Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
I Joker gör du en jokerrad genom att skapa ett 7-siffrigt tal. Din jokerrad jämförs sedan med den framlottade jokerraden. Antalet rätt är antalet siffror som överensstämmer med den korrekta raden, med start antigen från vänster eller höger. Om den rätta jokerraden är 1200681 så har varje rad på formen 120068* eller *200681 sex rätt och varje rad på formen 12***** eller *****81 två rätt.
Hur stor är sannolikheten att få alla rätt på Joker? Vilken av de fyra kombinatoriska modellerna passar in på detta spel?
Bör det inte, precis som i de andra fallen, vara (1/7)⁷? Vad gäller modellerna - det är ju repetition och vi tar hänsyn till ordningen. Alltså n^k?
Nja, här behöver ju de rätta siffrorna ligga intill varandra i raden. I ditt exempel så skulle ju raden 1100671 bara klassas som ett rätt, eftersom andra siffran från vänster (1) inte är lika med rätta siffran (2) och andra siffran från höger (7) inte heller är lika med rätta siffran (8). Att 006 i mitten överensstämmer spelar ingen roll enligt reglerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Beräkna sannolikheten att få 5 rätt.
Har känner jag mig osäker. Jag kommer fram till:
(7 över 5)(1/7)⁵(6/7)²
Jag tänker att det sannolikheten att få 5 rätt är (1/7)⁵ och sannolikheten att få 2 fel är (6/7)². Dessa val kan göras på C(7,5) sätt.
Med tanke på ovanstående så är det inte rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Stagflation
Om du spelar på både Joker och Lotto har du möjligheten att vinna Drömvinsten. Då krävs att du har alla rätt på Lotto och minst två rätt på Joker. Hur stor är sannolikheten att vinna drömvinsten?
Här är jag ganska osäker. Kommer det vara P(alla rätt på Lotto) + P(minst 2 rätt på Joker)?
Nej, när man har två separata oberoende händelser med varsin sannolikhet så är sannolikheten för att båda inträffar
produkten av sannolikheterna, inte summan. Tänk om sannolikheten för en händelse är 0,75 och för en annan 0,65. Skulle man addera dem så får man ju 1,4, vilket är större än 1 och alltså inte en sannolikhet.