2017-01-11, 17:41
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Då är det väl enklare att lägga på en trängselskatt på näringslivet i Centrala Stockholm. Och så kan man dra ned bolagsskatten motsvarande. Successivt så flyttar alla restauranger, pubar, affärer etc ut till förorterna. Och sedan alla kontoriserade företag tills det blir tomt på näringsliv i centrala Stockholm och alla lokaler gjorts om till bostäder.

Och jobben och restaurangerna ligger sedan i Upplands Väsby, Tumba, Haninge och sådana ställen. Då är det enklare att expandera mer för där finns mer ledig mark.

Då får man in mycket mer bostäder i centrala Stockholm, ganska billigt. Sedan finns det bara bostäder där.
Låter väl som ett ganska ok förslag. Eller hur?
Är du ironisk? Jag fattar inte. Bara för att man bygger på höjden betyder väl inte att alla företag lämnar? Gör dom det i New york och andra städer? Att bygga på höjden kan ju knappast vara dåligt för någon.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror att du överskattar behovet av ettor. Det är främst större bostäder det är brist på, så att folk kan flytta vidare...
Jag kanske underskattar behovet. Men ändå är allt 2or och 3or som byggs(Nästan iallafall), det är för litet för familjer men för stort för ensamstående singlar. Stockholm är ändå världens mest singeltäta stad, ettor behövs ju då.
Citera
2017-01-11, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten

Mannen bakom glasögonen stiger ner från sin höjd och talar om för oss där nere hur det
ligger till. Jag är inte riktigt säker på att våra argument möttes utan mera gick vid sidan
om varandra.

http://www.battrestadsdel.se/hagersten-liljeholmen/aspudden/sa-blir-tre-bostader-15/

"Hur nära Essingeleden ligger bostäderna?
– Det är en subjektiv fråga och är svår att
svara på.

Många i detta området undrar vad som händer, om det nu kommer att rivas ännu fler villor?
Man ska inte känna sig nervös att det ska komma upp 300 nya stadsradhus. De tre familjer som sålt till Boform har gjort det av egen fri vilja."

Jag bara älskar slutet på artikeln ! För mig säger det en hel del om vad det handlar om.
Sedan funderar jag på din sista mening och om den säger något om din situation och
dina intressen.

Men jag har alltså varit medveten om att situationen med villor som i villakvarter
ersätts av bostadsrätter har funnits ett tag i flera områden. Dock är det här första
gången jag hittar en artikel om att ett bygge faktiskt stoppas av en domstol.

1. Nu tjattrar du bara.

2. Risken är i ditt angivna fall är ganska liten, även om den är potentiell givet läge&storlek.

3. Det där är ingenting. En kunnig byggherre hade langat upp ett 5-15 våningshus beroende på omgivningen.

4. Inte alls.

5. Det handlar mest om att de föreslagit ett felaktigt bygge och att domstolen misstänker att de i nästa steg tänker fiffla lite med lagstiftningen, vilket är helt onödigt. Eller som jag tidigare skrev så vill staden gärna lura dem eftersom de planerat att genomföra Norrmalmsregleringen version modern i området. Förövrigt är det inte helt ovanligt att byggen stoppas i domstol, vanligen handlar det om att yrkas fel eller att part uppfattar vissa förhållanden som allmäninformation medan domstolen kräver att förhållandet ska framföras på pränt för att äga giltighet.

Citat:
Och vad är då problemet ? Tja, villaägare är välmående, ekonomiskt starka och bor
ofta större än de borde. De har också en organisation som ständigt lyckas få det att
framstå som om det är svårt utsatta människor man företräder
. Har någon någonsin
hört en gnutta tacksamhet från det hållet över att fastighetsskatten avskaffades ?
Knappast och den som har mycket vill förstås ha mer. En rädsla över att den egna
egendomen, groteskt uppblåst i pengar räknat, skall sjunka i värde finns förstås.
Och så vill man inte bli av med sin utsikt.

Men, faktum är att alliansens utförsäljningar av tomträtter hade precis samma syfte
som utförsäljningen av allmännyttan, nämligen att öka klyftorna. Priserna sattes
förstås därefter. Köpen är således investeringar och investerar gör man förstås bäst
om man har pengar som man inte behöver just nu och kan avvara. Villaägarna hade
just det.

1. Så är det ofta.

2. Alla sådana skatter är ju direkt orättfärdiga.

3. Det där är sådana där saker som ingick i allmän hyfs förr i tiden. Hade man 500m*300m yta att placera en 50m hög lagerbyggnad så placerade man den inte mitt i folks utsikt. Sedan ÄPBL så drivs sådana saker av provokativ illvilja - man bestämmer helt enkelt att byggnaden ska förstöra utsikten och sedan tycker man att det är kul när folk gnäller. Men det systemet kommer snart att avvecklas p.g.a. omotiverade besvär om allt från soltimmar till annat nojs, vanligen stödda av förfalskade handlingar och liknande. Förr i tiden när sådant hände så kastades omotiverade besvär i papperskorgen och motiverade medförde att landshövdingen eller Konungens representant beviljade bygglov med villkoret flytt av byggnad. Sedan kunde ju inte arkitekterna hantera sådan makt på delegation så de blev ju avskaffade eftersom de tenderade att avstyrka alla besvär på sin egen verksamhet.

4. Snarare handlar det om att korrigera orättvisor samt att ge markägarna reell talesrätt.

Citat:
Men när villaägarna flyttar gör de vad de vill med sin egendom och säljer sin mark
till vem de vill och i de här fallen till ett byggbolag som också tjänar pengar. På
något sätt känns det som att snikenheten bedragit sig själv och fått konsekvenser
som alliansen inte tänkte på från början.

"De tre familjer som sålt till Boform har gjort det av egen fri vilja."

Visst låter det rart !

1. Förstår inte hur du tänker nu. Markägarna borde vara jätteglada. Skillnaden för staden är just talesrätten och värdena, de skulle tvingats till expropriation ändå.

2. Det där låter utvecklingsstört. Försäljningen har knappast skett under grovt eller olaga tvång.

Citat:
De kvarboende villaägarnas oro kan inte förklaras på annat sätt än av omsorgen om
den egna plånboken. Det kommer nämligen inte att flytta in några fattiga människor
i de nya husen, utan deras egna likar, så den obefintliga mångfalden kommer att
bevaras. För det är ju så de vill ha det eller hur
!

Själv kan jag tycka att fler hus på en tomt ger fler boende och därmed bidrar till
att minska bostadsbristen (även om det finns en i tråden som inte kan mäta den).
Jag tycker alltså att det är ett smått komplext problem med flera bottnar och en icke
obetydlig portion ironi. NIMBY
!

1. De där radhusen är ju felbyggda givet förutsättningarna. I övrigt förstår jag inte vad du menar? (staten gav staden ett val på femtiotalet, staden tog statens bud & förutsättningar - idag vill inte staden kännas vid sitt tidigare, oåterkalleliga beslut och försöker därför trixa i väntan på att förutsättningarna för expropriation ska uppfyllas (de satsar nog på omläggning av motortrafikleden eller att bostadsbristen ska bli så hög att den motiverar expropriation och kostnaderna för den inkl. allt annat).

2. Problemet med de där förtätningarna är egentligen att de bygger för smått och startar från fel ände så att säga. Liksom i det tidigare nämnda fallet, att de inte vet vad de håller på med (de kan säkerligen bygga, men fattar inte hur de ska bygga).
Citera
2017-01-11, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nu tjattrar du bara.

2. Risken är i ditt angivna fall är ganska liten, även om den är potentiell givet läge&storlek.

3. Det där är ingenting. En kunnig byggherre hade langat upp ett 5-15 våningshus beroende på omgivningen.

4. Inte alls.

5. Det handlar mest om att de föreslagit ett felaktigt bygge och att domstolen misstänker att de i nästa steg tänker fiffla lite med lagstiftningen, vilket är helt onödigt. Eller som jag tidigare skrev så vill staden gärna lura dem eftersom de planerat att genomföra Norrmalmsregleringen version modern i området. Förövrigt är det inte helt ovanligt att byggen stoppas i domstol, vanligen handlar det om att yrkas fel eller att part uppfattar vissa förhållanden som allmäninformation medan domstolen kräver att förhållandet ska framföras på pränt för att äga giltighet.

1. Så är det ofta.

2. Alla sådana skatter är ju direkt orättfärdiga.

3. Det där är sådana där saker som ingick i allmän hyfs förr i tiden. Hade man 500m*300m yta att placera en 50m hög lagerbyggnad så placerade man den inte mitt i folks utsikt. Sedan ÄPBL så drivs sådana saker av provokativ illvilja - man bestämmer helt enkelt att byggnaden ska förstöra utsikten och sedan tycker man att det är kul när folk gnäller. Men det systemet kommer snart att avvecklas p.g.a. omotiverade besvär om allt från soltimmar till annat nojs, vanligen stödda av förfalskade handlingar och liknande. Förr i tiden när sådant hände så kastades omotiverade besvär i papperskorgen och motiverade medförde att landshövdingen eller Konungens representant beviljade bygglov med villkoret flytt av byggnad. Sedan kunde ju inte arkitekterna hantera sådan makt på delegation så de blev ju avskaffade eftersom de tenderade att avstyrka alla besvär på sin egen verksamhet.

4. Snarare handlar det om att korrigera orättvisor samt att ge markägarna reell talesrätt.

1. Förstår inte hur du tänker nu. Markägarna borde vara jätteglada. Skillnaden för staden är just talesrätten och värdena, de skulle tvingats till expropriation ändå.

2. Det där låter utvecklingsstört. Försäljningen har knappast skett under grovt eller olaga tvång.

1. De där radhusen är ju felbyggda givet förutsättningarna. I övrigt förstår jag inte vad du menar? (staten gav staden ett val på femtiotalet, staden tog statens bud & förutsättningar - idag vill inte staden kännas vid sitt tidigare, oåterkalleliga beslut och försöker därför trixa i väntan på att förutsättningarna för expropriation ska uppfyllas (de satsar nog på omläggning av motortrafikleden eller att bostadsbristen ska bli så hög att den motiverar expropriation och kostnaderna för den inkl. allt annat).

2. Problemet med de där förtätningarna är egentligen att de bygger för smått och startar från fel ände så att säga. Liksom i det tidigare nämnda fallet, att de inte vet vad de håller på med (de kan säkerligen bygga, men fattar inte hur de ska bygga).

Dina egna ekonomiska intressen skiner igenom på ett nästan övertydligt sätt
Kvarstår frågan om målkonflikten och de dolda intressena och vad som händer
nästa gång någon villaägare som friköpt till låg kostnad och därigenom investerat
i sin framtid får för sig att sälja till den som betalar mycket bättre än någon annan
kan göra. Dennes kvarboende grannar kommer att vara besvikna över den förlust
de tror sig göra vad gäller utsikt och/eller framtida ekonomi. Ser fram emot fler
liknande fall med högljudda påtryckargrupper som kan manipulera tidningar, kanske
ofta lokala sådana, för att få in artiklar med snyftkaraktär. Men journalisterna borde
snarare intervjua de i alliansen som snabbade på processen med friköpen. Det såldes
mycket på den tiden !

Du vet väl att friköpt tomt är ett bra försäljningsargument i annonser ? Ungefär som
kvarvarande hyresgäster utgör en framtida ekonomisk tillgång i en BRF. Fast där är
det ju människor vars frånfälle man väntar på.

Men jag missunnar dig inte din goda ekonomi och ditt intresse av att gynna dig själv.
Tycker ändå att det här är en intressant form av motsättning mellan i grunden starka
grupper. Ändå måste någon förlora.

– Det är en subjektiv fråga och är svår att svara på."

Så roligt hade knappast ens jag kunnat formulera mig !

Men du får gärna utveckla vilka orättvisor du anser dig själv utsatt för.
Senast redigerad av litesliten 2017-01-11 kl. 18:56.
Citera
2017-01-11, 18:53
Medlem
https://shop.dokument.org/bocker/fakta-skonlitteratur/9789185639960/

Alla som har lite pengar över kan satsa på det här.

http://www.ibf.uu.se/nyhetsarkiv/?tarContentId=567727

"I boken 13 myter om bostadsfrågan vill forskarna inom forskningsnätverket CRUSH reda ut begreppen kring påståenden som ofta kommer upp i bostadsdebatten."

http://cdon.se/b%C3%B6cker/13_myter_om_bostadsfr%C3%A5gan-37131511

"En av samtidens största utmaningar är att ordna boende åt alla Sveriges invånare. Landet ska få hundratusentals nya bostäder under den närmaste tioårsperioden. Debatten om hur det ska gå till blir alltmer laddad. Det planerade bostadsbyggandet är värt enorma summor och föga förvånande kan varje påstående ha en dold agenda.Myter är berättelser som skapas av grupper i syfte att definiera sin identitet, genom gemensamma föreställningar och värderingar. Berättelserna ger ett ramverk för att förstå och rättfärdiga våra handlingar och världen vi lever i. Tillvaron blir uthärdlig och naturlig. Myten tränger undan andra berättelser och får dem att framstå som irrelevanta, felaktiga eller rent av dumma.De som tjänar på bostadsmarknaden: politiker, mäklare, banker, arkitekter, byggföretag och hyresvärdar framställer således sin beskrivning om bostadsmarknaden som självklaret anses oundvikligt att marknaden bestämmer; marknadspriser är ett neutralt fenomen; statliga regleringar stör den fria och goda marknaden; olika typer av regleringar kan till och med orsaka bostadsbristen eftersom marknaden annars skulle löst den; kraftig hyreshöjning efter renoveringar är oundviklig; individuellt ägande av bostäder är en god investering och smartare än att hyra; bostadssubventioner är något som tillhör det förgångna; migranter föredrar att bo i segregerade bostadsområden. Listan kan göras lång på sådana myter som egentligen handlar om något helt annat särintressen. Myterna fyller dubbla roller, dels upprätthåller de status quo allt är bra som det är när marknaden styr dels uppmanar de till handling fler avregleringar behövs.I 13 myter om bostadsfrågan dissekerar den internationella forskargruppen CRUSH, The Critical Urban Sustainability Hub särintressenas myter om den pågående bostadskrisen. Boken etablerar en forskningsstödd diskurs som belyser bostadskrisen ur ett medborgarperspek- tiv. Essäerna bidrar med intellektuell eld och argument i diskussioner och debatter. Boken kan också läsas som ett rent nöje, eftersom den bygger ett nytt samtal om vårt boende. "
Senast redigerad av litesliten 2017-01-11 kl. 18:57.
Citera
2017-01-11, 19:06
Medlem
http://www.metro.se/artikel/h%C3%A4r-%C3%A4r-fyra-tips-till-den-nya-bostadsministern-xr

Liberalerna vill skaffa sig en bostadspolitik.

F ö undrar jag om inte Lotta har opererat sig för att inte se så hysteriskt arg ut
som hon ofta gav intryck av i debatter.
Citera
2017-01-11, 20:19
Medlem
Citat:

Dina egna ekonomiska intressen skiner igenom på ett nästan övertydligt sätt
Kvarstår frågan om målkonflikten och de dolda intressena och vad som händer
nästa gång någon villaägare som friköpt till låg kostnad och därigenom investerat
i sin framtid får för sig att sälja till den som betalar mycket bättre än någon annan
kan göra
. Dennes kvarboende grannar kommer att vara besvikna över den förlust
de tror sig göra vad gäller utsikt och/eller framtida ekonomi
. Ser fram emot fler
liknande fall med högljudda påtryckargrupper som kan manipulera tidningar, kanske
ofta lokala sådana, för att få in artiklar med snyftkaraktär. Men journalisterna borde
snarare intervjua de i alliansen som snabbade på processen med friköpen.
Det såldes
mycket på den tiden !

Du vet väl att friköpt tomt är ett bra försäljningsargument i annonser ? Ungefär som
kvarvarande hyresgäster utgör en framtida ekonomisk tillgång i en BRF. Fast där är
det ju människor vars frånfälle man väntar på.

Men jag missunnar dig inte din goda ekonomi och ditt intresse av att gynna dig själv.
Tycker ändå att det här är en intressant form av motsättning mellan i grunden starka
grupper. Ändå måste
någon förlora.

– Det är en subjektiv fråga och är svår att svara på."

Så roligt hade knappast ens jag kunnat formulera mig !

1. Inte alls. Däremot har jag järnkoll på saken, åtminstone sedan 1800-talet.

2. So what. Vem bryr sig. Som markägare måste du acceptera marknadsvärderingen.

3. Nu svamlar du bara en massa skit, även om ditt resonemang möjligtvis kan vara relevant för omnämnda felbyggen och de avarter som kan uppstå som en följd av dem. Normalt sett ökar marknadspriset på "fastigheter" ju tätare och mer centralt de ligger. Detta beror essentiellt på 3 faktorer 1: byggnadsmark. 2: närhet gör att vissa personer eller företag vill använda dem dvs. personer med tillgångar 3: utrymmet. Med andra ord innebär förtätningar i princip alltid en höjning av marknadspriset, särskilt när det gäller bebyggelse av hög och tät karaktär.

4. Planen för de där villorna är att de ska rivas och bli ett miljonprogramsområde. Så markägarna kan vara glada även om planerna inte är lagda på hyllan. I övrigt är DN:s ägare en tidigare miljonprogramsbyggare så.... man ska helt enkelt sätta ganska låg trovärdighet till saker som släpps fram i DN. Att skönhetsrådet släpptes fram handlar mest om skönhetsrådet inte är särskilt skickligt i sitt försvar av (sic.) skönheten.

5. Vem vill vara arrendebonde? känner du någon? (var det inte en gammal vikingavisdom att egen täppa var bäst även om den var en koja, eller något liknande?).

6. Förstår inte hur du kan oja dig över problemet under diskussion och samtidigt oja dig över bostadsbristen? Sedan får du sluta att spekulera om saker och ting, låt slemgrisen och skurtsune sysselsätta sig med sådant.
Citera
2017-01-11, 21:49
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Varför bygger man inte på höjden i Stockholm? Det måste ju vara tillåtet med tanke på Kista Science Tower och andra. Det skulle ju kunna lösa bristen och det rejält. Bygg några skyskrapor med bara en massa ettor på 35 kvadrat.

Det är inte platsbrist som håller tillbaks byggandet. Om man ville slå upp ett gäng ettor kan man göra det billigare på längden.
Citera
2017-01-11, 22:25
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Det är inte platsbrist som håller tillbaks byggandet. Om man ville slå upp ett gäng ettor kan man göra det billigare på längden.
Men är det inte mer lönsamt att bygga på höjden?
Citera
2017-01-12, 03:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen

Politikerna gillar inte höga hus.
Citera
2017-01-12, 09:51
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Bostadskön till hyresrätter i Storstockholm bara växer. Under förra året växte antalet köande med närmare 40.000 personer och nu är antalet köande hos Bostadsförmedlingen i Stockholm uppe i 556.000 personer.

Även kötiderna växer. Den genomsnittliga kötiden har ökat med ett år i fjol. Nu är väntetiden på en lägenhet i Stockholms län – inräknat både gamla och nya hyresrätter – 9,1 år. För en lägenhet i Stockholms innerstad handlar det om 13,5 år.

85 procent av de sökande bor i Stockholms län.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/556-000-star-i-bostadskon
Citera
2017-01-12, 10:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/556-000-star-i-bostadskon

Hyresgästföreningen måste vara oerhört nöjda med sitt verk.

Hyresreglering finns tydligen inte enligt HGF, men här avslöjar de sig själva att de ljuger.

Bruksvärdessystemet innehåller marknadsinslag genom att man i hyressättningen ska ta hänsyn till lägenheternas läge och standard vid hyressättningen. Men samtidigt finns en spärr mot oskäliga hyror. Tanken med systemet är att det ska efterlikna en marknad i balans, men med en spärr mot oskäliga hyresförändringar som kan uppkomma vid bostadsbrist.

https://www.hyresgastforeningen.se/globalassets/globalt-innehall/rapporter/programpolicies/hyressattningssystemet.pdf

Problemet är att HGF:s tolkning av begreppet "bostadsbrist" är hyresrätter under marknadspris. Och sådana kommer aldrig någonsin att byggas fler av.

"Marknadsinslag" vet jag inte heller vad de menar då läget knappast får så stort genomslag på hyresnivåerna, som vad folk faktiskt tycker att det är värt. Verkligt marknadsinslag ser man på hemnet när priserna kan variera oerhört mellan olika områden, medan hyrorna för hyresrätter bara skiljer sig på marginalen.

Humoristiskt är det ju ändå... man måste verkligen leva i förnekelse om man ska "jobba" på HGF.
Senast redigerad av kurt-sune 2017-01-12 kl. 10:46.
Citera
2017-01-12, 10:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag kanske underskattar behovet. Men ändå är allt 2or och 3or som byggs(Nästan iallafall), det är för litet för familjer men för stort för ensamstående singlar. Stockholm är ändå världens mest singeltäta stad, ettor behövs ju då.

Nej tittar du på bostadförmedlingen så ser du vilka lägenheter det är längst kö till. Ettor är absolut lättast att få och det beror på att man inte kan bo i en etta hela livet.

Men pga bostadsbristen så bor folk kvar i för små lägenheter och kan inte flytta vidare. Då tror många inklusive du att det är mest brist på ettor, men det är inte sant.

Det är större lgh det är störst brist på. Ettor kommer att frigöras om det finns fler större bostäder att flytta vidare till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in