Citat:
Ursprungligen postat av
Retwa
När man sparrar tycker jag personligen att man inte ska ta i så motståndaren kan bli skadad och att man ska anpassa sig till den nivå motståndaren ligger på. Är aldrig något problem på tkd eller mt träningar men när jag boxas finns det såna som slår med full kraft på sparringen.
Att gå match är en helt annan sak då kör man 100 %.
Det absolut inte samma tekniker i alla kampsporter.
Jag tycker inte att tkd träningarna är trista och mesiga, tvärtom så är det ett kul sätt att hålla kroppen i gång. Har inte sagt att tkd är något som jag inte gillar. Det jag frågade var om teknikerna är skadliga. Men nu har det gått så länge sedan jag skapade tråden att hunnit bilda mig en uppfattning om det ändå. Som jag ser det är det mest en tafatt lek med fötterna. Menar inte något negativt med det!
Jag har inte koll på personerna du skriver om.
Du bekräftar precis det jag försökte förklara för dig - att det är träningsmetoden som avgör hur "hård" en viss kampsport upplevs.
Du skriver "tafatt lek med benen" och det avslöjar väldigt tydligt nivån på träningen i din klubb.
Det är representativt för den vanliga "allemansträningen" som plågar nästan hela den traditionella kampsportsvärlden.
Man har nivån på så medvetet låg/enkel/okrävande nivå så att alla, verkligen alla, kan delta - utan risk, utan större ansträngning osv
Det är inte tal om elitsatsning, utan en slags allemansträning.
Det ser - givetvis - väldigt annorlunda ut i en klubb som elitsatsar.
---
Men, som jag förklarade så ingår TKD tillsammans med alla de andra traditionella kampkonsterna i samma "skicklighetssystem".
Dvs där man får lära sig de tekniker och system och metoder som stilen stoltserar med i olika etapper.
Dvs de olika bältesnivåerna.
Och just TKD är en akrobatisk kampsport.
Dvs de tekniker som lärs ut kräver hög akrobatisk förmåga.
Det krävs hård och lång Träning, Övning innan en viss teknik blir bemästrad och riktigt effektiv.
Det är inget som du lär dig på 3 terminer, då du bara har gula bältet typ.
Jämför med Boxning, som bara ska bemästra Slaget.
I TKD måste du bemästra - lika bra som boxningens slag alltså - många fler tekniker.
Och det tar tid.
TKD brukar tex bli kritiseras för att teknikerna är allt för svåra - men det är ju från ett nybörjarperspektiv.
En person som har tränat hårt under längre tid kommer att bemästra även svåra och komplicerade tekniker.
Tex i ett avsnitt i TV-serien "Human Weapon" åker programledarna till Korea för att testa TKD.
En av programledaren är en professionell MMA-/grapplingfighter.
Han testar i programmet en TKD-teknik (nån hoppande, snurrande side-kick typ) i huvudhöjd mot en koreansk världsmästare.
Men han hoppar fel och vrickar foten istället för att träffa.
Då börjar han omedelbart att gnälla och säga: "
Se, det är Precis Därför man aldrig använder sig av TKD-tekniker" ...
Men - under den lilla sparringmatchen han deltog i, så jagade den koreanske mästaren honom fram och tillbaka över ringen med just alla de mest superkomplicerade och über-akrobatiska hopp och snurrtekniker - och han hade inga problem att landa.
Förstår du?
Den koreanska världsmästaren hade tränat på teknikerna och därmed också Bemästrat dem.
TKD-tekniker ÄR alltså lika effektiva som i princip alla andrta tekniker som man har Bemästrat.
Men TKD Kräver mer av utövaren, eftersom teknikerna är mer komplicerade.
Dessutom - i det TV-programmet så blev ovanstående MMA-fighters kollega knockad - av just en överkomplicerad hoppande, snurrande 350-graders spark ...
Den utfördes så snabbt, så effektivt att motståndaren inte ens såg vad som hände, hann inte pararea eller nåt.
Han fick bara en häl på sin haka, och föll som en fura, började snarka ... =)
Och ändå var han nästan Dubbelt så stor som den koreanske killen, och bara hälften så gammal.
Dvs den koreanske gubben var i medelåldern, hade t.o.m. glasögon.
Om du vill bemästra dina TKD-tekniker, då måste du Träna på dem.
Du måste träna hela tiden. PÅ samma sätt som tex Zlatan alltid tränade på sin fotboll under varje ledig stund under sin barn- och ungdom.
Men, om man inte gillar teknikträning, så bör man nog undvika TKD.
Det finns andra kampsporter för de som bara vill "slå och sparka".
Tex Savate ... Savate har väldigt hård träning. Det är Tävlingsträning, ända från början.
Dvs Savate är aldrig "allemansgympa".