2017-01-10, 14:34
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deTremouillac
Du beskriver alltså subprime-lån men under annat namn.

"Just koncentrationsläger har lite dålig klang men jag tänker en lösning där vi sätter alla oliktänkande på tåg och skicka dem till ett arbetsläger där vi dödar dem som inte jobbar tillräckligt bra. Jag kallar det Disneyland."

Vad kallade amerikanarna sina koncentrationsläger där man stoppade in japanarna ?
"War Relocation Camps"

Ett slags Disneyland.
Citera
2017-01-10, 20:34
Medlem
slemhogs avatar
Snart är man också räntebidragstagare då, då man får nyttja ränteavdrag på ränteutgifter vid fastighetsköp utomlands. Man får även nyttja ROT för billiga spanska hantverkar hombres.

Fyfan vad sjukt, det trodde jag aldrig att det gällde utomlands. Nu slipper man snart stå där med lång näsa, betala kapitalskatt bara och sen försörja kurt-sune och inte få några förmåner själv, även om jag tycker räntebidraget ska avskaffas helt.
Senast redigerad av slemhog 2017-01-10 kl. 20:44.
Citera
2017-01-10, 22:15
Medlem
brutalares avatar
Varför bygger man inte på höjden i Stockholm? Det måste ju vara tillåtet med tanke på Kista Science Tower och andra. Det skulle ju kunna lösa bristen och det rejält. Bygg några skyskrapor med bara en massa ettor på 35 kvadrat.
Citera
2017-01-10, 22:33
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Varför bygger man inte på höjden i Stockholm? Det måste ju vara tillåtet med tanke på Kista Science Tower och andra. Det skulle ju kunna lösa bristen och det rejält. Bygg några skyskrapor med bara en massa ettor på 35 kvadrat.

Håller med, man skulle kunna riva alla gamla ruckel i gamla stan och bygga en gigantisk skyskrapa sådär 2km hög med 500 000 lägenheter.

Sen finns det ju en massa onödiga vattendrag man skulle kunna fylla igen och bygga hus på.
Citera
2017-01-10, 23:11
Medlem
Citat:
Då är det väl enklare att lägga på en trängselskatt på näringslivet i Centrala Stockholm. Och så kan man dra ned bolagsskatten motsvarande. Successivt så flyttar alla restauranger, pubar, affärer etc ut till förorterna. Och sedan alla kontoriserade företag tills det blir tomt på näringsliv i centrala Stockholm och alla lokaler gjorts om till bostäder.

Och jobben och restaurangerna ligger sedan i Upplands Väsby, Tumba, Haninge och sådana ställen. Då är det enklare att expandera mer för där finns mer ledig mark.

Då får man in mycket mer bostäder i centrala Stockholm, ganska billigt. Sedan finns det bara bostäder där.
Låter väl som ett ganska ok förslag. Eller hur?
Citera
2017-01-10, 23:36
Medlem
bill claytons avatar
Citat:

Det är på gång, Tellus tower vid Telefonplan. 78 våningar 237 meter, huset blir högre än Turning torso i Malmö.

Fult som stryk om man frågar mig, gäller både Turning torso och Tellus tower.

https://www.ssmfastigheter.se/vara-bostader/tellus-tower/
Citera
2017-01-10, 23:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Jag tror att du överskattar behovet av ettor. Det är främst större bostäder det är brist på, så att folk kan flytta vidare...
Citera
2017-01-10, 23:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Snart är man också räntebidragstagare då, då man får nyttja ränteavdrag på ränteutgifter vid fastighetsköp utomlands. Man får även nyttja ROT för billiga spanska hantverkar hombres.

Fyfan vad sjukt, det trodde jag aldrig att det gällde utomlands. Nu slipper man snart stå där med lång näsa, betala kapitalskatt bara och sen försörja kurt-sune och inte få några förmåner själv, även om jag tycker räntebidraget ska avskaffas helt.

Varför inte ta ett gigantiskt sms-lån som du aldrig betalar tillbaka slemmet? Avdrag på det också vettu, så det tjänar du enormt på.

För övrigt verkar du vara den enda i landet som har ränteBIDRAG...
Citera
2017-01-11, 00:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Är 14 tusen kr i hyra under marknadshyra? Antar det eftersom folk står i kö till denna i nyproduktion. Den las precis upp på Boplats GBG, 145 sökande o 96 före mig som har 1 års kötid.

https://nya.boplats.se/objekt/1hand/5873569A0733B52F00038C90

11.400 lax för en 2:a på 51 m2 och 14.5 lax för en 3:a i göteborg är dyrare än dom flesta i Stockholm.
Vad får man för pengarna? Skit!
Storkapitalkuken slingrar runt i landet just nu, oreglerad,ohämmad och jävligt ful, med ryttare alpha sittandes på den och logo Dr Carnegie tatuerad på ollonet.
Senast redigerad av slemhog 2017-01-11 kl. 00:42.
Citera
2017-01-11, 00:42
Medlem
slemhogs avatar
Hyrorna i Göteborg är nu på samma nivåer som i Oslo centrum där lönerna är 30-40% högre. Jag blev erbjuden 40 000 kr direkt på ett bemanningsjobb där inom min bransch medans jag i Sverige fått kämpa mig till lite över 30 000 brutto och bemanning ger flera tusenalappar mindre än så.
Nädå vi har inte marknadshyror!
I Sverige, där ska vi i framtiden vara fattiga och ha inga marginaler är tanken.

Det finns inget värre än marknadshyror och bemanningsföretag, speciellt bemanningsföretag, dessa psykopater som lönedumpar kraftigt hade jag som diktator satt hela branschen i omedelbar konkurs och förbud. Ingeting annat än direktrekryteringar hade fått förekomma för bemanningsföretagen och deras vinster sjunkit kraftigt.

hade man varit 20-25 nu och hyrt denna lägenhet i Göteborg och sen fått ett bemanningsjobb, sen gått några ggr på krogen per månad och ska köpa dugliga kläder hade man sen varit pank. Man hade med dessa marginaler verkligen inte kunnat köpa spara och köpa varken en bostadsrätt, en motorbåt, porsche och eventuellt en lägenhet i Spanska solkusten någonsin i sitt liv.

Vilken omtanke våra vuxna s k landsmän har om oss nuförtiden!
Senast redigerad av slemhog 2017-01-11 kl. 00:57.
Citera
2017-01-11, 01:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hyrorna i Göteborg är nu på samma nivåer som i Oslo centrum där lönerna är 30-40% högre. Jag blev erbjuden 40 000 kr direkt på ett bemanningsjobb där inom min bransch medans jag i Sverige fått kämpa mig till lite över 30 000 brutto och bemanning ger flera tusenalappar mindre än så.
Nädå vi har inte marknadshyror!
I Sverige, där ska vi i framtiden vara fattiga och ha inga marginaler är tanken.

Det finns inget värre än marknadshyror och bemanningsföretag, speciellt bemanningsföretag, dessa psykopater som lönedumpar kraftigt hade jag som diktator satt hela branschen i omedelbar konkurs och förbud. Ingeting annat än direktrekryteringar hade fått förekomma för bemanningsföretagen och deras vinster sjunkit kraftigt.

Varför tackar du inte bara nej till de jobb du inte gillar och väljer det bästa du kan få istället?
Citera
2017-01-11, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det där är bara humbug. Området är ett gammalt expropriationsområde som haft turen att överleva ett tag. MÖD tyckte att de anförde så mycket svammel och nonsens från alla parter inkl. Stockholms kommun liksom att ena parten skryter offentligt med att "de är bäst&kompetentast i världen" på sin hemsida. Så MÖD tog dem på orden och tillämpade upphävd författning enligt deras önskemål och upphävde bygglovet. När byggaren läst igenom lagboken så kommer den nog att återvända med ett pompöst chaucescu-le corbusiär bygge, som kommer att vara planenligt liksom en stämning av kommunen och eventuellt staten.

2. Snarare är det Stockholms stad som trixat med planhandlingarna och inte läst lagböckerna ordentligt - givetvis för att de tänkt förvandla villaområdet till miljonprogramsbygge och liksom vill dra ned på förväntningarna tills de äger marken.

1. Det är ingen skillnad på nuvarande PBL och tidigare ÄPBL i praktiken. De har filat på detaljer, gjort översiktsplanerna mer bindande, men essentiellt är det som så att PBL inte har någon större betydelse eftersom dess grund är legalt förgiftad sedan 1987 (alliansen lät aldrig lagrådet granska PBL - vilket skapat en stor grund för osäkerhet, vantrevnad etc. osv.). Därutöver har en massa extra steg initierats i byggprocessen. Man kan lite skämtsamt säga att både vänstern och alliansen försökt göra politik av PBL och så att säga underminerat dess egna syfte.

2. Vad är värst att stjäla egendom, allmän egendom eller ge bort den gratis (ifall det nu skett)?
2.1. Sensmoralen är förstås att det saknas moral.

1. Verkar inte vara så farligt. På den gamla goda tiden i en av kommun där jag har lite insikt kunde man inte genomföra en stadsplaneändringsprocess utan att det dog höga och betydelsefulla personer i kommun, privatsektor och stat i drivor därtill skulle alltid några sättas i kurran också.

2. Det där är bara humbug. Den såkallade "stadsplanen" är bondplan med bestämmelser i enlighet med bostadskommissionens utredningar 1908-1922 (vilket essentiellt innebär att de har brandskydds och sanitetsföreskrifter (avlopp-vatten) för trähus, vilka inte ens gällde när de skulle tillämpas ifall de byggde i brandhärdigt material (tex. stenhus, betongen kom först på 1925-talet, innan dess var det i princip bara Kreuger&Toll som byggde betonghus. Innehållet i samtliga sådana planer är sedan länge upphävt och får inte tillämpas.

3. Tomträttsavtalet reglerar inte "byggrätten" (humbug uttryck), utan är bara ett arrendeavtal som begränsar vad arrendatorn får bygga på fastigheten för markägaren.

4. De har aldrig haft någon reglering förutom sanitets och brandskyddsföreskrifter. Avtalen handlade om att bygga egnahem innan staden skulle återta marken och bygga stora hyreshus. Att alliansen sålde marken är inget problem i sammanhanget utan snarare tyckte de synd om tomträttsinnehavarana och ville uppgradera dem till markägare. Huruvida priset var för lågt med den överhängande expropriationsrisken kan nog diskuteras - det kan ju varit dyrt i förhållande till de mentala skador som folk som lever länge under sådana hot vanligen uppvisar.

Mannen bakom glasögonen stiger ner från sin höjd och talar om för oss där nere hur det
ligger till. Jag är inte riktigt säker på att våra argument möttes utan mera gick vid sidan
om varandra.

http://www.battrestadsdel.se/hagersten-liljeholmen/aspudden/sa-blir-tre-bostader-15/

"Hur nära Essingeleden ligger bostäderna?
– Det är en subjektiv fråga och är svår att svara på.

Många i detta området undrar vad som händer, om det nu kommer att rivas ännu fler villor?
– Man ska inte känna sig nervös att det ska komma upp 300 nya stadsradhus. De tre familjer som sålt till Boform har gjort det av egen fri vilja."

Jag bara älskar slutet på artikeln ! För mig säger det en hel del om vad det handlar om.
Sedan funderar jag på din sista mening och om den säger något om din situation och
dina intressen.

Men jag har alltså varit medveten om att situationen med villor som i villakvarter
ersätts av bostadsrätter har funnits ett tag i flera områden. Dock är det här första
gången jag hittar en artikel om att ett bygge faktiskt stoppas av en domstol.

Och vad är då problemet ? Tja, villaägare är välmående, ekonomiskt starka och bor
ofta större än de borde. De har också en organisation som ständigt lyckas få det att
framstå som om det är svårt utsatta människor man företräder. Har någon någonsin
hört en gnutta tacksamhet från det hållet över att fastighetsskatten avskaffades ?
Knappast och den som har mycket vill förstås ha mer. En rädsla över att den egna
egendomen, groteskt uppblåst i pengar räknat, skall sjunka i värde finns förstås.
Och så vill man inte bli av med sin utsikt.

Men, faktum är att alliansens utförsäljningar av tomträtter hade precis samma syfte
som utförsäljningen av allmännyttan, nämligen att öka klyftorna. Priserna sattes
förstås därefter. Köpen är således investeringar och investerar gör man förstås bäst
om man har pengar som man inte behöver just nu och kan avvara. Villaägarna hade
just det.

Men när villaägarna flyttar gör de vad de vill med sin egendom och säljer sin mark
till vem de vill och i de här fallen till ett byggbolag som också tjänar pengar. På
något sätt känns det som att snikenheten bedragit sig själv och fått konsekvenser
som alliansen inte tänkte på från början.

"De tre familjer som sålt till Boform har gjort det av egen fri vilja."

Visst låter det rart !

De kvarboende villaägarnas oro kan inte förklaras på annat sätt än av omsorgen om
den egna plånboken. Det kommer nämligen inte att flytta in några fattiga människor
i de nya husen, utan deras egna likar, så den obefintliga mångfalden kommer att
bevaras. För det är ju så de vill ha det eller hur !

Själv kan jag tycka att fler hus på en tomt ger fler boende och därmed bidrar till
att minska bostadsbristen (även om det finns en i tråden som inte kan mäta den).
Jag tycker alltså att det är ett smått komplext problem med flera bottnar och en icke
obetydlig portion ironi. NIMBY !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in