt 15 bonussekunder. +20p och 15 bonussekunder till Stina där alltså, jämfört med Östberg, då kvaltiderna var likvärdiga i Drammen.

Dag 2 bjuder på en klassisk masstart över 10 km. Ettan, tvåan och trean i mål får 15, 10, resp. 5 bonussekunder att dra av på totaltiden. Dessutom delas bonussekunder ut till de tio första vid en passering under loppet, där fördelningen är: 15, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. Östberg slutade 8 på VM på 10 km klassiskt och var där 8.7 s före Stina, men i en masstart ska Stina kunna vara före Östberg i mål då formen talar till Stinas fördel. Om vi antar att Stina och Östberg är 5, resp. 6 både vid bonuspasseringen och i mål - med Stina 2 s före -, innebär det att Stina får 37 poäng och 7 bonussekunder, medan Östberg får 34 poäng och 6 bounssekunder. Totalt har då Stina +23 poäng och 18 bonussekunder mot Östberg inför den avslutande etappen.

Touren avslutas med en jaktstart över 10 km fri stil. Här hänger mycket på vilket utgångsläge åkarna har från start. Skulle Stina t.ex gå ut tillsammans med Kalla, Weng, eller Pärmäkoski och bita sig fast i ryggen kan hon stå på pallen. Om vi antar att Björgen seglar ifrån övriga och Stina spurtar in som tvåa med fjärde sträcktid, medan Östberg får göra jobbet själv en bit bakom täten och slutar sexa med sjätte sträcktid, betyder det att Stina totalt under touren får 50+37+40+160=287 poäng, medan Östberg får 30+34+34+80=178 poäng. För ställningen i totalcupen innebär detta att Östberg försvarar sin tredjeplats med 34 poängs marginal.

Slutsatsen är väl att Östberg måste underprestera i något lopp, medan Stina nog inte får vara sämre än tvåa i touren, för att Stina ska ha en realistisk chans att passera Östberg i totalen, men skulle Östberg ryka redan i kvarten i den inledande sprinten kanske hon börjar känna flåset i nacken.

http://www.fis-ski.com/mm/Document/d...ll_English.pdf
__________________
Senast redigerad av Stefan4 2017-03-12 kl. 17:29.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback