Citat:
Ursprungligen postat av
Retwa
Vad menar med att det är illa? Det kan väl vara kul och nyttigt att träna även om man inte riskerar att bli knockad eller strypt. Muay thai och boxning kommer i första hand sen taekwondo, förutom det gör jag sånt som inte alls har med kampsport att göra som att springa, hoppa rep och styrketräna. Jag gör även sånt som inte alls har, med träning att göra. Tid har jag gott om.
Jag har all respekt för taekwondo som SPORT.
Och det säger du alltså efter All din så oerhörda erfarenet fdu samlat på dig under dina 3 Terminer ...
Dvs det du uppenbarligen missat att förstå, är att Tae Kwon Do är en sk Skicklighetgren.
Det kommer att ta lång tid för en hugad TKD-utövare att nå tillräckligt med kunskap, att bli tillräckligt Skicklig på det.
Du kan omöjligen klara det på 3 terminer.
Du har vare sig lärt dig alla tekniker än, eller ens uppnått Skicklighet i att använda dem.
Inte bara TKD är en skicklighetsgren, det är ju egentligen alla traditionella asiatiska kampkonster. Sen spelar det inte så stor roll om det så är Kung-Fu, Karate, TaeKwonDo eller Judo, Jujutsu eller wtf som helst.
I samtliga dessa kampkonster anses man inte ha nått full kompetens förrän man lärt sig allt. Dvs när man gått färdigt grundskolan (grundskolan är alla de olika terminerna, som representeras av de olika bältena.
Först med svarta bältet har du lärt dig tekniken.
Och om du tror att det inte finns några KO inom TKD så bevisar det ju att du inte deltagit i tävligar, mer än kanske din egen klubbs små snällhetstävlingar.
Det ser lite annorlunda ut på högre nivå, och det borde du ju själv ha kunnat se genom att bara snegla lite på Youtube.
Dvs KO är inte direkt en utrotningshotad sak inom TKD ...
Men, TKD är, som sagt, en expertissport.
Det är inte en sluggersport som boxning och kickboxning osv.
I TKD är den tekniska niovån på så hög nivå att det inte går att bara "slå sig fram".
Du säger att du har respekt för TKD som Sport.
Det har inte jag.
Sedan OS kom in i bilden har TKD bara försämrats.
Det har blivit som klassisk Fäktning, bara en massa studsande med väldigt sällsynta framstötar.
Men så har TKD inte varit alltid. Före OS var TKD en mycket roligare tävlinggren, mycket mer levande.
Då var det ännu vanligare med KO, eftersom man strävade efter att vinna. Inte efter att bara få poäng.