2017-01-10, 00:30
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Personer som tränar och tävlar i TaeKwonDo blir knockade, hur kan du inte veta det om du tränat 3 terminer? Jag har sett knockouts på både träning och tävling. Jag tror inte att du någonsin har tränat Taekwondo.

https://www.youtube.com/watch?v=WPVuC6ugmAw

Och vad gäller smärta, tex de här sparkarna kan göra extremt ont att bli träffad av:

https://www.youtube.com/watch?v=Zs4uQ6DfKV8

https://www.youtube.com/watch?v=x_nyuuuJjh0

https://www.youtube.com/watch?v=RB-afURlP9w

Pratar du om wtf nu? Jag har tränat och jag har knockat motståndaren på en tävling. Finnas på film om du är intresserad. Men jag har sett många tävlingar och har inte sett någon knockout.

Har inte kollat dina länkar men ska göra det strax.
Citera
2017-01-10, 05:22
Medlem
Blissummers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retwa
Pratar du om wtf nu? Jag har tränat och jag har knockat motståndaren på en tävling. Finnas på film om du är intresserad. Men jag har sett många tävlingar och har inte sett någon knockout.

Har inte kollat dina länkar men ska göra det strax.
Jag pratar om wtf. Du sa detta i ditt tidigare inlägg:

"Kan konstatera att taekwondo inte alls är en kampsport på det sättet att man blir knockad, strypt och sällan ont alls."

Och nu säger du att du har knockat motståndaren på tävling, ser du att du motsäger dig själv? Det var längesedan jag tränade Taekwondo nu men jag kollade snabbt på några nyare tävlingar på nätet och konstaterar att det fortfarande gör ont och att knockouts sker, och nu har du själv bekräftat det så nu har jag gjort min poäng. Lycka till med träningen framöver.
Senast redigerad av Blissummer 2017-01-10 kl. 05:26.
Citera
2017-01-10, 05:48
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det verkar inte som att du riktigt förstår vad teknikskicklighet innebär, vad det har för betydelse inom kampkonst osv.
Dina referenspunkter är helt irrelevanta för denna frågeställning. Dvs du tycks bara förstå dig på en enda faktor - "bra på att slåss/förmåga att vinna slagsmål".
Men det har ju inte något att göra med Teknikfrågan.

Inte heller har jag skrivit något om det.
Jag skrev om Teknikfrågor, om teknisk skicklighet och de krav som då ställs.

Dessutom är du helt ute och reser om du ens försöker få in Boxning i samma klass som de akrobatiska kampformerna.
Vad har ens teknik med boxning att göra tycker du? Att räta ut sin arm på ett snabbt sätt ... det är den "teknik" som krävs för boxaren.
Imponerande? Tja, kanske för en 1-åring.

Alla kan "slå ett slag". Det kräver ingen träning för det.
De krav som ställs på boxaren är andra än de tekniska. Boxaren övar upp sina grundförutsättningar. Såsom styrka, snabbhet, kondition och en allmän tävlingsnivå.

Akrobatiska förmågor kräver annat.
Och just TKD är skapat som Tävlingssystem - dvs anpassat i enlighet med ett givet regelsystem. Ett regelsystem som fokuserar på bentekniker

Kung Fu däremot blev regelanpassat först mycket senare. De valde att skapa ett regelsystem som inkluderade både slag och sparkar (Sanda).

---

Tja, du är naturligtvis bara ett barn, och därför kan du kanske ursäktas.

Älskar när Budo-runkare skall visa sig på styva linan. Frågeställningen från TS var om man kunde betrakta Tae Kwon Do som en kampsport eftersom han fick intrycket av att tävlingsmomentet var gay och inte kändes effektivt.

Då börjar du genast yra om akrobatik, bentekniker, att Tae Kwon Do skulle vara ett tävlingssystem (!?) och favoriten att "alla kan slå ett slag". Det hela visar på att du är en tönt som valde Tae Kwon Do för att kunn plocka bälten utan att ens kunna göra tio armhävningar på rad.

Jag har nästan femton år i gamet med erfarenhet från både traditionell kampkonst och modern fighting med över hundra matcher i olika discipliner. Vad har du själv för bakgrund?
Citera
2017-01-10, 23:34
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Om man slår med bakre handen i motståndaren väst så hårt att han flyttar sig får man poäng. Lite svårt att förklara hur det ska se ut men slaget måste se ut på ett speciellt sätt. Man får inte poäng för en jabb eller boxningsslag.

Tack för svaret.
Citera
2017-01-11, 06:18
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Det är klart det tar lång tid att uppnå skicklighet. Tränar med såna som hållt på över 10 år och jag har inte en chans när jag sparrar med dem.

Har aldrig påstått att det skulle vara lätt att bli bra på taekwondo, det jag undrat är om man riskerar att få ont när man använder det.

Jag har tävlat på gripen kupp i Malmö och på en större kupp i Helsingborg. Jag har faktiskt knockad motståndaren i en match. Om det finns intresse för att se det så finns det på film. Men vad jag kunde se blev inte någon annan skadad på någon match.

Jag tränar ju även muay thai vilket jag hållt på över 3 år och gått två matcher i och sparkarna (och slagen ) är mycket mer destruktiva i mt än i taekwondo eftersom mt sparkarna är tänkta att gå genom motståndaren medan taekwondo sparkarna stannar när de nått motståndaren.

Men jag har haft lite nytta av att ha tränat taekwondo när jag sparrar i muay thai. Taekwondons sidekick (pushkick), spinningbackkick, snurrade rundspark är användbara även i mt. Bara man modiferar stancet lite.

Hur som helst tar det lång tid att bli bra i taekwondo och det är ett bra sätt att hålla kroppen i form.
Det du skriver om "lätt kontakt" för sparring och teknikträning är inte något unikt för TKD.
Det är däremot utmärkande för en Respekt, deltagarna emellan.
Dvs varför ska du slå och sparka en klubbkamrat sönder och samman - om du inte behöver det?
Full kontakt är något som huvudsakligen hör tävlingarna till.

Men givetvis finns det problem med det också.
Fast det har inget med just TKD att göra, utan det är något som de flesta asiatiska kampsporter plågas av.

Inte bara lätt kontakt, utan det allt för stora fokuset på Teknikutlärning.
Det praktiska har oftast ignorerats helt.
Vi västerlänningar har inte ansetts som "värdiga", och det är en anledning till varför de hyfsat rasistiska asiaterna har velat förvägra västerlänningar en riktigt effektiv inlärning.

Vi har bara fått tillåtelsen att stå på rad och slå/sparka i luften ... typ ;-)

Men frågan om "praktisk tillämpning" och effektiv "matchträning", det har i stort sett aldrig varit en del av dessa kampkonster, så som de blivit erbjudna de västerländska eleverna.

Och pga dessa problem har ju faktiskt flera västerländska sk Mästare valt att gå ur sina skolor, sina stilars regelverk och system, för att starta egna skolor istället.
Där har de inte sällan lagt till det som fattades - dvs infört riktig matchträning, fokuserat på praktisk tillämpning

Men det är ändå Samma gamla tekniker.
Det är faktiskt Samma tekniker i allt från TKD, till Kung Fu, till Muay Thai, till Kick-boxning, till Karate, till Savate osvosv.
En frontkick är en frontkick oavsett vem som lär ut den, oavsett vem som använder den.

Du tycker alltså att den TKD-träning du tagit del av varit allt för trist och mesig.
Och du hade säkert tyckt ungefär samma sak om du klivit in i nån Karate-skola i din stad.

Men, om du däremot hade stigit in till "Benny the Jet" och hans kampsportskola i USA, så hade du fått se något helt helt annat.
Och det trots att han faktiskt är en Karate-kille från början.
Men han lessnade på det så otroligt ineffektiva hos de traditionella skolorna och deras överdrivna fokus på att slå och sparka i luften.
Han förändrade allt till sin egen skola och hela träningsmetoden skulle gå ut på att skapa världsmästare i fullkontakt-fighting.

Jag skulle nog vilja påstå att det är så som de där så vansinnigt, och överdrivet, hyllade Gracie-bröderna, också gjorde. De gjorde också om sin gamla traditionella teknikfokuserade jujutsu till att bli matchfokuserad på alla sätt.

---

Det jag alltså försöker säga dig är att det inteär TKD som har "dåliga tekniker.
Utan de har, allmänt sett, dåliga träningsmetoder.

TKD, liksom de flesta andra kampsporter är som franschis-system. Där en ny skolas ägare får ett "färdigt system" av sin traditions ledare. Och de flesta har inte några andra ambitioner än att bara vara klubbägare, bara träna likasinnade.

Det är inte så många som har högre ambitioner än så, så därför har det oftast handlat om enskilda tränare och klubbägare som har "styrt upp" träningen. Eller brutit sig ur helt och hållet och startat helt eget system

Det är egentligen samma tekniker i alla kampkonster.
Men det som skiljer sig är Träningen, vilket fokus den har.
Ditt TKD hade alltså kunnat upplevas helt annorlunda av dig om du hade haft en annan tränare, om du tränat i en annan klubb.
Det är ju en viss grundskillnad mellan en klubb som vill vara "öppen för alla" och en klubb som vill "fostra vinnare" ... eller hur
Citera
2017-01-11, 11:46
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blissummer
Jag pratar om wtf. Du sa detta i ditt tidigare inlägg:

"Kan konstatera att taekwondo inte alls är en kampsport på det sättet att man blir knockad, strypt och sällan ont alls."

Och nu säger du att du har knockat motståndaren på tävling, ser du att du motsäger dig själv? Det var längesedan jag tränade Taekwondo nu men jag kollade snabbt på några nyare tävlingar på nätet och konstaterar att det fortfarande gör ont och att knockouts sker, och nu har du själv bekräftat det så nu har jag gjort min poäng. Lycka till med träningen framöver.

Kanske jag sa fel när jag sa knockat, det som hände var att motståndarens smalben gick av. Iaf kunde han inte stå upp mer.

Har bara kollat den första av dina länkar men det var riktigt coola knockar i den tack. I övrigt har jag inte sett mycket tkd matcher på film men har sett ganska många live men inte sett någon knock även om folk träffats i skallen.

Tack för ditt lycka till och det samma till dig. Igår tränade jag tkd första gången i år och det kändes riktigt kul.
Citera
2017-01-11, 12:11
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Det du skriver om "lätt kontakt" för sparring och teknikträning är inte något unikt för TKD.
Dvs varför ska du slå och sparka en klubbkamrat sönder och samman - om du inte behöver det?

Fast det har inget med just TKD att göra, utan det är något som de flesta asiatiska kampsporter plågas av.

Vi västerlänningar har inte ansetts som "värdiga", och det är en anledning till varför de hyfsat rasistiska asiaterna har velat förvägra västerlänningar en riktigt effektiv inlärning.

Men frågan om "praktisk tillämpning" och effektiv "matchträning", det har i stort sett aldrig varit en del av dessa kampkonster, så som de blivit erbjudna de västerländska eleverna.

Och pga dessa problem har ju faktiskt flera västerländska sk Mästare valt att gå ur sina skolor, sina stilars regelverk och system, för att starta egna skolor istället.
Där har de inte sällan lagt till det som fattades - dvs infört riktig matchträning, fokuserat på praktisk tillämpning

Det är faktiskt Samma tekniker i allt från TKD, till Kung Fu, till Muay Thai, till Kick-boxning, till Karate, till Savate osvosv.
En frontkick är en frontkick oavsett vem som lär ut den, oavsett vem som använder den.

Du tycker alltså att den TKD-träning du tagit del av varit allt för trist och mesig.
Och du hade säkert tyckt ungefär samma sak om du klivit in i nån Karate-skola i din stad.

Men, om du däremot hade stigit in till "Benny the Jet" och hans kampsportskola i USA, så hade du fått se något helt helt annat.
Men han lessnade på det så otroligt ineffektiva hos de traditionella skolorna och deras överdrivna fokus på att slå och sparka i luften.
Han förändrade allt till sin egen skola och hela träningsmetoden skulle gå ut på att skapa världsmästare i fullkontakt-fighting.

Jag skulle nog vilja påstå att det är så som de där så vansinnigt, och överdrivet, hyllade Gracie-bröderna, också gjorde. De gjorde också om sin gamla traditionella teknikfokuserade jujutsu till att bli matchfokuserad på alla sätt.

---

Det jag alltså försöker säga dig är att det inteär TKD som har "dåliga tekniker.

TKD, liksom de flesta andra kampsporter är som franschis-system. Där en ny skolas ägare får ett "färdigt system" av sin traditions ledare. Och de flesta har inte några andra ambitioner än att bara vara klubbägare, bara träna likasinnade.

Det är inte så många som har högre ambitioner än så, så därför har det oftast handlat om enskilda tränare och klubbägare som har "styrt upp" träningen. Eller brutit sig ur helt och hållet och startat helt eget system

Ditt TKD hade alltså kunnat upplevas helt annorlunda av dig om du hade haft en annan tränare, om du tränat i en annan klubb.
Det är ju en viss grundskillnad mellan en klubb som vill vara "öppen för alla" och en klubb som vill "fostra vinnare" ... eller hur

När man sparrar tycker jag personligen att man inte ska ta i så motståndaren kan bli skadad och att man ska anpassa sig till den nivå motståndaren ligger på. Är aldrig något problem på tkd eller mt träningar men när jag boxas finns det såna som slår med full kraft på sparringen.
Att gå match är en helt annan sak då kör man 100 %.

Det absolut inte samma tekniker i alla kampsporter.

Jag tycker inte att tkd träningarna är trista och mesiga, tvärtom så är det ett kul sätt att hålla kroppen i gång. Har inte sagt att tkd är något som jag inte gillar. Det jag frågade var om teknikerna är skadliga. Men nu har det gått så länge sedan jag skapade tråden att hunnit bilda mig en uppfattning om det ändå. Som jag ser det är det mest en tafatt lek med fötterna. Menar inte något negativt med det!

Jag har inte koll på personerna du skriver om.
Citera
2017-01-11, 12:21
Medlem
knullklassons avatar
Efter att ha tittat lite på taekwondo under senaste OS så är jag högst tveksam till att kalla det för kamp, än mindre för sport.
Citera
2017-01-11, 22:46
Medlem
Retwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Efter att ha tittat lite på taekwondo under senaste OS så är jag högst tveksam till att kalla det för kamp, än mindre för sport.

Varför skulle det inte vara en sport?
Citera
2017-01-13, 12:04
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
När man sparrar tycker jag personligen att man inte ska ta i så motståndaren kan bli skadad och att man ska anpassa sig till den nivå motståndaren ligger på. Är aldrig något problem på tkd eller mt träningar men när jag boxas finns det såna som slår med full kraft på sparringen.
Att gå match är en helt annan sak då kör man 100 %.

Det absolut inte samma tekniker i alla kampsporter.

Jag tycker inte att tkd träningarna är trista och mesiga, tvärtom så är det ett kul sätt att hålla kroppen i gång. Har inte sagt att tkd är något som jag inte gillar. Det jag frågade var om teknikerna är skadliga. Men nu har det gått så länge sedan jag skapade tråden att hunnit bilda mig en uppfattning om det ändå. Som jag ser det är det mest en tafatt lek med fötterna. Menar inte något negativt med det!

Jag har inte koll på personerna du skriver om.
Du bekräftar precis det jag försökte förklara för dig - att det är träningsmetoden som avgör hur "hård" en viss kampsport upplevs.

Du skriver "tafatt lek med benen" och det avslöjar väldigt tydligt nivån på träningen i din klubb.

Det är representativt för den vanliga "allemansträningen" som plågar nästan hela den traditionella kampsportsvärlden.
Man har nivån på så medvetet låg/enkel/okrävande nivå så att alla, verkligen alla, kan delta - utan risk, utan större ansträngning osv
Det är inte tal om elitsatsning, utan en slags allemansträning.

Det ser - givetvis - väldigt annorlunda ut i en klubb som elitsatsar.

---

Men, som jag förklarade så ingår TKD tillsammans med alla de andra traditionella kampkonsterna i samma "skicklighetssystem".
Dvs där man får lära sig de tekniker och system och metoder som stilen stoltserar med i olika etapper.
Dvs de olika bältesnivåerna.

Och just TKD är en akrobatisk kampsport.
Dvs de tekniker som lärs ut kräver hög akrobatisk förmåga.
Det krävs hård och lång Träning, Övning innan en viss teknik blir bemästrad och riktigt effektiv.
Det är inget som du lär dig på 3 terminer, då du bara har gula bältet typ.

Jämför med Boxning, som bara ska bemästra Slaget.
I TKD måste du bemästra - lika bra som boxningens slag alltså - många fler tekniker.

Och det tar tid.
TKD brukar tex bli kritiseras för att teknikerna är allt för svåra - men det är ju från ett nybörjarperspektiv.
En person som har tränat hårt under längre tid kommer att bemästra även svåra och komplicerade tekniker.

Tex i ett avsnitt i TV-serien "Human Weapon" åker programledarna till Korea för att testa TKD.
En av programledaren är en professionell MMA-/grapplingfighter.
Han testar i programmet en TKD-teknik (nån hoppande, snurrande side-kick typ) i huvudhöjd mot en koreansk världsmästare.
Men han hoppar fel och vrickar foten istället för att träffa.
Då börjar han omedelbart att gnälla och säga: "Se, det är Precis Därför man aldrig använder sig av TKD-tekniker" ...

Men - under den lilla sparringmatchen han deltog i, så jagade den koreanske mästaren honom fram och tillbaka över ringen med just alla de mest superkomplicerade och über-akrobatiska hopp och snurrtekniker - och han hade inga problem att landa.

Förstår du?
Den koreanska världsmästaren hade tränat på teknikerna och därmed också Bemästrat dem.

TKD-tekniker ÄR alltså lika effektiva som i princip alla andrta tekniker som man har Bemästrat.
Men TKD Kräver mer av utövaren, eftersom teknikerna är mer komplicerade.

Dessutom - i det TV-programmet så blev ovanstående MMA-fighters kollega knockad - av just en överkomplicerad hoppande, snurrande 350-graders spark ...
Den utfördes så snabbt, så effektivt att motståndaren inte ens såg vad som hände, hann inte pararea eller nåt.
Han fick bara en häl på sin haka, och föll som en fura, började snarka ... =)
Och ändå var han nästan Dubbelt så stor som den koreanske killen, och bara hälften så gammal.
Dvs den koreanske gubben var i medelåldern, hade t.o.m. glasögon.

Om du vill bemästra dina TKD-tekniker, då måste du Träna på dem.
Du måste träna hela tiden. PÅ samma sätt som tex Zlatan alltid tränade på sin fotboll under varje ledig stund under sin barn- och ungdom.

Men, om man inte gillar teknikträning, så bör man nog undvika TKD.
Det finns andra kampsporter för de som bara vill "slå och sparka".
Tex Savate ... Savate har väldigt hård träning. Det är Tävlingsträning, ända från början.
Dvs Savate är aldrig "allemansgympa".
Citera
2017-01-13, 12:21
Medlem
Citat:
Men om någon kommer och håller runt din ena handled och sen står helt stilla så är effektivt som fan
Jag håller med om att det troligen inte är särskilt effektivt i jämförelse med andra stilar. Men det är absolut inte värdelöst. För mig som inte sysslat med grepp och brottning i övrigt känns det som det gör stor skillnad att veta var nerver och svaga punkter finns. Att kunna ta sig ur en hel nelson känns som något man kan ha nytta av. Men de flesta teknikerna är överdrivet omständiga.
Brottig i all ära men om du bara har en motståndare så är det "kusinen" judo som äger . har vinklat ner snubbar, slängt iväg snubbar, strypt ut snubbar,och dom har alla haft stora viktfördelar ca 15-30 kg Så länge motståndaren inte har erfarenhet av ngn typ av brottnig/judo/grappling
Visst jag kan halka eller vara för full
Citera
2017-01-13, 21:49
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:

---

Jävlar vad du ordbajsar.

För det första finns det flera exempel på traditionella asiatiska kampsporter som är stenhårda i både sparring och tävlingsmoment. Kyokushin Karate och Muay Thai är ju två lysande exempel.

En annan klassisk åsikt som du besitter (precis som andra Budo-muppar) är att det på något sätt saknas "respekt" för träningskamrater i moderna kampsporter bara för att man kör hård sparring. Vilket jävla skitsnack

Och nej, majoriteten av kampsporter är inte som franchising. Tae Kwon Do och en del andra stilar har dock detta problemet. Så fort det finns bälten inblandat så brukar även detta fenomen dyka upp. Alla minns vi svenska ärkemuppen Sensei Jörgenssen.

Du har fortfarande inte svarat mig på vad du har för bakgrund och meriter inom kampsport?
Senast redigerad av TheyWillKillUsAll 2017-01-13 kl. 21:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in