2016-04-05, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomcat13
här kanske finns lite tips?

http://trafikjuristen.se/korkortingripande/mallar/mallar1.htm
Tack för snabbt svar, men problematiken är att yttringsmallarna är utformade för personer som måste ha bil i arbetet och följaktligen även bifoga ett intyg från personens chef. Dessvärre jobbar jag inte och har troligen inget valitt argument för att förkorta spärrtiden och därför vände jag mig till alla innovativa Flashbackare för att möjligtvis hustla transportstyrelsen lite
Citera
2016-04-05, 12:14
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiationchild91
Tack för snabbt svar, men problematiken är att yttringsmallarna är utformade för personer som måste ha bil i arbetet och följaktligen även bifoga ett intyg från personens chef. Dessvärre jobbar jag inte och har troligen inget valitt argument för att förkorta spärrtiden och därför vände jag mig till alla innovativa Flashbackare för att möjligtvis hustla transportstyrelsen lite
Jag tror det är kört, det mer eller mindre krävs ett bra intyg från din arbetsgivare för att spärrtiden ska sänkas.. Räkna med några månaders spärrtid.

Som tips för framtiden, om du vill köra fortare än lagligt hastighet se till att det ligger max 1km/h under gränsen för att kortet ryker, i ditt fall ovan 149km/h på 120 väg om jag inte minns fel.
Senast redigerad av NirvanA 2016-04-05 kl. 12:16.
Citera
2016-04-16, 16:26
Bannlyst
Hur fungerar det med prövotidens utgång? Min prövotid går ut 2017, får jag ett nytt körkort utfärdat då, utan markeringen för prövotid?
Citera
2016-04-16, 16:31
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Hur fungerar det med prövotidens utgång? Min prövotid går ut 2017, får jag ett nytt körkort utfärdat då, utan markeringen för prövotid?
Nej
Citera
2016-04-16, 16:38
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radiationchild91
PANIK!

Farbror blå klockade mig i 181 på 120-väg i helgen, detta är första gången som jag åker fast och har inget i registret. Har febrilt googlat runt för att se hur lång spärrtid jag kommer få och fem månader verkar vara praxis, men behöver verkligen bil under den perioden. Det verkar som det enda sättet att få spärrtiden sänkt är att skicka in ett arbetsintyg som stryker att man är i behov av bil för att kunna försörja sig.

Är student utomlands vilket jag förmodar i transportstyrelsens ögon innebär att jag inte är i behov av en bil men kommer behöva körkort för att kunna jobba i sommar så att jag kan överleva höstterminen, därav paniken!

Därför vänder jag mig till er i hopp om tips på vad jag ska skriva i mitt yttrande för att förkorta spärrtiden så mycket som möjligt!

Någon med erfarenhet från liknande situation eller möjligtvis anställd alt fd anställd på transportstyrelsen?

Mvh Fredrik

Det finns INGEN chans att de sänker din spärrtid då du inte behöver kortet. Vilka jobb du kan tänkas få och inte få skiter de i
Citera
2016-08-07, 18:40
Medlem
Kaejkos avatar
Tjena! Idag så åkte jag och polaren i min bil hemåt, jag som haft körkort i 4 månader satt brevid med mobilen för byte av musik, medan min polare körde min bil, han låg cirka över 105 på 80 väg och det blixtrade inte till eller aldrig vart med om hur mycket det blixtrar på dagen, jag torskar väl inte lappen om han kör?
Solskyddet var inte nere för någon av oss och jag har synfel därmed har glasögon & vilket han inte har.
Nojar mig över att snuten ska höra avi sig n och jag får smällen
Citera
2016-08-27, 11:56
Medlem
FreakinOALs avatar
Tjena, Övningskörde på en 70 väg, men är nästan säker på att jag låg runt 71 - 74 km/h. Såg ingen stark blixt heller. Polisen drar väl bort 3 kilmeter vid kamera och bilen hastigsmätare visar väl för mycket? Är en 01 Ford focus. Det hände en solig dag, och jag vet inte om man ska kunna se blixten endå. Tror ni det blir några böter?
Senast redigerad av FreakinOAL 2016-08-27 kl. 12:01.
Citera
2016-08-27, 12:22
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaejko
Tjena! Idag så åkte jag och polaren i min bil hemåt, jag som haft körkort i 4 månader satt brevid med mobilen för byte av musik, medan min polare körde min bil, han låg cirka över 105 på 80 väg och det blixtrade inte till eller aldrig vart med om hur mycket det blixtrar på dagen, jag torskar väl inte lappen om han kör?
Solskyddet var inte nere för någon av oss och jag har synfel därmed har glasögon & vilket han inte har.
Nojar mig över att snuten ska höra avi sig n och jag får smällen

Personen som kör är ansvarig. Kamerorna blurrar alltid ut passageraren på korten. Du kan vara lugn så länge du inte körde.
Citera
2016-08-27, 12:23
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreakinOAL
Tjena, Övningskörde på en 70 väg, men är nästan säker på att jag låg runt 71 - 74 km/h. Såg ingen stark blixt heller. Polisen drar väl bort 3 kilmeter vid kamera och bilen hastigsmätare visar väl för mycket? Är en 01 Ford focus. Det hände en solig dag, och jag vet inte om man ska kunna se blixten endå. Tror ni det blir några böter?

Du märker om du blir fotograferad, även på dagtid.
Kamerorna fotar oftast inte förrän du kör ~2-3km/för fort.
Det roliga i detta är att du övningskör, och finns således inte i körkortsregistret. Därför tror jag att du slipper böter hur som helst.
Citera
2016-08-27, 12:43
Medlem
FreakinOALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du märker om du blir fotograferad, även på dagtid.
Kamerorna fotar oftast inte förrän du kör ~2-3km/för fort.
Det roliga i detta är att du övningskör, och finns således inte i körkortsregistret. Därför tror jag att du slipper böter hur som helst.

Verkar lovande, farsan satt brevid och han har fått böter via kamera väldigt många gånger, och han sa ingeting. Och ska tillägga att det inte var meningen att köra så fort, det bara hände.
Citera
2016-10-14, 06:39
Medlem
Återkallat körkort efter 1 LoB

Hej
Har läst en del på trådarna utifrån funderingar om lösning på mitt problem.

Som är att ::
2015 i januari vart jag tagen för fylleri enligt LOB på stan och i samband med det hittades 2 parfymflaskor i en kasse jag hade med mig vilka var test flaskor som inte säljs, ingen hade sett mig stjäla dem men jag kunde inte heller redogöra att jag köpt dem eller fått dem av någon annan så jag dömdes för stöld i maj 2015.
Kort därefter i juli fick jag ett brev från transportstyrelsen om att mitt körkort kunde eller skulle prövas utifrån det inträffade och min lämplighet i trafiken.
Jag kontaktade då transportstyrelsen mot slutet av augusti för att få ett grepp om vad jag har att vänta mig och om mina möjligheter att påverka det hela jag hade vid den tidpunkten haft körkort i 17 år.
Dels för att jag tyckte tidsperspektivet och deras regler var konstig.
Mitt resonemang var att om min lämplighet som förare var ifrågasatt pga (LOB) så varför låta mig köra i ett år innan åtgärd eller återkallande blir aktuellt eller prövas.
Det var så de gjorde och reglerna var skrivna fick jag veta, även om hon höll med mig om att det ger ett långt utrymme att fortsätta köra om en person faktiskt är olämplig bakom ratten, innan det åtgärdas.
Då jag erbjudits arbete i en annan stad så frågade jag henne om jag kunde förekomma eller göra något för att påverka det hela i positiv riktning för att slippa oroa mig över det hela.
Svaret jag fick var att jag kunde kontakta en läkare med kunskap om beroende för utredning och utlåtande kring mig som person och förare.
Jag flyttade i september till en ny stad och började arbeta och runt januari kontaktade jag en läkare med kompetens om missbruk.
Läkaren gjorde en grundlig utredning av min sociala situation och pratade både med min förra och nuvarande arbetsgivare.
Läkarens utlåtande och intyg påvisade att ingen risk för missbruk förelåg och att jag anses vara lämpad att inneha körkort.
Jag skickade in det och ett personligt brev till transportstyrelsen och hörde inget mer från dem.
Jag har inte haft några fler LOB eller andra förseelser efter den i januari 2015.
Då jag inte hört något så har jag utgått från att det hela var över och att min lämplighet som förare inte längre var ifrågasatt.
Men i dag 12/10-2016 vart jag stoppad av en polisbil och fick blåsa(ok) och visa körkortet.
Efter det så upplyste de mig om att mitt körkort var indraget sedan den 21/6-2016 vilket kom som en chock för mig, dels för att jag trodde det var över men också för att jag använder bil i arbetet och kör människor i mitt arbete.
Polisen sa då att jag var delgiven och utifrån det medveten om att mitt körkort var återkallat.
Jag berättade allt jag skrivit här för dem och de uttryckte en äkta förvåning motiverad av att jag bara blivit ”lobbad” och lagförd vid ett enda tillfälle där straffet vart böter.

Jag har inte medvetet tagit del av eller skrivit på något kring återkallande av körkort, men enligt deras data hade jag delgivits detta ?!

Hur kan jag anses vara delgiven när jag inte har skrivit på eller fått den informationen ?

Jag följde personen på transportstyrelsens råd kring läkare och utlåtande vilka var positiva till min fördel, så vilken grund har de för att återkalla mitt körkort ?

Har panik eftersom mitt yrke kräver att jag kan köra bil.

Ska ringa transportstyrelsen i morgon, men känner mig kränkt och förbannad och orolig över vart det samtalet kommer att sluta.

Tacksam för råd och svar
Senast redigerad av SATTVA 2016-10-14 kl. 06:51. Anledning: Av betydelse föreventuella begränsningar av frågor
Citera
2017-01-14, 00:55
Medlem
Om man kör utan körkort (och aldrig haft det) som 19-åring och blir tagen, hur länge får man vänta innan man får ta körkortet? Kan leva med böter men skulle vara jobbigt att inte kunna ta körkort sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in