Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Nu tjattrar du bara.
2. Risken är i ditt angivna fall är ganska liten, även om den är potentiell givet läge&storlek.
3. Det där är ingenting. En kunnig byggherre hade langat upp ett 5-15 våningshus beroende på omgivningen.
4. Inte alls.
5. Det handlar mest om att de föreslagit ett felaktigt bygge och att domstolen misstänker att de i nästa steg tänker fiffla lite med lagstiftningen, vilket är helt onödigt. Eller som jag tidigare skrev så vill staden gärna lura dem eftersom de planerat att genomföra Norrmalmsregleringen version modern i området. Förövrigt är det inte helt ovanligt att byggen stoppas i domstol, vanligen handlar det om att yrkas fel eller att part uppfattar vissa förhållanden som allmäninformation medan domstolen kräver att förhållandet ska framföras på pränt för att äga giltighet.
1. Så är det ofta.
2. Alla sådana skatter är ju direkt orättfärdiga.
3. Det där är sådana där saker som ingick i allmän hyfs förr i tiden. Hade man 500m*300m yta att placera en 50m hög lagerbyggnad så placerade man den inte mitt i folks utsikt. Sedan ÄPBL så drivs sådana saker av provokativ illvilja - man bestämmer helt enkelt att byggnaden ska förstöra utsikten och sedan tycker man att det är kul när folk gnäller. Men det systemet kommer snart att avvecklas p.g.a. omotiverade besvär om allt från soltimmar till annat nojs, vanligen stödda av förfalskade handlingar och liknande. Förr i tiden när sådant hände så kastades omotiverade besvär i papperskorgen och motiverade medförde att landshövdingen eller Konungens representant beviljade bygglov med villkoret flytt av byggnad. Sedan kunde ju inte arkitekterna hantera sådan makt på delegation så de blev ju avskaffade eftersom de tenderade att avstyrka alla besvär på sin egen verksamhet.
4. Snarare handlar det om att korrigera orättvisor samt att ge markägarna reell talesrätt.
1. Förstår inte hur du tänker nu. Markägarna borde vara jätteglada. Skillnaden för staden är just talesrätten och värdena, de skulle tvingats till expropriation ändå.
2. Det där låter utvecklingsstört. Försäljningen har knappast skett under grovt eller olaga tvång.
1. De där radhusen är ju felbyggda givet förutsättningarna. I övrigt förstår jag inte vad du menar? (staten gav staden ett val på femtiotalet, staden tog statens bud & förutsättningar - idag vill inte staden kännas vid sitt tidigare, oåterkalleliga beslut och försöker därför trixa i väntan på att förutsättningarna för expropriation ska uppfyllas (de satsar nog på omläggning av motortrafikleden eller att bostadsbristen ska bli så hög att den motiverar expropriation och kostnaderna för den inkl. allt annat).
2. Problemet med de där förtätningarna är egentligen att de bygger för smått och startar från fel ände så att säga. Liksom i det tidigare nämnda fallet, att de inte vet vad de håller på med (de kan säkerligen bygga, men fattar inte hur de ska bygga).
Dina egna ekonomiska intressen skiner igenom på ett nästan övertydligt sätt
Kvarstår frågan om målkonflikten och de dolda intressena och vad som händer
nästa gång någon villaägare som friköpt till låg kostnad och därigenom investerat
i sin framtid får för sig att sälja till den som betalar mycket bättre än någon annan
kan göra. Dennes kvarboende grannar kommer att vara besvikna över den förlust
de tror sig göra vad gäller utsikt och/eller framtida ekonomi. Ser fram emot fler
liknande fall med högljudda påtryckargrupper som kan manipulera tidningar, kanske
ofta lokala sådana, för att få in artiklar med snyftkaraktär. Men journalisterna borde
snarare intervjua de i alliansen som snabbade på processen med friköpen. Det såldes
mycket på den tiden !
Du vet väl att friköpt tomt är ett bra försäljningsargument i annonser ? Ungefär som
kvarvarande hyresgäster utgör en framtida ekonomisk tillgång i en BRF. Fast där är
det ju människor vars frånfälle man väntar på.
Men jag missunnar dig inte din goda ekonomi och ditt intresse av att gynna dig själv.
Tycker ändå att det här är en intressant form av motsättning mellan i grunden starka
grupper. Ändå måste någon förlora.
"Hur nära Essingeleden ligger bostäderna?
– Det är en subjektiv fråga och är svår att svara på."
Så roligt hade knappast ens jag kunnat formulera mig !
Men du får gärna utveckla vilka orättvisor du anser dig själv utsatt för.